Møde i udvalget d. 12. april 2021

536. Principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2021-22367               Dok.nr.: 330-2021-102819                                Åbent
Kompetence:
Børne- og Ungeudvalget og Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte de principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget principgodkende, at der indgås en kontrakt om leje af den gamle stationsbygning i Skælskør.
Sagens indhold
Baggrund
Af den godkendte budgetaftale for 2021-24 fremgår det af punkt 22:
Klubområdet – overordnet struktur med mulighed for lokale løsninger – ekstra 5 mio. kr. pr. år afsættes til dette for hele kommunen og forebyggelse indtænkes som omdrejningspunkt, idet Skælskør-distriktet er udpeget som prøveområde. DF bemærker, at Basen og Rosenkildevej bør sidestilles med andre klubber. De ekstra 5 mio. kr. til klubområdet i hele kommunen er et separat spor i arbejdet med den unge målgruppe i hele kommunen.
I kølvandet på budgetaftalen traf Børne- og Ungeudvalget i november 2020 beslutning om processen for udmøntning af midlerne, og siden har der kørt lokale processer i distrikterne, hvor der nu forelægger en række anbefalinger, jf. anden sag på indeværende dagsorden ’Status på klubområdet’. Udmøntning af de 5 mio. kr. afsat i Budget 2021 kører således som et særskilt spor.
I budgetprocessen blev der desuden stillet forslag fra en tværpolitisk gruppe om etablering af et netværk i Skælskør-området med fokus på målgruppen 18+. Der har løbende været drøftelser om mulighederne med deltagelse af en tværpolitisk gruppe, borgmesteren samt udvalgsformanden for Børne- og Ungeudvalget. På udvalgsmødet den 8. marts 2021 efterspurgte Børne- og Ungeudvalget et tydeligt overblik over mulighederne for etablering af et ungetilbud i Skælskør.
På baggrund af den brede vifte af forslag til tilbuddets målgruppe og indhold, præsenterer administrationen nu nedenstående forslag til principielle rammer for et nyt ungetilbud i Skælskør. Derudover præsenteres også en overordnet tidsplan for etableringen.
Principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør
Administrationen foreslår, at et nyt ungetilbud i Skælskør etableres ud fra følgende principper:
1.    Tilbuddet etableres i den gamle stationsbygning i Skælskør med arbejdstitlen ”På sporet”
Med en central placering tæt på fritids- og ungdomsklubben Oliemøllen og med direkte adgang til busforbindelser vil den gamle stationsbygning kunne danne rammen om det nye ungetilbud. Undervejs i etableringsprocessen vil de unge være med til at navngive tilbuddet endeligt.
2.    Tilbuddet er for alle unge fra omkring 18 år til 25-30 årsalderen
Oliemøllens målgruppe for ungdomsklubdelen er op til 17 år. For at skabe et tilbud i forlængelse af Oliemøllen i stedet for et konkurrerende, foreslår administrationen, at det nye ungetilbud som udgangspunkt skal være for unge i aldersgruppen omkring 18 til 25-30 år. Der er på nuværende tidspunkt intet kommunalt tilbud til unge over 18 år i Skælskør.
Den løst definerede nedre grænse gør, at der vil blive mulighed for et mere naturligt flow af unge, der for eksempel indgår i en form for brobygning fra Oliemøllen, og at de unge vil kunne følges videre hen i tilbuddet med deres jævnaldrende kammerater uden at skulle vente et stykke tid på selv at fylde 18 år.
På baggrund af dialogen med interessenter er der mulighed for en justering af målgruppen, men det skal i den forbindelse bemærkes, at fagfolk fra klubområdet har erfaring med, at det kan være svært at favne en målgruppe, der dækker både de helt unge (yngre end 17-18 år) og de lidt ældre (25-30 år). Fra et fagligt perspektiv er det derfor tilrådeligt at afgrænse målgruppen i en vis udstrækning.
3.    Målgruppen er mangfoldig
Tilbuddet henvender sig til alle unge uanset baggrund. Den brede sammensætning af målgruppen vil sikre et trygt miljø, hvor der er plads til alle, og hvor unge med en grad af udsathed vil få mulighed for at spejle sig i andre mere velfungerende unge. Samarbejdet med kommunale aktører som for eksempel Ungeenheden og KPE vil desuden medføre, at der vil være et naturligt fokus på forebyggelse og tidlig indsats, selvom en særlig specialpædagogisk indsats er ikke en del af tilbuddets primære fokus. Det er tilbuddets kernefokus, at de tilknyttede medarbejdere er tilgængelige og har fingeren på pulsen for derigennem at understøtte de sunde fællesskaber.
