Møde i udvalget d. 8. april 2019

10.   Orientering om ekstern konsulentbistand til indhentelse af regreskrav på sygedagpenge i 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-21522               Dok.nr.: 330-2019-123689                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på ekstern konsulentbistand til indhentelse af regreskrav på sygedagpenge i 2018.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 blev vedtaget et forslag om at indgå en ”no cure, no pay” kontrakt med et eksternt advokatfirma med speciale i inddrivelse af regresindtægter på sygedagpengeområdet.
I budgetaftalen indgik en forventning om, at firmaet ved en gennemgang af gamle sygedagpengesager med mulighed for at rejse evt. krav om regres for perioden 2015-2017 kunne opnå et provenu på netto 1,9 mio. kr. i 2018 og 0,9 mio. kr. i 2019-2021.
Resultatet for 2018 viser, at firmaet har opnået indtægter for 100.000 kr. brutto. (2 sager).
Heraf afregnes honorar med 22.500 kr. til firmaet og tilbageføres statsrefusion på 50.000 kr.
Netto indtægten til Slagelse Kommunes sygedagpengebudget udgør herefter 27.500 kr.
I sygedagpengeloven er der mulighed for at rejse krav om betaling (regreskrav) for de kommunale og statslige udgifter til sygedagpenge, hvis udbetaling af sygedagpenge til en borger skyldes, at der har været en skadevolder – f.eks. i en bilulykke.
Krav om regres skal efter loven rejses senest 3 år efter sygeperioden.
Opgaven med at hjemtage regreskrav løses i Rådgivning og Udbetaling (RU) af de medarbejdere, som varetager udbetaling af sygedagpenge.
Indtil 2015 var der ansat en jurist i afdelingen til håndtering af opgaven, fordi der også tidligere kunne rejses krav ved sygdom på grund af arbejdsskader, sager med stor kompleksitet.
Muligheden for regreskrav ved arbejdsskader bortfaldt ved en lovændring, og hjemtagelse af regreskrav er siden da løst af de administrative medarbejdere i sygedagpengeudbetalingen.
De gennemsnitlige indtægter i budgettet ved regreskrav har siden 2013 været på ca. 1 mio. kr. brutto/0,5 mio. kr. netto.
Aftalen med det eksterne firma blev indgået på baggrund af firmaets vurdering af, at der i Slagelse kunne findes sager for de seneste 3 år, hvor administrationen ikke havde opdaget mulige regreskrav for ca. 3,8 mio. kr. brutto.
Aftalen indebærer, at firmaet kun får honorar i de sager, hvor de rent faktisk henter regresbeløb til Slagelse.
Ved sagsoverdragelsen blev aftalt, at firmaet fortsatte den sagsbehandling, der var påbegyndt i Rådgivning og Udbetaling i 27 sager fra perioden 2015 – 2017.
Rådgivning og Udbetaling har beholdt 16 sager fra samme periode, idet sagsbehandlingen på overdragelsestidspunktet var godt i gang.
Status fra det eksterne firmas sagsbehandling i 2018:
Alle sager fra 2015 og 2016 er screenet.
Der er udtaget 196 sager til nærmere undersøgelse.
Der er påbegyndt sagsbehandling i 32 sager, inkl. de 27 sager, rejst i RU.
Verserende sager: 16
Afsluttede sager:   16
Der er opnået regres i 2 sager 2018.
Der er opnået regres i endnu en sag i 2018, indtægten på ca. 100.000 kr. netto bogføres i 2019.
Det samlede provenu forventes i 2019 at blive større, idet firmaet har flere krav til undersøgelse.
Status fra administrationens sagsbehandling i 2018:
Administrationen varetager fortsat opgaven med regressagsbehandling i de 16 sager fra ”oprydningsperioden” samt sagsbehandling i nye sager fra 2018 og løbende.
Alle nye sygedagpengesager screenes.
Der er påbegyndt sagsbehandling i 51 sager inkl. de 16 sager fra 2015 – 2017
Verserende sager: 23
Afsluttede sager: 28
Der er opnået regres i 24 sager i 2018 med 1 mio. kr. brutto, netto 0,5 mio. kr.
Retligt grundlag
Sygedagpengeloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
I budgetaftalen for 2018 har forventningerne til det eksterne firmas resultater været for positive. Det vurderes, at der er større mulighed for at opnå den budgetlagte indtægt i 2019, som samlet set udgør netto 0,9 mio. kr. for indtægter fra konsulentfirma og administration.
De økonomiske forventninger til administrationens resultater er indfriet i 2018.
Regres er et sagsområde, hvor sagsbehandlingstiden som oftest strækker sig over flere år, idet de juridiske regler for området er komplekse. Det forventes, at provenuet fra det eksterne firma til Slagelse i 2019 + 2020 bliver større, men det kan være vanskeligt at komme med et realistisk bud på størrelsen af beløbet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mindreindtægten er indarbejdet i årsresultatet.
Der er ikke afsat specifik normering til at arbejde med regreskrav i administrationens normering, idet regres er en ”kan-mulighed” i lovgivningen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.