Møde i udvalget d. 8. juni 2021

22.   Lokal Corona-hjælpepulje 2020-2021 - Forsamlingshuse, Kultur, Fritid og Turisme/Andre (B)

Sagsnr.: 330-2021-26277                 Dok.nr.: 330-2021-173505          Åbent

Kompetence:

Kultur og Fritidsudvalget

 

 

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal tage beslutning om tilskud til godkendte folkeoplysende foreninger, kulturaktører, klubber, uddannelsesinstitutioner, forsamlingshuse, arrangører af lokale events, turismeaktører og lignende fra den lokale Corona-hjælpepulje.

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede på mødet den 22. februar 2021 og den 15. marts 2021 at etablere en lokal hjælpepakke, herunder beløbsramme og finansiering, for perioden 1. september 2020 til 31. marts 2021.

Hjælpepuljen har til formål at støtte foreninger, institutioner, kulturaktører, forsamlingshuse, events, turismeaktører mv., som i puljens dækningsperiode har haft udgifter, som de ikke har kunnet undgå, og som de mangler indtjening/ til at kunne dække.

Økonomiudvalget har besluttet, at det er Kultur- og Fritidsudvalget, der skal lave en samlet vurdering og fordeling af puljen.

I foråret 2020 besluttede Økonomiudvalget ligeledes en lokal hjælpepakke til understøttelse af det lokale erhvervsliv, kultur- og fritidsliv samt aktiviteter i lokalområdet. Denne hjælpepakke sluttede med udgangen af august 2020 og havde til formål at dække tabt nettoindtjening. Altså et andet formål end den nuværende hjælpepulje.

Nedenfor er den nuværende hjælpepulje beskrevet:

Hvem kunne søge puljen?

Godkendte folkeoplysende foreninger, kulturaktører, klubber, uddannelsesinstitutioner, forsamlingshuse, arrangører af lokale events, turismeaktører og lignende har kunnet søge om tilskud fra Corona-hjælpepuljen, hvis de var truet på eksistensen som følge af Corona-krisen.

Det er en forudsætning, at der var tale om udgifter, som kommunen lovligt kunne dække. Det vil sige, at der ikke var tale om udgifter, der er opstået som følge af manglende kommercielle/erhvervsmæssige aktiviteter.

For aktiviteter, som er reguleret af særlovgivning, som fx Driftstilskudsloven, Museumsloven eller Filmloven, kan støtte alene ske inden for rammerne af denne lovgivning.

Hvad kan puljen støtte?

Hjælpepuljen kan yde tilskud til nettotab forstået som udgifter, som ansøger mangler indtægter/indtjening til at kunne dække som følge af Corona-krisen.

Der skal være tale om udgifter, hvis dækning er nødvendig for deres overlevelse som forening, uddannelsesinstitution, kulturaktør, klub, forsamlingshus, turismeaktør, event mv. Fx at der som følge af Corona-krisen mangler indtægter til at kunne betale for husleje, strøm, vand osv. eller andre omkostninger/regninger, som det ikke har været muligt for de, at undgå/nedbringe.

Puljen støtter i modsætning til den tidligere hjælpepulje ikke mistet indtjening, med mindre det er nødvendigt for at få dækket faste udgifter, som er afgørende for foreningens/ansøgers overlevelse.

Særligt for forsamlingshuse

Hvad angår forsamlingshusene, har ansøgerne haft to muligheder for at søge tilskud afhængigt af forsamlingshusets organisationsform.

Model 1: Som foreningsdreven selvejende institution har de kunnet søge om hjælp til at dække udgifter som beskrevet ovenfor på lige fod med andre foreninger.

Model 2: Som foreningsdreven selvejende institution eller som selskab har de kunnet søge om at indgå aftale om en tilskudsramme til afholdelse af almennyttige og fællesskabsdannende aktiviteter som fx fællesspisninger, debatarrangementer, aktiviteter om historie, kulturarv, naturoplevelser m.m.

Slagelse Kommune støtter aktiviteterne i forsamlingshuset med 250 kr. i timen op til et maks. beløb på 10.000 kr., som på grund af den svære økonomiske situation kan betales forud.

For at kunne indgå en sådan aftale skal forsamlingshusene lokalsamfund tilkendegive, at det bakker op om tiltaget. Der stilles desuden som betingelse, at deres forsamlingshus i forvejen er fritaget for ejendomsskat. Det har ikke været muligt at opnå støtte til både model 1 og 2.

Hvilken periode har der kunnet søges tilskud for?

Der kunne søges om hjælp til dækning af dokumenteret nettotab som følge af Corona-krisen opstået i perioden 1. september 2020 til 31. marts 2021.

Ansøgerne har skullet foretage en overordnet beregning af deres forventede nettotab med udgangspunkt i deres budget og årsregnskab samt deres faktiske indtægter/udgifter. I beregningen skulle der tages højde for evt. sparede/mindskede omkostninger som følge af Corona-nedlukningen, fx mindskede forbrugsudgifter.

Ansøgerne skulle desuden i forbindelse med ansøgningen redegøre for, hvordan Corona-krisen har påvirket deres økonomi, herunder indtægter og udgifter. Og de skulle i forbindelse med ansøgningen sandsynliggøre, at det er Corona-krisen, som har forårsaget nettotabet (forskellen på indtægter og udgifter).

Ansøgningerne har skullet vedlægge budget for henholdsvis 2020 og 2021 samt deres årsregnskab for 2019 og evt. 2020 (hvis dette er godkendt). De har desuden skullet vedlægge relevante udgiftsbilag.

