Møde i udvalget d. 6. august 2018

6.     Førtidspension (D)

Sagsnr.: 330-2018-40952               Dok.nr.: 330-2018-403914                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Derudover har Social- og Beskæftigelsesudvalget anmodet om at blive orienteret om tilgangen til førtidspension i perioden 2014-2017.
Baggrund
Orientering vedr. tilgangen til førtidspension i perioden 2014-2017
Udviklingen i tilgangen til førtidspensioner 2014-2017 (bilag 1) afspejler i høj grad implementeringen af reformen af førtidspension og fleksjob, som blev iværksat i 2013.
I overensstemmelse med reformens intentioner faldt tilgangen til førtidspension drastisk umiddelbart efter implementeringen. Reformens intentioner var, at flere borgere i stedet skulle have en ekstra afklaring af arbejdsmuligheder via et ressourceforløb. Målet var, at flere borgere hermed kunne tilknyttes arbejdsmarkedet i et af de nye minifleksjob i stedet for førtidspension.
I takt med at stadig flere ressourceforløb stoppede, skete der i 2016 og især 2017 igen en stor stigning i tilgangen til førtidspension. Det skyldtes en naturlig ophobning af sager som konsekvens af reformen, som nu blev afsluttet på samme tid. Samtidig prioriterede det daværende Byråd i Budget 2017, at der skulle ske en lempeligere tilgang til tilkendelse af førtidspension.
Drøftelse vedr. flere borgere på førtidspension
For at illustrere de økonomiske konsekvenser ved at flytte flere borgere fra deres nuværende forsørgelse til FØP, ses i tabel 1 ”Årlige omkostninger pr. borger” (bilag 2), hvad den samlede nettopris (fordelt på ydelse og indsats) er for ydelsesgrupperne: Uddannelseshjælp, kontanthjælp, ressourceforløb, jobafklaringsforløb, ledighedsydelse og sygedagpenge. Udover denne nettopris er der de ressourcer, som bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer – og som altså ikke er medtaget i beregningerne.
Til sammenligning er den gennemsnitlige årlige omkostninger for en borger på FØP i 2018 157.404 kr.[1]
Eksempel 1
En borger der finansieres 100 % på ledighedsydelse koster årligt, netto 188.802 kr. Hertil kommer de ressourcer, der bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer. Til sammenligning koster en borger på FØP 157.404 kr. årligt. Der er således en besparelse på 31.398 kr. årligt.
Eksempel 2
En borger der modtager uddannelseshjælp koster årligt, netto 87.099 kr. Hertil kommer de ressourcer, der bruges på borgerne, herunder medarbejderallokeringer. Til sammenligning koster en borger på FØP 157.404 kr. årligt. Der er således en merudgift på 70.305 kr. årligt. 
I forhold til eksemplerne bør det bemærkes, at der er stor forskel på de to ydelsesgrupper (borgere der er 100 % på ledighedsydelse og unge der er på uddannelseshjælp) – fx er uddannelseshjælpsmodtagerne max 30 år, mens den gennemsnitlige ledighedsydelsesmodtager, der bevilliges FØP er omkring 50 år. Hermed er det vidt forskellige tidsperspektiver, der er i forhold til hvor lang en periode, borgerne skal modtage førtidspension.
I forhold til andel af befolkningen i den arbejdsdygtige alder, der er på førtidspension (16-66 år), ses det på tabel 2 (bilag 2), at Slagelses udviklingsprocent gennemsnitligt er den samme som på landsplan, med -0,2 % fra december 2016 til maj 2018. I denne periode er Slagelse faldet fra 7,9 % i december 2016 til 7,7 % i december 2017 og videre til 7,6 % i maj 2018. Til sammenligning har udviklingen på landsplan rykket sig fra 5,7 % i december 2016 til 5,5 % i hhv. december 2017 og fortsat i maj 2018.
Ses der isoleret på tilgangen til FØP i 2017 i forhold til befolkningen i den arbejdsdygtige alder (16—66 år) var der i fjerde kvartal af 2017 på landsplan en tilgang på 0,27 %. Til sammenligning var tilgangen i Slagelse i samme periode 0,48 %, mens den for klyngen eksklusiv Slagelse var på 0,33 %.
Det bør bemærkes, at der vil være tale om merudgifter og et betydeligt træk på personaleressourcerne i Jobcenteret, såfremt der skal forberedes ekstra sager til behandling i rehabiliteringsteamet, idet dokumentationskravene hertil ikke er væsentligt ændret. Ydermere vil det kræve behov for flere tider i rehabiliteringsteamet, hvilket vil afføde udgifter til regionens sundhedskoordinator. Endvidere vil der ved flere indstillinger til førtidspension også hos Rådgivning og Udbetaling være behov for yderligere medarbejderressourcer for at kunne overholde lovgivningens krav om afgørelse inden for tre måneder.
Retligt grundlag
Lov om aktiv Beskæftigelsesindsats og Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter dagsordenspunktet.
[1] Gen. pr. md. 16.458 x 12 mdr. = 197.496 årligt
  Medfinansieringsprocent 79,7 = 157.404 -
I budget 2019 er der taget udgangspunkt i ovenstående gennemsnitspris og medfinansieringsprocent tillagt fremskrivningsprocent på 1,89 (gennemsnitspris og medfinansieringsprocent kan variere lidt).
 
 
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Punktet er drøftet og overgår til budgetforhandlingerne.
Udvalget ønsker en beskrivelse af forbrug af medarbejderressourcer i forhold til den nuværende forsørgelse kontra medarbejderressourcer på FØP. Gerne som cases.
Udvalget bemærker, at Slagelse Kommune ligger som top 3 i forhold til tildeling af førtidspension i klyngekommunerne jf. tabel 2.