Møde i udvalget d. 8. juni 2020
14. Integrationsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2020-3927 Dok.nr.: 330-2020-193617 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på
baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området
for nyankomne udlændinge.
Status fra
Integration og Netværk 1. kvartal 2020
Nyankomne udlændinge til
Slagelse Kommune
Slagelse Kommunes kommunekvote for
2020 er fastsat til 7 flygtninge. I januar 2020 er der modtaget 4 flygtninge,
og der er ikke modtaget yderligere flygtninge siden. Derudover har Slagelse
Kommune modtaget 13 voksne og børn på familiesammenføring i 1. kvartal 2020.
Udlændingestyrelsen skal hvert år
senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal
flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan
forventer Udlændingestyrelsen fortsat at modtage ca. 600 flygtninge i 2020, mens landstallet for 2021 nu også vurderes til at blive
ca. 600. Slagelse Kommune kan derfor indtil videre igen forvente en tildeling
på i alt 7 flygtninge i 2021.
Håndtering af COVID-19 Integration
og Netværk
Integration og Netværk oplevede
allerede inden nedlukningen udfordringer, fordi indsatsen modtog indrejste fra
lande med dårligt fungerende sundhedssystemer. Mens indrejste danskere kom i
karantæne, kunne udlændinge frit indrejse uden karantæne. Det skabte bekymring,
og derfor besluttede indsatsen allerede den 9. marts, at indrejste blev
håndteret med digitale løsninger i stedet for fremmøde. Det vurderes derfor, at
personale og borgere i Integration og Netværk ikke er blevet udsat for
ekstraordinær smitterisiko.
Alt personale har arbejdet
hjemmefra siden den 12. marts ved middagstid. Indsatsen, der samlet råder over
18 sprog, har tidligt i forløbet oversat materiale fra sundhedsmyndighederne og
sikret, at det kom ud i familier og blandt unge både via mail, telefonopkald og
sociale medieplatforme. Der har i perioden været tæt samarbejde på tværs af
forvaltninger på børne- og voksenområdet samt tæt kontakt med både borgere og
virksomheder.
Ved genoplukning vil indsatsen i
høj grad have fokus på en hurtig tilknytning til arbejdsmarkedet for de 54
borgere, der har mistet deres job, samt yderligere tæt opfølgning på udsatte
børn og familier. Dernæst har det høj prioritet at iværksætte tiltag sammen med
Slagelse Sprogcenter, der kan understøtte den fortsatte tilegnelse af det
danske sprog. Nedlukningen har muligvis medført tab af danskkundskaber, da
mange familier har været isoleret i et ikke-dansk sprogfællesskab, og en del
dermed ikke har formået at kunne gøre brug af skolens onlineundervisning, der
ellers hurtigt blev iværksat.
Lokal videreformidling af
informationer om COVID-19 til udlændinge
Det har haft stor betydning i
indsatsen mod Covid-19, at Integration og Netværk har egne tolke ansat. Det har
bevirket, at der kunne reageres hurtigt med informationer på mange sprog til
både integrationsborgere og indvandrere på overgangsydelse omfattet af
LAB-loven. Alle medarbejdere har generelt stor rækkevidde ud til hele
målgruppen og har aktivt videreformidlet myndighedernes opdateringer telefonisk,
via netværk, sociale medier m.m. og henvist til links med hotlines og
hjemmesider om COVID-19, herunder f.eks. www.coronadenmark.dk.
Derudover har Integration og
Netværk forsat kunnet fungere som sprogkyndigt back office for
Sundhedstjenesten, Sprogcenter, Center for Børn og Unge og i det boligsociale
arbejde.
Ledighedstal på
integrationsområdet foranlediget af COVID-19
Antallet af ledige
integrationsborgere som følge af COVID-19 udgør i perioden den 10. marts til
den 24. april i alt 54 personer fordelt således:
Mistet løntilskudsjob.................. 21
Mistet ordinært arbejde............. 33 *)
*)
Ledighedstal fra integrationsområdet omfatter alle jobparate og
uddannelsesparate, samt personer der er meldt ledige uden ydelse, som følge af
de er forsørget af ægtefælle.