Endelig skulle de afgive tro og love-erklæring i forbindelse med ansøgningen

Krav om forudgående ansøgning til statslige hjælpepakker

Hvis ansøgerne kunne opnå økonomisk støtte fra en af de statslige hjælpepakker i forbindelse med COVID-19, skulle deres tab i første omgang dækkes derfra.

Den kommunale Corona-pulje kan derefter evt. supplere de statslige hjælpepakker og dække det tab, som ikke kan dækkes via de statslige hjælpepakker.

Foreningen/institutionen/forsamlingshuset/eventen m.v. har med andre ord først skullet undersøge og søge om at få dækket deres tab gennem de statslige hjælpepakker.

Ansøgerne har i forbindelse med deres ansøgning skullet godtgøre, at de har søgt relevante statslige hjælpepuljer. Og de har ligeledes skullet oplyse, hvis de har modtaget statslige tilskud/støtte fra statslige hjælpepakker, herunder vedhæfte både ansøgning og afgørelse.

Såfremt der senere åbnes en statslig hjælpepakke, der er relevant for ansøgerne, skal denne også ansøges, og at et evt. overskydende tilskudsbeløb skal tilbagebetales til kommunen.

Som eksempel på en relevant statslig hjælpepulje på fritidsområdet, kan nævnes DIF og DGI’s hjælpepulje, der bl.a. har været åben i december/januar og senest i marts 2021.

Årsafslutning og stikprøvekontrol

Ansøgerne skal ved regnskabsårets afslutning udarbejde en opgørelse, som dokumenterer det endelige nettotab, indregnet evt. støtte udbetalt i henhold til hjælpepakkerne (både statslige og den lokale), og tilbagebetale en evt. overskydende difference til kommunen.

Den årlige, kommunale stikprøvekontrol øges og målrettes de foreninger mv., der har modtaget støtte fra den lokale hjælpepulje.

For forsamlingshuse, der har indgået aftale om en tilskudsramme til aktiviteter (model 2), gælder, at de skal afrapportere for aktivitetsmidlerne.

Behandling og vurdering af indkomne ansøgninger

Administrationen har på baggrund af ovennævnte retningslinjer behandlet de indkomne ansøgninger. En oversigt over administrationens indstilling af tilskud kan findes i Bilag 1, mens baggrunden for indstillingerne kan ses i Bilag 2.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at:

A.    Yde støtte til de ansøgere som lever op til retningslinjerne for puljen jfr. indstilling fra administrationen

B.    Beslutte en anden fordeling af puljen

C.    Vælge en anden løsning vedr. hjælpepuljen

Vurdering

Administrationen vurderer, at ansøgningerne er vurderet ud fra gældende retningslinjer med udgangspunkt i de af Økonomiudvalget behandlede sager om den lokale hjælpepulje.

Ved behandling af ansøgningerne har administrationen derfor lagt til grund, at puljen, jf. retningslinjerne, støtter foreninger, institutioner, kulturaktører, forsamlingshuse, events, turismeaktører mv., som i puljens dækningsperiode har haft udgifter, som de ikke har kunnet undgå, og som de mangler indtjening/ til at kunne dække.

Og at puljen i modsætning til sidste års hjælpepulje ikke støtter mistet indtjening, med mindre det er nødvendigt for at få dækket faste udgifter, som er afgørende for ansøgers overlevelse.

Derudover har administrationen lagt til grund, om ansøgeren har levet op til kravet om at søge relevante statslige hjælpepakker og dermed forsøge at få sit tab dækket ad den vej. Det er via hjemmeside, ansøgningsblanket, nyheder mv. blevet kommunikeret tydeligt ud til ansøgerne, at de statslige hjælpepakker skulle søges først.

Yderligere er det lagt til grund, om kommunen lovligt kan støtte de pågældende udgifter/aktiviteter, ligesom der er foretaget en overordnet vurdering af ansøgers økonomi.

Endelig er ligebehandlingsprincippet lagt til grund. Det vil sige, at kravene i retningslinjerne skal gælde for alle ansøgere.

En række ansøgere har ikke opfyldt kravet om at søge de statslige hjælpepakker. Nogle ansøgere har endvidere søgt til dækning af tabt indtjening, men har ikke haft nogen udgifter i dækningsperioden, som de mangler indtjening til at kunne dække.

Administrationen har på baggrund af retningslinjerne indstillet afslag til disse ansøgere. Det betyder, at kun en mindre del af puljen bliver udmøntet, jf. administrationens indstilling.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er afsat i alt 2,2 mio. kr. i Corona-hjælpepuljen fordelt på følgende områder: Kultur (900.000 kr.), Fritid (900.000 kr.), Andet/turisme (200.000 kr.) og Forsamlingshuse (200.000 kr.).

Der er indkommet i alt 18 ansøgninger til en samlet værdi af 1.426.845 kr. Administrationen har på baggrund af retningslinjerne for puljen indstillet tilskud for i alt 192.334 kr.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget yder støtte til de ansøgere, som lever op til retningslinjerne for puljen jfr. indstilling fra administrationen.

Bilag

330-2021-193469

Lokal Corona-hjælpepulje - Økonomisk oversigt

330-2021-173208

Corona-hjælpepulje, oversigt over ansøgninger

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 8. juni 2021:

Fraværende:  Anders Nielsen (A), Morten Hass Augustsen (V)

At 1: Godkendt.

Ansøgning vedrørende Svøm Slagelse Korsør genbehandles grundet nedlukning af svømmehal.

Udvalget er bekymret over, at rammerne er så restriktive, at kun få har kunnet komme i betragtning.