Møde i udvalget d. 8. juni 2020

14.   Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2020-193617                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og Netværk – 1. kvartal 2020
Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune
Slagelse Kommunes kommunekvote for 2020 er fastsat til 7 flygtninge. I januar 2020 er der modtaget 4 flygtninge, og der er ikke modtaget yderligere flygtninge siden. Derudover har Slagelse Kommune modtaget 13 voksne og børn på familiesammenføring i 1. kvartal 2020.
Udlændingestyrelsen skal hvert år senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan forventer Udlændingestyrelsen fortsat at modtage ca. 600 flygtninge i 2020, mens landstallet for 2021 nu også vurderes til at blive ca. 600. Slagelse Kommune kan derfor indtil videre igen forvente en tildeling på i alt 7 flygtninge i 2021.
Håndtering af COVID-19 – Integration og Netværk
Integration og Netværk oplevede allerede inden nedlukningen udfordringer, fordi indsatsen modtog indrejste fra lande med dårligt fungerende sundhedssystemer. Mens indrejste danskere kom i karantæne, kunne udlændinge frit indrejse uden karantæne. Det skabte bekymring, og derfor besluttede indsatsen allerede den 9. marts, at indrejste blev håndteret med digitale løsninger i stedet for fremmøde. Det vurderes derfor, at personale og borgere i Integration og Netværk ikke er blevet udsat for ekstraordinær smitterisiko.
Alt personale har arbejdet hjemmefra siden den 12. marts ved middagstid. Indsatsen, der samlet råder over 18 sprog, har tidligt i forløbet oversat materiale fra sundhedsmyndighederne og sikret, at det kom ud i familier og blandt unge både via mail, telefonopkald og sociale medieplatforme. Der har i perioden været tæt samarbejde på tværs af forvaltninger på børne- og voksenområdet samt tæt kontakt med både borgere og virksomheder.
Ved genoplukning vil indsatsen i høj grad have fokus på en hurtig tilknytning til arbejdsmarkedet for de 54 borgere, der har mistet deres job, samt yderligere tæt opfølgning på udsatte børn og familier. Dernæst har det høj prioritet at iværksætte tiltag sammen med Slagelse Sprogcenter, der kan understøtte den fortsatte tilegnelse af det danske sprog. Nedlukningen har muligvis medført tab af danskkundskaber, da mange familier har været isoleret i et ikke-dansk sprogfællesskab, og en del dermed ikke har formået at kunne gøre brug af skolens onlineundervisning, der ellers hurtigt blev iværksat.
Lokal videreformidling af informationer om COVID-19 til udlændinge
Det har haft stor betydning i indsatsen mod Covid-19, at Integration og Netværk har egne tolke ansat. Det har bevirket, at der kunne reageres hurtigt med informationer på mange sprog til både integrationsborgere og indvandrere på overgangsydelse omfattet af LAB-loven. Alle medarbejdere har generelt stor rækkevidde ud til hele målgruppen og har aktivt videreformidlet myndighedernes opdateringer telefonisk, via netværk, sociale medier m.m. og henvist til links med hotlines og hjemmesider om COVID-19, herunder f.eks. www.coronadenmark.dk.
Derudover har Integration og Netværk forsat kunnet fungere som sprogkyndigt back office for Sundhedstjenesten, Sprogcenter, Center for Børn og Unge og i det boligsociale arbejde.
Ledighedstal på integrationsområdet foranlediget af COVID-19
Antallet af ledige integrationsborgere som følge af COVID-19 udgør i perioden den 10. marts til den 24. april i alt 54 personer – fordelt således:
Mistet løntilskudsjob..................     21
Mistet ordinært arbejde.............     33  *)
*) Ledighedstal fra integrationsområdet omfatter alle jobparate og uddannelsesparate, samt personer der er meldt ledige uden ydelse, som følge af de er forsørget af ægtefælle.
Mange af de ledige har været ansat inden for restaurationsbranchen, som alene har haft mulighed for at holde åbent med ”Take Away”. Det har derfor ikke været rentabelt for branchen at beholde medarbejderne.
I perioden er 4 personer kommet i ordinært arbejde. Det er virksomheder, der beskæftiger sig med produktion af fødevarer, der har ansat personale. Så snart suspenderingen af Integrationsloven ophæves, har disse virksomheder indgivet ønske om at afprøve flere mulige ansættelser efter korte opkvalificerende forløb i praktik/løntilskud (4-8 uger). Planen er at lade personer fra restaurationsområdet skifte branche.
Landsdækkende analyse af IGU-ordningen
IGU kan være trædesten til, at indvandrerkvinder bliver forbilleder for deres børn, da andelen af nyansatte kvinder i IGU er vokset markant, viser en analyse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det er særligt inden for det offentlige arbejdsmarked, at IGU-forløbene tilrettelægges for kvinder. Et skridt på vejen til at få flere indvandrerkvinder i arbejde og i gang med en erhvervsuddannelse.
Udlændinge og integrationsminister Mattias Tesfaye udtaler i den forbindelse:
