Møde i udvalget d. 4. maj 2021

7.     Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler (B), (E)

Sagsnr.: 330-2020-132542               Dok.nr.: 330-2021-102744          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte den fremadrettede proces for igangsættelse af bevægelsesinitiativer og herunder udmøntning af midler. Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

På baggrund af initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplanen for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). Efter den seneste initiativsag og drøftelsessag vedr. mere bevægelse i folkeskolen har Børne- og Ungeudvalget ønsket at få fremlagt forslag til udmøntning af midler, som tænkes i sammenhæng med eksisterende indsatser (sag 512, den 8. marts 2021).

Med afsæt i de politiske beslutninger har administrationen først udarbejdet et overblik over eksisterende indsatser, dernæst et forslag til fremadrettet proces for udmøntning af midler og sidst opstillet konkrete bevægelsesinitiativer, der kan igangsættes her og nu.

Eksisterende indsatser vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

Siden godkendelsen af procesplanen for BiDS, har administrationen (på tværs af Fritid, Folkesundhed, Dagtilbud og Skole) involveret dagtilbud og skoler ved dialogmøder med fokus på sparring og understøttelse af arbejdet med bevægelse. Involveringen har til hensigt at bidrage til et samlet overblik over eksisterende bevægelsesindsatser og -initiativer i dagtilbud og skoler samt oplevede udfordringer/barrierer. Derudover er der fokus på kortlægning af idéer og muligheder for fremadrettede understøttende rammer og strukturelle tiltag. Involveringsprocessen er grundet Covid-19 blevet forsinket, men forventes færdig ultimo april, hvorefter det endelige overblik vil kunne skabes.

Undervejs i involveringsprocessen har der været en pulje til prøvehandlinger med fokus på bevægelse bestående af 210.000 kr. fra Den generelle forebyggelsespulje vedtaget i budgetaftalen for 2019-2022. Puljen har medvirket til i alt otte prøvehandlinger i hhv. fire dagtilbud, tre skoler og en på tværs af et dagtilbud og en skole. Igangsættelsen af prøvehandlingerne har ligeledes været udfordret af Covid-19, men er i mere eller mindre grad i gang. Ud over de støttede prøvehandlinger, har Fritids- og Folkesundhedsafdelingen løbende ydet opfølgende sparring til flere dagtilbud og skoler på refleksioner knyttet til arbejdet med bevægelse.

I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021-2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til at implementere bevægelse i skoler og dagtilbud, hvor det er udspecificeret, at midlerne skal bruges på at sikre processen og til at understøtte lærere og pædagoger i deres virke med at få mere bevægelse og leg ind i hverdagen.

På baggrund af initiativsagen behandlet som sag 24 på Byrådsmødet den 1. marts 2021 er der afsat yderligere 5 mio. kr. til at understøtte bevægelse i skoleåret 2021-2022. I den sammenhæng har Børne- Ungeudvalget den 8. marts 2021 anbefalet, at udmøntning af midlerne foregår decentralt og tænkes i sammenhæng med eksisterende indsatser.                  

De i alt 10 mio. kr. kan med fordel tænkes i tæt sammenhæng med den involveringsproces, der har været i forbindelse med BiDS.

I forbindelse med pkt. 9 i budgetaftalen for 2021-2024 er der fokus på at forbedre kommunens Sundhedsprofil. Der pågår på nuværende tidspunkt et kortlægningsarbejde, som bl.a. har til hensigt at bidrage til synliggørelse af udviklingspotentialer. Her er det centralt, at potentialer på bevægelsesområdet for børn og unge ses i sammenhæng med den fremadrettede understøttelse af dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse.

Proces for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

Med henblik på at sikre sammenhæng mellem BiDS opsamlingen på involveringsprocessen, udviklingspotentialer synliggjort i arbejdet med Sundhedsprofilen og udmøntningen af de i alt 10 mio. kr. til bevægelse i dagtilbud og skoler, foreslår administrationen følgende proces:

Step 1: Igangsættelse af initiativer som her og nu kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (april 2021)

Step 2: Præsentation af BiDS-opsamlingen og heraf yderligere igangsættelse af initiativer, som kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (juni 2021)

Step 3: Status på igangsatte tiltag og forslag til yderligere igangsættelse af initiativer som kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (oktober/november 2021)

Processen har med de tre steps til formål at sikre sammenhængen mellem eksisterende og kommende indsatser på bevægelsesområdet i kommunen samt skabe de bedst mulige forudsætninger for, at dagtilbud og skoler også er parate til at implementere tiltagene.

