Møde i udvalget d. 6. marts 2017

5.     Forslag til lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg 48 (B)

Sagsnr.: 330-2016-47565               Dok.nr.: 330-2017-109590                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, samt forslag til kommuneplantillæg nr. 48 til Kommuneplan 2013 og miljøvscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 8. august 2016 at igangsætte lokalplanlægningen for den vestlige del af det fremtidige campusområde ved Slagelse Station.
Campusområdet udgør et samlet areal på ca. 3 ha mellem jernbaneterrænet og Sdr. Stationsvej. Forslag til lokalplan 1172 omhandler den vestlige del af området fra og med den eksisterende bygning Perron 1. Lokalplanens formål er at muliggøre realisering af et campusområde med funktioner, der understøtter et levende studie- og bymiljø, og som indgår i et godt samspil med den omkringliggende by. Lokalplanen fastlægger principperne for placering, omfang og udseende af bebyggelse samt for placering af vej og stiforløb, parkeringsarealer, en ny gangbro over jernbanen og offentlige byrum. Lokalplanen skal desuden sikre, at bebyggelse placeres og udformes, så der skabes en visuel og støjmæssig afgrænsning mod jernbaneterrænet.
Lokalplanen giver mulighed for opførelse af flere nybyggerier og nye anlæg:
· En ny idrætshal på ca. 2.000 m² med tilhørende udendørs sportsarealer i den vestlige del af området. Hvis området ikke skal anvendes til idrætsformål, gives der mulighed for at bygge op til 5000 m² til undervisnings- eller institutionsformål eller op til 3000 m² til ungdomsboliger.
· Nye bygninger til undervisning centralt i området. Der kan bygges op til 18000 m² i op til 6 etager (22 m).
· En ny gangbro over jernbanen.
· Der lægges op til, at Sdr. Stationsvej omdannes til et ”campusstrøg”, som bl.a. skal rumme den primære gang- og cykelsti i campusområdet. Stiforløbet planlægges at kunne forbindes til Fodsporet hen over Kalundborgvej.
· Anvendelse, omfang og udseende af Perron 1-bygningen ændres ikke.
De enkelte projekter er på nuværende tidspunkt i forskellige udviklingsfaser. For den nye idrætshal er der i 2016 i regi af Lokale- og Anlægsfondens tiltag ”Nye tider – Nye haller” gennemført en arkitektkonkurrence. Vinderforslaget viderebearbejdes frem til vinteren 2017, hvorefter det forventes, at der tages beslutning om realisering.
For den centrale del af området planlægger UCSJ et udbud af deres byggeprojekt i sommeren 2017. Udbuddet forventes at omfatte i alt 12000 m², hvoraf der skal opføres ca. 9000 m² i en 1. etape på arealet nærmest jernbanen og senere en 2. etape med ca. 3000 m². Der planlægges indflytning i ny bygning i 2020.
En ny gangbro forventes at kunne opføres i forbindelse med Banedanmarks udskiftning og omlægninger af jernbanespor i 2019. Et projekt for gangbroen er under udarbejdelse.
Lokalplanforslagets formål og indhold kræver, at der udarbejdes et kommuneplantillæg til Kommuneplan 2013. Kommuneplantillæg 48 ændrer anvendelsen af to rammeområder syd for jernbanen fra centerområde og område til blandet bolig og erhverv til område til offentlige formål og område til blandede byformål. Nord for jernbanen ændres et rammeområde fra centerområde til område til parkering. Der har i forbindelse med udarbejdelsen af kommuneplantillægget været afholdt en lovpligtig foroffentlighedsfase for kommuneplantillægget i perioden fra den 30. december 2016 til den 13. januar 2017. Kommunen modtog ingen høringssvar.
Der er gennemført en miljøvurderingsscreening af lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg 48. Det vurderes, at de planlagte anvendelser og aktiviteter ikke vil medføre en væsentlig indvirkning på miljøet, og at der derfor ikke skal gennemføres en egentlig miljøvurdering af planforslaget. Afgørelsen begrundes med, at der er tale om et område i eksisterende by, der i forvejen rummer stor aktivitet på grund af beliggenheden ved jernbanen og stationen.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23 c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 48 og miljøvurderingsscreening og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Offentlig høring opfylder Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, og er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag for udvikling af den vestlige del af campusområdet, herunder opførelse af ny bebyggelse til offentlige formål.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Planafdelingen anbefaler, at forslag til lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 48 til Kommuneplan 2013 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Intentionerne i lokalplanforslaget bygger videre på de planer og projekter, som er udarbejdet i de seneste års projektudvikling for Campus Slagelse, bl.a. Byrumsanalyse og masterplan (2014) samt ”Grønt gennembrud” – vinderforslaget fra arkitektkonkurrencen om forbindelsen mellem bymidte og campusområde (2016). Der er især lagt vægt på følgende principper for områdets udvikling:
· Etablering af et samlende ”campusstrøg” med bl.a. byrum og miljøer til læring og ophold samt en gennemgående forbindelse for fodgængere og cyklister.
· Gode koblinger mellem byrum og indendørs funktioner, bl.a. med en høj grad af åbenhed og aktivitet i stueetager mod byrum.
· Integrering af campusområdet i bymidten bl.a. ved at give mulighed for en bebyggelsesmæssig fortætning, nye eller forbedrede trafikforbindelser og nye byrum.
