Møde i udvalget d. 4. december 2017

5.     Styrelsesvedtægt for skoleområdet (B)

Sagsnr.: 330-2017-63648               Dok.nr.: 330-2017-703653                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Styrelsesvedtægten blev behandlet på Uddannelsesudvalgets møde den 6. november. På dette møde godkendte Udvalget den reviderede styrelsesvedtægt med undtagelse af afsnit 5.3. Udvalget besluttede at udskyde behandling af punkt 5.3 til mødet i december og anbefalede, at der her fremlægges en afklaring af lovligheden og beskrivelse af "særlige tilfælde" relateret til punktet. Administrationen har vedlagt et notat, som har været drøftet i skoleledergruppen den 21. november 2017
Baggrund
Styrelsesvedtægt for skoleområdet beskriver udmøntningen af rammebestemmelser i folkeskoleloven. Det er Byrådet der har kompetencen til at vedtage styrelsesvedtægten.
Inden folkeskolereformen trådte i kraft, blev styrelsesvedtægten revideret og vedtaget af byrådet den 28. april 2014 efter høring i MED-regi, skolebestyrelser og faglige organisationer.
I de efterfølgende år er styrelsesvedtægten blevet administrativt opdateret, da der ikke har været behov for at foretage ændringer som krævede politisk behandling, jf. folkeskolelovens § 41.
Center for Skole har vurderet, at der nu er behov for en opdatering, der kræver politisk behandling.
Som Uddannelsesudvalget blev orienteret om i august 2017, har administrationen haft udkast til styrelsesvedtægt i høring i MED-regi, skolebestyrelser og faglige organisationer i perioden 18. august til 6. oktober 2017.
Styrelsesvedtægten er opdateret i forhold til nye bekendtgørelser, budgettal, links samt tidligere politiske og administrative beslutninger. Herudover har administrationen sendt styrelsesvedtægten i høring med følgende forslag til ændringer:
1. Kap. 2.1. (Sammensætning af skolebestyrelsen), §1, stk.4: “Stedfortrædere for repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger skal være personlige stedfortrædere”. Administrationen anbefaler at teksten udgår, så det bliver en decentral beslutning, hvorvidt det skal være personlige stedfortrædere.
2. Kap. 2.1. (Sammensætning af skolebestyrelsen), §1, stk.5: ”SFO-leder deltager uden stemmeret i punkter af relevans for hans/hendes arbejdsområde” ændres til ”SFO- eller indskolingsleder deltager uden stemmeret i punkter der er særlig relevante for skolepædagogerne”. Administrationen anbefaler, at intentionen bliver tydeligere, hvormed der sikres en tråd mellem skolepædagogerne og skolebestyrelsen.
3. Kap. 2.1. (Sammensætning af skolebestyrelsen), §3, stk.2: ”Kandidatforslag (medarbejderrepræsentanter) afleveres til skolelederen, der senest 8 dage før valgets afholdelse offentliggør kandidaternes navne. Ved valghandlingen, der afholdes som en skriftlig afstemning, tildeles hver medarbejder én stemme. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. De medarbejdere der har opnået flest stemmer er valgt”. Administrationen anbefaler at teksten udgår, så flere detaljer omkring valghandlingen bliver en decentral beslutning. I øvrigt er det en gentagelse, at alle medarbejdere har hver én stemme, da det står to gange i §3. 
4. Kap. 2.3 (Skolebestyrelsens mødevirksomhed), §7: Administrationen foreslår at ”Byrådet yder fast vederlag til…” ændret til ”Byrådet yder diæter til…”. Det fremgår af Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer mfl., at forældre- og elevrepræsentanter i skolebestyrelser modtager diæter. Administrationen er blevet opmærksom på, at dette regelsæt er blevet fulgt og anbefaler, at teksten i styrelsesvedtægten er i overensstemmelse med praksis.
5. Kap 2.5 (Elevråd): Administrationen anbefaler, at der indsættes et afsnit om elevråd, herunder det nyoprettede fælles elevråd. Administrationen anbefaler desuden, at Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) har høringsret på beslutninger der vedrører skoleområdet.
6. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter) punkt 1: ”Valgbestyrelsen består af skolens leder som formand for valgbestyrelsen, formanden for den afgående skolebestyrelse og et forældrevalgt medlem af den afgående skolebestyrelse”. Administrationen foreslår, at det ændres til ”Valgbestyrelsen består af skolens leder samt en eller flere forældrerepræsentanter fra den afgående skolebestyrelse”. Hermed bliver der et større decentralt råderum i forhold til nedsættelse af valgbestyrelse. Se i øvrigt punkt 14.
7. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter) punkt. 6: Administrationen anbefaler, at ”Tvivlsspørgsmål vedr. valget afgøres af Uddannelsesudvalget” ændres til ”Tvivlsspørgsmål vedr. valget afgøres af Center for Skole”. Desuden at ”Omvalg kan ske efter regler fastsat af Uddannelsesudvalget” ændres til ”Omvalg kan ske efter regler fastsat af Center for Skole”. Hermed delegere kompetencen til at afgøre tvivlsspørgsmål ved valg, samt regler ved evt. omvalg fra Uddannelsesudvalget til Center for Skole.
8. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter) punkt 7: Administrationen anbefaler at tekst om mulighed for udpegning af eksterne medlemmer udgår, da det er gentagelse af, hvad der allerede fremgår i §1, stk.2, §2, stk.3 og §7.
