Møde i udvalget d. 3. december 2018
14. Orientering om ny model for benchmarking af resultater (O)
Sagsnr.: 330-2018-38133 Dok.nr.: 330-2018-586529 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge Beskæftigelsesministeriet følger den nye opgørelse op
på den politiske aftale, som fra 2019 skal give kommunerne mere frihed og gøre
op med stive regler i beskæftigelsesindsatsen. Beskæftigelsesministeren ønsker
at sikre større fokus på kommunernes resultater på beskæftigelsesområdet gennem
benchmarking. Målet er, at kommunerne i højere grad lærer af hinanden.
Beskæftigelsesministeriet benchmarker kommunerne ved at se
på, hvor mange borgere den enkelte kommune har på offentlig forsørgelse og
sammenholde det med det antal, man kan forvente, at kommunen vil have på
baggrund af kommunens rammevilkår. Modellen er baseret på informationer om
bl.a. alder, erhvervserfaring, uddannelsesniveau samt kommunernes lokale og
regionale vilkår. I omfanget af offentligt forsørgede indgår dagpengeområdet,
sygedagpengeområdet og kontanthjælpsområdet.
Beskæftigelsesministeriet samler som noget nyt kommuner på
en rangliste over alle 3 ydelser samt en rangliste for hver af de 3 ydelser. De
kommuner, der ligger øverst på ranglisten, er de kommuner, der klarer sig
bedst, og som har færre personer på offentlig forsørgelse, end man kan
forvente. Udover den absolutte placering er der også lavet ranglister over
højdespringere i forhold til seneste opgørelse. Undersøgelsens aktuelle
resultater viser antal fuldtidspersoner for hele året 2017 og udviklingen
sammenholdes med antal fuldtidspersoner for hele året 2016.
Samlet set for de 3 ydelser får Slagelse en placering som
nr. 42 i undersøgelsen. Bedst klarer Slagelse sig på sygedagpengeområdet, hvor
kommunen lander på en 4. plads. Næstbedst på A-dagpengeområdet med en 55. plads
og dårligst på kontanthjælpsområdet, hvor Slagelse er nr. 82. På ranglisten af
højdespringere ligger Slagelse i 2017 samlet set for de 3 ydelser på en 7.
plads. Det skyldes især, at Slagelse er den kommune, der ifølge undersøgelsen
er gået næstmest frem på kontanthjælpsområdet.
Samlet set for de 3 ydelser har Slagelse i 2017 0,1
procentpoint færre fuldtidspersoner end, hvad der kan forventes på baggrund af
kommunens rammevilkår. Det svarer ifølge ministeriets beregningsforudsætninger
til 70 færre fuldtidspersoner og en kommunal mindre udgift på 5,2 mio. kr. end,
hvad man kunne forvente i 2017.
I de kommunale besparelsespotentialer er taget udgangspunkt
i, hvilke ydelsesmodtagere kommunen kan forvente at have flere/færre af, samt
at forskellige ydelsesmodtagere har forskellige kommuneudgifter. Det er
antaget, at en personer overgår fra ydelse til ordinær beskæftigelse til en
HK-mindsteløn.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget får resultaterne fra
den nye benchmarking-model til orientering og kan drøfte selve resultaterne og
hvordan de skal forstås. Herunder er det relevant at drøfte, om udvalget
fremadrettet ønsker benchmarkingen præsenteret, når Beskæftigelsesministeriet
laver en opdatering hvert halve år.
Vurdering
Det er positivt, at den nye benchmarkingmodel ser ud til at
have det sigte, at den gerne vil måle på at få borgerne væk fra offentlig
forsørgelse og i job eller uddannelse, fremfor at måle på diverse proceskrav,
som ikke nødvendigvis får borgerne i beskæftigelse. Ud fra den tankegang virker
det umiddelbart fornuftigt at fokusere på de 3 ydelser, da det er borgere i
disse ydelser, som er tættest på arbejdsmarkedet. Samtidigt skal der bestemt
kvitteres for, at modellen tager højde for de enkelte kommuners rammevilkår.