Administrationen gør desuden opmærksom på følgende punkter:
· Lokalplanforslaget er udarbejdet med forholdsvist åbne bestemmelser for nybyggeri. Der er derfor flere forhold, som først lægges endeligt fast i forbindelse med de konkrete byggeprojekter – f.eks. placering af vej- og parkeringsarealer samt placering og omfang af byrum i tilknytning til Campusstrøget. Dette åbner for en større idérigdom og løsninger, der er godt tilpassede til de konkrete behov, men forudsætter også, at der er tæt dialog mellem Slagelse Kommune og grundejerne/bygherrerne i området, så der sikres sammenhæng i campusområdet som helhed.
· I området omkring stationen er der i dag et stort pres på de eksisterende parkeringspladser fra områdets brugere, pendlere, naboer til området og borgere med ærinde i bymidten. Lokalplanforslaget sikrer, at der etableres parkering for områdets brugere, men der vil fortsat være behov for at finde yderligere løsninger i nærområdet. Det forventes, at al pendlerparkering flyttes til arealer nord for jernbaneterrænet.
Lokalplanforslaget fastlægger en p-norm for bilparkering på 1 p-plads pr. 100 m² etageareal ved opførelse af bygninger til undervisnings- og institutionsformål. Etablering af p-pladser skal ske indenfor egen matrikel. P-normen er baseret på anbefalinger fra analysen ”Trafik og parkering ved Slagelse Campus og Station”, udarbejdet af COWI for Slagelse Kommune i 2014, og afviger fra retningslinjerne i Kommuneplan 2013, der angiver en p-norm for voksenskoler på 1 p-plads pr. 25 m² etageareal. Den reducerede p-norm er baseret på erfaringstal fra sammenlignelige campusområder i Danmark og begrundes yderligere med beliggenheden tæt ved station og busterminal.
Ved opførelse af en idrætshal i den vestlige del af området fastlægger lokalplanen, at der ikke skal etableres p-pladser (udover få handicappladser), men at friarealerne skal indrettes til udendørs sportsbaner mm. Begrundelsen for ikke at stille krav om p-pladser er, at hallen i dagtimerne vil blive benyttet af institutioner. I eftermiddags- og aftentimerne forudsættes dobbeltudnyttelse af p-pladserne ved UCSJs, som primært vil blive benyttet i dagtimerne før kl. 15.
Lokalplanforslaget lægger desuden op til, at eksisterende parkering ved Perron 1-bygningen kan reduceres med 50% i forbindelse med en evt. renovering og omdannelse af forpladsen til et byrum med bedre mulighed for ophold. Realisering af denne mulighed forudsætter, at der anlægges erstatningsparkering i nærområdet.
· Øst-vest gennem lokalplanområdet ligger en af SK Forsynings hovedledninger for spildevand. I lokalplanforslaget oplyses det, at der ikke må bygges direkte oven på ledningen af hensyn til SK Forsynings muligheder for vedligeholdelse og reparationer, og der skal ligeledes tages hensyn til ledningen ved fundering mm. Arealerne ovenpå ledningen må gerne befæstes.
Det er muligt at flytte ledningen, hvis det ønskes for at forbedre byggemulighederne. Afhængigt af ny placering kan en flytning af ledningen medføre kommunale udgifter og evt. en væsentlig forsinkelse af byggeprojekterne i området.
Det anbefales, at der afholdes et borgermøde ca. midtvejs i høringsperioden. Borgermødet kan eventuelt afvikles som en del af et bredere informationsarrangement om udviklingen af Campus Slagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Nedrivning af godsbanebygningen er godkendt på møde i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 2. februar 2015. Anlægsbevilling til nedrivning på 1,5 mio. kr. er godkendt af Byrådet på møde den 30. november 2015. Det forudsættes, at byggematerialer genbruges i videst muligt omfang.
De kommunale udgifter i forbindelse med opførelse af idrætshal og anlæg af tilhørende udearealer er endnu ikke afklaret.
Til opførelse af gangbro over jernbanen forventes der samlede udgifter på op til 35 mio. kr. Der forventes medfinansiering fra DSB. Det endelige omfang af udgifterne og fordelingen mellem Slagelse Kommune og DSB afhænger af den konkrete udformning af gangbroen.
Kommunale udgifter til anlæg og indretning af vejarealer og byrum vil afhænge af den konkrete udformning og arealfordelingen mellem kommunen og de øvrige grundejere i området.
En eventuel omlægning af spildevandsledning vil ifølge SK Forsyning koste mellem 7 mio. kr. og 20 mio. kr. ekskl. moms og uforudsete omkostninger og forudsat, at der ikke skal bortkøres forurenet jord fra området. De kommunale udgifter vil afhænge af den konkrete placering og af en eventuel deling med andre grundejere i området, f.eks. UCSJ.
Konsekvenser for andre udvalg
§ 17, stk. 4 – Helhedsplanudvalget (Campus) orienteres om fremlæggelsen af lokalplanforslaget på møde den 2. marts 2017.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at forslag til lokalplan 1172 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 48 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere lokalplanforslaget vedtages,
3.    at der afholdes borgermøde enten den 2., 3. eller 4. maj 2017 i tidsrummet mellem kl. 17.00 og 19.00,
4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Anbefales.
Administrationen havde følgende rettelse til pkt. 7.8 (anden pind): For byningsfelt B ændres bygningshøjden fra 10,5 m til 15 m.
Der afholdes borgermøde d. 3. maj 2017.