”Flygtningekvinder har generelt været svære at få ud på arbejdsmarkedet. Hvis IGU’en kan føre til, at flere kvinder får lagt grundstenen til eksempelvis en SOSU-uddannelse, så har vi slået tre fluer med et smæk. Vi har fået en gruppe i gang, der traditionelt har været svær at få ud på arbejdsmarkedet. Vi har fået flere varme hænder. Og kvinderne kan gå ud ad døren hver morgen med et mål og en retning og vende tilbage som forbilleder for deres børn”.
Tre ud af fire kvinder i IGU har børn, og mere end hver tredje kvinde i IGU har mindst tre hjemmeboende børn. Også de kvinder, der har haft svagere forudsætninger for at lære dansk, begynder at fylde mere i IGU-opgørelserne.
Regeringen har sat Dublin-overførsler i bero
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst, at Dublin-overførsler både ind og ud af Danmark er sat i bero for at begrænse smittespredning.
Dublin-forordningen er en aftale mellem EU-landene, Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein. Den skal sikre, at en asylansøgning, der indgives i et af disse lande, kun behandles af ét land. Oftest vil den ansvarlige medlemsstat være staten, hvor asylansøgeren først kom ind i EU.
Når Dublin-overførelserne er sat i bero betyder det, at Danmark ikke sender asylansøgere tilbage til det land i EU, som ellers ansvarlig for at behandling asylansøgningen. Omvendt modtager Danmark heller ikke asylansøgere, som den danske stat ellers vil være ansvarlig for.
Ministeriet har også stoppet gennemførslen af asylsamtaler, og Flygtningenævnet, som behandler klager over afgørelser i asylsager, holder lukket. De tiltag er ligeledes et forsøg på at forhindre coronasmitte i asylsystemet.
Siden regeringen besluttede at lukke de danske grænser den 14. marts, er der kun kommet få asylansøgere til Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet etablerer en hjemrejsestyrelse
Regeringen har et mål om, at flere udlændinge uden lovligt ophold skal rejse hjem. Derfor opretter Udlændinge- og Integrationsministeriet nu en ny Hjemrejsestyrelse. Den nye styrelse overtager de fleste af sine opgaver pr. den 1. august 2020 og vil have ansvaret for, at flere udlændinge uden lovligt ophold rejser hjem.
Formålet er at samle de opgaver på udsendelsesområdet, der i dag ligger hos flere aktører, hos én myndighed. De opgaver, som ikke er forbundet med tvang eller magtanvendelse, vil derfor fremover blive varetaget af Hjemrejsestyrelsen. Etableringen af Hjemrejsestyrelsen sker som led i, at det i september 2019 blev besluttet at ressortoverføre ansvaret for en række af de opgaver, politiet varetager på udlændingeområdet, fra Justitsministeriet til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Regeringen har flere nye initiativer på vej på hjemrejseområdet, som vil blive præsenteret på et senere tidspunkt.
Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye udtaler:
“Det er vigtigt for regeringen, at udlændinge uden lovligt ophold rejser hjem. Vi har i mange år haft Udlændingestyrelsen. De giver blandt andet opholdstilladelser til flygtninge og familiesammenførte. Nu opretter vi så Hjemrejsestyrelsen, der skal sikre, at folk også kommer hjem igen, når de ikke længere har ret til at være i Danmark. En myndighed, der kun arbejder med hjemrejse. Det synes jeg giver god mening”.
Nationalt ID-center og sekretariaterne for Udlændingenævnet og Flygtningenævnet overføres fra ministeriet til den nye styrelse. Opgaver og fysisk placering for disse vil forblive uændret.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. april
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
408
 
472
 
471
 
362
 
336
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af LAB-loven
 
-
 
-
 
-
 
30
 
46
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
205
 
129
 
139
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
266
 
232
 
194
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
9
 
21
 
28
 
41
 
14
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
76
 
47
 
38
 
6
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
45
 
84
 
78
 
84
 
33
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. april
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
18
(18)
 
4
(7)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
42
(Voksne + børn)
 
13
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
12
 
4
 
8
 
0
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
171
 
105
Gennemførte repatrieringer
2
4
3
9
0
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Okt. 19
Nov. 19
Dec. 19
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Privat arbejdsplads
46
43
34
30
35
31
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
0
0
0
1
1
1
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
46
43
34
31
36
32
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Okt. 19
Nov. 19
Dec. 19
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Privat arbejdsplads
27
22
20
28
34
22
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
4
7
4
6
12
10
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
1
1
31
29
24
34
47
33
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Helle Blak (F) og Thomas Clausen (Ø) foreslår, at Slagelse Kommune modtager flere flygtninge.