Møde i udvalget d. 8. maj 2017
23. Måling af spildevandspåvirkning (D)
Sagsnr.: 330-2016-5803 Dok.nr.: 330-2017-157586 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Resultatet af spildevandsmålinger i vandløb og fra ejendomme
i det åbne land fremlægges til orientering og drøftelse .
Forvaltningen vil præsentere resultaterne af undersøgelsen
på mødet.
Baggrund
På Byrådsmøde den 14. december
2015 blev administrationsgrundlaget for spildevandsafgørelser godkendt. Jf.
administrationsgrundlaget skal:
den konkrete vurdering af
ejendommens udledning i forhold til proportionalitetsprincippet tage
udgangspunkt i kommunens måleprogram for udvalgte repræsentative ejendomme og
der skal sættes ind over for
ejendomme i det åbne land, hvis Slagelse Kommune ved målinger i recipienten har
dokumenteret, at det omhandlende nedstrøms-liggende vandområde er forurenet af
spildevand i et omfang der gør, at det vedtagne mål for vandområdet ikke er
opfyldt.
Måleprogrammet fremlægges hermed
til drøftelse og orientering.
Måleprogrammet er udarbejde over
én forår- og efterårssæson. Målingerne på udledning fra enkeltejendomme er sket
ud fra 6 repræsentative udledningspunkter. Der er målt på drænbrønde,
drænudløb, og i selve vandløbene. Der måles på et meget dynamisk miljø med
mange usikkerhedsfaktorer impliceret. Selv om der er taget op mod 400
vandprøver og 35 kontinuere flowmålinger vil det være umuligt at eliminere alle
usikkerheder i undersøgelsen; men selv når der tages højde for de mange
usikkerhedsfaktorer, munder undersøgelserne dog ud i nogle klare anbefalinger
til det videre arbejde med forbedret spildevandsrensning i det åbne land.
Undersøgelsen fremlægges i to
dele som er bilagt sagen:
·
Spildevandsundersøgelser spredt bebyggelse der beskriver,
hvordan analyser mv. er gennemført, og hvad de viser. Denne del er grundlaget
for at vurdere betydningen af spildevandspåvirkningen fra enkeltejendommene i
det åbne land.
·
Notat om organisk belastning og følsomhed i vandløb der
sammenholder data og erfaringer, som er indhentet med undersøgelsen samt kendskabet
til spildevandsbelastningen fra beboerne i de enkelte oplande. Notat med kort
er det operationelle dokument, som kommunen kan bruge som afsæt for det videre
arbejde med forbedret spildevandsrensning i det åbne land. I dokumentet er
undersøgelsens konklusioner ført over på GIS-kort og med rød, gul, grøn
farvesignatur er behovet for indsatsen over for spildevand fra spredt
bebyggelse gradueret.
Spildevandsundersøgelser
spredt bebyggelse (Målingerne)
Der er målt på to forhold med
følgende hovedelementer:
1. Påvirkning af
vandløbene
a) Overordnet
vurdering på baggrund af inspektioner af vandløbene af om andre forhold end
organisk belastning kan være årsag til at målsætning ikke opfyldes
b) Inspektion af
kritiske strækninger, hvor der mangler målopfyldelse for at vurdere
udløbs-forhold, lokale fysiske forhold mv. der potentielt kan begrænse
målopfyldelse, samt placering af prøvesteder
c) Indsamling og
analyse af prøver fra både vandløb og dræn på strækninger med manglende
målopfyldelse. Prøver analyseres for organisk stof, næringsstoffer og
mikrobiologisk sammensætning, som samlet markører for spildevandspåvirkning.
2) Påvirkningen fra
enkeltejendomme
a) Udvælgelse af
lokaliteter
b) Anvendelse af
tracer dosering i afløbssystemer for kortlægning af strømningsveje, og i hvilken
grad vand fra ejendommene når vandløbet
c) Måling af
koncentrationer af organisk stof i vand i brønde, dræn og vandløb, for
vurdering af om der sker omsætning eller nedbrydning under transport til
vandløbet.
Undersøgelsen viser, at der
kommer en udledning fra enkeltejendommene, også selv om de ligger langt fra
vandløbet, men undersøgelsen viser også, at det ikke altid kan konkluderes, at
recipienten påvirkes i et omfang der gør, at spildevandet kan angives som
årsagen til en manglende målopfyldelse.
På visse vandløbsstrækninger er
fortyndingen så stor, at spildvandspåvirkningen ikke kan være årsag til en
manglende målopfyldelse. Betydningen af fortynding gør sig særligt gældende ved
udledning til de store og meget vandførende vandløb som fx Tude Å og Vårby Å.
Fortyndingsgraden kan også betyde noget i de mellemstore vandløb, fordi
størsteparten af udledningen sker i forbindelse med de store
afstrømningsperioder, hvor der samtidig er ekstra meget vand i dræn og vandløb.
