Møde i udvalget d. 10. maj 2017
10. Hjælpemiddelområdet - serviceniveau og sagsbehandlingstider (D)
Sagsnr.: 330-2017-30181 Dok.nr.: 330-2017-282038 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget gendrøfter serviceniveauet og de politisk fastsatte
sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet.
Baggrund
På mødet i marts behandlede Udvalget sagen Status på
sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet samt en gendrøftelse af
serviceniveauet. Her besluttede Udvalget at genoptage sagen på mødet i april,
således at de forskellige kategorier og ekspeditionstider blev tilføjet
sagsfremstillingen med henblik på en gendrøftelse af serviceniveauet på
området. Dette set i lyset af områdets økonomiske udfordringer. Sagen med de
tilføjede oplysninger blev således genoptaget og behandlet på udvalgets møde
den 5. april. Her besluttede Udvalget, at administrationen fremlægger
nærværende sag med en belysning og vurdering af følgende:
1. Administrationen
medtager en vurdering af muligheder og konsekvens ved at fastholde nuværende
niveau eller reducere ventetiderne.
2. Udvalget ønsker
også tydeliggjort, hvad der reelt skal til for at sagsbehandlingstiden
halveres.
3. Udvalget ønsker
tydeliggjort antal sager pr. medarbejder (2014, 2015 og 2016) og årsagerne til
en fortsat opnormering på området.
4. Endelig ønsker
udvalget tydeliggjort, hvilken konsekvens, evt. ændring i sagsbehandlingstiden
vil have for handleplanen.
Udviklingen i antallet af
ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet):
Indkomne ansøgninger
|
År 2014
|
År 2015
|
År 2016
|
Gennemsnit 2014-2016
|
Genbrugshjælpemidler
|
8.501
|
8.847
7.847 (ex. APV-sager)
|
9.008
7.950 (ex. APV-sager)
|
|
Heraf ansøgninger (sager på
venteliste)
|
664
|
755
|
703
|
707
|
Der indkommer gennemsnitlig
60-70 nye ansøgninger hver måned på området.
Pr. ultimo april 2017 verserer
der 106 ansøgninger med en sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage. Status er at
sagsbehandlingsfristen på denne kategori af ansøgninger nu overholdes.
Personalenormering (omregnet til
fuldtid 37 timer/ugl):
2014: 12,92 sagsbehandlende
terapeuter
2015: 12,92 sagsbehandlende
terapeuter
2016: 12,92 sagsbehandlende
terapeuter / 14,92 sagsbehandlende terapeuter fra 1.8.2016
Hjælpemiddelområdet har i årene
kontinuerligt arbejdet med at ressourceoptimere og effektiveres
sagsbehandlingen. Der er således afprøvet flere organisationsmodeller med
inddeling og specialisering i teams.
Området blev opnormeret med 2
sagsbehandlende terapeuter i sensommeren 2016. Dette har gjort det muligt at
fokusere indsatsen på sagsbehandlingen af ventelistesagerne med det mål at
kunne overholde den fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage.
Afledt af opnormeringen har
området fra medio september 2016 organiseret sig i to teams, hvor Team 1 med
7,92 medarbejdere behandler alle akutte og semi akutte ansøgninger svarende til
ca. 92 % af de indkomne ansøgninger. Team 2, som har 7 medarbejdere, behandler alle
øvrige ansøgninger (ventelistesager).
Pr. 20. marts 2017 har
Hjælpemiddelområdet som et led i den økonomiske handleplan hjemtaget opgaven
fra Hjemmeplejen med bevilling af APV-hjælpemidler. Opgaven blev i 2015 flyttet
til Hjemmeplejen, der herefter fik kompetencen og ansvaret for bestilling,
levering og tilbagelevering af hjælpemidler i samarbejde med
hjælpemiddeldepotet. Hjemtagelsen ultimo marts d.å. indebærer, at det herefter
er en sagsbehandlende terapeut i Team 1, der fagligt vurderer og har kompetencen
til at bevilge de APV-hjælpemidler, som hjemmeplejen bestiller.
