Møde i udvalget d. 6. november 2017

12.   Uddannelsesudvalget orienteres om, at samarbejdet med Magleby Skolecenter ophører (E)

Sagsnr.: 330-2017-79117               Dok.nr.: 330-2017-687441                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget orienteres om, at samarbejdet med Magleby Skolecenter ophører.
Baggrund
Der har de seneste uger været omfattende presseomtale af kommunernes tilskud til Tvind-skoler. Omtalen har stillet spørgsmål til skolernes overførsel af kommunale indtægter til Tvind-koncernen samt en række andre forhold i relation til skolernes virksomhed.
Slagelse Kommune har samarbejdet med Magleby Skolecenter siden 1999. Skolecenteret er organiseret som en erhvervsdrivende fond, med fem virksomheder, der er selvstændige juridiske enheder. Skolecenteret er en del af det uforpligtende interessefælleskab Tvind.
Slagelse Kommune har driftsoverenskomst med Den interne Skole for opholdsstederne Søholt og Golfstrømmen, hvilket indebærer at kommunen fører tilsyn med skolens virksomhed. Her udover køber kommunen ydelser til børn og unge i forhold til specialundervisning og pædagogisk dagbehandling, Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse(STU), socialpædagogiske opholdssteder, botilbud/-træning samt beskyttet beskæftigelse. Endelig er der aftaler mellem Skolecenteret og Jobcenteret om arbejdsmarkedsrettede tilbud til kommunens borgere.
Borgmesteren har bedt administrationen om at indstille samarbejde med Magleby Skolecenter på de områder, hvor beslutningskompetencen er tillagt administrationen samt udarbejde forslag til beslutningsoplæg til fagudvalgene, hvor samarbejdet beror på politiske beslutninger.
Slagelse Kommune har indgået aftaler med Magleby Skolecenter om køb af forskellige ydelser i forhold til blandt andet specialundervisning og pædagogisk dagbehandling, socialpædagogiske opholdssteder samt botilbud/-træning.
Center for Børn og Familie og Center for Skole har aktuelt følgende antal børn/unge, der modtager foranstaltninger fra Magleby Skolecenter:
· 14 grundskoleelever og 2 STU-elever under 18 år, hvor Slagelse Kommune er betalingskommune samt 8-10 elever fra andre betalingskommuner, som er anbragt i Slagelse Kommune
· 4 børn/unge er anbragt på Søholt og Golfstrømmen
· 2 modtager ”støtte kontakt person” i efterværn
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov og principperne for faktisk forvaltningsvirksomhed.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning med tilføjelse af eventuelle bemærkninger.
Vurdering
Det følger af gældende kompetenceplan, at det er administrationen, der træffer beslutninger i enkeltsager. Udvalget skal derfor ikke træffe beslutninger omkring ophøret af samarbejdet i forhold til de givne foranstaltninger.
Administrationen har i forbindelse med ophør af samarbejdet med Magleby Skolecenter opmærksomhed på en række forhold, der har betydning for selve udmøntningen.
Udgangspunktet er, at der kan træffes afgørelse om ændring af et foranstaltningssted, hvis det anses for ”nødvendigt af hensyn til formålet med foranstaltningen”.
I forhold til anbringelser, betyder det konkret, at kommunen administrativt kan vælge et nyt anbringelsessted, hvis indehaveren af forældremyndigheden og den unge over 12 år giver samtykke. Afgørelsen kan ankes til Ankestyrelsen.
Hvis indehaveren af forældremyndigheden og den unge over 12 år ikke vil give samtykke, skal kommunen lave en indstilling til børn og unge-udvalget.
Børn og unge-udvalget tager stilling til, om der skal ske en ændring, men beslutter ikke, hvor det nye anbringelsessted skal være. Børn og unge-udvalgets afgørelse kan ankes til Ankestyrelsen på samme måde som afgørelser om ”tvangsanbringelse”.
Kommunen afgør derefter administrativt, hvor det nye anbringelsessted skal være. Den afgørelse kan ankes til Ankestyrelsen. Klagen har opsættende virkning, medmindre kommunen finder, at der er helt særlige grunde til, at skiftet skal ske med det samme.
Afgørelse om ændring af opholdssted skal træffes med udgangspunkt i det enkelte barns konkrete behov – både i forhold til fagligt match og behandlingsmæssigt sigte.
Ankestyrelsen har slået fast, at hvis behovet for ændring af anbringelsessted udelukkende skyldes en ”udefra kommende begivenhed”, kan kommunen afgøre det nye anbringelsessted administrativt, også selvom forældremyndighedsindehaveren og den unge over 12 år ikke er enige. Kommunen skal have mulighed for at handle relevant og hurtigt, hvis barnet eller den unge ikke kan blive på anbringelsesstedet. Vel at mærke, hvis det er på grund af forhold, der ikke har noget med barnet eller den unge selv at gøre.
Administrationen har endnu ikke en afklaring af, om den aktuelle situation omkring Magleby Skolecenter falder under kategorien en ”udefra kommende begivenhed”.
I forhold til ”støtte kontakt personordning” er det kommunens afgørelse, hvem der er leverandør af indsatsen. Fokus er, at leverandørvalg sker med udgangspunkt i den enkelte unges konkrete behov – både i forhold til fagligt match og formålet med indsatsen.
De elever, der er visiteret til Magleby Skolecenters interne skole er visiteret efter Serviceloven og Folkeskoleloven. Her skal der findes andre skoletilbud til eleverne, der går på den interne skole samt STU eleverne. Skoletilbuddene skal kunne matche målgruppen samt forældrenes ønsker. Elever, der ikke samtidig er anbragte, har mulighed for at fortsætte skoleåret ud på Magleby Skolecenter, hvis det er familiens ønske.
Familier og børn på den interne skole inviteres snarest til møde med Visitationsudvalget, som består af afdelingsleder i Center for Børn og familie, Afdelingsleder i Center for Skole og leder af Enheden for Pædagogisk Udvikling og Inklusion. Visitationsudvalget vil derefter med afsæt i familiernes ønsker og behov træffe beslutning om, hvad der kan tilbydes. Herefter fortsætter den almindelige visitationspraksis. De kommuner, der har elever i Magleby Skolecenters interne skole er orienteret om processen.
Det er administrationens vurdering, at der kan blive tale om en økonomisk merudgift i forbindelse med ændring af foranstaltningssted. Merudgiften vil relatere sig til eventuel prisforskel i forhold til opholdssted, nye skoletilbud, transport, etableringsomkostninger, evt. dobbeltudgift i opsigelsesperiode, advokatudgifter og udgifter til § 54-støtte i forbindelse med eventuelle forelæggelser for børne og unge-udvalget.
Der må ligeledes forventes et ekstraordinært administrativt arbejdspres – og særligt i de eventuelle sager, der skal forelægges børn og unge-udvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie og Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Taget af dagsordenen
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.