Møde i udvalget d. 6. juni 2017

10.   Udvidelse af administrationsgrundlag ift. udlån af faciliteter (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-326125                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til, om der skal ske en udvidelse af administrationsgrundlaget ift. udlån af faciliteter og i givet fald vælge en konkret model, der skal sendes i høring.
Baggrund
Udvalget har den 9/1 2017 og den 3/4 2017 vedtaget nye retningslinjer for henholdsvis udleje og udlån af kommunens lokaler, baner og anlæg. De nye retningslinjer er udarbejdet med udgangspunkt i eksisterende praksis og indtægtsbudgettet på 800.000 kr. om året.
Med de gældende retningslinjer er det kun godkendte folkeoplysende foreninger og aftenskoler hjemmehørende i kommunen, der kan låne faciliteter gratis, mens andre typer af foreninger, fx sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd, osv. skal betale leje.
Administrationen har modtaget henvendelser fra bl.a. lokalråd, Ventilen og Ældre Sagen, som har spurgt til, hvorfor de nu skal betale leje.
Administrationen har derfor undersøgt praksis i 21 andre kommuner. Undersøgelsen viser, at størstedelen af kommunerne i større eller mindre grad giver andre end godkendte folkeoplysende foreninger mulighed for at låne faciliteter gratis. Der er dog forskelle kommunerne imellem, men der kan udledes følgende overordnede modeller, som uddybes i Bilag 1:
Model A: Alle typer af hjemmehørende foreninger/foreningslignende grupper kan som udgangspunkt låne faciliteter gratis i det omfang, det er muligt, hvis de har et folkeoplysende, almennyttigt, kulturelt, socialt, sundhedsmæssigt eller velgørende formål/aktiviteter, og hverken foreningen eller aktiviteten er kommerciel. I denne model vil fx sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd mv. kunne låne gratis, hvis de lever op til ovennævnte. Det samme vil mere private/lukkede foreninger som fx grundejerforeninger, boligforeninger osv.
Model B: Her er der foretaget den begrænsning ift. Model A, at de mere private/lukkede foreninger med begrænset medlemstilgang, fx grundejerforeninger, antenneforeninger, boligforeninger og vandværksforeninger mv., skal betale leje. Det samme skal interesseorganisationer/brancheforeninger, fx arbejdsgiverorganisationer. Andre typer af foreninger/foreningslignende grupper, fx sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd mv. kan låne gratis i det omgang, det er muligt, hvis de opfylder kravene.
Model C: Registrerede/lokalelånsberettigede foreninger og grupper kan låne faciliteter gratis. Det vil sige foreninger mv., der i store træk ligner folkeoplysende foreninger uden at være det. Foreningen skal være hjemmehørende i kommunen, demokratisk opbygget og åben for alle eller en sagligt afgrænset målgruppe og have et almennyttigt formål. Foreningen skal desuden aflevere vedtægter, regnskaber, erklæring på indhentning af børneattester osv.
Model D: Kun sociale foreninger under §18, frivillige sociale foreninger og lokalråd kan låne.
Model E: Kun godkendte folkeoplysende foreninger kan låne (ligesom i Slagelse Kommune)
Generelle fællestræk/forudsætninger i modellerne:
I alle modeller prioriteres godkendte folkeoplysende foreninger før andre foreninger i lokaleanvisningen. Der skal betales leje, hvis foreningen/gruppen eller dens aktivitet er kommerciel/erhvervsmæssig. Det skal der også, hvis der opkræves entré, eller hvis der ikke er tale om foreningen/gruppens kerneaktivitet. Derudover er det en forudsætning for gratis brug, at foreningen/gruppen er åben for alle eller en sagligt afgrænset kreds og udøver en aktivitet, som kommunen lovligt kan varetage/støtte, fx folkeoplysningsaktivitet, frivillige kultur- og fritidsaktiviteter, eller frivillige aktiviteter i forbindelse med humanitært, socialt eller sundhedsmæssigt arbejde. Foreninger fra andre kommuner skal betale leje. Det samme skal virksomheder, professionelle klubber, privatpersoner mv.