Mange af de
ledige har været ansat inden for restaurationsbranchen, som alene har haft
mulighed for at holde åbent med Take Away. Det har derfor ikke været
rentabelt for branchen at beholde medarbejderne.
I perioden er 4 personer kommet i
ordinært arbejde. Det er virksomheder, der beskæftiger sig med produktion af
fødevarer, der har ansat personale. Så snart suspenderingen af
Integrationsloven ophæves, har disse virksomheder indgivet ønske om at afprøve
flere mulige ansættelser efter korte opkvalificerende forløb i
praktik/løntilskud (4-8 uger). Planen er at lade personer fra
restaurationsområdet skifte branche.
Landsdækkende analyse af
IGU-ordningen
IGU kan være trædesten til, at
indvandrerkvinder bliver forbilleder for deres børn, da andelen af nyansatte
kvinder i IGU er vokset markant, viser en analyse fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Det er særligt inden for det offentlige arbejdsmarked,
at IGU-forløbene tilrettelægges for kvinder. Et skridt på vejen til at få flere
indvandrerkvinder i arbejde og i gang med en erhvervsuddannelse.
Udlændinge og integrationsminister
Mattias Tesfaye udtaler i den forbindelse:
Flygtningekvinder har generelt været svære at få ud på
arbejdsmarkedet. Hvis IGUen kan føre til, at flere kvinder får lagt
grundstenen til eksempelvis en SOSU-uddannelse, så har vi slået tre fluer med
et smæk. Vi har fået en gruppe i gang, der traditionelt har været svær at få ud
på arbejdsmarkedet. Vi har fået flere varme hænder. Og kvinderne kan gå ud ad
døren hver morgen med et mål og en retning og vende tilbage som forbilleder for
deres børn.
Tre ud af fire kvinder i IGU har
børn, og mere end hver tredje kvinde i IGU har mindst tre hjemmeboende børn.
Også de kvinder, der har haft svagere forudsætninger for at lære dansk,
begynder at fylde mere i IGU-opgørelserne.
Regeringen har
sat Dublin-overførsler i bero
Udlændinge- og
Integrationsministeriet har oplyst, at Dublin-overførsler både ind og ud af
Danmark er sat i bero for at begrænse smittespredning.
Dublin-forordningen
er en aftale mellem EU-landene, Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein. Den
skal sikre, at en asylansøgning, der indgives i et af disse lande, kun
behandles af ét land. Oftest
vil den ansvarlige medlemsstat være staten, hvor asylansøgeren først kom ind i
EU.
Når Dublin-overførelserne
er sat i bero betyder det, at Danmark ikke sender asylansøgere tilbage til det
land i EU, som ellers ansvarlig for at behandling asylansøgningen. Omvendt modtager Danmark heller ikke asylansøgere, som den
danske stat ellers vil være ansvarlig for.
Ministeriet
har også stoppet gennemførslen af asylsamtaler, og Flygtningenævnet, som
behandler klager over afgørelser i asylsager, holder lukket. De tiltag er
ligeledes et forsøg på at forhindre coronasmitte i asylsystemet.
Siden
regeringen besluttede at lukke de danske grænser den 14. marts, er der kun
kommet få asylansøgere til Danmark.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet etablerer en hjemrejsestyrelse
Regeringen
har et mål om, at flere udlændinge uden lovligt ophold skal rejse hjem. Derfor
opretter Udlændinge- og Integrationsministeriet nu en ny Hjemrejsestyrelse. Den
nye styrelse overtager de fleste af sine opgaver pr. den 1. august 2020 og vil
have ansvaret for, at flere udlændinge uden lovligt ophold rejser hjem.
Formålet
er at samle de opgaver på udsendelsesområdet, der i dag ligger hos flere
aktører, hos én myndighed. De opgaver, som ikke er forbundet med tvang eller
magtanvendelse, vil derfor fremover blive varetaget af Hjemrejsestyrelsen.
