Møde i udvalget d. 7. august 2017

16.   Regulativ for husholdningsaffald 2018 - efter høring (B)

Sagsnr.: 330-2017-13715               Dok.nr.: 330-2017-326143                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal tages stilling til om Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2018 kan godkendes eller om der skal ændres i regulativet efter at høringsperioden er afsluttet.
Baggrund
Byrådet godkendte den 27. marts 2017 at sende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2018 i offentlig høring fra 28. marts til 1. maj 2017. Det blev præciseret, at der skal udarbejdes et administrationsgrundlag, hvor der tages hensyn til ejendomme med særlige fysiske forhold mv uden meromkostninger for de berørte ejendomme.
Ved høringsperiodens udløb 1. maj 2017 var der rettidigt indkommet 64 stk. høringssvar. Disse er samlet og grupperet i 8 temaer i en hvidbog, der er bilag til sagen.
Generelt giver den nye opdeling af affaldet i mad- og restaffald samt papir/pap og metal/glas/hård plast anledning til spørgsmål om hvordan sorteringen skal foregå. Flere borgere udtrykker bekymring for manglende plads til de kommende større beholdere samt kapaciteten i beholderne. Både generelt, men især for restaffald.
Mange borgere har kommenteret på ordningen for haveaffald, hvor der er utilfredshed med at haveaffald ikke hentes hele året og at borgerne selv skal tilmelde haveaffaldet. Desuden mener de at afhentning hver 4. uge er utilstrækkelig.
Enkelte borgere ønsker ikke flere tunge køretøjer på vejene og ønsker ikke at se på andres affald ved vejkanten.
Endelig er enkelte borgere bekymret for om affaldsordningerne bliver dyrere. Der er også flere borgere der ser frem til den kommende ordning.
I løbet af høringsperioden er administrationen blevet opmærksom på mangler og formuleringer i regulativet hvor en ændring/rettelse/tilføjelse vil være hensigtsmæssigt. Rettelserne vurderes at være af positiv karakter. Eksempelvis at perioden for afhentning af haveaffald strækker sig fra marts til november frem for fra april til november. Det ændrer dog ikke på at perioden stadig er 8 måneder, som der står i udkastet til regulativ.
Et andet eksempel på rettelse er at gebyr for genbrugsbeholderne bliver en del af grundgebyret, som det kendes i dag fra opkrævning for genbrugsø-ordningen. Genbrugsbeholderen får således ingen betydning for gebyret – uanset antal og størrelse på den enkelte ejendom.
Alle ændringer er indarbejdet i ”Regulativ for husholdningsaffald - Udkast efter høring 2017”, som er bilag til sagen.
De indkomne høringssvar giver anledning til forslag om ændring i regulativet, således at dels husstande med fælles juridisk enhed, kan etablere fælles affaldsløsning, dels at der kun forlanges 2 meter frihøjde på standpladsen dels præcisering af at storskrald og haveaffald tidligst må placeres på vej dagen før afhentning. Øvrige ændringer er af redaktionel eller teknisk karakter.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december 2012 om affald.
Handlemuligheder
Det kan vælges at godkende Udkast til Regulativ for husholdningsaffald 2018 eller komme med ændringer. På grund af varslet prisstigninger kan Byrådet/Udvalget vælge at reducere serviceniveauet. Byrådet/Udvalget kan endvidere ændre på afhentningsfrekvensen til husstandsindsamling af haveaffald. Priser fra AffaldPlus viser at ved at udvide afhentningsfrekvensen fra afhentning hver 4. uge til afhentning hver 2. uge vil udgiften pr. boligenhed stige fra 39 kr. m. moms til 75 kr. m. moms – svarende til en merudgift på i alt ca. 1,5 mio. kr. inkl. moms (1,2 mio. kr. uden moms).
Vurdering
For at kunne tilbyde en billig ordning for haveaffald foreslår administrationen, at afhentningsfrekvensen hver 4. uge for afhentning af haveaffald fastholdes.
Administrationen anbefaler, at ”Regulativ for husholdningsaffald 2018 – Udkast efter høring” godkendes med de anførte rettelser og redaktionelle ændringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indførelse af nye henteordninger for affald er dels indeholdt i budget 2017 og 2018 og finansieres i øvrigt af renovationens mellemværende med kommunekassen, der per 31. december 2016 udgør ca. 33 mio. kr. Gennemført udbud for indsamling viser en stigning i indsamlingspriser og dermed i gebyrerne på ca. 20 %. Vi forventer at bruge 24. mio. kr. til indkøb af beholdere samt 5 mio. kr. til henteordning for storskrald og haveaffald.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne, 
1.    at regulativ for husholdningsaffald 2018 – Udkast efter høring” godkendes med de anførte rettelser og redaktionelle ændringer.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget ønsker, at der afhentes haveaffald hver 2. uge med mulighed for at borgerne kan bruge de gamle biobeholdere.