Møde i udvalget d. 4. maj 2020

11.   Orientering om Førtidspension (O)

Sagsnr.: 330-2020-26325               Dok.nr.: 330-2020-157192                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Generel orientering vedrørende muligheder og begrænsninger ved tildeling af førtidspension til under 40-årige, eksemplificeret ved anvendte diagnoser og konkrete cases.
Baggrund
Social og Beskæftigelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet den 2. marts 2020, at der til kommende udvalgsmøde skulle udarbejdes en generel orientering om førtidspension. Orienteringen skulle have særlig fokus på diagnoser ved tildeling af førtidspension for de under 40-årige, herunder generelle muligheder for arbejde, når man modtager førtidspension.
På den baggrund har administrationen udarbejdet følgende svar, der er bygget op om:
1)    Begrebet ”midlertidig pension”
2)    Begreber i pensionsloven
3)    Muligheder for arbejde ved tilkendelse af førtidspension
4)    Hvordan der arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse efter tilkendt pension
5)    Diagnoser ved nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune
6)    Konkrete cases, der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
1)   Begrebet ”midlertidig pension” eksisterer ikke i Førtidspensionsloven
Efter 2003 er udgangspunktet for tilkendelse af pension, at arbejdsevnen er varigt nedsat.
En førtidspension kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.
Ankestyrelsen har præciseret i en principafgørelse (nr. 119-13) at kommunen som hovedregel ikke skal træffe beslutning om, at en sag skal genoptages på et senere tidspunkt.
I samme afgørelse er det nævnt, at kommunen undtagelsesvis kan beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på en senere fastsat tidspunkt – dette kaldes førtidspension med revision.
Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.
En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.
Der er ikke i loven angivet yderligere eksempler.
Principafgørelsen i 2013 gjorde det tydeligt, at førtidspension med revision er noget, der kun skal bruges rent undtagelsesvis.
2)   Begreber i pensionsloven
Hvilende:
Hvis man bliver i stand til at forsørge sig selv ved arbejde eller fleksjob, kan en førtidspension gøres hvilende.
At pensionen gøres hvilende vil sige, at pensionsudbetalingen ophører i den periode, hvor pensionisten kan forsørge sig selv. Der er adgang til at få pensionsudbetalingen genoptaget for fremtiden ved henvendelse til kommunen. Der skal ikke søges om og tilkendes førtidspension på ny.
Muligheden for, at førtidspensionen kan gøres hvilende, er en beskyttelsesforanstaltning, og dens formål er at støtte førtidspensionisters forsøg på at gå i arbejde. Ved ordningen skabes der tryghed for, at der er et stabilt forsørgelsesgrundlag at falde tilbage på, hvis bestræbelserne mislykkes.
På nuværende tidspunkt er der 16 pensionister i Slagelse Kommune, hvor pensionen er gjort hvilende. De 12 er startet i ordinær beskæftigelse, 4 er startet i fleksjob.
Ud af de 16 personer, er de 7 tilkendt pension efter 1. januar 2003
Frakendelse:
Førtidspension bevilget efter 2003 kan frakendes, hvis der sker en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, og pensionisten kan blive vedvarende selvforsørgende.
Udbetaling Danmark modtager og fører kontrol med oplysninger om pensionistens indkomstforhold.
I oplysningerne indgår bl.a. arbejdsindtægter.
Udbetaling Danmark videregiver oplysningerne til kommunen 1 gang om året.
Hvis pensionisten har en fast arbejdsindtægt, vil pensionisten blive kontaktet af Rådgivning og Udbetaling med tilbud om råd og vejledning. Hvis der er grundlag for at overveje et fleksjob, job på særlige vilkår eller andet, så henvises borgeren til Jobcenteret for yderligere råd og vejledning.
Det er en individuel og konkret vurdering fra gang til gang, hvad der er det rette for den enkelte, da der ikke er fastsat specifikke krav til timeantal i lovgivningen om førtidspension.
Borgerens ønsker og motivation for at indgå på arbejdsmarkedet er derfor også afgørende for, hvilken vejledning der tilbydes.
I praksis frakendes førtidspension ikke. I stedet anvendes lovens mulighed for at gøre pensionen hvilende, hvis pensionisten kan forsørge sig selv.
3)   Førtidspension og arbejde
Begrebet resterhvervsevne bruges ikke efter 1. januar 2003.
Grundlaget for tilkendelse af førtidspension er efter nuværende lovgivning blandt andet, at alle beskæftigelses- og behandlingsmuligheder er afprøvet og udtømte i forhold til tilbagevenden til arbejdsmarkedet, herunder om borgeren kan bevilges fleksjob, job på særlige vilkår, job med skånehensyn m.fl.
Førtidspension tilkendes personer, hvis arbejdsevne er varigt nedsat i et sådant omfang, at den pågældende ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i et fleksjob.
Den forebyggende indsats er således helt afgørende i det nye førtidspensionssystem, hvor den centrale indsats består i at udvikle evnen til at kunne varetage et arbejde på så normale vilkår som muligt.