9. Kap. 5.3. (Frit skolevalg):”I Slagelse Kommune er det bestemt, at en skole ikke er forpligtet til at optage elever fra andre skoledistrikter, når elevtallet i en klasse er 25 eller derover”. Administrationen anbefaler, at det erstattes af ”Skolelederen skal afvise ansøgninger om indskrivning af elever der søger optagelse efter det frie skolevalg, hvis der gennemsnitligt er 25 eller flere elever i de etablerede klasser på det pågældende klassetrin. Center for Skole kan i særlige tilfælde træffe beslutning om at fravige dette krav”.
Det vil i højere grad sikre plads til distriktets tilflyttere i de etablerede klasser (Ved mere end 28 elever i en klasse vil det udløse ressourcer til to klasser). Desuden vil en bestemmelse om, at Center for Skole i særlige tilfælde kan beslutte at fravige kravet, give mulighed for at tage hensyn til elever, hvor særlige omstændigheder taler for, at eleven optages på en bestemt skole. Se i øvrigt punkt 16.   
10. Kap. 5.3. (Frit skolevalg): Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle ønsker ved frit skolevalg anbefaler administrationen, at der efter søskende-kriteriet indsættes følgende kriterie: ”Kommunens børn optages før børn fra andre kommuner”.
11. Kap. 5.3. (Frit skolevalg): Administrationen anbefaler, at følgende indsættes: ”Center for Skole kan i særlige tilfælde træffe beslutning om suspension af det frie skolevalg for at beskytte særligt sårbare klasser/klassetrin ud fra saglige kriterier. Suspensionen gives for en tidsbegrænset periode”. Dermed anbefales det, at Byrådet godkender, at bestemmelsen om suspension af det frie skolevalg for særlige sårbare klasser kan tages i anvendelse. Endvidere anbefales, at Byrådet delegerer kompetencen til Center for Skole, i forhold til at tage konkret stilling på baggrund af en skoles ansøgning.
12. Kap. 5.3. (Frit skolevalg): Administrationen anbefaler at følgende indsættes: ”Når en elev er påbegyndt sin skolegang, har eleven ret til at fortsætte på den samme skole, selvom eleven flytter uden for skoledistriktet eller kommunen”. Det er almindelig praksis, hvis forældre ønsker det, men ved at skrive det ind i styrelsesvedtægten bliver det en rettighed for forældrene.
13. Kap. 5.3. (Frit skolevalg):”Skoleskift sker den 1. eller 15. i en måned”.
Administrationen anbefaler at teksten udgår, så det bliver en decentral beslutning. Samtidig kan det undgås, at elever kan komme til at gå for mange dage uden et skoletilbud, hvis en skole har mulighed for at optage eleven med det samme. 
Høring
Center for Skole har modtaget 15 høringssvar. Ud over nogle mindre rettelser/præciseringer foreslår administrationen, at der på baggrund af høringssvarene suppleres med følgende ændringer:
14. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter): I forhold til ændringsforslag punkt 6 i denne sag, anbefaler administrationen at udelade ”fra den afgående”, så alle forældrerepræsentanter på skoler med forskudt valg har mulighed for at indgå i valgbestyrelsen.
15. Kap.5.3 (Frit skolevalg): Administrationen anbefaler, at bestemmelsen om et overleveringsmøde, såfremt et skoleskift bliver aktuelt, ændres til: ”Ved skoleskift vurderer den modtagne skole behovet for et overleveringsmøde, og kan tage initiativ til at invitere forældre og den afgivne skole”. Dermed bliver overleveringsmødet ikke længere et krav.
16. Kap.5.3 (Frit skolevalg): I forhold til ændringsforslag punkt 9 i denne sag anbefaler administrationen, at skoleledere og Center for Skole udarbejder en beskrivelse af, hvad ”særlige tilfælde” betyder. Dermed vil der komme en efterfølgende administrativ tilføjelse i styrelsesvedtægten.
En opsamling på høringssvarene med administrationens kommentarer er vedlagt som bilag 1. Høringssvarene i deres helhed er vedlagt som bilag 2. Det reviderede udkast til styrelsesvedtægt er vedlagt som bilag 3. De anbefalede ændringer er indarbejdet i udkast til styrelsesvedtægten og fremgår med farvede markeringer.
Det forventes, at Styrelsesvedtægten kan vedtages endeligt af Byrådet den 18. december 2017 og kan træde i kraft 1. januar 2018.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan indstille til Byrådet at godkende alle administrationens ændringsforslag eller indstille, at godkende nogle af ændringsforslagene.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet godkendes med de indarbejdede forslag til ændringer. Administrationens vurderinger af de enkelte høringssvar fremgår af bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for skole indstiller,
1.    at Udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet godkendes med de anførte ændringsforslag.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Udvalget godkendte den reviderede styrelsesvedtægt med undtagelse af punkt 5.3.
Udvalget besluttede at udskyde behandling af punkt 5.3 til december mødet. Udvalget anbefalede, at der til mødet forelægger en afklaring af lovligheden og beskrivelse af "særlige tilfælde" relateret til punktet.
Niels Christian Nielsen (A) og Thomas Clausen (Ø) anbefalede, at Omø skole fortsætter med egen skolebestyrelse.
Udvalget besluttede, at sagen først forelægges for Byrådet, når punkt 5.3 er færdigbehandlet i udvalget.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Thomas Clausen (Ø)
Godkendt.
Bodil Knudsen (A) stemte imod med den bemærkning, at den opringelige formulering i kapitel 5,3 bliver fastholdt.