Møde i udvalget d. 26. april 2021

2.     Regnskab 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2021-23577               Dok.nr.: 330-2021-108165                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal godkende regnskabet for 2020 således, at det kan overdrages til revision og offentliggøres.

Sagens indhold

I tabellen nedenfor vises hovedkonklusionen på regnskabet i forhold til driftsresultatet, resultat af anlægsvirksomhed, samlet resultat af det skattefinansierede område samt forsyningsvirksomhed:

Resultatopgørelse i mio. kr.

Budget 2020

Korrigeret budget 2020

Regnskab 2020

Skatter samt tilskud og udligning

-5.402,4

-5.527,9

-5.532,1

Driftsudgifter

5.271,9

5.524,4

5.373,1

Renter m.v.

-0,3

-0,2

14,6

Resultat af ordinær driftsvirksomhed

-130,8

-3,7

-144,4

Anlægsudgifter (excl. forsyning)

218,5

331,5

215,1

Jordforsyning (Drift og anlæg)

-5,9

-5,8

-10,7

Resultat af det skattefinansierede område

81,8

322,0

60,0

Forsyningsvirksomhed (drift og anlæg)

0,0

0,0

-2,0

Resultat i alt

81,8

322,0

58,0

-       er lig med indtægter/ + er lig med udgifter

Konklusion regnskabsresultat

Resultatopgørelsen viser et overskud på den ordinære driftsvirksomhed på 144,4 mio. kr., og det samlede resultat på det skattefinansierede område er et underskud på 60,0 mio. kr., hvilket er en forskel på 21,8 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget.

Det korrigerede budget indeholder overførsel af over/underskud vedrørende regnskab 2019 for kommunens institutioner og centre der tilsammen udgør 140,1 mio. kr. samt overførte uafsluttede anlæg med 73,4 mio. kr., i alt 213,5 mio. kr.

For regnskab 2020 til 2021 har institutioner og centre overført 28,3 mio. kr. på driften, hvilket er 111,8 mio. kr. mindre end året før. På anlæg er der overført 121,3 mio. kr., og dermed 47,9 mio. kr. mere end året før. Den samlede overførsel er på 149,6 mio. kr. fra 2020 til 2021. 

Regnskabet sammenlignet med korrigeret budget

Tabellen nedenfor viser driftsudgifter opgjort pr. udvalg for 2020, set i forhold til det korrigerede budget:

Driftsudgifter i mio. kr.

Korrigeret budget 2020

Regnskab 2020

Afvigelser

1 - Økonomiudvalget

478,7

445,2

-33,5

2 - Social- og Beskæftigelsesudvalget

1.457,5

1.421,4

-36,1

3 - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

47,1

37,2

-9,9

4 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

495,1

496,2

1,1

5 - Kultur- og Fritidsudvalget

102,4

96,3

-6,1

6 - Erhvervs- og Teknikudvalget

339,6

341,1

1,5

7 - Forebyggelses- og Seniorudvalget

1.150,3

1.131,9

-18,4

8 - Børne- og Ungeudvalget

1.453,7

1.403,8

-49,9

Driftsudgifter i alt

5.524,4

5.373,1

-151,3

-       er lig med mindreforbrug/ + er lig med merforbrug

Samlet for alle udvalgene er, at der et mindreforbrug på 151,3 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. Afvigelsen udgør samlet 2,74 % af det bevilgede driftsbudget. I regnskab 2019 var afvigelsen på 2,75 %.

Likviditet

Den gennemsnitlige kassebeholdning efter kassekreditreglen udgør 441,3 mio. kr. ultimo 2020, og har været stigende hen over året fra 366,5 mio. kr. ultimo 2019. Årsagen til den stigende gennemsnitlige likviditet skyldes primært lånoptagelse til styrkelse af likviditet med 60 mio. kr. samt hjemtagelse af lån vedr. restlånerammen for 2019.

Ultimo 2020 udgør den faktiske kassebeholdning 123,4 mio. kr., hvilket er en stigning på 13,7 mio. kr. i forhold til ultimo 2019.

Finansiering

Slagelse Kommune har i 2020 afdraget med 79,3 mio. kr. på den langfristede gæld og optaget nye lån for i alt 141,9 mio. kr. Den samlede langfristede gæld udgør 1.617,8 mio. kr. (heraf 490,3 mio. kr. vedrørende handicap - og ældreboliger, der finansieres af brugerne). Gælden er øget med 254,9 mio. kr., hvilket primært skyldes en øget gæld til indefrosne feriepengeforpligtigelser som følge af ændringen i ferieloven. Forpligtigelsen er oparbejdet i perioden 1. september til 30. august 2020, og udgør ultimo 2020 samlet 285,2 mio. kr.

Garantiforpligtigelse

Slagelse kommunes samlede garantiforpligtigelse udgør 4.034,6 mio. kr. (note 8), hvoraf 1.686,3 mio. kr. vedrører støttet byggeri. Herudover er der yderligere godkendt garantier for 376,8  mio. kr. til det støttede byggeri, der endnu ikke er udmøntet. Oversigt fremgår af Bilag B.

