Møde i udvalget d. 6. februar 2018
10. Status sundhedspolitik oktober 2015 - januar 2017 (O)
Sagsnr.: 330-2017-92204 Dok.nr.: 330-2018-39324 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på
det hidtidige arbejde med sundhedspolitikken (2015-2025) herunder,
hvordan arbejdet med målopfyldelsen skrider frem.
Baggrund
Udgangspunkt for
sundhedspolitikken:
Sundhedspolitikken blev godkendt i
Byrådet den 5. oktober 2015, og har nu eksisteret i lidt over to år. Politikken
er blevet til gennem et nedsat §17 stk. 4 udvalg bestående af politikere,
eksterne interessenter og samarbejdspartnere samt embedsfolk fra kommunen.
Politikken er en rammepolitik, der
angiver retningen for de kommende 10 år i Slagelse Kommune. Sundhedspolitikken
tager udgangspunkt i de udfordringer, der særligt gælder for Slagelse Kommune
jf. Slagelse Kommunes Sundhedsprofil 2013 for 16+årige, og Sundhed og trivsel
blandt 11-16-årige i Slagelse Kommune 2014.
Det gennemgående tema i politikken
er sunde rammer hele livet, idet ønsket er, at skabe en sund og attraktiv
kommune for alle borgere hele livet. De overordnede indsatsområder i
sundhedspolitikken er: Trivsel, Bevægelse, Tobak, Kost samt Alkohol og
Misbrug.
Særlige fokusområder i sundhedspolitikken:
I politikken er der lagt et
særligt fokus på, at børn og unge skal sikres god trivsel, have sunde vaner, og
at de får en god sund start på livet. Dette fokus nås bl.a. ved at fokusere på
de steder, hvor børn og unge opholder sig, eksempelvis i nærmiljøet, i
dagtilbuddene, på skolerne og i idrætsklubberne. Et andet hovedvægt i
politikken er, at understøtte sund adfærd for borgere med særlige behov. Det
kan eksempelvis være borgere, der allerede har livsstilsrelaterede sygdomme
eller er i risiko for at udvikle det. Dette fokus orienterer sig særligt mod
områder med boligsociale helhedsplaner, samspillet med region og praktiserende
læger, samarbejdet med uddannelsesinstitutioner samt kommunale institutioner og
tilbud inden for sundheds-, social-, psykiatri- og arbejdsmarkedsområdet.
Der
er lagt vægt på følgende tilgange for at nå
politikkens mål:
·
Fokus på rammerne i kommunen, så alle borgere har mulighed for at
leve et sundt liv
·
Fokus på borgerens mål som styringsrationale
·
Nudging gøre de sunde valg til de lette valg i dagligdagen
·
Forebyggelse og sundhedsfremme frem for behandling
·
Samarbejde og samspil på tværs alle fagområder arbejder med
sundhed som understøttende middel til kerneopgaverne
·
Partnerskaber, samarbejde og samskabelse med øvrige sektorer
eksempelvis regionen og praktiserende læger, uddannelsesområdet, boligsociale
helhedsplaner, lokalområder og civilsamfundet
At forbedre sundhedstilstanden i
Slagelse Kommune er et resultat af en længerevarende koordineret indsats.
Folkesundhed kan ikke løfte denne opgave alene. Det kræver en stor indsats
internt i Slagelse Kommune, af frivillige sociale organisationer, af foreningslivet
samt en lang række andre samarbejdspartnere.
Status på målopfyldelse af
sundhedspolitikken oktober 2015 januar 2017:
Folkesundhed har i perioden
oktober 2015 til januar 2017 igangsat og gennemført tværfaglige handlinger, der
skal sikre implementering og fremdrift mod politikkens mål.
Det er i sundhedspolitikken
besluttet, at der skal måles på målene hvert fjerde år i forbindelse med
resultaterne af Slagelse Kommunes sundhedsprofiler, hvor borgernes adfærd- og sundhedstilstand
kortlægges. Nye profiler er ikke tilgængelige/udarbejdet på nuværende
tidspunkt. Slagelse Kommunes Sundhedsprofil 2017 for
16+årige er færdigudarbejdet i 2018, og
profilen Sundhed og trivsel blandt 11-16-årige i Slagelse Kommune vil være
tilgængelig i 2019, da data indhentes i februar/marts 2019.
Når der anvendes sundhedsprofiler
til at undersøge, om målene er nået i 2025, er det vigtigt, at have for øje, at
profilerne ikke direkte siger noget om indsatsernes effekt. Eksempelvis hvis
der er flere overvægtige børn i den nyeste sundhedsprofil, kan vi ikke
konkludere, at det er fordi BOBU indsatsen ikke er fyldestgørende. Der skal vi
ind og undersøge de enkelte indsatser og effekten heraf.
Skemaet i bilag 1 illustrerer
status på det hidtidige arbejde med sundhedspolitikken. Nogle af indsatserne
dækker flere mål, men er kun beskrevet ved et af indsatsområderne. For
at vi kan følge indsatserne og virkninger i lokal kontekst, udarbejdes der
evaluerings/-statusrapporter på igangsatte indsatser, disse er med til at vise
procesmål på i forvejen evidensbaseret indsatser. Der udarbejdes videre
handleplaner på de enkelte indsatsområder. Handleplaner er et værktøj, som medarbejderne
på folkesundhedsområdet anvender, som redskab til at understøtte og sikre, at
målene og succeskriterierne i kommunes sundhedspolitik opfyldes. Handleplaner
har et langsigtet perspektiv, og skal sikre, at der skabes en rød tråd samt en
synlig og tydelig retning i arbejdet med sundhedsfremme i Slagelse Kommune.
De forebyggende indsatser der er igangsat for at nå
sundhedspolitikkens mål i 2025 er evidensbaseret, og bygger på et så solidt videns grundlag som muligt. At arbejde
evidensbaseret med forebyggelse vil sige, at sikre velovervejet, systematisk og
eksplicit anvendelse af den aktuelt bedste viden om, hvilke metoder og indsatser,
der virker.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter status på
sundhedspolitikken, herunder hvordan arbejdet med målopfyldelsen skrider
frem. Udvalget kan drøfte målgruppe/indsats i forhold til sundhedspolitikken.
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at en succesrig implementering af sundhedspolitikken kræver en lang
vedvarende indsats og med vedvarende politisk fokus. Det er vigtigt med
tålmodighed, idet forebyggelsesarbejde kræver målrettethed og mange års
intensivt arbejde. Endvidere er det centralt, at der er en velvillighed til, at
der kan skabes forpligtende samarbejde på tværs af centre og fagudvalg. For at
få sundhedspolitikkens mål opfyldt skal udmøntningen ske i samspil. For andre
fagområder bliver arbejdet med sundhed et middel til at opnå deres kernemål. Når
alle fagområder løfter sundhedsområdet, vil sundhedstilstanden generelt
forbedres, og sundhedspolitikkens mål i 2025 nås.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
I forhold til at handle på
sundhedspolitikken, er det altafgørende, at alle fagcentre prioriterer
folkesundhedsinitiativerne, som et middel til at opnå deres fagfaglige mål.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedspolitikken har betydning
for og er relevant for de øvrige fagudvalg og områder.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at udvalget
tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende:
Søren Lund Hansen (O)
Udvalget ønsker oplæg til konkret fokus på tobak - mål og
konkrete strukturelle indsatser. Herunder tydeliggørelse af udgifterne
(kommunale omkostninger) samlet set.