Førtidspension er en forsørgelsesydelse til personer, som ikke kan blive selvforsørgende som følge af en varig nedsættelse af arbejdsevnen
Kun hvis selvforsørgelse ikke er mulig, kan der tilkendes førtidspension. Med selvforsørgelse menes ikke, at den pågældende borger nødvendigvis skal kunne fungere i ordinær beskæftigelse. Der kan også være tale om selvforsørgelse i f.eks. et fleksjob.
Der er ikke i loven, fastsat et bestemt timeantal som førtidspensionister efter 2003 må arbejde.
Hvis førtidspensionister ønsker at afprøve deres arbejdsevne, kan de arbejde i et vist omfang, samtidig med at de modtager førtidspension. Pensionen bliver dog sat ned, hvis der er arbejdsindtægter over en vis størrelse. Hvor meget man må tjene, er afhængig af om pensionisten er gift/samlevende eller enlig.
F.eks. må en enlig førtidspensionist i 2020 tjene brutto kr. 80.300 før der begynder at ske modregning i pensionen.
Hvis borgeren efter en evt. afprøvning, vurderer at han kan arbejde, har borgeren mulighed for at få vejledning i f.eks. fleksjob, som kan bevilges ned til 2 timer om ugen (kaldes et lille fleksjob).
Ved et lille fleksjob er der som udgangspunkt krav om at arbejdsevnen kan udvikles. Dog kan dette fraviges, hvis borgeren ønsker et fleksjob, da borgerens ønske om at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet er afgørende.
Førtidspensionen gøres hvilende, når borgeren starter i et konkret fleksjob.
Førtidspension og arbejde efter den gamle pensionslovgivning.
I 2003 kom der ny lovgivning på pensionsområdet. Indtil 2003 blev tilkendelse af førtidspension vurderet ud fra ansøgers resterhvervsevne.
Førtidspensionister, som har fået bevilget førtidspension inden 1. januar 2003, har mulighed for at gøre brug af det, der kaldes resterhvervsevne. Hvis borgeren f.eks. er bevilget en mellemste førtidspension, så er borgerens resterhvervsevne 1/3, og borgeren vurderes derfor at kunne arbejde ca. 12-13 timer om ugen.
4)   Hvordan der arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse efter tilkendt pension
I forbindelse med pensionstilkendelsen vejledes nye pensionister om indtægtsgrænser ved arbejde, før der sker modregning i pensionen.
Alle nye pensionister tilskrives af Rådgivning og Udbetaling et halvt år efter pensionstilkendelsen om muligheden for at få en aktivt pensionistliv ved at bidrage til frivilligt arbejde i kommunens foreninger. Brevet er vedlagt en brochure, som fortæller om mulighederne, kontaktoplysninger m.v. Dette initiativ er etableret i samarbejde med Fritidsafdelingen, og det er Fritidsafdelingen, som etablerer kontakt mellem pensionist og forening, hvis pensionisten ønsker at arbejde som frivillig nogle timer om ugen i en af foreningerne.
Jobcentret sparrer og vejleder en førtidspensionist med at finde et job. Det er førtidspensionisten, der selv finder jobbet. Sammen med arbejdsgiver og førtidspensionist aftales timer og arbejdsopgaver. Jobcentret opretter jobbet.
Når førtidspensionisten er i arbejde vejleder og rådgiver Jobcentret arbejdsgiver og førtidspensionist efter behov.
5)   Nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune ud fra hoveddiagnose
I nedenstående tabel gives et billede af, hvordan nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune fordelte sig på hoveddiagnoser. Det skal her bemærkes, at den anvendte gruppering i en række hoveddiagnoser tager udgangspunkt i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings grupperinger ved tildelinger af førtidspension.
Det er væsentligt at være opmærksom på, at førtidspension ikke tilkendes på baggrund af diagnoser, men på baggrund af en helhedsvurdering af borgers samlede personlige og faglige ressourcer, kompetencer og udviklingsmuligheder. Diagnoserne er dog centrale, når det skal vurderes, hvilke helbredsmæssige udfordringer der bidrager til at marginalisere mennesker fra arbejdsmarkedet. Herudover skal det bemærkes, at personer der tilkendes førtidspension ofte har flere diagnoser, og samtidig også sociale problemer.
6)   Konkrete cases, der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
For at give et konkret billede af hvor forskelligt førtidspensionssagerne tager sig ud, finder i vedhæftet en beskrivelse af tre forskellige sager:
Case A beskriver en åbenbart formålsløs sag – dvs. en sag, der kan behandles udenom rehabiliteringsteamet, da det er vurderet formålsløst at borger skal give fremmøde for at sagen kan behandles.
Case B beskriver en sag, hvor borger går fra ressourceforløb til førtidspension.
Case C beskriver en sag af mere kompleks karakter, hvor borger har andre store udfordringer ud over ledighed, der har påvirket borger og dermed sagen undervejs.
Derudover er der de sager, hvor borger er terminal syg. Disse behandles løbende, for at sikre en hurtig afgørelse. Borger giver ikke fremmøde i disse sager. 
Retligt grundlag
Lov om social pension
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan;
1)    Modtage orienteringen.
2)    Anmode om eventuel yderligere orienteringsmateriale til et senere udvalgs- eller temamøde, såfremt udvalget vurderer et behov herfor.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det udarbejdede materiale opfylder udvalgets anmodning om orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udsættes pga. manglende tabel under punkt 5 i det udsendte materiale.