Møde i udvalget d. 7. august 2017fx ved det træpillefyr som
findes på anlægget.
21. Hashøj Kraftvarmeværk - genoptagelse af forblivelsespligt (B)
Sagsnr.: 330-2017-14218 Dok.nr.: 330-2017-410303 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om forblivelsespligten for kunder i
Hashøj Kraftvarmeforsyning (HKV) skal fastholdes.
Baggrund
Hashøj biogasanlæg og Hashøj kraftvarmeværk (HKV) samt
tilhørende fjernvarmeledning blev etableret i 90erne. I 2002 har Byrådet i Gl.
Hashøj Kommune truffet beslutning om at indføre forblivelsespligt for kunder i
HKV. I beslutningen var der indført en formulering om, at forblivelsespligten skal
genoptages hver 4 år. Siden da er forblivelsespligten blevet forlænget
adskillelige gange og den skal genbehandles i år.
I 2002 blev der pålagt forblivelsespligt på 286 ejendomme,
men værket har i dag 486 kunder. Det betyder, at der er 200 kunder, som
frivilligt aftager fjernvarmen, og som vælger fjernvarme frem for andre
opvarmningsformer.
Kommunen har kommunegarantier i HKW, i slutningen af 2016
var de på ca. 22,5 mio. kr.
Retligt
grundlag
Forblivelsespligten er tinglyst på grundlag af
bekendtgørelse nr. 581 af 22. juni 2000 om tilslutning m.v. til kollektive
varmeforsyningsanlæg (tilslutningsbekendtgørelse).
Handlemuligheder
Udvalget kan ophæve forblivelsespligten
Hverken varmeforsyningsloven eller tilslutningsbekendtgørelsen
indeholder regler om ophævelse af tilslutnings- eller forblivelsespligten. En
advokatredegørelse fra 2014 vurderer, at en ophævelse af forblivelsespligten
vil kræve, at HKV samtykker. HKV understreger dog at værket har interesse i at forblivelsespligten
fastholdes.
Advokatredegørelsen fra 2014 ser også en række risici
forbundet med en evt. ophævelse af forblivelsespligten. Herunder en risiko for,
at mange forbrugere melder sig ud af HKV, hvis forblivelsespligten fjernes. Det
vil kunne presse værkets økonomi og udløse en stigning i varmepriser og en negativ
udvikling, hvor flere og flere kunder melder sig ud.
Hvis HKV går konkurs, vil det betyde, at kommunegarantierne kommer
til udbetalingen, og alle kunder selv skal sørge for deres opvarmning. Det
kunne betyde, at de tidligere fjernvarmekunder hver især skal investere mellem
40.000 -100.000 kr. til pillefyr/ varmepumper. Jf. gældende lovgivning vil det
ikke være muligt, at forbrugerne i Hashøj får individuel gasopvarmning.t side.
Udvalget kan vælge at fastholde forblivelsespligten.
Hvis forblivelsespligten fastholdes, betyder det, at risici
ift. at HKV økonomi kommer under yderligere pres, reduceres. Det betyder også
at de eksisterende kunder har sikkerhed for, at de også i de kommende år kan få
fjernvarme.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at forblivelsespligten
fastholdes. Det betyder, at HKVs økonomi er sikret i de kommende år, og at der
er mindre risiko for, at kommunegarantierne kommer til udbetaling. I 2020 vil
kommunegarantierne være faldet til ca. 11 mio. kr. Center for Teknik og Miljø
vurderer, at der til den tid kan være grundlag for, sammen med HKV, at
genoverveje forlængelsen af forblivelsespligten.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Hvis udvalget fastholder forblivelsespligten, er der mindre
risiko for, at kommunegarantierne kommer til udbetaling.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Forblivelsespligten fastholdes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:
Godkendt.
Villum Christensen (I) ønsker at forblivelsespligten ophæves
i 2020.