Møde i udvalget d. 7. marts 2017
4. Udbud af brandslukning m.m (D)
Sagsnr.: 330-2017-15580 Dok.nr.: 330-2017-124438 Åbent
Kompetence: BRK
Beslutningstema
Beredskabets slukningsaftale med Falck udløber den 31.
december 2017, hvorfor der lægges op til en drøftelse af et genudbud af aftalen
fra 1. januar 2018.
Baggrund
I dag drives det operative redningsberedskab på Station
Korsør og Skælskør af en ekstern leverandør (Falck Danmark A/S), mens stationen
i Slagelse samt beredskaberne på Agersø og Omø drives kommunalt. Opgaverne
løses på alle stationer i overensstemmelse med Slagelse Kommunes risikobaserede
dimensionering.
Kontrakten med Falck er forlænget i 2017 med ét år, og løber
indtil 31. december 2017, hvorefter aftalen ikke kan forlænges længere, og
derfor skal genudbydes.
Det operative beredskab på Storebæltsforbindelsen har
tidligere tilsvarende været udbudt og løst af Falck på manuelt niveau. Dette
betinges dog af, at der er indgået en aftale med A/S Storebælt herom efter
31/12-2017, hvilket endnu ikke er tilfældet.
De gennemførte udbud har tidligere været udformet som en
hovedopgave på stationsniveau med en række optioner på områder, hvor Slagelse
Kommune har vurderet, at de med fordel eventuelt har kunne løse enkelte
delopgaver billigere.
Retligt
grundlag
Tilbudsloven.
Handlemuligheder
Såfremt der ikke er væsentlige ændringer i de opgaver som
udbydes, kan et genudbud gennemføres rent administrativt. Hvis der derimod er ønske
om væsentlige ændringer indenfor udbud på området, skal eventuelt ændrede
principper først behandles i Byrådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den nuværende deling af de
operative beredskabsopgaver er velfungerende og fremhæver, at der ved en
løsning - med en kombination af en ekstern entreprenør og et kommunalt
beredskab - bl.a. kan opnås følgende fordele:
- en
stor faglig bredde og et højt fagligt miljø
- en
organisatorisk og operativ robusthed
- et
sundt konkurrenceelement både økonomisk og fagligt
- et
kommunalt element i beredskabet, som giver kommunen en alternativ mulighed i
forhold til løsning af diverse serviceopgaver.
Det er endvidere vurderingen, at omkostningerne med et udbud
og kontroludbud ikke vurderes at stå mål med den eventuelle økonomiske gevinst.
Det er midlertidig vurderingen, at optioner kan/bør anvendes
til, om muligt, at forbedre totaløkonomien på enkelte områder, fx på vognpark
og materiel.
Der vurderes ikke umiddelbart at være negative konsekvenser
ved at fortsætte den nuværende leverandørmodel, hvor det forudsættes, at
indkomne tilbud ikke medfører ekstraomkostninger i forhold til den nuværende
leverandørmodel. Såfremt indkomne tilbud overstiger kommunens forventninger,
kan man annullere udbuddet, genudbyde opgaven og lave et kontroltilbud, hvilket
evt. kan føre til hjemtagelse af opgaven.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Et udbud jf. reglerne afholdes inden for beredskabets
økonomiske ramme.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren/beredskabschefen indstiller,
1. at sagen
drøftes.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.