Årsrapport 2020 er vedhæftet sagen (Bilag A)

Retligt grundlag

I henhold til bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. § 8 skal kommunens årsregnskab (kaldet årsrapport) indeholdende obligatoriske oversigter og redegørelser aflægges af økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen inden den. 1. maj det efterfølgende år.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan beslutte at regnskabet indeholdende obligatoriske oversigter og redegørelser, godkendes til oversendelse til revisionen.

Vurdering

Der har samlet set været et mindreforbrug på drift og anlæg i 2020 både i forhold til oprindeligt og korrigeret budget. I 2020 ligger kommunens serviceudgifter 12 mio. kr. over KL’s justerede serviceramme, hvilket primært skyldes merudgifter relateret til COVID19. Kommunen har ligeledes modtaget ekstra tilskud til finansiering af COVID19 relateret udgifter. Regeringen vil først, tage stilling til eventuel justering af servicerammen pga. COVID19, når kommunernes regnskaber for 2020 foreligger, hvorfor det er uvist om der pga. af overskidensen af servicerammen vil ske udmøntning af sanktioner.

På anlæg er der et samlet mindreforbrug på 116,4 mio.kr. i forhold til korrigeret budget. Anlægsudgifterne er generelt steget i forhold til 2019, hvilket bl.a. skyldes iværksættelsen af den lokale anlægshjælpepakke for at understøtte det lokale erhvervsliv under coronakrisen. Da nogle anlægsprojekter har været påvirket af forsinkelser, udskydelser samt projektændringer, hvorfor der overføres midler til 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at årsrapporten for 2020 godkendes og offentliggøres

2.    at årsrapporten for 2020 oversendes til ekstern revision

Beslutning i Økonomiudvalget den 19. april 2021:

Fraværende: 

At 1 - Oversendes til Byrådets godkendelse og offentliggørelse.

(V) kunne ikke stemme for det fremlagte forord på grund af følgende formuleringer:

"Resultatet bekræfter, at der er en solid bund under økonomien i Slagelse Kommune, hvor de sidste tre års driftsresultater samlet er næsten 300 millioner kroner bedre end de foregående tre år.

Således er bruttoinvesteringer de højeste i syv år, samtidig med, at likviditeten er forbedret og den samlede gæld er faldet. Det er meget tilfredsstillende.

Derfor er jeg glad for, at vores Centre og virksomheder i kommunen har forvaltet deres budgetter kompetent, så vi samlet set står med en fornuftig likviditet og et godt udgangspunkt for Budget-2021, der balancerer, og hvor der er plads til investeringer. Det vil jeg på byrådets vegne gerne takke kommunens gode ledere og medarbejdere for. "

Jørgen Grüner (F) kunne ikke tilslutte sig forordet, da det i forhold til bemærkningerne omkring udvikling i gælden ikke er i overensstemmelse med indholdet i regnskabet.

Ann Sibbern (UFP) havde følgende ønsker til uddybning forud for Byrådsmødet - Side 97- bilag A Hvad er det for midler, som er overført fra 2020 til 2021 fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget - hvad dækker de over af aktiviteter, tiltag andet? Hvordan er beløbene fremkommet? Hvad er fravalg?

(V) og (B) - Vi noterer at året 2020 giver et underskud på 58 mio.kr. Vi noterer administrationens bemærkning om, at kassebeholdningen stiger fordi vi optager lån.

Vi har igen i 2020 optaget lån, gælden er stigende.

Samlet giver de sidste tre år et overskud på 35 mio.kr. men kassebeholdningen er steget med knapt 300 mio.kr. i samme periode. Stigningen skyldes disse låneoptag.

Det mener vi er den forkerte vej at gå. Vi mener ikke vi skal efterlade regningen til de næste byråd efter os.

(I) Bemærkede at kassebeholdningen er 280 mio. kr. bedre end for 3 år siden.

At 2 - Økonomiudvalget anbefaler til Byrådet, at årsrapport 2020 sendes til ekstern revision.

Endelig godkendelse af regnskabet sker når revisionspåtegning foreligger.

Bilag

330-2021-129923

Bilag A. Ã…rsrapport 2020 for Slagelse Kommune

330-2021-128662

Bilag B oversigt over uudmøntede garantier 2021

Beslutning i Byrådet den 26. april 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Borgmesteren fremlagde følgende forslag til revideret forord til årsrapport 2020.

”Borgmesterens forord

Jeg anser regnskab 2020 for tilfredsstillende af flere årsager. Resultatet bekræfter, at der er et godt grundlag for en fortsat forbedring af økonomien i Slagelse Kommune, hvor de sidste tre års driftsresultater samlet er næsten 300 millioner kroner bedre end de foregående tre år. Driftsresultatet for 2020 er markant bedre end jeg havde forventet i et år præget af corona, hvor et samlet byråd blandt andet har stået bag en lokal hjælpepakke på cirka 50 millioner kroner, der har bidraget til at holde hånden under erhvervs-, idræts- og kulturlivet.