Konkrete bevægelsesinitiativer som kan igangsættes i dagtilbud og skoler her og nu

Administrationen foreslår følgende initiativer:

Midler til kommunens skoler målrettet arbejdet med mere bevægelse (1,5 mio. kr.)

Ved en fordelingsnøgle udmøntes 1,5 mio. kr. til kommunens skoler og specialskoler. Ved udmøntningen af midlerne vil der være krav om, at midlerne anvendes til at understøtte mere bevægelse i skoledagen samt at skolerne involverer eleverne i, hvilke initiativer der lokalt skal iværksættes. I forbindelse med udmøntningen stilles der endvidere krav om, at skolerne giver en opdatering på indsatser på bevægelsesområdet. Skolerne skal rapportere tilbage, hvordan midlerne bruges, så indsatserne kan følges politisk. Der er desuden mulighed for at søge sparring ift. bevægelsesinitiativer ved administrationen.

Pulje til at understøtte skolers arbejde med bevægelse (500.000 kr.)

Der oprettes en pulje på 500.000 kr., som kommunens skoler og specialskoler kan søge til arbejdet med bevægelse. Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives konkrete eksempler på, hvordan puljen bl.a. kan støtte bevægelse i skolen. Det skal være let tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne ansøgninger foretages af administrationen. Dét at skolerne selv skal tage initiativ til at søge puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til udviklingsinitiativet er hos skolerne, som skal foretage forandringen.

Pulje til at understøtte dagtilbuds arbejde med bevægelse (500.000 kr.)

For at understøtte en tidlig indsats med fokus på motorik og bevægelse, oprettes en pulje på 500.000 kr., som kommunale og selvejende dagtilbud kan søge til at understøtte arbejdet med motorik og bevægelse. Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives konkrete eksempler på, hvordan puljen kan støtte bevægelse i dagtilbuddet. Det skal være let tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne ansøgninger foretages af administrationen. Dét at dagtilbuddene selv skal tage initiativ til at søge puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til udviklingsinitiativet er hos dagtilbuddene, som skal foretage forandringen.

Bevægelsesnetværk for henholdsvis dagtilbud og skoler (75.000 kr. årligt)

Da flere dagtilbud og skoler i forbindelse med BiDS dialog- og sparringsmøderne har understreget vigtigheden af inspiration, kompetenceudvikling, viden- og erfaringsudveksling, foreslår administrationen, at der oprettes et bevægelsesnetværk for pædagoger i dagtilbud og et for lærere i skolen. Det er hensigten, at der i netværkene skal afvikles arrangementer med fokus på temaer, som direkte efterspørges af dagtilbud og skoler. Netværkene kan endvidere benyttes til sparring og opfølgning på initiativer igangsat med støtte fra puljerne. Det anbefales, at der afsættes medarbejderressourcer til at opretholde og drive netværkene samt økonomi til kvalitetssikring af indholdet på netværksarrangementerne fx indkøb af oplægsholdere samt forplejning. Administrationen foreslår 75.000 kr. årligt.

Formålet med initiativerne er overordnet at påbegynde en strategisk og struktureret understøttelse af dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at:

A.    godkende processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget bede administrationen om et revideret oplæg.

Fordelene ved den præsenterede proces er, at sammenhænge mellem eksisterende og kommende indsatser sikres, idet initiativerne igangsættes løbende og med afsæt i BiDS opsamlingen og kortlægningen af udviklingspotentialer for Sundhedsprofilen. Processen skaber desuden forudsætninger for, at dagtilbud og skoler i højere grad vil være parate til at implementere tiltagene efterhånden, som de kommer.

En godkendelse af processen for udmøntning i tre steps i hhv. april 2021, juni 2021 og oktober/november 2021 har den konsekvens, at en andel af de samlede midler til bevægelse i dagtilbud og skoler udmøntes inden den egentlige opsamling på BiDS og Sundhedsprofilen.

B.    at iværksætte alle konkrete bevægelsesinitiativer, som her og nu kan understøtte dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget beslutte ikke at iværksætte eller at iværksætte udvalgte bevægelsesinitiativer.

