Møde i udvalget d. 6. februar 2018

10.   Status sundhedspolitik oktober 2015 - januar 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-39324                                  Åbent
Kompetence: Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på det hidtidige arbejde med sundhedspolitikken (2015-2025) herunder, hvordan arbejdet med målopfyldelsen skrider frem.
Baggrund
Udgangspunkt for sundhedspolitikken:
Sundhedspolitikken blev godkendt i Byrådet den 5. oktober 2015, og har nu eksisteret i lidt over to år. Politikken er blevet til gennem et nedsat §17 stk. 4 udvalg bestående af politikere, eksterne interessenter og samarbejdspartnere samt embedsfolk fra kommunen.
Politikken er en rammepolitik, der angiver retningen for de kommende 10 år i Slagelse Kommune. Sundhedspolitikken tager udgangspunkt i de udfordringer, der særligt gælder for Slagelse Kommune jf. Slagelse Kommunes Sundhedsprofil 2013 for 16+årige, og Sund­hed og trivsel blandt 11-16-årige i Slagelse Kommune 2014.
Det gennemgående tema i politikken er sunde rammer hele livet, idet ønsket er, at skabe en sund og attraktiv kommune for alle borgere hele livet. De overordnede indsatsområder i sundhedspolitikken er: Trivsel, Bevægelse, Tobak, Kost samt Alkohol og Misbrug.
Særlige fokusområder i sundhedspolitikken:
I politikken er der lagt et særligt fokus på, at børn og unge skal sikres god trivsel, have sunde vaner, og at de får en god sund start på livet. Dette fokus nås bl.a. ved at fokusere på de steder, hvor børn og unge opholder sig, eksempel­vis i nærmiljøet, i dagtilbuddene, på skolerne og i idrætsklubberne. Et andet hovedvægt i politikken er, at understøtte sund adfærd for borgere med særlige behov. Det kan eksempelvis være borgere, der allerede har livs­stilsrelaterede sygdomme eller er i risiko for at udvikle det. Dette fokus orienterer sig særligt mod områder med boligsocia­le helhedsplaner, samspillet med region og praktiserende læger, samarbejdet med uddannelsesinstitutioner samt kommunale institutioner og tilbud inden for sundheds-, social-, psykiatri- og arbejdsmarkedsområdet.
Der er lagt vægt på følgende tilgange for at nå politikkens mål:
· Fokus på rammerne i kommunen, så alle borgere har mulighed for at leve et sundt liv
· Fokus på borgerens mål som styringsrationale
· Nudging – gøre de sunde valg til de lette valg i dagligdagen
· Forebyggelse og sundhedsfremme frem for behandling
· Samarbejde og samspil på tværs – alle fagområder arbejder med sundhed – som under­støttende middel til kerneopgaverne
· Partnerskaber, samarbejde og samskabelse med øvrige sektorer – eksempelvis regio­nen og praktiserende læger, uddannelsesområdet, boligsociale helhedsplaner, lokal­områder og civilsamfundet
At forbedre sundhedstilstanden i Slagelse Kommune er et resultat af en længerevarende koordineret indsats. Folkesundhed kan ikke løfte denne opgave alene. Det kræver en stor indsats internt i Slagelse Kommune, af frivillige sociale organisationer, af for­eningslivet samt en lang række andre samarbejdspartnere.
Status på målopfyldelse af sundhedspolitikken oktober 2015 – januar 2017:
Folkesundhed har i perioden oktober 2015 til januar 2017 igangsat og gennemført tværfaglige handlinger, der skal sikre implementering og fremdrift mod politikkens mål.
Det er i sundhedspolitikken besluttet, at der skal måles på målene hvert fjerde år i forbindelse med resultaterne af Slagelse Kommunes sundhedsprofiler, hvor borgernes adfærd- og sundhedstilstand kortlægges. Nye profiler er ikke tilgængelige/udarbejdet på nuværende tidspunkt. Slagelse Kommunes Sundhedsprofil 2017 for 16+årige er færdigudarbejdet i 2018, og profilen Sundhed og trivsel blandt 11-16-årige i Slagelse Kommune vil være tilgængelig i 2019, da data indhentes i februar/marts 2019.
Når der anvendes sundhedsprofiler til at undersøge, om målene er nået i 2025, er det vigtigt, at have for øje, at profilerne ikke direkte siger noget om indsatsernes effekt. Eksempelvis hvis der er flere overvægtige børn i den nyeste sundhedsprofil, kan vi ikke konkludere, at det er fordi BOBU indsatsen ikke er fyldestgørende. Der skal vi ind og undersøge de enkelte indsatser og effekten heraf. 
Skemaet i bilag 1 illustrerer status på det hidtidige arbejde med sundhedspolitikken. Nogle af indsatserne dækker flere mål, men er kun beskrevet ved et af indsatsområderne. For at vi kan følge indsatserne og virkninger i lokal kontekst, udarbejdes der evaluerings/-statusrapporter på igangsatte indsatser, disse er med til at vise procesmål på i forvejen evidensbaseret indsatser. Der udarbejdes videre handleplaner på de enkelte indsatsområder. Handleplaner er et værktøj, som medarbejderne på folkesundhedsområdet anvender, som redskab til at understøtte og sikre, at målene og succeskriterierne i kommunes sundhedspolitik opfyldes. Handleplaner har et langsigtet perspektiv, og skal sikre, at der skabes en rød tråd samt en synlig og tydelig retning i arbejdet med sundhedsfremme i Slagelse Kommune.
De forebyggende indsatser der er igangsat for at nå sundhedspolitikkens mål i 2025 er evidensbaseret, og bygger på et så solidt videns grundlag som muligt. At arbejde evidensbaseret med forebyggelse vil sige, at sikre velovervejet, systematisk og eksplicit anvendelse af den aktuelt bedste viden om, hvilke metoder og indsatser, der virker.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter status på sundhedspolitikken, herunder hvordan arbejdet med målopfyldelsen skrider frem. Udvalget kan drøfte målgruppe/indsats i forhold til sundhedspolitikken.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en succesrig implementering af sundhedspolitikken kræver en lang vedvarende indsats og med vedvarende politisk fokus. Det er vigtigt med tålmodighed, idet forebyggelsesarbejde kræver målrettethed og mange års intensivt arbejde. Endvidere er det centralt, at der er en velvillighed til, at der kan skabes forpligtende samarbejde på tværs af centre og fagudvalg. For at få sundhedspolitikkens mål opfyldt skal udmøntningen ske i samspil. For andre fagområder bliver arbejdet med sundhed et middel til at opnå deres kernemål. Når alle fagområder løfter sundhedsområdet, vil sundhedstilstanden generelt forbedres, og sundhedspolitikkens mål i 2025 nås.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forhold til at handle på sundhedspolitikken, er det altafgørende, at alle fagcentre prioriterer folkesundhedsinitiativerne, som et middel til at opnå deres fagfaglige mål.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedspolitikken har betydning for og er relevant for de øvrige fagudvalg og områder.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Udvalget ønsker oplæg til konkret fokus på tobak - mål og konkrete strukturelle indsatser. Herunder tydeliggørelse af udgifterne (kommunale omkostninger) samlet set.