16.  Roller og opgaver for partsrepræsentanter og bisiddere (O)
Sagsnr.: 330-2021-33752Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-163767Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: |
Social- og Beskæftigelsesudvalget. |
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om roller og opgaver for partsrepræsentanter og bisiddere, herunder ligheder og forskelle mellem de to.
Sagens indhold
Når man som borger har en sag hos en offentlig myndighed, har man ret til at have en bisidder eller en partsrepræsentant tilknyttet. For mange borgere er det med til at skabe tryghed at have et ekstra par øjne og ører, og det giver borgeren mulighed for sparring om sagens indhold og udvikling mv.
Bisidders rolle er at støtte borgeren i samtalen og at støtte borgeren i at varetage sine interesser bedst muligt. Bisidderen kan fx hjælpe med, at borgeren husker sine egne dagsordener, får stillet nogle gode spørgsmål til sin sagsbehandler og hjælpe borgeren med at evaluere mødet og tegne de næste skridt op.
Partsrepræsentanten kan tage sig af borgerens interesser i vedkommendes sag og kan i udgangspunktet være til stede i møder, uden at borgeren selv er med. Kommunen kan dog kræve, at borgeren er til stede og selv medvirker. PÃ¥ beskæftigelsesomrÃ¥det vil der ofte være behov for, at borgeren selv er til stede, fx i forbindelse med nulstillende samtaler, den aktive beskæftigelsesindsats og hvis der skal udarbejdes lægeattest mv. Disse kan ikke varetages alene af en partsrepræsentant. Â
Forskellen mellem de to roller er grundlæggende, at modsat partsrepræsentanten har bisidderen ikke ret til at forhandle, drøfte eller træffe beslutninger på borgerens vegne. Af skemaet i bilaget er der et overblik over rollerne og deres lighed og forskelle.
Ønsket om en partsrepræsentant eller en bisidder skal dokumenteres. Derfor skal borger udfylde en fuldmagtsblanket (se bilag) med angivelse af graden af beføjelser, jf. bilaget. Som det ses af bilaget har borger vid mulighed for at definere, hvordan vedkommende ønsker at give andre ret til at være part i sagen, herunder kunne tilgå informationer, klage og drøfte sagen med kommunen.
Borgeren kan ændre eller afbryde forholdet vedr. partsrepræsentant og bisidder under sagsforløbet, hvilket betyder, at kommunen ved hver handling i en sag, skal være opmærksomme på, hvad borger har bedt om i forhold til partsrepræsentant/bisidder.
Fuldmagten er et vigtigt redskab til at skabe en god dialog i borgers sag. Da den tager afsæt i de beføjelser, som borgeren har valgt at give en anden part i sin sag, er fuldmagten også et vigtigt redskab for jobcentrets myndighedsarbejde, hvor vi løbende respekterer den evt. dynamiske inddragelse, som borgeren måtte ønske.
Der hvor en manglende fuldmagt ofte giver anledning til skuffede forventninger, er, når en ægtefælle, en forælder eller en samlever UDEN FULDMAGT agerer som part i sagen ved fx at ringe eller skrive til jobcentret. Vi oplever også udfordringer med at få private partsrepræsentanter til at udlevere deres CPR-nummer til jobcentret. Uden et CPR-nummer kan jobcentret imidlertid ikke kommunikere sikkert med partsrepræsentanten.
For at sikre et godt samarbejde, der bedst muligt varetager borgerens tarv, har forvaltningen - særligt ift. partsrepræsentanter – fokus på at tydeliggøre vores kommunikation og afstemme forventninger for at sikre en fælles forståelse af rollerne.
Retligt grundlag
Forvaltningslovens § 8.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.     Â
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.   at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Bilag
330-2021-171269 |
Bilag_1_Bisidder vs. partsrepræsentant - oversigt |
330-2021-171271 |
Bilag_2_Fuldmagt Jobcenter Slagelse ny |
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:
Fraværende: Helle Blak (Udenfor parti)
Orientering modtaget.