Møde i udvalget d. 16. marts 2021
6. Tids-og procesplan for udvikling af masterplan 2022-2025 for fremtidens tilbud på Handicap-og Psykiatriområdet(O)
Sagsnr.: 330-2021-3911 Dok.nr.: 330-2021-90722 Åbent
Kompetence:
|
Handicaprådet
|
Beslutningstema
Handicaprådet skal orienteres om tids- og procesplan for
udviklingen af masterplan 2022-2025 for fremtidens tilbud på Handicap og
Psykiatriområdet.
Sagens indhold
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser godkendte i sit møde den 7. oktober 2020 oplægget til tids- og
procesplan for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og
psykiatriområdet. Masterplanen skal bl.a. indeholde indsamling af nuværende
kapacitet, samt datagrundlag for at kunne pege på fremtidens behov.
Projektets opgaver og leverancer
er delt op i 4 spor med afsæt i centrale temaer fra pejlemærket Slagelse som
sælgerkommune:
Spor 1) Bygningsmæssig kapacitet
og kvalitet
Spor 2) Kapacitetsbehov
Spor 3) Kompetente medarbejdere
Spor 4) Omkostningseffektiv drift
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser tiltrådte 3. marts 2021 en reviderede tids- og procesplan samt
afgrænsning af projekt Fremtidens tilbud på Handicap- og Psykiatriområdet.
Projektets organisering
Projektet er organiseret med en
styregruppe, projektgruppe og en arbejdsgruppe pr. spor.
Projektgruppens formand er
Social-og Projektchef Vini Lindhardt.
Projektets afgrænsning
Projektet afgrænses således at
spor 2, 3 og 4 afgrænses til at omfatte de takstfinansierede bo- og dagtilbud
(se bilag A), da det især er disse tilbud, der vægter i omfanget af salg til
andre kommuner. Den fremtidige efterspørgsel vil tillige få betydning for den
fremadrettede sælgerkommunestrategi.
På den bygningsmæssige kapacitet
og kvalitet tages dog alle bygninger for sociale tilbud med under Center for
Handicap og Psykiatri med henblik på at kunne identificere muligheder og
udfordringer.
Revideret tids og
milepælsplan
Udvalget godkendte en tids- og
procesplan for projektet i oktober 2020 med en ambition om, at der kunne
fremlægges en samlet masterplan for udvalget første kvartal 2022. På baggrund
af arbejdsgruppernes detailplanlægning af processen, kan der allerede nu,
konstateres et behov for at revidere den samlede tids- og procesplan for projektet
således, at Masterplanen til udvalget udskydes til andet kvartal 2022. Dette
skyldes, at afdækningen af den nuværende kapacitet samt fremtidens behov i spor
2 peger på en meget stor mængde af data, der skal analyseres, hvilket vurderes
til at tage en del længere tid end først antaget.
Den reviderede tids og procesplan
betyder, at arbejdsgrupperne arbejder frem mod en Midtvejs temadag i oktober
2021, hvor udvalget præsenteres for resultaterne af arbejdsgruppernes
dataindsamling, således det sikres, at delresultaterne indbyrdes sammenhæng kan
trækkes frem. Herefter går arbejdsgrupperne ind i en analysefase omkring
fremtidens behov, som inkluderer en workshop/fremtidsværksted. Den endelige
Masterplan fremlægges til beslutning i slutningen af andet kvartal 2022.
Der vil være en løbende involvering af brugerorganisationer, Handicap- og
Udsatteråd samt MED-organisation bl.a. i form af deltagelse i midtvejstemadag
og workshop/fremtidsværksted.
Revideret tids- og procesplan
samt projektafgrænsning er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Den Kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Handicaprådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet
den 16. marts 2021:
Fraværende:
Social og projektchef Vini Lindhardt præsenterede projektet
og dets tids- og procesplan.
Handicaprådet tog orienteringen til efterretning.