Møde i udvalget d. 30. november 2020
14. Status vedrørende småjob (O)
Sagsnr.: 330-2020-153660 Dok.nr.: 330-2020-444223 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status
vedrørende småjobs, herunder aktuelle tal og beskrivelse af
ansættelsesproceduren.
Baggrund
I forbindelse med budget
2020-2023 blev det besluttet, at afsætte midler til etablering af op mod 100
småjobs til unge under 30 år på uddannelseshjælp og/eller studiejobs til unge
studerende. Der blev afsat 3 mio. kr. i 2020 stigende til 7 mio. kr. i 2023.
Der er samlet set etableret 99
småjob. Aktuelt er der ca. 80 med en ansættelseskontrakt, da de resterende
enten er påbegyndt uddannelse eller har fundet andet arbejde.
Status på økonomien er, et
merforbrug på 0,5 mio. kr. til lønninger.
Ansættelsesprocedure:
·
Jobkonsulenter i Ungehuset opsøger
virksomheder ift. ansættelse i småjob
·
Når virksomheden tilkendegiver, at
de vil ansætte en ung i småjob, finder medarbejder i Ungehuset kandidat som
kommer til samtale
·
Hvis virksomheden og den unge
matcher hinandens kompetencer og interesser, bliver den unge ansat i
virksomheden
·
Den unge bliver ansat i virksomheden
·
Løn og økonomi er i forankret i HR
bl.a. for at den unge skal få oplevelsen af, at det er et rigtigt job, de får
løn og ikke ydelse for.
Selve ansættelsen:
·
Den unge bliver ansat 6 måneder af
gangen, med mulighed for forlængelse med 6 måneder yderligere
·
Den unge blive ansat det antal
timer, der svarer til det, de får på uddannelseshjælp
·
Den unge får økonomisk rådgivning
ved behov, fx hjælp til at rette skattekort mm.
·
Jobkonsulenter fra Ungehuset er
til rådighed for både den unge og virksomhed ved behov
·
Der er mulighed for at regulere i
timetallet undervejs i ansættelsen:
o
Borger og virksomhed kan sammen
beslutte, at den unge får flere timer. Disse timer betaler virksomheden selv
løn for.
o
I særlige tilfælde hvor det
vurderes, at være til gavn for den unge, kan der gives dispensation til at
kommunen afholder udgiften der er forbundet med at lade den unge gå op i tid.
o
Hvis den unge ønsker færre timer
fx pga. arbejdsopgavernes sværhedsgrad aftales dette mellem borger, virksomhed
og en jobkonsulent fra Ungehuset. I de tilfælde vil den unge kunne få udbetalt
supplerende uddannelseshjælp.
·
Der er løbende tæt kontakt mellem
ungehusets jobkonsulenter, de unge og virksomhederne bl.a. for at sikre en
løbende behovstilpasning af timetal ud fra hvad den unge får i ydelse og hvad
den unge, kan klare.
For at sikre, at de unge er klædt bedst muligt på til at
løse deres arbejdsopgaver, er der dels etableret et samarbejde med ZBC i
forhold til et certificeret afspritningskursus for de unge, der skal varetage
rengøringsopgaver. For de unge der skal varetage opgaver inden for det
pædagogiske område, er der etableret et samarbejde med Gerlev Idrætsefterskole
i forhold til et kursus i, hvordan man igangsætter udendørslege.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på
dagsordenen ved næste møde.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.