Møde i udvalget d. 4. oktober 2017

7.     Ændring af serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler (B)

Sagsnr.: 330-2017-66011               Dok.nr.: 330-2017-591715                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage stilling til forslag om ændret serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler fra Slagelse Kommunes depot til borger.
Baggrund
Depotdrift, herunder kørsel fra depot til borger, varetages af VASAC. Ved bestilling af kørsler er det normalt, at sagsbehandlerne specificerer, hvilken dag, der skal leveres til borger. I nogle tilfælde, bestilles med en fleksibel dato, hvilket giver VASAC et udvalg af leveringsdatoer, og dermed mulighed for at balancere arbejdsmængden fra dag til dag. De fleste bestillinger specificerer dog, hvilken dag, der skal leveres, og også et 2-timers interval, indenfor hvilket, borgeren kan forvente levering. Dette resulterer i væsentlige udsving i arbejdsmængden til chaufførerne fra dag til dag, en usmidig planlægning og ineffektive kørselsruter.
Der er således behov for, at optimere kørselsruter gennem større frihed til at tilrettelægge, hvornår et genbrugshjælpemiddel skal leveres til en borger. Dette gør sig dog kun gældende ved ikke akutte sager. Typen af hjælpemidler kan være rollatorer, badestole og toiletforhøjere m.m.
Intervalkørsler
På nuværende tidspunkt, leveres genbrugshjælpemidler til borger indenfor et 2-timers interval, efter aftale med borger.
Ved ændring fra, at tilbyde levering indenfor et 2-timers interval til et 6 timers interval, eksempelvis i tidsrummet kl. 9-15 på hverdage, vil det være muligt at opnå en mere smidig og effektiv tilrettelæggelse af kørsel.
Fleksibel leveringstid
Ved ikke akutte sager, leveres genbrugshjælpemidler i dag indenfor 2 hverdage. Ved at tilbyde levering indenfor 5 hverdage i stedet, vil det medføre yderligere mulighed for en mere smidig og effektiv tilrettelæggelse af kørselsruter. Dette set i lyset af, at ændringen samtidig betyder, at det fremover er depotet, der kontakter borgeren for konkret aftale om leveringsdato/tidspunkt – hvor det indtil nu har været terapeuten. Med andre ord giver det depotet en langt bedre mulighed for at tilrettelægge og optimere på kørsel af hjælpemidler – og borgerne vil nødvendigvis ikke opleve den store forskel i serviceniveauet sammenlignet med den nuværende.
Det forventes, at effektiviteten vil kunne øges med 10 % og, at der er potentiale til at reducere antallet af varebiler til levering fra 5 til 4.
Samtidig vil det gøres synligt overfor borgerne at der er mulighed for selv at afhente hjælpemidlet i depotet fra dag til dag.
Retligt grundlag
Lov om social service §112-116
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at tiltræde eller afvise nærværende forslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at serviceniveauet ændres således, at ved levering af genbrugshjælpemidler fra Slagelse Kommunes depot til borger, kan borger forvente levering indenfor 5 hverdage, i stedet for de nuværende 2 hverdage, og at der tilbydes levering på en given dato indenfor et 6 timers interval, i stedet for det nuværende 2 timers interval. Samtidig gives der mulighed for at borgere der selv kan afhente hjælpemidlet får mulighed for dette.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Serviceniveauet ændres, således at borgerne kan forvente levering af genbrugshjælpemidler indenfor 5 hverdage, ved ikke akutte sager.
2.    at Serviceniveauet ændres således, at levering foregår indenfor et 6 timers interval, på en given dato.
3.    at Borgere der selv er i stand til at afhente får mulighed for det.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017:
Fraværende: 
Administrationen gør opmærksom på, at det retmæssigt er 3 dage, der i dag er det politisk vedtaget serviceniveau.
Udvalget ønsker at fastholde serviceniveauet på 3 hverdage for levering af ikke-akutte genbrugshjælpemidler.
Udvalget beslutter, at følge indstilling ad 2 med ændringen fra 2- til 6-timers interval med bemærkning om, at der forinden enten foretages opringning eller afsendes sms til borger.
Ad 3: udvalget følger indstillingen.
Udvalget ønsker en evaluering efter et halvt års effekt.
Administrationen overvejer etablering af mindre fjerndepoter for at sikre større smidighed og hurtigere udlevering til borgerne.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.