4.    En bred vifte af interessenter inddrages i udviklingen af tilbuddet
Det er afgørende for tilbuddet, at de unge og en bred vifte af interessenter medvirker til at forme stedet og får en afgørende rolle i at skabe miljøet og indholdet i tilbuddet. Inddragelse af de unge vil tilsikre, at de får ejerskab for tilbuddet og det vil samtidig øge chancerne for, at tilbuddet bliver bæredygtigt efter indvielse. Der kan for eksempel etableres et cafémiljø eller en butik, og de unge kan eventuelt involveres i renoveringsprocessen, hvilket ligeledes kan medvirke afklarende for den enkeltes evner og muligheder ift. job og uddannelse.
5.    Lokale aktører spiller er stor rolle
En tidlig involvering af lokalsamfundet, herunder erhvervs- og foreningsliv, er også afgørende for, at der støttes op og skabes fokus omkring tilbuddet. Det frivillige netværk i Skælskør-området er ressourcestærkt, hvorfor det vil være oplagt at inddrage de frivillige i tilbuddets aktiviteter. De frivillige kan også skabe en brugbar relation til den enkelte unge og samtidig styrke den unges forudsætninger for, at trives.
6.    Tilbuddet bygges op omkring forpligtende samarbejder med kommunale aktører
En brobygning til kommunens eksisterende enheder, herunder Ungeenheden, KPE, Oliemøllen og andre aktører, vil også være et bærende element i udviklingen af tilbuddet. Brobygningen til eksisterende indsatser i kommunen og erfaringer fra aktørerne i arbejdet med de unge vil understøtte kommunens visioner på ungeområdet, medvirke til at forebygge samt bidrage til opnåelse af livsduelighed og ultimativt selvforsørgelse via uddannelse og job for den enkelte unge. Derved sikres en sammentænkning af kommunens tiltag på tværs.
Fysiske rammer – den gamle stationsbygning i Skælskør
Center for Kommunale Ejendomme har besigtiget stationsbygningen og konstateret, at den kræver en gennemgribende renovering. Generelt må ejendommen anses for at være i ringe stand, både inde og ude. Det må antages, at al eksisterende teknik ikke kan bruges. Det gælder gasfyr, vandvarmer, rørføringer, radiatorer, el-kabling og el-tavle. Tag og vinduer har utætheder og står for udskiftning. Der er følgeskader visse steder på tagkonstruktionen og i etagedæk, ligesom mange vægge bærer præg af fugtoptræk. Der lå ved besigtigelsen vand i dele af kælderen grundet driftsstop på en pumpe. Det må desuden forventes, at der kan være anvendt fx asbest, blymaling og PCB-holdige byggematerialer ved opførsel og efterfølgende renoveringer af bygningen (se nærmere beskrivelse af bygningens tilstand i bilag 1.)
Ud fra ovenstående forhold vil en renovering og ombygning til et nye kommunalt formål forventes at være tæt på prisen for nyopførsel, altså mellem 12.000-20.000 kr./m² afhængigt af formål, fund af miljøgifte mm. Ved brug af hele bygningen således ml. 7,5 – 12,5 mio. kr. En nærmere prissætning udarbejdes på grundlag af miljøundersøgelse, udvidet teknisk rapport og en definition af den anvendelse, der skal ombygges til.
Der skal derfor udarbejdes en renoveringsplan, som baserer sig på de behov, som tilbuddets endelige indhold medfører (fx plads til café eller butik etc.). Såfremt det bliver en del af tilbuddet, at de unge skal være med til at renovere, vil der til en start kun skulle renoveres delvist.
Der er opstartet dialog med Harboe vedr. lejekontraktens indhold og snitfladerne omkring vedligehold. Som udgangspunkt påtager Slagelse Kommune sig vedligeholdsopgaverne, hvilket vil afspejle sig i en lav husleje. Når kommunen vælger at investere massivt i en ejendom, som kommunen ikke ejer, bør lejeperioden være tilsvarende lang. Aftalen er derfor uopsigelig fra udlejers side i 25 år, og herefter med 5 års opsigelsesvarsel.
Nordicals Erhvervsmæglere har vurderet huslejen til at udgøre 137.250 kr. pr. år. Beløbet tager udgangspunkt i den nuværende markedsværdi og vil blive indeksreguleret efter gældende regler.
Der vil derudover være en deponering på 1-2 mio. kr. Der er dog en mindre usikkerhed, da normal praksis formentlig ikke kan benyttes i dette tilfælde; Slagelse Kommune må derfor søge hjælp hos ministeriet.
Lejekontrakten vil først blive endeligt forhandlet på plads, efter en evt. politisk beslutning om indgåelse af lejemålet
En renovering må forventes at tage ca. 12 mdr., for den del af opgaven, der alene bydes ud til håndværkere. De dele af renoveringsprocessen, hvor de unge eventuelt selv skal være bidragende, vil kræve en nærmere planlægning.