Undersøgelsen viser også, at når
der udledes gennem dræn over en strækning på ca. 750 meter eller mere, vil en
stor del af spildevandet blive nedsivet i drænsystemet i den halvdel af året,
hvor drænene ikke dræner vand fra markerne.
De flade vandløbsstrækninger
med meget lidt fald, som der er en del af i Slagelse Kommune, er sårbare over
for fosfor-påvirkningen fra husspildevandet. Fosfor-udledningen er betydelig
uanset afstanden fra udledningspunkt til recipient og markant højere end
baggrundsudledningen fra drænvand uden påvirkning af spildevand (markbidraget).
Fosforpåvirkningen fremmer en opblomstring af bl.a. alger der sætter sig på
vandløbs-bund og sten mv.. Algernes iltforbrug i nattetimerne (inden de
henfalder) kan resultere i iltfattige forhold ved bunden.
Notat om organisk belastning
og følsomhed i vandløb
Med udgangspunkt i erfaringerne
fra målingerne og kendskabet til vandafstrømningen samt antallet af beboere
inden for de forskellige vandløbsoplande, kan man beregne betydningen af
spildevandspåvirkningen i de enkelte vandløb. Beregningen tager udgangspunkt i
datasæt fra de dele af året (maj og oktober), hvor vandløbet er mest belastet
med spildevand (lav vandføring i kombination med maksimal
spildevandsbelastning). På kortbilag vises vurderingen uden opstrøms belastning,
samt tilsvarende kort, hvor opstrøms udledninger akkumuleres ned igennem
vandløbssystemet. Kortbilagene Uden opstrøms belastning forudsætter at
spildevandet fra de opstrøms ejendomme er afskåret først, og er et ret præcist
billede af, om oplandets ejendomme er årsag til den manglende målopfyldelse,
eller årsagen skal findes i en belastning med spildevand udefra.
Retligt
grundlag
Undersøgelsen er gennemført inden for rammerne af
kommunalfuldmagten.
Påbud inden for spildevandsområdet gives inden for rammerne
af Miljøbeskyttelsesloven og spildevandsbekendtgørelsen.
Handlemuligheder
Udgangspunktet for det videre arbejde jf. formuleringen i
administrationsgrundlaget vil være målinger, beregninger og kortbilag (se notat
med kort), der viser vandløbene med en rød, gul og grøn markering.
De røde strækninger kan være så følsomme over for
påvirkning, at selv meget små belastninger har betydning. Det betyder, at selv
påvirkning fra ejendomme mere end ca. 750 meter fra vandløbet, kan have en
negativ betydning.
Enkeltejendommes udledning til de røde strækninger kræver
derfor særlig opmærksomhed.
De gule strækninger kan betegnes som en opmærksomhedszone.
På de gule strækninger er der stadig en stabil vandføring også i tørre
afstrømningsperioder. Tilstanden er generelt ikke påvirket af
spildevandsbelastningen fra ejendomme i oplandet til de gule strækninger i en
grad der fører til manglende målopfyldelse, men i first flush situationer
eller særlig kraftige sommeregnssituationer, kan belastningen, eventuelt sammen
med en anden påvirkning, indvirke på en manglende målopfyldelse.
Endelig er der grønne strækninger, hvor vandføring og
fortynding er så stor, at spildevandet med sikkerhed ikke er en afgørende
faktor for den manglende målopfyldelse
Vandområdeplanen stiller ikke krav til rensning af fosfor i
Slagelse Kommune, selv om følgevirkningerne af fosforudledning kan være direkte
årsag til en manglende målopfyldelse. Problemet er ikke alvorligt, da langt de
fleste renseløsninger i det åbne land etableres som nedsivningsanlæg, der
allerede opfylder kravene til fosforrensning. Etableres derimod et
minirenseanlæg, er der en merudgift til fosforrensning.
Vurdering
I praksis betyder undersøgelsen at der bør sættes ind over
for de røde og gule vandløb, mens de grønne vandløb ikke er belastet af
spildevand, i et omfang der kan føre til manglende målopfyldelse.
Udvalgsformand Villum Christensen (I) finder ikke, at
rapporten er velegnet til at sikre dokumentation for, at spildevand er årsag
til manglende målopfyldelse (god økologisk tilstand/faunatal 5 og derover),
hvilket er en forudsætning for at kunne give påbud.
Han har derfor ønsket at vedlægge et notat om rapportens
metodiske mangler (bilagt).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at orienteringen tages til efterretning
2.
at det drøftes hvordan undersøgelsen kan indgå i det fremtidige arbejde med
forbedret spildevandsrensning jf. gældende administrationsgrundlaget
3.
at der på baggrund af drøftelserne udarbejdes et forslag, der indskrives i
administrationsgrundlaget
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalgets spørgsmål til rapporten fremsendes til
administrationen.
Til næste udvalgsmøde udarbejder administrationen:
- et oplæg til en handleplan for påbud
- et oplæg for udstedelse af et konkret påbud