Møde i udvalget d. 7. august 2017

21.   Hashøj Kraftvarmeværk - genoptagelse af forblivelsespligt (B)

Sagsnr.: 330-2017-14218               Dok.nr.: 330-2017-410303                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om forblivelsespligten for kunder i Hashøj Kraftvarmeforsyning (HKV) skal fastholdes.
Baggrund
Hashøj biogasanlæg og Hashøj kraftvarmeværk (HKV) samt tilhørende fjernvarmeledning blev etableret i 90’erne. I 2002 har Byrådet i Gl. Hashøj Kommune truffet beslutning om at indføre forblivelsespligt for kunder i HKV. I beslutningen var der indført en formulering om, at forblivelsespligten ”skal genoptages hver 4 år”. Siden da er forblivelsespligten blevet forlænget adskillelige gange og den skal genbehandles i år.
I 2002 blev der pålagt forblivelsespligt på 286 ejendomme, men værket har i dag 486 kunder. Det betyder, at der er 200 kunder, som frivilligt aftager fjernvarmen, og som vælger fjernvarme frem for andre opvarmningsformer.
Kommunen har kommunegarantier i HKW, i slutningen af 2016 var de på ca. 22,5 mio. kr.
fx ved det træpillefyr som findes på anlægget.
Retligt grundlag
Forblivelsespligten er tinglyst på grundlag af bekendtgørelse nr. 581 af 22. juni 2000 om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg (tilslutningsbekendtgørelse). 
Handlemuligheder
Udvalget kan ophæve forblivelsespligten
Hverken varmeforsyningsloven eller tilslutningsbekendtgørelsen indeholder regler om ophævelse af tilslutnings- eller forblivelsespligten. En advokatredegørelse fra 2014 vurderer, at en ophævelse af forblivelsespligten vil kræve, at HKV samtykker. HKV understreger dog at værket har interesse i at forblivelsespligten fastholdes.
Advokatredegørelsen fra 2014 ser også en række risici forbundet med en evt. ophævelse af forblivelsespligten. Herunder en risiko for, at mange forbrugere melder sig ud af HKV, hvis forblivelsespligten fjernes. Det vil kunne presse værkets økonomi og udløse en stigning i varmepriser og en negativ udvikling, hvor flere og flere kunder melder sig ud.
Hvis HKV går konkurs, vil det betyde, at kommunegarantierne kommer til udbetalingen, og alle kunder selv skal sørge for deres opvarmning. Det kunne betyde, at de tidligere fjernvarmekunder hver især skal investere mellem 40.000 -100.000 kr. til pillefyr/ varmepumper. Jf. gældende lovgivning vil det ikke være muligt, at forbrugerne i Hashøj får individuel gasopvarmning.t side. 
Udvalget kan vælge at fastholde forblivelsespligten.
Hvis forblivelsespligten fastholdes, betyder det, at risici ift. at HKV økonomi kommer under yderligere pres, reduceres. Det betyder også at de eksisterende kunder har sikkerhed for, at de også i de kommende år kan få fjernvarme.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at forblivelsespligten fastholdes. Det betyder, at HKVs økonomi er sikret i de kommende år, og at der er mindre risiko for, at kommunegarantierne kommer til udbetaling. I 2020 vil kommunegarantierne være faldet til ca. 11 mio. kr. Center for Teknik og Miljø vurderer, at der til den tid kan være grundlag for, sammen med HKV, at genoverveje forlængelsen af forblivelsespligten.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis udvalget fastholder forblivelsespligten, er der mindre risiko for, at kommunegarantierne kommer til udbetaling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Forblivelsespligten fastholdes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Villum Christensen (I) ønsker at forblivelsespligten ophæves i 2020.