Møde i udvalget d. 4. september 2017

7.     Midtvejsstatus på videreudvikling af det specialiserede børne- og ungeområde (O)

Sagsnr.: 330-2017-58776               Dok.nr.: 330-2017-526768                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal tage midtvejsstatus vedrørende videreudviklingen af det specialiserede børne- og ungeområde til orientering.
Baggrund
På møde den 9. januar 2017 godkendte Uddannelsesudvalget de i KLK’s ”statusnotat” opstillede mål, succeskriterier og indikatorer, som styrende for opfølgningen på og udviklingen af det specialiserede børne- og ungeområde. Godkendelsen blev givet med bemærkning om, at Uddannelsesudvalget til mødet i september får en midtvejsstatus på indikatorerne til målene 1) ”Smidige sagsforløb med høj kvalitet” og 3) ”Indsats med effekt”.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Målene ”smidige sagsforløb med høj kvalitet” og ”indsats med effekt” indeholder tilsammen 6 indikatorer, som er meget forskellige i form og indhold.
Administrationen har siden januar arbejdet med følgende:
· Kortlægge og igangsætte de nødvendige indsatser og ændringer i praksis, der skal til for at understøtte, at de fastsatte mål bliver indfriet.
· Få klarhed over hvilke data der skal til, for at kunne følge udviklingen og opfyldelsen af indikatorerne, og deraf også hvornår det vil kunne lade sig gøre at trække data på, om indikatorerne er opfyldt.
Nedenfor er beskrevet en række af de centrale aktiviteter, som er igangsat i relation til de to mål – og med dem de tilhørende indikatorer.
Mål 1. ”Smidige sagsforløb med høj kvalitet”:
· Afdeling for Børn og Unge har foretaget en ændring, således at den tidligere Modtagelsesgruppe og den tidligere Undersøgelsesgruppe nu er én gruppe. Formålet er at skabe et mere smidigt sagsforløb med færre sagsbehandlerskift.
· Der bliver arbejdet med en hurtigere afklaring af nye sager ved dagligt at tage stilling til, hvorvidt sagen visiteres til ”handicap”, ”kriminalitetsteam”, helt tidlige forebyggende forløb ved Slagelse Familiecenter, 6-ugers børnefagligundersøgelse eller 4 måneders børnefagligundersøgelse.
· Der er oprettet et internt arbejdsrum på administrationens intranet til sagsbehandler, hvor sagsgang for en børnefaglig undersøgelse er beskrevet. Herunder er der beskrevet en tidshorisont for, hvornår diverse aktiviteter skal ske for at sikre, at undersøgelsen er færdiggjort inden for de fastsatte frister.
· Der dannes løbende lister over igangværende børnefaglige undersøgelser for at følge udviklingen. Der har ligeledes været en individuel sagsgennemgang i DUBU med fokus på at få afsluttet undersøgelser og sikre oprettelse af nye undersøgelser, så der kan sikres et validt datagrundlag.
Mål 3. ”Indsats med effekt”:
· For at styrke mulighederne for rettidig inddragelse og forebyggende handlinger er skole/dagtilbudsrådgivernes fysiske tilstedeværelse i dagtilbuddene øget og fastlagt med faste dage i dagtilbuddene. Dette skaber øget tilgængelighed, mulighed for hurtigere sparring samt styrket kendskab til skole/dagtilbudsrådgivernes funktion og dermed øge samarbejdet mellem fagpersonerne.
· Ønsket om, at en stigende del af henvendelser til skole/dagtilbudsrådgiverne fører til lokale indsatser bliver understøttet via styrket samarbejde blandt relevante fagpersoner. På den baggrund indgår skole/dagtilbudsrådgiverne nu altid i de fremadrettede dagtilbudsfora. 
· Skole/dagtilbudsrådgiverne benytter sig fremadrettet af metoden dialogbaserede underretninger, der skaber større dialog mellem myndighed, fagpersoner i dagtilbud/skole og familierne. Det er iværksat, at fagpersonalet i skole og dagtilbud altid skal rådføre sig med en skole/dagtilbudsrådgiver ved overvejelse om underretning.
· Alle henvendelser til skole/dagtilbudsrådgiverne bliver registreret én uge ad gangen i hvert kvartal i 2017. Dette skal føre til et bedre overblik over, om en henvendelse til skole/dagtilbudsrådgiverne fører til indsatser i almenområdet eller på myndighedsområdet.
· Afdeling for Børn og Unge har skabt mulighed for, at de helt tidlige forebyggende forløb, ved Slagelse Familiecenter bliver registreret i sagsbehandlersystemet DUBU. Det giver mulighed for at få en korrekt optælling af disse sager. Det skaber et validt datagrundlag for at kunne registrere, at der flyttes flere indsatser ud i almenområdet. I relationen til processen omkring nuværende og fremtidige arbejdsopgaver i Slagelse Familiecenter er der ligeledes påbegyndt en dialog med relevante aktører i almenområdet omkring deres fremtidige opgaver.
· Alle sagsbehandlerne i Afdeling for Børn og Unge deltager fra oktober 2017 – februar 2018 i undervisningsforløbet ”Systematik i sagsbehandlingen – fra underretning til afslutning”. Forløbet er tilrettelagt sammen med SPUK (Socialt og Pædagogisk Udviklings- og Kursuscenter) og Socialministeriet. Undervisningsforløbet består af fire hele kursusdage til samtlige medarbejdere – og er målrettet videreudvikling af praksis.
· I forbindelse med LIM-projektet (Ledelsesinformation) er der skabt et overblik over databehov, og proces for det videre forløb.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de skitserede aktiviteter alle bidrager positivt til at nå de mål, succeskriterier og indikatorer, der er besluttet af Uddannelsesudvalget. Det vurderes som afgørende for at styrke og konsolidere den positive udvikling, at administrationen fastholder fokus og arbejder vedholdende på at nå de overordnede mål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget tager midtvejsstatus til orientering
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Til orientering.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.