Antallet af sager pr.
medarbejder i årene 2014, 2015 og 2016:
År 2014: 658 sager pr.
medarbejder
År 2015: 607 sager (ex.
APV-sager) pr. medarbejder (684 sager incl. APV-sager)
År 2016: 615 sager (ex.
APV-sager) pr. medarbejder (697 sager incl. APV-sager)
Ovennævnte opgørelse af antal
sager pr medarbejder er en beregning foretaget på det samlede antal indkomne
ansøgninger for årene 2014, 2015 og 2016 divideret med personalenormeringen
12,92. Sagsmængden pr. medarbejder indeholder derved alle typer ansøgninger på
genbrugsområdet; hhv. akutte, semi akutte og øvrige ansøgninger
(ventelistesager).
Antallet af sager øvrige
ansøgninger (ventelistesager) pr. medarbejder:
Antallet af øvrige ansøgninger
(ventelistesager) har for årene 2014 -2016 gennemsnitlig været 707 sager og
da der er 7 medarbejdere (Team 2), der varetager dette sagsområde, kan det
omregnes til, at hver medarbejder i team 2 skal behandle ca. 101
ansøgninger/sag pr. år.
Øvrige ansøgninger
(ventelistesager) er sager, der ikke er akutte og som oftest kræver længere
sagsbehandlingstid som følge af et eller flere hjemmebesøg, leverandørkontakt,
afprøvning og opfølgning samt sagsdokumentation, herunder afgørelse i sagen
m.m.; f.eks. udskiftning af kørestole, el-kørestole, el-scootere, trehjulet
cykler, arbejdsstol, kugledyner, særlig boligindretning; eksempelvis opsætning
af greb, fjernelse af dørtrin, dør- og eller lågeåbner, elektrisk hæve-sænkebord
til køkken m.m. Derudover borgere, der ansøger om en terapeutisk
helhedsvurdering i hjemmet med det formål at afdække et evt. hjælpemiddelbehov.
Retligt
grundlag
Lov om social service §§ 112 116.
Handlemuligheder
Der verserer aktuelt 106 ansøgninger/sager
på området. Heraf er der pt. ca. 60 ansøgninger, som venter i intervallet
mellem 30/35 hverdage 65 hverdage.
En halvering af
sagsbehandlingstiden fra de nuværende 65 hverdage til ca. 30-35 hverdage (sv.t.
max 6-7 uger) forudsætter følgende:
1. at området
tilføres ekstra personale i 3 måneder ved midlertidig opnormering af 2,0
stilling (sagsbehandlende terapeuter) for at kunne nedbringe mængden og
stabilisere ventetiden på 30/35 hverdage. Anslået lønudgift kr. 0,250 mio.
2. at området
derefter opnormeres med 1,0 fast stilling (sagsbehandlende terapeut) for at
kunne overholde en fastsat sagsbehandlingstid på 30 hverdage. Anslået lønudgift
kr. 0,5 mio. årl.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Hjælpemiddelområdet vil kunne
overholde den gældende sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage, hvis nuværende
normering fastholdes. Dette under forudsætning af, at antallet af indkomne
ansøgninger forbliver på nuværende niveau.
En nedsættelse af sagsbehandlingstiden til 30/35 hverdage
kan påvirke driftsbudgettet kortvarigt i overgangsperioden, som følge af, at
udgifter ved eventuelle indkøb af bevilgede hjælpemidler vil blive afholdt 6-7
uger tidligere. Der er således udelukkende tale om en periodeforskydning i
udgiften.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget gendrøfter serviceniveauet og de fastsatte sagsbehandlingstider
på hjælpemiddelområdet.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 10. maj 2017:
Fraværende:
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker at drøfte serviceniveauet i forbindelse med
budgetforhandlingerne.