Modellen har i sin nuværende udformning imidlertid nogle
store udfordringer i forhold til dens anvendelighed og sigte, hvilket straks
blev kritiseret af kommunernes Landsforening. Modellen giver således et skævt
billede af de enkelte kommuners resultater, da man ikke medregner alle typer af
offentlig forsørgelse. Modellen medtager hverken ressourceforløb, ledighedsydelse,
fleksjob eller førtidspension. For Slagelse dækker det over, at 49,8 % af de
kommunale ydelser i 2017 ikke regnes med i de samlede resultater. De øvrige
mindre ydelser er indregnet under de 3 overordnede ydelser.
Dermed siger resultaterne ikke særligt meget om, hvor gode
de enkelte kommuner er til at få borgerne i beskæftigelse. Positive resultater
og høj placering på ranglisterne kan og vil i mange tilfælde alene være opnået,
fordi nogle kommuner over tid i højere grad end andre kommuner har valgt at
omplacere sygedagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere til de ydelser, der
ikke indgår i undersøgelsen. De vil sige, at modellen modsat intentionerne har
stor risiko for positivt at fremhæve de kommuner, som har tænkt borgerne væk
fra arbejdsmarkedet. Resultaterne for A-dagpenge er de mest valide, da det i
praksis ikke er muligt at omplacere borgere fra denne målgruppe til de ydelser,
som ikke indgår i undersøgelsen.
Konkret for Slagelse betyder kritikpunkterne til modellen,
at kommunen samlet set for de 3 ydelser ender markant dårligere end, hvis alle
ydelser havde indgået i undersøgelsen. Det skyldes, at Slagelse Kommune har
relativt mange borgere placeret på kontanthjælpsområdet i forhold til
sammenlignelige kommuner. Omvendt har Slagelse endnu færre borgere placeret på
de ydelser, som ikke indgår i undersøgelsen, end sammenlignelige kommuner. I 2.
kvartal 2018 havde Slagelse 9,6 % af befolkningen i den arbejdsdygtige alder
placeret på de ydelser, der ikke indgår i undersøgelsen, mens det i den sammenlignelige
klynge var 11,7 %. Det vil sige en afvigelse på 2,1 procentpoint. Det svarer
til, at Slagelse har ca. 1.070 færre fuldtidspersoner på disse ydelser end,
hvis niveauet havde været det samme som gennemsnittet af de sammenlignelige
klyngekommunerne. På den vis kan man i høj grad diskutere, i hvilket omfang
modellen giver et retvisende billede af de enkelte kommuners økonomiske
situation, herunder tilskynder kommunerne til at benchmarke på baggrund af
denne model.
På samme vis kan man diskutere, om det er positivt eller
negativt, at Slagelse Kommune fremstår som 7. bedste højdespringer i
undersøgelsen, som beskriver udviklingen fra 2016 til 2017. En vigtig årsag til
denne flotte placering er, at Slagelse har det næststørste fald på
kontanthjælpsområdet. Den primære årsag til det større fald end andre kommuner
er dog ikke, at Slagelse har fået markant flere kontanthjælpsmodtagere i
beskæftigelse, men at der skete en stor oprydning på kontanthjælpsområdet.
Oprydningen betød bl.a., at flere borgere blev fleksjobberettigede og 84 flere
end året før fik tildelt førtidspension.
Allerede nu kan det konstateres, at kommunens ønske om, at
sagsbehandlerne i højere grad skal tænke borgerne mod arbejdsmarkedet fra
starten af et ydelsesforløb og minimere antallet af ydelsesskift kan få negativ
betydning for resultaterne i denne måling på den korte bane. Kommunens fokus
på, at færre borgere pr. automatik skal omplaceres til ressourceforløb for i
stedet at få en beskæftigelsesrettet indsats, vil betyde, at flere borgere
fortsætter på sygedagpenge og kontanthjælp, indtil de kommer i beskæftigelse.
Når resultaterne for 2018 skal sammenholdes med 2017 må det således forventes,
at resultaterne vil se dårligere ud, selvom intentionerne er de modsatte,
nemlig at få flere borgere ud af kommunal forsørgelse og i beskæftigelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Orientering om ny model for benchmarking af resultater på
beskæftigelsesområdet tages til efterretning.
2.
at Udvalget beslutter, om resultaterne fra modellen skal præsenteres
fremadrettet, når der kommer nye resultater hvert halve år.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. december 2018:
Fraværende:
Ad. 1. Taget til orientering med bemærkning om, at Social-
og Beskæftigelsesudvalget ønsker at se samlet på Arbejdsmarked- og
Integrationsområdet og ikke kun på enkelte målinger.
Ad. 2. Godkendt.