Retligt grundlag
Kommunen kan jf. Folkeoplysningsloven stille faciliteter gratis til rådighed for godkendte folkeoplysende foreninger. Kommunen kan jf. kommunalfuldmagten også låne faciliteter gratis ud til andre foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte, dvs. de skal være åbne for alle eller en sagligt afgrænset kreds og udøve en aktivitet, som kommunen lovligt kan støtte. 
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Vælge en af de opstillede modeller og sende den i høring i LTE-udvalget og FOU
b) Beslutte, at der ikke skal foretages ændringer i administrationsgrundlaget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en udvidelse af administrationsgrundlaget vil gøre det muligt for kommunen gennem anvisning af lokaler at understøtte et langt bredere udvalg af frivillige aktiviteter end folkeoplysende foreningsaktiviteter og dermed opmuntre til lokalt engagement. Kommunen vil desuden komme på linje med de fleste øvrige kommuner, ift. hvem der udlånes faciliteter til gratis. Endelig vurderes en udvidelse at være i god tråd med Ejendomsstrategiens mål om optimal udnyttelse af faciliteter (og ressourcer). Især hvis der er tale om lokaler, der ellers ville stå tomme, og som alligevel opvarmes og rengøres.
En udvidelse af administrationsgrundlaget kan dog få betydning for både indtægtsbudgettet på 800.000 kr. og driftsudgifterne (flere får faciliteter gratis og vil måske derfor bruge dem mere). Fritidsafdelingens bookingkontor vurderer dog, at konsekvenserne for de eksisterende indtægter ved fx model B vil være relativt begrænsede, da de fleste af de pågældende typer af foreninger ikke blev opkrævet for lokalebrug/ikke fik tildelt lokaler i 2016. Lejeindtægterne i 2016 kom primært fra udstillinger, messer, arrangementer osv. Det vil derfor være de potentielle fremtidige indtægter, der berøres og ikke de eksisterende. For eksempel vil kommunen miste 22.500 kr. om året i potentielle indtægter, hvis Ældre Sagen Skælskør ikke skal betale for deres brug af Skælskør Skole i 4,5 time om ugen. Men de er ikke tidligere blevet opkrævet for brugen, og derfor mistes der ikke eksisterende indtægter. Det samme vil gøre sig gældende for andre typer af foreninger.
Bookingafdelingen vurderer, at en udvidelse af administrationsgrundlaget vil føre til lidt øget brug af lokalerne, men at det ikke vil få stor betydning for driftsudgifterne, da der i de fleste tilfælde vil være tale om lokaler, som alligevel bruges af andre i løbet af dagen og således i forvejen skal opvarmes, rengøres mv. Derudover vil der være tale om udlån af lokaler i det omfang, det er muligt. Der kan derfor siges nej eller anvises et mere hensigtsmæssigt lokale.
Administrationen anbefaler derfor, at der foretages en udvidelse af administrationsgrundlaget på grundlag af Model B, da denne model dels åbner op for, at en række andre typer af foreninger end folkeoplysende kan låne kommunens faciliteter gratis og samtidig er mindre administrationstung end fx Model C. Det bør indbygges i modellen, at foreningen/gruppen skal leve op til bestemte kriterier, før lånet kan finde sted.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En udvidelse af administrationsgrundlaget påvirker som nævnt ovenfor de potentielle lejeindtægter samt kan øge driftsudgifterne. Midlerne hertil kan fx findes i Folkeoplysningsudvalgets puljer eller puljerne på fritidsområdet, fx Idræts- og Fritidspuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Den evt. valgte model bør sendes i høring i LTE-udvalget, da en udvidelse kan medføre højere driftsudgifter. Derudover skal Folkeoplysningsudvalget jf. kompetenceplanen høres, da ændringen vedrører lokaleanvisning/retningslinjer for fritidsområdet. 
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget vælger Model B og sender denne i høring i LTE-udvalget samt i FOU.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.