Møde i udvalget d. 6. november 2017
12. Uddannelsesudvalget orienteres om, at samarbejdet med Magleby Skolecenter ophører (E)
Sagsnr.: 330-2017-79117 Dok.nr.: 330-2017-687441 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget orienteres om, at samarbejdet med
Magleby Skolecenter ophører.
Baggrund
Der har de seneste uger været omfattende presseomtale af
kommunernes tilskud til Tvind-skoler. Omtalen har stillet spørgsmål til
skolernes overførsel af kommunale indtægter til Tvind-koncernen samt en række
andre forhold i relation til skolernes virksomhed.
Slagelse Kommune har samarbejdet med Magleby Skolecenter
siden 1999. Skolecenteret er organiseret som en erhvervsdrivende fond, med fem virksomheder,
der er selvstændige juridiske enheder. Skolecenteret er en del af det
uforpligtende interessefælleskab Tvind.
Slagelse Kommune har driftsoverenskomst med Den interne
Skole for opholdsstederne Søholt og Golfstrømmen, hvilket indebærer at kommunen
fører tilsyn med skolens virksomhed. Her udover køber kommunen ydelser til børn
og unge i forhold til specialundervisning og pædagogisk dagbehandling, Særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse(STU), socialpædagogiske opholdssteder,
botilbud/-træning samt beskyttet beskæftigelse. Endelig er der aftaler mellem
Skolecenteret og Jobcenteret om arbejdsmarkedsrettede tilbud til kommunens
borgere.
Borgmesteren har bedt administrationen om at indstille
samarbejde med Magleby Skolecenter på de områder, hvor beslutningskompetencen
er tillagt administrationen samt udarbejde forslag til beslutningsoplæg til
fagudvalgene, hvor samarbejdet beror på politiske beslutninger.
Slagelse Kommune har indgået aftaler med Magleby Skolecenter
om køb af forskellige ydelser i forhold til blandt andet specialundervisning og
pædagogisk dagbehandling, socialpædagogiske opholdssteder samt
botilbud/-træning.
Center for Børn og Familie og Center for Skole har aktuelt
følgende antal børn/unge, der modtager foranstaltninger fra Magleby
Skolecenter:
·
14 grundskoleelever og 2
STU-elever under 18 år, hvor Slagelse Kommune er betalingskommune samt 8-10
elever fra andre betalingskommuner, som er anbragt i Slagelse Kommune
·
4 børn/unge er anbragt på Søholt og Golfstrømmen
·
2 modtager støtte kontakt person i efterværn
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov og
principperne for faktisk forvaltningsvirksomhed.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen
til efterretning med tilføjelse af eventuelle bemærkninger.
Vurdering
Det følger af gældende kompetenceplan, at det er
administrationen, der træffer beslutninger i enkeltsager. Udvalget skal derfor
ikke træffe beslutninger omkring ophøret af samarbejdet i forhold til de givne
foranstaltninger.
Administrationen har i forbindelse med ophør af samarbejdet
med Magleby Skolecenter opmærksomhed på en række forhold, der har betydning for
selve udmøntningen.
Udgangspunktet er, at der kan træffes afgørelse om ændring
af et foranstaltningssted, hvis det anses for nødvendigt af hensyn til formålet
med foranstaltningen.
I forhold til anbringelser, betyder det konkret, at kommunen
administrativt kan vælge et nyt anbringelsessted, hvis indehaveren af
forældremyndigheden og den unge over 12 år giver samtykke. Afgørelsen kan ankes
til Ankestyrelsen.
Hvis indehaveren af forældremyndigheden og den unge over 12
år ikke vil give samtykke, skal kommunen lave en indstilling til børn og
unge-udvalget.
Børn og unge-udvalget tager stilling til, om der skal ske en
ændring, men beslutter ikke, hvor det nye anbringelsessted skal være. Børn og
unge-udvalgets afgørelse kan ankes til Ankestyrelsen på samme måde som
afgørelser om tvangsanbringelse.
Kommunen afgør derefter administrativt, hvor det nye
anbringelsessted skal være. Den afgørelse kan ankes til Ankestyrelsen. Klagen
har opsættende virkning, medmindre kommunen finder, at der er helt særlige
grunde til, at skiftet skal ske med det samme.
Afgørelse om ændring af opholdssted skal træffes med
udgangspunkt i det enkelte barns konkrete behov både i forhold til fagligt
match og behandlingsmæssigt sigte.
Ankestyrelsen har slået fast, at hvis behovet for ændring af
anbringelsessted udelukkende skyldes en udefra kommende begivenhed,
kan kommunen afgøre det nye anbringelsessted administrativt, også selvom
forældremyndighedsindehaveren og den unge over 12 år ikke er enige. Kommunen
skal have mulighed for at handle relevant og hurtigt, hvis barnet eller den
unge ikke kan blive på anbringelsesstedet. Vel at mærke, hvis det er på grund
af forhold, der ikke har noget med barnet eller den unge selv at gøre.
Administrationen har endnu ikke en afklaring af, om den
aktuelle situation omkring Magleby Skolecenter falder under kategorien en
udefra kommende begivenhed.
I forhold til støtte kontakt personordning er det
kommunens afgørelse, hvem der er leverandør af indsatsen. Fokus er, at
leverandørvalg sker med udgangspunkt i den enkelte unges konkrete behov både
i forhold til fagligt match og formålet med indsatsen.
De elever, der er visiteret til Magleby Skolecenters interne
skole er visiteret efter Serviceloven og Folkeskoleloven. Her skal der findes
andre skoletilbud til eleverne, der går på den interne skole samt STU eleverne.
Skoletilbuddene skal kunne matche målgruppen samt forældrenes ønsker. Elever, der
ikke samtidig er anbragte, har mulighed for at fortsætte skoleåret ud på
Magleby Skolecenter, hvis det er familiens ønske.
Familier og børn på den interne skole inviteres snarest til
møde med Visitationsudvalget, som består af afdelingsleder i Center for Børn og
familie, Afdelingsleder i Center for Skole og leder af Enheden for Pædagogisk
Udvikling og Inklusion. Visitationsudvalget vil derefter med afsæt i
familiernes ønsker og behov træffe beslutning om, hvad der kan tilbydes.
Herefter fortsætter den almindelige visitationspraksis. De kommuner, der har
elever i Magleby Skolecenters interne skole er orienteret om processen.
Det er administrationens vurdering, at der kan blive tale om
en økonomisk merudgift i forbindelse med ændring af foranstaltningssted.
Merudgiften vil relatere sig til eventuel prisforskel i forhold til
opholdssted, nye skoletilbud, transport, etableringsomkostninger, evt.
dobbeltudgift i opsigelsesperiode, advokatudgifter og udgifter til § 54-støtte
i forbindelse med eventuelle forelæggelser for børne og unge-udvalget.
Der må ligeledes forventes et ekstraordinært administrativt
arbejdspres og særligt i de eventuelle sager, der skal forelægges børn og
unge-udvalget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie og Centerchefen for Skole
indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. november 2017:
Fraværende:
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Taget af dagsordenen
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.