Møde i udvalget d. 5. november 2018

5.     Budgetopfølgning 4 for 2018 - SBU

Sagsnr.: 330-2018-58224               Dok.nr.: 330-2018-490693                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 21,958 mio. kr. Årsagen er hovedsageligt mindreudgifter til Førtidspension, kontanthjælp og dagpenge til forsikrede ledige. Isoleret set på serviceudgifterne ses et merforbrug, som skyldes § 85.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Vedlagt er handleplan for § 85 området. For at handleplanen kan følges og der opnås et budget i balance, så skal udvalget godkende omplacering af midler til § 85 fra andre områder i jobcentret. Udvalget kan også vælge ikke at godkende indstillingen, derved opnås ikke et budget i balance og merforbruget på 11,335 mio. kr. overføres forventeligt til næste år.
Dernæst kan udvalget vælge at godkende en indstilling til Økonomiudvalget om at korrigere samtlige områder på udvalgets budgetområde, sådan at der samlet set opnås et budget i balance, dog undtages løntilskud til forsikrede ledige.
Vurdering
Administrationen anbefaler at omplacering af midler til § 85 godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der indstilles omplaceret 11,335 mio. kr. fra jobcentrets overførselsudgifter til jobcenter § 85, som er en serviceudgift.
For at bringe balance i budgetter for § 85 i indeværende år, er det noteret i handleplanen for området at denne indstilling gøres ved nuværende budgetopfølgning. Omplaceringen er uden kassevirkning.
Dernæst indstilles en omplacering fra øvrige områder på nær løntilskud til forsikrede ledige, sådan at der opnås et budget i balance samlet set på udvalget. Dette har en positiv kasseeffekt på 10,623 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift (§ 85)
02.01
-11.335
 
 
 
Drift (§ 85)
02.01
11.335
 
 
 
Drift
02-01
-10.623
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
10.623
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 4 for 2018 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Omplacering af 11,335 mio. kr. fra overførselsudgifter til § 85 området godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
3.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at alle områder bevillingstilpasses til forventet forbrug, dog undtaget løntilskud til forsikrede ledige ansat i kommuner.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Administrationen oplyser, at der er rettelse til bilag 1, hvor det rigtige tal er 21.494.000 på serviceudgifterne i stedet for 23.541.000,-.
I indstillingen på side 6 (Tabel) skal der i kassen stå 21.494.000,- som mindreforbrug i stedet for 10.643.000,-.
Ali Yavuz (A) spørger ind til økonomi på ledighedsydelse - hvilket tal er det rigtige i forhold til tidligere dagsordner. Hvorfor er der så stor afvigelse på ledighedsydelser fra sidste budgetopfølgning? Adminstrationen oplyser, at der har været tilbagereguleringer fra foregående år, ligesom der er forskellige refusioner på borgerne.
Thomas Clausen (Ø) ønsker uddybet note side 4. Administrationen oplyser at konsekvens i det forventede mindreforbrug på førtidpension tilkendt efter 1. juli er, at der er arbejdet med et styrket beskæftigelsesperspektiv som der f.eks. er arbejdet med i projekt Flere Skal Med.
Med ovenstående bemærkninger er indstillingerne godkendt.