Fordelene ved at iværksætte initiativerne: Fordeling af midler til skolerne, oprettelse af puljer til mere bevægelse i skoler og dagtilbud samt oprettelse af bevægelsesnetværk er, at en strategisk og struktureret understøttelse af dagtilbud og skoler påbegyndes. Midlerne udmøntes decentralt, men med en overordnet retning og fokus på at der skal mere bevægelse ind i børn og unges hverdag. Denne fremgangsmåde bidrager til at styrke motivationen og oplevelsen af mening hos dagtilbud og skoler.

Ulemperne ved at iværksætte initiativerne her og nu kan være, at dagtilbud og skoler grundet Covid-19 mangler ressourcer til at efterleve udmøntningen. Endvidere kan der være en risiko for, at midlerne benyttes til forhastede indsatser frem for strukturerede initiativer, som forskning og erfaringer fra kommuner som Svendborg og Kolding, viser er nødvendige for at lykkedes med gevinsterne af mere bevægelse.

Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats er afgørende for at øge bevægelse og trivsel blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig indsats i både dagtilbud og skole, da flere børn allerede er udfordret ift. overvægt og motoriske kompetencer ved skolestart.

Den præsenterede proces med tre steps tager højde for sammenhængen til eksisterende indsatser. Derudover understøtter den, at en helhedsorienterede bevægelsesindsats kan udvikle sig i tråd med dagtilbud og skolers behov og parathed til at implementere. 

De præsenterede initiativer til igangsættelse her og nu bidrager til at skabe en overordnet retning, som giver dagtilbud og skoler mulighed for at iværksætte lige netop de tiltag, som giver mening lokalt.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender handlemulighed A og B.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En godkendelse af den foreslåede proces samt de foreslåede initiativer (Handlemulighed A og B) vil have den økonomiske konsekvens, at 2.575.000 kr. ud af de i alt 10 mio. kr. benyttes til decentral udmøntning til skoleområdet via fordelingsnøgle, oprettelse af puljer til både dagtilbud og skoler samt oprettelse og drift af bevægelsesnetværk. Der vil altså være 7.425.000 kr. tilbage til øvrige indsatser, som jf. den fremadrettede proces vil blive præsenteret i juni og oktober/november i sammenhæng med BiDS opsamlingen og udviklingspotentialer fra Sundhedsprofilen. Som et særligt opmærksomhedspunkt er intentionen, at opretholde og facilitere bevægelsesnetværkene videre i de kommende år, hvor der ligeledes vil skulle afsættes økonomi til formålet.

En godkendelse af handlemulighed A og B vil have den personalemæssige konsekvens, at der skal afsættes medarbejderressourcer til administration forbundet med udmøntning af midler via fordelingsnøgle og puljer samt oprettelse og drift af bevægelsesnetværk.

Yderligere vil skoler og dagtilbud skulle afse medarbejderressourcer til igangsættelse af bevægelsesinitiativer. Her er det dog centralt at nævne, at bevægelse ikke skal betegnes som såkaldt merarbejde, men som et ”add in”, der kan understøtte lærernes og pædagogernes kerneopgave.

Tværgående konsekvenser

Bevægelsesindsatsen i dagtilbud og skoler understøtter kommunens Børne- og Ungepolitik, Sundhedspolitik og idrætspolitik.

Jf. Sundhedspolitikken er strukturelle og sunde rammer centrale for at få flere børn og unge til at bevæge sig mere i dagligdagen. Det skal være let for børn og unge at bevæge sig, og det er derfor væsentligt at få bevægelse ind som en systematisk og integreret del i deres daglige læringsmiljøer. Bevægelse kan bidrage til sunde fællesskaber og motiverende læringsmiljøer, som begge er centrale elementer i Børne- og Ungepolitikken. I Idrætspolitikken er i konkrete indsatsområder fokus på bevægelse, bevægelsesglæde samt fysisk og motorisk udfordring og udvikling i både dagtilbud og skoler.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte alle konkrete bevægelsesinitiativer, som her og nu kan understøtte dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse

3.    at Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2021:

Fraværende: 

Udvalget besluttede, at de 5 mio. kr. fordeles til skolerne i henhold til elevtal til brug i skoleåret 2021/22. Udvalget opfordrer til videndeling mellem skolerne og imødeser en opfølgning på indsatserne for eksempel i form af en fælles temadag.

Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 3 -  Forebyggelses- og Seniorudvalget tog sagen til efterretning.

Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.