Møde i udvalget d. 6. juni 2017

11.   Godkendelse af reklametakst-ændring (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-324439                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater vil godkende en ændring i nøglen for fordeling af indtægter ved foreningers reklamesalg på kommunale idrætsfaciliteter (reklametaksten).
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet den 9/1 2017 vedtaget nye retningslinjer for udleje af idrætsfaciliteter samt reklamer og sponsorater på disse.
Baggrunden for de nye retningslinjer er bl.a., at de tidligere retningslinjer havde vist sig forældede og utilstrækkelige i flere konkrete sager i efteråret. Det var fx meget begrænset, hvad der stod om muligheder og rammer for reklamesalg på idrætsfaciliteter.
De nye retningslinjer betyder bl.a., at flere foreninger/brugere end tidligere kan få lov til at opstille/sælge reklamer på kommunale idrætsfaciliteter. I de gamle retningslinjer var det reelt kun bestemte klubber på specifikke anlæg, der havde denne mulighed.
Derudover er der foretaget en mindre ændring, hvad angår nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger/opstiller reklamer på kommunale idrætsfaciliteter, således at kommunen nu har ret til 15 % af bruttoindtægten fra reklamesalget (mod 10 % i dag).
En del af kommunens andel af indtægterne vil dog gå til vedligehold/udvikling af kommunens idrætsfaciliteter og kommer dermed alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen.
Ovennævnte fordelingsnøgle gælder dog i overensstemmelse med lovgivningen kun, når der er tale om foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte efter Folkeoplysningsloven, kommunalfuldmagten mv.
Når der er tale om kommercielle aktører, professionelle klubber mv. gælder der andre regler, hvilket er beskrevet nærmere i de vedtagne retningslinjer.
Retligt grundlag
Byrådet har kompetencen til at vedtage takstændringer jf. kompetenceplanen og kommunalfuldmagten.
Både kommunalfuldmagten og Reklameloven giver adgang til, at kommunen kan sælge reklamepladser, navnerettigheder mv. på idrætsfaciliteter til markedspris.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a) Godkende den beskrevne ændring i reklametaksten.
b) Afvise at godkende den beskrevne ændring i reklametaksten. Det vil betyde, at de nyligt vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater igen skal revideres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ændringen i nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger reklamer på idrætsfaciliteter, er rimelig med tanke på, at der er tale om kommunalt ejede faciliteter, og at en del af kommunens andel af indtægterne vil blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne og dermed kommer alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen/anlægget.
Administrationen anbefaler derfor, at Byrådet i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater godkender den beskrevne ændring i reklametaksten, og at denne ændring træder i kraft med umiddelbar virkning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. Byrådet godkender ændringen i reklametaksten, og at denne træder i kraft med umiddelbar virkning. 
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. januar 2017:
Fraværende:  Troels Christensen (I)
Sagen sendes tilbage til fagudvalget med henblik på en nærmere drøftelse af de økonomiske konsekvenser for foreningerne.
Administrationens bemærkninger
Administrationen har undersøgt, hvad der er blevet opkrævet af foreninger for reklamer (væg-, gulv- og bandereklamer) i de senere år. Tallet i parentes er, hvis reklametaksten havde været 15 % i stedet for de nuværende 10 %.  
Daværende Haller Vest (Storebæltshallen, håndbold):
2012: 10.800 kr. (16.200 kr.)
2013: 10.000 kr. (15.000 kr.)
2014: 8.000 kr. (12.000 kr.)
I alt: 28.800 kr. (43.200 kr.)
Vemmelevhallen (VSG&I)
2014/2015: 2.330 kr. (3.495 kr.)
Der var ikke reklamer i hallerne i daværende Haller Øst. Administrationen har ikke fundet opkrævninger for reklamer på stadions.
Administrationen vil i den kommende tid sende opkrævninger ud for reklameaftaler omhandlende 2016 samt kortlægge området, således at der skabes overblik over alle eksisterende reklameaftaler på kommunens faciliteter og aftalernes længde, indhold og prisniveau, samt at reklamer tages ned, hvis aftalen er udløbet, således at andre kan sælge reklamepladsen.
På baggrund af ovenstående vurderer administrationen fortsat, at det vil være rimeligt at ændre taksten for reklamer (væg-, gulv- bandereklamer o.l.) fra 10 til 15 %. Langt de fleste reklameaftaler (både nuværende og evt. fremtidige) vurderes ikke at have et økonomisk niveau, der gør, at ændringen vil få store økonomiske konsekvenser for den reklametegnende forening. Derudover vurderer administrationen, at der fortsat vil være tale om en meget favorabel ordning for foreningerne (kan beholde 85 % af indtægterne fra reklamesalg på kommunens ejendom/anlæg). Ikke alle kommuner tilbyder samme favorable vilkår. 
