Møde i udvalget d. 4. oktober 2017
7. Ændring af serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler (B)
Sagsnr.: 330-2017-66011 Dok.nr.: 330-2017-591715 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage stilling til forslag
om ændret serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler fra Slagelse
Kommunes depot til borger.
Baggrund
Depotdrift, herunder kørsel fra depot til borger, varetages
af VASAC. Ved bestilling af kørsler er det normalt, at sagsbehandlerne
specificerer, hvilken dag, der skal leveres til borger. I nogle tilfælde,
bestilles med en fleksibel dato, hvilket giver VASAC et udvalg af
leveringsdatoer, og dermed mulighed for at balancere arbejdsmængden fra dag til
dag. De fleste bestillinger specificerer dog, hvilken dag, der skal leveres, og
også et 2-timers interval, indenfor hvilket, borgeren kan forvente levering.
Dette resulterer i væsentlige udsving i arbejdsmængden til chaufførerne fra dag
til dag, en usmidig planlægning og ineffektive kørselsruter.
Der er således behov for, at optimere kørselsruter gennem
større frihed til at tilrettelægge, hvornår et genbrugshjælpemiddel skal
leveres til en borger. Dette gør sig dog kun gældende ved ikke akutte sager.
Typen af hjælpemidler kan være rollatorer, badestole og toiletforhøjere m.m.
Intervalkørsler
På nuværende tidspunkt, leveres genbrugshjælpemidler til
borger indenfor et 2-timers interval, efter aftale med borger.
Ved ændring fra, at tilbyde levering indenfor et 2-timers
interval til et 6 timers interval, eksempelvis i tidsrummet kl. 9-15 på
hverdage, vil det være muligt at opnå en mere smidig og effektiv
tilrettelæggelse af kørsel.
Fleksibel leveringstid
Ved ikke akutte sager, leveres genbrugshjælpemidler i dag
indenfor 2 hverdage. Ved at tilbyde levering indenfor 5 hverdage i stedet, vil
det medføre yderligere mulighed for en mere smidig og effektiv tilrettelæggelse
af kørselsruter. Dette set i lyset af, at ændringen samtidig betyder, at det
fremover er depotet, der kontakter borgeren for konkret aftale om
leveringsdato/tidspunkt hvor det indtil nu har været terapeuten. Med andre
ord giver det depotet en langt bedre mulighed for at tilrettelægge og optimere
på kørsel af hjælpemidler og borgerne vil nødvendigvis ikke opleve den store
forskel i serviceniveauet sammenlignet med den nuværende.
Det forventes, at effektiviteten vil kunne øges med 10 % og,
at der er potentiale til at reducere antallet af varebiler til levering fra 5
til 4.
Samtidig vil det gøres synligt overfor borgerne at der er
mulighed for selv at afhente hjælpemidlet i depotet fra dag til dag.
Retligt
grundlag
Lov om social service §112-116
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at tiltræde eller afvise nærværende
forslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at serviceniveauet ændres
således, at ved levering af genbrugshjælpemidler fra Slagelse Kommunes depot
til borger, kan borger forvente levering indenfor 5 hverdage, i stedet for de
nuværende 2 hverdage, og at der tilbydes levering på en given dato indenfor et
6 timers interval, i stedet for det nuværende 2 timers interval. Samtidig gives
der mulighed for at borgere der selv kan afhente hjælpemidlet får mulighed for
dette.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Serviceniveauet ændres, således at borgerne kan forvente levering af
genbrugshjælpemidler indenfor 5 hverdage, ved ikke akutte sager.
2.
at Serviceniveauet ændres således, at levering foregår indenfor et 6 timers
interval, på en given dato.
3.
at Borgere der selv er i stand til at afhente får mulighed for det.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende:
Administrationen gør opmærksom på, at det retmæssigt er 3
dage, der i dag er det politisk vedtaget serviceniveau.
Udvalget ønsker at fastholde serviceniveauet på 3 hverdage
for levering af ikke-akutte genbrugshjælpemidler.
Udvalget beslutter, at følge indstilling ad 2 med ændringen
fra 2- til 6-timers interval med bemærkning om, at der forinden enten foretages
opringning eller afsendes sms til borger.
Ad 3: udvalget følger indstillingen.
Udvalget ønsker en evaluering efter et halvt års effekt.
Administrationen overvejer etablering af mindre fjerndepoter
for at sikre større smidighed og hurtigere udlevering til borgerne.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.