Anlægsregnskabet er tillige meget positivt, og det politiske ønske om at øge anlægsinvesteringerne, så der kommer mere skub i vores investeringer, er lykkedes. Således er bruttoinvesteringer steget og likviditeten er forbedret, mens den samlede gæld fraregnet hensættelser jf. den nye ferielov er holdt nogenlunde uændret. Det er tilfredsstillende.

Coronapandemien har gjort det vanskeligt at navigere, også når det gælder økonomien. Derfor holder vi løbende øje med udviklingen i 2021. Selv om vi er kommet bedre gennem 2020 end frygtet, udestår der nemlig fortsat en usikkerhed om hvorvidt ”dansen med corona” vil gøre det nødvendigt at reagere på vilkår, der kan ændre sig meget hurtigt. Derfor er jeg glad for, at vores Centre og virksomheder i kommunen har forvaltet deres budgetter kompetent, så vi samlet set står med en fornuftig likviditet og et godt udgangspunkt for Budget-2021, hvor der er plads til investeringer. Det vil jeg på byrådets vegne gerne takke kommunens gode ledere og medarbejdere for.

Vi skal frigøre en større del af budgettet til at understøtte den lokale udvikling og den borgernære service, så vi også i fremtiden kan tilbyde borgere og tilflyttere en velfungerende kommune, hvor Kommunen opleves som en medspiller, der leverer god service og skaber rammerne for det gode liv. Byrådet har defineret fire kerneområder, hvor vi skal lykkes bedre end i dag:

·         Sundheden skal forbedres

·         Flere unge skal have en uddannelse

·         Flere skal i beskæftigelse

·         Flere borgere skal mestre eget liv.

Hvis vi lykkes med at skabe en positiv udvikling på de fire områder, så er det både godt for borgerne og for kommunens økonomi. Det er naturligvis borgernes ve og vel, der skal være i fokus, og vores vigtigste opgave er, at hjælpe borgerne med at udleve deres fulde potentiale og få et godt liv. Hvis vi lykkes med det, så skal den gode økonomi nok følge som en helt naturlig konsekvens.

Jeg vil gerne afslutningsvist sige tak til byrådets partier og medlemmer for gode drøftelser og det store fælles ønske om at få vores kommune gennem coronatiden bedst muligt. 2021 er et valgår, og derfor vil de økonomiske debatter nok fylde meget i byrådet. Men selvom vi kan være uenige, skal ingen være i tvivl om, at vi alle i sidste ende vil det bedste for borgerne i Slagelse Kommune. 

God læselyst

John Dyrby Paulsen
Borgmester”

At 1 - Byrådet godkendte Årsrapporten for 2020 og at den offentliggøres.

At 2 - Godkendt at Ã…rsrapport 2020 oversendes til ekstern revision.

(A), ( I), (O) og (Ø) bemærker, at likviditeten efter kassekreditreglen er vigtig, fordi dette tal er det eneste Indenrigsministeriet styrer efter, når det vurderes om en kommune skal sættes under administration. Stigningen på knap 300 mio. kr. siden ultimo 2017, til nu 449 mio. kr., har derfor været med til at styrke Slagelse Kommunes økonomi og økonomiske status. Stigningen svarer til at pengekassen er vokset med mere end 7 mio. kr. i gennemsnit hver måned siden januar 2018, og det kan kun lade sig gøre, fordi der er styr på økonomien.

De sidste 3 år har vist et samlet overskud på 36 mio. kr. mod underskud i hvert eneste af de 4 år i sidste byrådsperiode og et samlet underskud på hele 330 mio. kr. under Venstres ledelse – og det er på mange måder en regning, vi har betalt af på i denne byrådsperiode.

Den samlede gæld i 2020 er ikke stigende fordi der er optaget lån, men fordi den nye ferielov har pålagt Slagelse Kommune en meget stor ny gældsforpligtelse.

Det bemærkes i øvrigt, at kommunens optagelse af gæld er strengt reguleret, og derfor er der ikke mulighed for, at Slagelse Kommune kan optage nye lån uden konkrete investeringer eller aktiviteter at knytte sådanne lån op på. 

(V) og (B) havde følgende bemærkning - Vi noterer at året 2020 giver et underskud på 58 mio. kr. Vi noterer administrationens bemærkninger om, at kassebeholdningen stiger fordi vi optager lån. Vi har igen i 2020 optaget lån, gælden er stigende.

Samlet giver de sidste tre år et overskud på 35 mio. kr. men kassebeholdningen er steget med knapt 300 mio. kr. i samme periode. Stigningen skyldes disse låneoptag.

Det mener vi er den forkerte vej at gå. Vi mener ikke vi skal efterlade regningen til de næste byråd efter os.

Thomas Clausen (Ø) bemærkede at kommunens grundlæggende problem er den lave serviceramme, som begrænser kommunens service overfor borgerne.