Overordnet procesplan
Administrationen foreslår en procesplan, der i overordnede træk indeholder seks trin. Det skal bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er angivet forventede tidspunkter på samtlige trin. Når der forelægger en renoveringsplan, vil det med udgangspunkt i denne være muligt at vurdere tidspunktet for de øvrige trin. De relevante politiske udvalg holdes opdateret og involveres løbende.
Trin 1: Dialog med interessenter med henblik på at afdække behov samt ønsker til indhold (de unge, kommunale og lokale aktører, erhvervs- og foreningsliv etc.). Administrationen vurderer, at en dialogproces kan være afsluttet ved udgangen af 2. kvartal.
Trin 2: Beskrivelse af tilbud samt beslutning om organisatorisk og politisk ophæng. Derudover beslutning om både anlægs- og driftsbevilling. Administrationen vurderer, at ovennævnte politiske beslutninger træffes i løbet af 3. kvartal.
Trin 3: Igangsættelse af renovering, enten fuldt eller delvist afhængig af, om det bliver en del af tilbuddet, at de unge skal deltage i renoveringen.
Trin 4: Ansættelse af personale med rette pædagogiske kompetencer samt evt. håndværksmæssig baggrund. Derudover etablering af brobygning med Oliemøllen.
Trin 5: Indvielse af tilbuddet.
Trin 6: Etablering/videreudvikling af samarbejde med kommunale og lokale interessenter
Administrationen aflægger løbende status til Børne- og Ungeudvalget, ligesom flere af ovennævnte trin vil indebære politiske beslutninger.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte de principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget principgodkende, at der indgås en kontrakt om leje af den gamle stationsbygning i Skælskør.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ovenstående forslag til principielle rammer for etablering af tilbuddet sikrer inddragelse af både målgruppen og det omkringliggende samfund, herunder også forenings- og erhvervsliv. Med forslaget sikres også sammenhæng til de eksisterende kommunale aktører og tilbud, hvorved der også skabes en synergi i forhold til for eksempel tidlig forebyggelse og indsats. Når der er truffet principbeslutning om tilbuddet samt de økonomiske rammer, vil administrationen påbegynde arbejdet med at konkretisere planerne jf. procesplanen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den endelige renoveringsudgift er estimeret til ml. 7,5 – 12,5 mio. kr. og kan først beregnes efter nærmere tekniske undersøgelser og miljørapport, sammen med en beskrivelse af aktiviteterne i huset. Det er muligt at udvide brugen af ejendommen etapevist og dermed fordele anlægsudgiften over en årrække.
Den årlige udgift til bygningsdrift, energiforbrug og rengøring estimeres til 420.000 kr.
Lejeudgiften vil afhænge af den videre forhandling og præsenteres sammen med deponeringsudgiften for Økonomiudvalget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
2.500 
10.000
 
 
Afledt drift
 
210 
420
420
420
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Tværgående konsekvenser
Anbefaling om indgåelse af lejekontrakt og deponering ligger inden for Erhvervs- og Teknikudvalgets kompetence. Grundet hastværk med at få afklaret rammerne for etablering af ungetilbuddet vil dette efter aftale med Erhvervs- og Teknikudvalget dog afgøres alene af Økonomiudvalget og Byrådet.
Det skitserede tilbud understøtter kommunens vision om inddragelse af unge i udviklingen og udmøntning af tilbud. Tilbuddet vil med sit afsæt i forpligtende samarbejder med kommunale og lokale aktører kunne have en sammenhæng have fokus på indsatser i relation til blandt andre Center for Handicap og Psykiatri og Center for Kultur, Fritid og Borgerservice. Konkretisering af tilbuddets indhold vil jf. procesplanen foregå ved inddragelse af en bred vifte af interessenter, herunder både unge, foreningsliv og kommunale og private aktører.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til principielle rammer for nyt ungetilbud i Skælskør.
2.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget principgodkender, at der indgås en kontrakt om leje af den gamle stationsbygning i Skælskør.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
Udvalget anerkender behovet for at skabe et ungemiljø i Skælskør, men efterspørger en nærmere beskrivelse af sagen, herunder:
- Aldersmæssig sammensætning af målgruppen
- Målgruppens ønsker og behov
- Kobling til øvrige indsatser op til 18 år
- Uddannelsesperspektivet
- Muligt samarbejde med en uddannelsesinstitution om fx et cafémiljø
- Involvering af civilsamfundet
Udvalget udtrykte bekymring for bygningens tilstand. Udvalget opfordrer til dialog med tilbuddets målgruppe samt initiativtagerne fra Skælskør.
Helle Jacobsen (V) bemærkede, at hun gerne ser en ledelsesforankring i Oliemøllen samt en fleksibel brobygning mellem Oliemøllen og det nye tilbud, som sikrer kendskabet til ungegruppen.