Etableringen af Hjemrejsestyrelsen sker som led i, at det i september 2019 blev
besluttet at ressortoverføre ansvaret for en række af de opgaver, politiet
varetager på udlændingeområdet, fra Justitsministeriet til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Regeringen
har flere nye initiativer på vej på hjemrejseområdet, som vil blive præsenteret
på et senere tidspunkt.
Udlændinge-
og integrationsminister Mattias Tesfaye udtaler:
Det er
vigtigt for regeringen, at udlændinge uden lovligt ophold rejser hjem. Vi har i
mange år haft Udlændingestyrelsen. De giver blandt andet opholdstilladelser til
flygtninge og familiesammenførte. Nu opretter vi så Hjemrejsestyrelsen, der
skal sikre, at folk også kommer hjem igen, når de ikke længere har ret til at
være i Danmark. En myndighed, der kun arbejder med hjemrejse. Det synes jeg
giver god mening.
Nationalt
ID-center og sekretariaterne for Udlændingenævnet og Flygtningenævnet overføres
fra ministeriet til den nye styrelse. Opgaver og fysisk placering for disse vil
forblive uændret.
Udviklingen i antal personer og
resultattilskud:
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
Pr. 1. april
|
Antal personer i alt omfattet af
Integrationsloven
|
408
|
472
|
471
|
362
|
336
|
Antal integrationsydelsesmodtagere
omfattet af LAB-loven
|
-
|
-
|
-
|
30
|
46
|
Antal
integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
|
-
|
-
|
205
|
129
|
139
|
Antal selvforsørgede omfattet af
integrationsprogram
|
-
|
-
|
266
|
232
|
194
|
Antal resultattilskud på ordinær
uddannelse
|
9
|
21
|
28
|
41
|
14
|
Antal resultattilskud på
ordinært arbejde
|
24
|
76
|
47
|
38
|
6
|
Antal resultattilskud på
Danskuddannelse
|
45
|
84
|
78
|
84
|
33
|
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse,
6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige,
at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens
antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i
familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
Pr. 1. april
|
Antal nyankomne flygtninge I
alt
(Kvote)
|
101
(102)
|
23
(29)
|
11
(12)
|
18
(18)
|
4
(7)
|
Antal gennemførte
familiesammenføringer I alt
|
57
(Voksne)
|
83
(Voksne + børn)
|
75
(Voksne + børn)
|
42
(Voksne + børn)
|
13
(Voksne + børn)
|
Antal
overtaget fra andre kommuner
|
2
|
12
|
4
|
8
|
0
|
Antal EU-borgere på
Danskuddannelse
|
181
(Helårspersoner)
|
186
(Helårspersoner)
|
260 1)
|
171
|
105
|
Gennemførte repatrieringer
|
2
|
4
|
3
|
9
|
0
|
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i
helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og
praktikker:
LØNTILSKUD
|
||||||
Integrationsindsatsen
|
Okt. 19
|
Nov. 19
|
Dec. 19
|
Jan. 20
|
Feb. 20
|
Mar. 20
|
Privat arbejdsplads
|
46
|
43
|
34
|
30
|
35
|
31
|
Forening/organisation 2)
|
|
|
|
|
|
|
Kommunal arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
Regional arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Statslig arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
46
|
43
|
34
|
31
|
36
|
32
|
PRATIKKER
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Integrationsindsatsen
|
Okt. 19
|
Nov. 19
|
Dec. 19
|
Jan. 20
|
Feb. 20
|
Mar. 20
|
|||||
Privat arbejdsplads
|
27
|
22
|
20
|
28
|
34
|
22
|
|||||
Forening/organisation 2)
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Kommunal arbejdsplads
|
4
|
7
|
4
|
6
|
12
|
10
|
|||||
Regional arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|||||
Statslig arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
|||||
31
|
29
|
24
|
34
|
47
|
33
|
||||||
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan
der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten
private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt
tilskud fra.
Retligt
grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov
om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse
efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om
aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende:
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Helle Blak (F) og Thomas Clausen (Ø) foreslår, at Slagelse
Kommune modtager flere flygtninge.