En del af kommunens andel af indtægterne vil som nævnt ovenfor blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne til gavn for alle brugere. Og administrationen finder det rimeligt, at en større del af indtægterne fra reklamesalg kommer foreningslivet som helhed til gode, da der normalt er tale om faste reklamer, som også er opsat, når andre end den reklametegnende forening har aktiviteter i den pågældende facilitet. Det er således normalt ikke kun den reklametegnende forenings medlemmer/tilskuere, der eksponeres for reklamerne, og det må antages at påvirke prisen på reklamen (og dermed indtægten) i opadgående retning.
Endelig er det værd at bemærke, at den nuværende takst ikke er blevet ændret i mange år og således har været den samme uanset ændringer i budgettet for fritidsområdet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ændringen i reklametaksten godkendes og træder i kraft med umiddelbar virkning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Udvalget ønsker at få udarbejdet et oplæg, hvor konsekvenser ved ingen opkrævning af reklametakst bliver beskrevet.
Administrationens bemærkninger
Såfremt det besluttes, at der ikke skal opkræves reklametakst, vil det betyde, at kommunen mister indtægter. Vurderingen af størrelsen heraf er behæftet med usikkerhed, da administrationen endnu ikke har det fulde overblik over alle eksisterende reklameaftaler på kommunale idrætsfaciliteter, ligesom der kan komme nye aftaler til.
Det kan nævnes, at SBI forventer at sælge reklamer på stadion og øvrige baner for 200.000-250.000 kr. i år. Mens Korsør Tårnborg Håndboldklub forventer reklameindtægter for ca. 35.000 kr. Med tanke på at der også er andre idrætsfaciliteter i kommunen, hvor foreninger har opstillet reklamer, men hvor indtægten pt. er ukendt, samt at der kan komme nye aftaler til, så vurderes det, at kommunen vil miste minimum 50.000 kr. om året i indtægter, hvis taksten afskaffes.
Hvad angår administrationsomkostninger, så vil administrationen stadig skulle behandle nye ansøgninger om opstilling af reklamer, herunder kontrollere om både nye og eksisterende aftaler overholder retningslinjer og gældende lovgivning. Administrationen vil også skulle fordele reklameflader, hvis der er flere, som ønsker at opstille reklamer på samme facilitet. Disse opgaver forsvinder ikke, selv om taksten afskaffes, og det forekommer sandsynligt, at der vil komme flere ansøgninger end hidtil, hvis det bliver helt gratis at opstille reklamer. Dog vil administrationen ikke længere skulle udsende opkrævninger og evt. rykkere til foreninger.
En afskaffelse af reklametaksten vurderes primært at komme de relativt få reklametegnende foreninger til gode, da de dermed vil kunne beholde hele den opnåede indtægt fra opstillede reklamer på kommunens faciliteter uden at skulle aflevere en mindre del af indtægten til kommunen og dermed foreningslivet som helhed. Andre brugere af faciliteten (som også eksponeres for reklamerne) vil dermed heller ikke få gavn af de opnåede indtægter. Omvendt kan en afskaffelse dog også tilskynde flere foreninger til at gøre brug af muligheden for at skaffe sig indtægter fra reklamer osv.
Administrationen anbefaler, at reklametaksten forbliver på de nuværende 10 %, som også var den takst, som Byrådet vedtog i efteråret 2016. 10 % vurderes som et rimeligt niveau med tanke på, at der er tale om kommunale faciliteter, som normalt også anvendes af andre end den reklametegnende forening. Det vurderes ikke, at en reklametakst på 10 % vil afskrække foreninger fra at indgå reklameaftaler.
Administrationen foreslår dog, at hovedparten af indtægterne fra reklamesalget anvendes til renovering/udvikling af idrætsfaciliteterne til gavn for alle brugere/foreninger.
Der gøres opmærksom på, at sagen udelukkende vedrører taksten for opstilling af bandereklamer og lignende på kommunale idrætsfaciliteter og således ikke salg af navnesponsorater/stadionnavn. En evt. afskaffelse af reklametaksten vil skulle godkendes af Byrådet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
2. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at reklametaksten skal forblive på 10 %.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget fastholder reklametaksten på 10 % i 2017, men udvalget vil viderebringe ønske om en afskaffelse af reklametaksten til budgetforhandlingerne for 2018, da udvalget vurderer, at de administrative omkostninger overstiger den mulige indtjening.