Møde i udvalget d. 1. oktober 2018
8. Initiativsag vedr. fleksjob (0)
Sagsnr.: 330-2018-61438 Dok.nr.: 330-2018-500390 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Efter forespørgsel fra Ali Yavuz (S) orientere
administrationen om økonomien der er forbundet med fleksjob og reglerne for
tildeling heraf, jf. nedenstående henvendelse.
Baggrund
Nedenstående er formuleret som spørgsmål til
administrationen:
I dag kan man få bevilget fleksjob helt ned til 2 timer
om ugen, hvis man har en rest arbejdsevne og varig/stationære lidelse. Når man
én gang har fået bevilget fleksjob og er ledig, kan man i princippet få
ledighedsydelse indtil man går på folkepension. Så det er en ret dyr ordning
for kommunen, det er suverænt den højeste ydelse man kan få blandt
overførselsudgifter.
Det fremgår af seneste økonomiopfølgning den 3. september
2018, at antallet af ledighedsydelsesmodtagere opjusteres fra 168 til 188
helårspersoner og der forventes et merforbrug på 2,3 mio. kr.
Det koster kommunen ca. 180.000 kr. om året i
overførelsesudgifter at have en borger på ledighedsydelse. Det kan være en
udfordring med at finde et fleksjob på kun to timer om ugen.
Derfor ønskes en beskrivelse/analyse (business case) af
hvad det vil betyde, hvis Slagelse kommune indfører en nedre grænse på fx min
10-15 timer om ugen i stedet for de nuværende 2 timer for at få bevilget et
fleksjob?
Hvad vil besparelsespotentialet være? Hvad vil
konsekvenserne være?
Der ønskes en opgørelse over antallet af ledige
fleksjobbere, som har været på ledighedsydelse uafbrudt de sidste 2-3 år, og
heraf hvor mange der er bevilget til et fleksjob under 10 timer ugen.
Svar fra administrationen:
Jf. loven om aktiv beskæftigelsesindsats kap. 13, så findes
der ikke hjemmel til at skelne i timetal ved bevilling af fleksjob. Derved er
det ikke muligt at sætte en minimumsgrænse for timetal. Dog kan der ikke
bevilliges fleksjob på 2 timer medmindre, at der forventes en progression i
timetallet jf. LAB § 70, stk. 2.
Det er ikke muligt at opgøre økonomien for ledige
fleksjobbere under 10 timer pr. uge, uden at samtlige fleksjob sager skal
gennemgås manuelt. Ved træk i fagsystem ses, at der pr. 31.08.2018 er 79 sager
hvor borgeren har på ledighedsydelse i mere end 2 år.
Ydelsen for en ledighedsydelsesmodtager bevilliget efter
01.01.2013 udgør netto 119.235 om året. Besparelsespotentialet skulle man
tilbageholde en fleksjobbevilling, vil afhænge af hvilken ydelsen den enkelte
borger er kommet fra. Er det en kontanthjælpsborger vil ydelsen ligge i samme
niveau, som ledighedsydelse. En sygedagpengemodtager koster kommunen årligt
134.160 kr. Derved vil der være en øget udgift ved at holde borgere på sygedagpenge
fremfor på ledighedsydelse.
Der er dog ikke hjemmel til at tilbageholde en
fleksjobbevilling.
Af de opgjorte 79 ledige fleksjobborgere er der 32, som
kommunen har 100 % finansiering på, da de er bevilliget før 01.01.2013. Denne
gruppe koster kommunen 205.947 pr. helårsperson.
Retligt
grundlag
Loven om aktiv beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen vurderer, at der ikke er hjemmel til at
arbejde videre med et forslag om ikke at bevillige fleksjob på mindre end 10
timer ugentligt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Orienteringen tages til orientering
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende:
Udvalget ønsker, at få punktet genoptaget efter afholdelsen
af SBU-seminaret den 2. oktober 2018.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.