Møde i udvalget d. 6. august 2018
6. Førtidspension (D)
Sagsnr.: 330-2018-40952 Dok.nr.: 330-2018-403914 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har anmodet
om at få belyst konsekvenserne ved at flytte flere borgere fra nuværende
forsørgelse til FØP samt få tal fra sammenlignelige klyngekommuner.
Derudover har Social- og Beskæftigelsesudvalget anmodet om
at blive orienteret om tilgangen til førtidspension i perioden 2014-2017.
Baggrund
Orientering vedr. tilgangen til førtidspension i
perioden 2014-2017
Udviklingen i tilgangen til førtidspensioner 2014-2017
(bilag 1) afspejler i høj grad implementeringen af reformen af førtidspension
og fleksjob, som blev iværksat i 2013.
I overensstemmelse med reformens intentioner faldt tilgangen
til førtidspension drastisk umiddelbart efter implementeringen. Reformens
intentioner var, at flere borgere i stedet skulle have en ekstra afklaring af
arbejdsmuligheder via et ressourceforløb. Målet var, at flere borgere hermed
kunne tilknyttes arbejdsmarkedet i et af de nye minifleksjob i stedet for
førtidspension.
I takt med at stadig flere ressourceforløb stoppede, skete
der i 2016 og især 2017 igen en stor stigning i tilgangen til førtidspension.
Det skyldtes en naturlig ophobning af sager som konsekvens af reformen, som nu
blev afsluttet på samme tid. Samtidig prioriterede det daværende Byråd i Budget
2017, at der skulle ske en lempeligere tilgang til tilkendelse af førtidspension.
Drøftelse vedr. flere
borgere på førtidspension
For at illustrere de økonomiske
konsekvenser ved at flytte flere borgere fra deres nuværende forsørgelse til
FØP, ses i tabel 1 Årlige omkostninger pr. borger (bilag 2), hvad den samlede
nettopris (fordelt på ydelse og indsats) er for ydelsesgrupperne:
Uddannelseshjælp, kontanthjælp, ressourceforløb, jobafklaringsforløb,
ledighedsydelse og sygedagpenge. Udover denne nettopris er der de ressourcer,
som bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer og som altså ikke er
medtaget i beregningerne.
Til sammenligning er den
gennemsnitlige årlige omkostninger for en borger på FØP i 2018 157.404 kr.[1]
Eksempel 1
En borger der finansieres 100 %
på ledighedsydelse koster årligt, netto 188.802 kr. Hertil kommer de
ressourcer, der bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer. Til
sammenligning koster en borger på FØP 157.404 kr. årligt. Der er således en
besparelse på 31.398 kr. årligt.
Eksempel 2
En borger der modtager uddannelseshjælp koster årligt, netto
87.099 kr. Hertil kommer de ressourcer, der bruges på borgerne, herunder
medarbejderallokeringer. Til sammenligning koster en borger på FØP 157.404 kr.
årligt. Der er således en merudgift på 70.305 kr. årligt.
I forhold til eksemplerne bør
det bemærkes, at der er stor forskel på de to ydelsesgrupper (borgere der er
100 % på ledighedsydelse og unge der er på uddannelseshjælp) fx er
uddannelseshjælpsmodtagerne max 30 år, mens den gennemsnitlige
ledighedsydelsesmodtager, der bevilliges FØP er omkring 50 år. Hermed er det
vidt forskellige tidsperspektiver, der er i forhold til hvor lang en periode,
borgerne skal modtage førtidspension.
I forhold til andel af
befolkningen i den arbejdsdygtige alder, der er på førtidspension (16-66 år), ses
det på tabel 2 (bilag 2), at Slagelses udviklingsprocent gennemsnitligt er den
samme som på landsplan, med -0,2 % fra december 2016 til maj 2018. I denne
periode er Slagelse faldet fra 7,9 % i december 2016 til 7,7 % i december 2017
og videre til 7,6 % i maj 2018. Til sammenligning har udviklingen på landsplan
rykket sig fra 5,7 % i december 2016 til 5,5 % i hhv. december 2017 og fortsat
i maj 2018.
Ses der isoleret på tilgangen
til FØP i 2017 i forhold til befolkningen i den arbejdsdygtige alder (1666 år)
var der i fjerde kvartal af 2017 på landsplan en tilgang på 0,27 %. Til
sammenligning var tilgangen i Slagelse i samme periode 0,48 %, mens den for
klyngen eksklusiv Slagelse var på 0,33 %.
Det bør bemærkes, at der vil
være tale om merudgifter og et betydeligt træk på personaleressourcerne i
Jobcenteret, såfremt der skal forberedes ekstra sager til behandling i
rehabiliteringsteamet, idet dokumentationskravene hertil ikke er væsentligt
ændret. Ydermere vil det kræve behov for flere tider i rehabiliteringsteamet,
hvilket vil afføde udgifter til regionens sundhedskoordinator. Endvidere vil
der ved flere indstillinger til førtidspension også hos Rådgivning og
Udbetaling være behov for yderligere medarbejderressourcer for at kunne
overholde lovgivningens krav om afgørelse inden for tre måneder.
Retligt
grundlag
Lov om aktiv Beskæftigelsesindsats og Lov om Aktiv
Socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.
at Udvalget drøfter dagsordenspunktet.
[1]
Gen. pr. md. 16.458 x 12 mdr. =
197.496 årligt
Medfinansieringsprocent 79,7 = 157.404 -
I budget 2019 er
der taget udgangspunkt i ovenstående gennemsnitspris og medfinansieringsprocent
tillagt fremskrivningsprocent på 1,89 (gennemsnitspris og medfinansieringsprocent
kan variere lidt).
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:
Punktet er drøftet og overgår til budgetforhandlingerne.
Udvalget ønsker en beskrivelse af forbrug af
medarbejderressourcer i forhold til den nuværende forsørgelse kontra medarbejderressourcer
på FØP. Gerne som cases.
Udvalget bemærker, at Slagelse Kommune ligger som top 3 i
forhold til tildeling af førtidspension i klyngekommunerne jf. tabel 2.