Møde i udvalget d. 5. november 2018
5. Budgetopfølgning 4 for 2018 - SBU
Sagsnr.: 330-2018-58224 Dok.nr.: 330-2018-490693 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres
ansvarsområde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender handleplaner og
budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og
Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018
at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 21,958 mio. kr. Årsagen er hovedsageligt
mindreudgifter til Førtidspension, kontanthjælp og dagpenge til forsikrede
ledige. Isoleret set på serviceudgifterne ses et merforbrug, som skyldes § 85.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Vedlagt er handleplan for § 85
området. For at handleplanen kan følges og der opnås et budget i balance, så
skal udvalget godkende omplacering af midler til § 85 fra andre områder i
jobcentret. Udvalget kan også vælge ikke at godkende indstillingen, derved
opnås ikke et budget i balance og merforbruget på 11,335 mio. kr. overføres
forventeligt til næste år.
Dernæst kan udvalget vælge at
godkende en indstilling til Økonomiudvalget om at korrigere samtlige områder på
udvalgets budgetområde, sådan at der samlet set opnås et budget i balance, dog
undtages løntilskud til forsikrede ledige.
Vurdering
Administrationen anbefaler at omplacering af midler til § 85
godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der indstilles omplaceret 11,335 mio. kr. fra jobcentrets
overførselsudgifter til jobcenter § 85, som er en serviceudgift.
For at bringe balance i budgetter for § 85 i indeværende år,
er det noteret i handleplanen for området at denne indstilling gøres ved
nuværende budgetopfølgning. Omplaceringen er uden kassevirkning.
Dernæst indstilles en omplacering fra øvrige områder på nær
løntilskud til forsikrede ledige, sådan at der opnås et budget i balance samlet
set på udvalget. Dette har en positiv kasseeffekt på 10,623 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
|
|
Drift (§ 85)
|
02.01
|
-11.335
|
|
|
|
Drift (§ 85)
|
02.01
|
11.335
|
|
|
|
Drift
|
02-01
|
-10.623
|
|
|
|
Finansiering
|
|
|
|
|
|
Afsat rådighedsbeløb
|
|
|
|
|
|
Kassen
|
|
10.623
|
|
|
|
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og
Ungedirektøren indstiller,
1. at Budgetopfølgningen
4 for 2018 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for
Økonomiudvalget og Byrådet.
2.
at Omplacering af 11,335 mio. kr. fra overførselsudgifter til § 85 området
godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
3.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og
Byrådet, at alle områder bevillingstilpasses til forventet forbrug, dog
undtaget løntilskud til forsikrede ledige ansat i kommuner.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Administrationen oplyser, at der er rettelse til bilag 1,
hvor det rigtige tal er 21.494.000 på serviceudgifterne i stedet for
23.541.000,-.
I indstillingen på side 6 (Tabel) skal der i kassen stå
21.494.000,- som mindreforbrug i stedet for 10.643.000,-.
Ali Yavuz (A) spørger ind til økonomi på ledighedsydelse -
hvilket tal er det rigtige i forhold til tidligere dagsordner. Hvorfor er der
så stor afvigelse på ledighedsydelser fra sidste budgetopfølgning?
Adminstrationen oplyser, at der har været tilbagereguleringer fra foregående
år, ligesom der er forskellige refusioner på borgerne.
Thomas Clausen (Ø) ønsker uddybet note side 4.
Administrationen oplyser at konsekvens i det forventede mindreforbrug på
førtidpension tilkendt efter 1. juli er, at der er arbejdet med et styrket
beskæftigelsesperspektiv som der f.eks. er arbejdet med i projekt Flere Skal
Med.
Med ovenstående bemærkninger er indstillingerne godkendt.