Møde i udvalget d. 7. september 2020

7.     Orientering vedr. Arbejdsmiljø i Nytteindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2020-130878             Dok.nr.: 330-2020-346001                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
(V) har på baggrund af klage over arbejdsmiljøet i Kommunens Nytteindsats afgivet til Arbejdstilsynet bedt om en redegørelse jf. klagepunkter fremsendt af (V) til Center for Arbejdsmarked & Integration. 
Baggrund
(V) har fra klager modtaget skærmudskrifter af klage afgivet til Arbejdstilsynet, der vedrører specifikke klagepunkter ift. arbejdsmiljøet i Slagelse Kommunes Nytteindsats. Da klager er anonym og arbejdsstedet som udgangspunkt ikke orienteres om klager modtaget af Arbejdstilsynet, har det ikke været muligt at gå i dialog med klager omkring de påpegede forhold.
Klager anfører at der er tale om arbejdssted på en adresse mellem Højstrupvej og Rosenkildevej 4200 Slagelse.
Klager anfører at der er tale om følgende problemstillinger ift. opstillede skurvogne:
1.    Skurvogne uden rindende vand Koldt/varmt
2.    Skurvogne uden el/varme
3.    Skurvogne uden køleskab
4.    Skurvogne uden mulighed for at tørre vådt arbejdstøj / tørre fodtøj
5.    Skurvogn med træpaneler i ussel tilstand, svamp konstateret ved flere lejligheder i fodtøj + sikkerhedsveste
6.    I forbindelse med COVID-19. 1 meters afstand pr person i skurvogne (2 meter for folk i risikogruppen)
7.    Daglig rengøring
8.    Fri adgang til håndsprit
Klager anfører at der er tale om følgende problemstillinger ift. opstillede toiletter:
9.    Daglig rengøring
10. Varmt rindende vand til håndvask
På baggrund af ovenstående har administrationen undersøgt de berørte lokaliteter samt forespurgt det tilknyttede personale om forholdende på arbejdsstedet. Svar til de enkelte punkter følger nedenfor:
1.    Der er ikke indlagt vand i skurvogne, men er at forefinde på toiletterne
2.    Der er mulighed for el og varme i skurvogne via generator, der bliver tilsluttet når temperaturerne falder eller der er et ønske om opvarmning.
3.    Der er køleskab i skurvogn til borgere.
4.    Der er mulighed for at hænge sit tøj på knager – borgere kan, hvis det ønskes, få udleveret arbejdsbeklædning. Skal grundet COVID-19 forholdsregler tages med hjem og rengøres her, fodtøj ligeså.
5.    Den omtalte skurvogn i træ benyttes ikke af borgere, men udelukkende af personale, i det tilfælde, at der er behov for at søge læ. Borgere har kun adgang til ny skurvogn.
6.    Skurvogn til borgere er i COVID-19 regi godkendt til 4 personer ift. anbefalede afstand.
7.    Skurvogne rengøres dagligt af rengøringsfirma.
8.    Der er fri adgang til værnemidler i form af håndsprit og afspritningsservietter til overflader.
9.    Toiletter rengøres dagligt.
10. Der er på toiletterne rindende vand – dog ikke varmt.
Grundet COVID-19 og de forholdsregler der følger heraf, møder borgere omklædte ind på arbejdsstedet, og tager hjem herfra. Denne tilgang er valgt for at undgå kørsel med flere personer i mandskabsvogne, og derved risikere smittespredning. Inden COVID-19, mødte borgerne ind på Dahlsvej i Korsør, hvor faciliteter, jf. bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders indretning § 10, 11 og 12 forefindes. De opstillede faciliteter på arbejdsstedet er indrettet på grundlag af § 11, stk. 1, nr. 3.
Det er administrationens vurdering, at alle tilladelser samt øvrige aspekter af arbejdsmiljøloven vedr. skurvogne og disses placering og indretning er overholdt (bilag med relevant lovgivning samt bekendtgørelser er vedlagt). 
Der er d.d. 5 borgere tilknyttet Nytteindsatsen, hvor arbejdet primært består i lugning af stier i nyligt etableret skovstykke. Det sikres løbende ift. det daglige fremmøde, at borgere kan benytte faciliteterne i hold, der sikre overholdelse af gældende COVID-19 retningslinjer. Endvidere er både ledelse, AMR og medarbejdere løbende opmærksom på en tilretning ift. nye/ændrede forholdsregler og nye udmeldinger jf. COVID-19 retningslinjer og øvrig lovgivning.
Som bilag til sagen er endvidere vedhæftet et uddrag af klagers billeddokumentation for derved, at kunne visualisere forholdene ift. sagens behandling.
Retligt grundlag
Lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020 om arbejdsmiljø §§ 42 og 43
Bekendtgørelse nr. 290 af 5. maj 1993 om skiftende arbejdssteders indretning kapitel 4.
Handlemuligheder
Udvalget kan modtage orienteringen
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Skriv hvem der indstiller indstiller,
1.    at Social- & Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. september 2020:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Orienteringen er modtaget.