Møde i udvalget d. 5. september 2017

4.     Forslag til principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere (B)

Sagsnr.: 330-2017-58368               Dok.nr.: 330-2017-523760                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forslag til overordnede principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere, herunder borgere med ikke-vestlig baggrund og med begrænsede sprogkundskaber.
Baggrund
Udvalget har på mødet den 8. august 2017 fremsat ønske om, at forvaltningen udarbejder et forslag til, hvordan Slagelse Kommune kan nedbringe antallet af langtidsforsørgede borgere, med ikke-vestlig baggrund og med begrænsede sprogkundskaber. Der skal bl.a. tages stilling til deltagelse i sprogundervisning og nytteindsatslignende aktiviteter.
De overordnede principper for indsatsen skal forelægges udvalget på mødet den 5. september 2017 og endeligt oplæg på mødet den 3. oktober 2017. I det endelige oplæg skal også fremgå en forventet ressourceanvendelse holdt op mod forventet effekt.
Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år på kommunal forsørgelse) udgør 1.756 personer, jfr. effektindikatorer på Jobcentrets beskæftigelsesindsats -  april 2017.
I Slagelse Kommune er der i marts 2017 i alt 294 langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år), hvor herkomsten er ikke-vestlig.
Forvaltningen foreslår herefter følgende overordnede principper for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere, hvoraf borgere med ikke-vestlig baggrund er en delmængde af:
a) Projekt ”Flere skal med” - 2 årigt projekt under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
Målgruppen for Projekt ”Flere skal med” er aktivitetsparate modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse, som har været mindst 5 år i kontanthjælpssystemet. Slagelse Kommunes andel svarer til 520 personer.
Formålet er at understøtte, at flest mulige borgere i målgruppen opnår hel eller delvis fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer.
Projektet, som løbende understøttes af STAR med netværksaktiviteter, workshops og konkrete værktøjer er landsdækkende og består i, at de deltagende kommuner implementerer projektets indsatsmodel. Indsatsmodellen indeholder tre trin (faser) og seks kerneelementer, jf. bilag. Slagelse Kommune har i den forbindelse søgt og modtaget puljemidler på kr. 4.911.000. Midlerne benyttes primært til ansættelse af jobkonsulenter med henblik på etablering af reelle jobåbninger.
b) Den virksomhedsrettede indsats herunder ”Små-jobs”
Landsdækkende projekter, såsom JobFirst og ”dag-til-dag job” peger på, at jobtilknytning til arbejdsmarkedet, via ordinære timer, er den korteste vej til selvforsørgelse. Fælles for småjobs er, at de typisk findes på det ufaglærte område. Jobcentrets virksomhedsrettede indsats skal derfor have større fokus på forløb med ordinære timer fremfor gentagne praktikforløb.
Fokuseret tankegang og tilgang til virksomheder
· Tro på, at virksomheder vil åbne for målgruppen
· Dialog om ordinære timer og ordinært job
· Markedsføring ift. arbejdskraft, værdiskabelse og socialt ansvar
· Tro på, at der kan opdyrkes mindre, ikke specialiserede opgaver, som virksomheden har brug for at få løst
· Fokus på ordinære timer, når der er progression
· Stor tilgængelighed og beredskab for virksomheder
c) Langtidsforsørgede, hvor herkomsten er ikke-vestlig
Denne gruppe er udfordret af ringe sprogkundskaber, ofte også fysiske, psykiske eller kulturelle problemstillinger, manglende arbejdsidentitet og manglende erfaring fra arbejdsmarkedet. En væsentlig del af de etniske udfordringer vurderes at være begrænsede danskkundskaber, men der er ikke foretaget en isoleret registrering af selve sprogudfordringen.
Indsatsen overfor denne gruppe af borgere er på landsplan mangfoldig. Overordnet konkluderes, at indsatsen skal forventes at kræve specialiserede ressourcer over en længere periode, hvis varig effekt ønskes.
En tilknytning til arbejdsmarkedet vil modvirke en del af de nævnte problematikker, men udfordringernes kompleksitet kalder på specialiserede ressourcer, som Jobcentret ikke aktuelt besidder.
Flere eksterne leverandører tilbyder indsats i forhold til denne målgruppe.
d) Sagsbehandlers tilgang og kompetencer
Sagsbehandleren er hjørnestenen i den kommunale indsats for borgerne. For at lykkes med ovenstående tilgang skal sagsbehandlerne sætte langt større fokus på job med ordinære timer fremfor aktivering. Dette kræver kompetenceudvikling af medarbejderstaben.
Projekt ”Flere skal med” indeholder netværksaktiviteter, workshops og konkrete værktøjer til brug for det daglige arbejde, som i et vist omfang understøtter processen.
Fokuseret tankegang og tilgang til borger
· Tro på at borgeren kan og vil
· Reel jobfokus – fra aktiveringsfokus til jobfokus
· Fokus på job, jobfunktioner, realkompetencer m.v.
· Trinvis indgang til job – få ordinære timer er godt
· Ressourcefokus og borgerens aktive tilvalg
· Fokus på borgernes kompetencer ift. job
· Jobmål, Jobnet CV, Kompetence CV
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De personalemæssige konsekvenser forelægges udvalget på mødet i oktober.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget godkender forslag til overordnede principper for indsatsen for nedbringelse af langtidsforsørgede borgere.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Udvalget godkender de overordnede principper.
Udvalget afventer en sag til oktober mødet ift. målgruppe c med forslag til konkrete aktiviteter for så vidt angår sprogundervisning samt nyttelignende indsatser, samt en større sag ultimo 2017 om mere dybdegående indsatser, herunder erfaringer fra andre kommuner.
Med de begrænsede ressourcer, som Jobcentret har på nuværende tidspunkt, finder Ali Yavuz (A) og Helle Blak (F) det ikke relevant at anvende ekstraordinære ressourcer på gruppen af 294 langtidsforsørgede ikke-vestlige personer.