Møde i udvalget d. 2. oktober 2017

10.   Behandling af sag vedr. ejendom på Halsskovvej i Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-65084               Dok.nr.: 330-2017-596157                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om ejendommen beliggende på Halsskovvej 65 skal tvangsnedrives for ejers regning.
Baggrund
Halsskovvej 65 er en ejendom beliggende på hjørnet mellem Halsskovvej og Birkemosevej i Korsør.
Ejendommen er meget forfalden, og er placeret tæt på naboejendommen. Halsskovvej 65 har de seneste år stået med presenning på en del af bygningen, da ejer havde et ønske om at lave en tilbygning.
Dog er dette ikke blevet realiseret, og naboerne oplever store gener ved presenningen samt de bygningsdele, som ejendommen til tider taber ned på deres matrikel.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede den 7. november 2016, at ejendommen skal kondemneres.
Administrationen meddelte kondemneringen til ejer den 21. december 2016. Ejer påklagede kommunens afgørelse om kondemnering til Byfornyelsesnævnet den 1. februar 2017, og Byfornyelsesnævnet valgte den 19. juni 2017 at give Slagelse Kommune medhold i sagen og fastholde kondemneringen af ejendommen.
Kondemneringen, som blev stadfæstet af Byfornyelsesnævnet, skal tinglyses på ejendommen. Denne betyder, at bygningerne ikke må tages i brug igen, før de kondemnable forhold er udbedret. Kondemnering medfører ikke krav til erstatning.
Slagelse Kommune har løbende modtaget klager fra naboen, der er meget generet af huset pga. dets ringe tilstand. Ejer har ikke taget initiativ til at udbedre sin ejendom.
Notat og billeder fra syn af ejendommen den 15. september 2017 er vedlagt.
Retligt grundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Kondemneringsreglerne samt reglerne om tvangsnedrivning er beskrevet i lovens kapitel 9.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at meddele nedrivningspåbud eller lade den stå som en kondemneret ejendom.
Vurdering
Ejendommen bør tvangsnedrives, da bygningen efterhånden er i så ringe stand, at den er begyndt at smide bygningsdele og kan være til fare for omkringpasserende og -boende.
Ejendommen er beliggende i et kryds mellem to veje, hvor der er fortov, og der dagligt færdes mennesker. Pga. sin nære beliggenhed til Broskolen må det forventes, at ejendommen dagligt passeres af børn.
Bygningen er på grund af fremskredent forfald generelt til gene for naboer og omgivelser
Ejeren har principielt krav på fuld erstatning for bygningernes værdi med fradrag af værditilvækst for byggemulighed osv. Selv hvor der ikke er en byggemulighed, har taksationskommissionerne i en række tilsvarende sager om forfaldne bygninger afvist at give erstatning, idet bygningernes værdi er 0 eller endda negativ.
Slagelse Kommune vurderer ikke, at der er risiko for, at kommunen kommer til at betale erstatning for bygningernes værdi. Ejendommen er klart mere værd uden bygning end med.
Som udgangspunkt skal kommunen dække nedrivningsomkostninger, når bygninger påbydes nedrevet. Efter samme bestemmelse skal ejeren dække udgifterne, dersom nedrivningspåbuddet udstedes, fordi bygningerne ”efter forbuddets ikrafttræden forvolder ulempe for de omboende eller andre, der opholder sig eller færdes i nærheden”. Denne betingelse vurderes at være til stede, da bygningen er meget dårlig. Siden kondemneringen har bygningen tabt bygningsdele, og kommunen har modtaget flere klager fra naboen
Såfremt et nedrivningspåbud til ejeren (altså nedrivning påbudt for ejers regning) påklages, kan ejeren nedlægge påstand om, at Slagelse Kommune ved at udstede en kondemnering og derefter inden for relativ kort tid et efterfølgende nedrivningspåbud har forsøgt at omgå hovedreglen om, at kommunerne som udgangspunkt dækker alle omkostninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt ejeren ikke efterkommer påbuddet om nedrivning, vil kommunen iværksætte nedrivningen for ejers regning. Kommunen kan inddrive beløbet efter samme regler som for forfalden ejendomsskat. Det betyder også, at beløbet får fortrinsret for eksisterende hæftelser.
Såfremt ejer ikke betaler for en nedrivning påbudt for ejers regning, kan ejendommen begæres på tvangsauktion, og her kan kommunen evt. overtage ejendommen for derefter at sælge den som byggegrund efter en total rydning af den eksisterende beplantning, belægning, forurening mm.
Kommer kommunen til at dække nedrivningsomkostninger, kan der hentes ordinær byfornyelsesrefusion med 50% hos staten. Det samme gælder, hvis kommunen har udlæg på ejers vegne ved tvangsnedrivning, der viser sig ikke at kunne inddrives.
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender et nedrivningspåbud til ejendommen, vil nedrivningen i første omgang finansieres af driftskontoen til byfornyelse, som varetages af Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget. Der er midler nok på denne konto til at lægge ud for nedrivningen.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der gives nedrivningspåbud til ejendommen beliggende på Halsskovvej 65.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Godkendt.