Møde i udvalget d. 3. april 2017

7.     Tilbudsvifte på beskæftigelsesområdet 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-21383               Dok.nr.: 330-2017-177657                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter udkast til ny tilbudsvifte og beslutter, om der skal arbejdes videre med afklaring og forberedelse til en udbudsproces for bestemte tilbudstyper.
Baggrund
På baggrund af udvalgets beslutning på mødet den 13. marts 2017 fremlægges udkast til ny tilbudsvifte for 2017 på beskæftigelsesområdet, herunder en beskrivelse af lovgrundlag for, hvornår tilbud skal i udbud og det politiske råderum ved en eventuel udbudsproces.
Retligt grundlag
Lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 8 om tilbudsmuligheder på beskæftigelsesområdet.
Lov nr. 1564 af 15. december 2015, Udbudsloven, afsnit 3, kapitel 16.
Handlemuligheder
Lovgrundlag for udbud og politisk råderum
Reglerne for en kommunes indkøb af sociale og andre specifikke tjenesteydelser er reguleret via Udbudsloven.
På beskæftigelsesområdet betyder det, at når der samlet købes beskæftigelsesrettede ydelser hos private leverandører for mere end kr. 5.592.375, hvor ydelsen (tilbuddet) har samme overordnede formål, så skal ydelsen sendes i udbud. Ydelser som andre centre i kommunen leverer til Center for Arbejdsmarked og Integrations indsatser er ikke opfattet af udbudsreglerne, da der er tale om en kommunal enhedsforvaltning.
Bestemmelserne for denne type af udbud er fastlagt nærmere i Udbudslovens afsnit III, kapitel 16. Offentliggørelse af en bekendtgørelse af udbud kan enten være en udbudsbekendtgørelse eller en forhåndsmeddelelse. Bekendtgørelsen skal indeholde oplysninger om, hvilke konkrete ydelser centret ønsker tilbud på, målgruppebeskrivelse, tildelingskriterium (pris og kvalitet) med eventuelle underkriterier, betingelser for at deltage og tidsfrister i forbindelse med udbudsprocessen.
Herefter indledes en dialog med de leverandører, der viser interesse for udbudsforretningen. Denne dialogproces kan indledes med et fælles møde, hvor alle interesserede leverandører er tilstede. Her kan også det politiske udvalg deltage for at tilkendegive de politiske målsætninger med beskæftigelsesindsatsen.
Resten af processen skal udelukkende foregå administrativt i henhold til en fastlagt proces- og tidsplan, som er kendt af tilbudsgiverne.
Udkast til tilbudsvifte
Udvalget har mulighed for at tage stilling til udkast til tilbudsvifte, som skal anvendes på beskæftigelsesområdet, herunder hvilken type aktør der ønskes anvendt til at levere de forskellige typer af tilbud (se vedlagte oversigt).
I den nye tilbudsvifte har Center for Arbejdsmarked og Integration opstillet de forskellige tilbudstyper efter overordnet formål. Denne tydelighed er nødvendig for at sikre sammenhæng mellem forskellige målgruppers udfordringer og sandsynligheden for at få borgerne hurtigst muligt i selvforsørgelse. Det har bl.a. den konsekvens, at virksomhedspraktikker er blevet kategoriseret i forskellige former for tilbudstyper, hvor formålene med samt indholdet i og varigheden af praktikken er vidt forskellige.
Alle tilbud beskrives i en standard tilbudsskabelon for at sikre tydelighed om, hvilke målgrupper som kan opnå de største gevinster af de enkelte tilbud (Se vedlagte 4 eksempler på typer af tilbud). Der er tydelighed om de udviklingsområder, som der forudsættes at blive arbejdet med i de enkelte tilbud, da det er en forudsætning for at kunne følge op på og vurdere tilbuddets evne til at skabe den ønskede progression eller effekt. Tilbudsbeskrivelsen skal desuden bidrage til medarbejderbevidsthed om relevante muligheder for at kombinere tilbud, så der kan opnås synergieffekt. Herudover gøres opmærksom på mulige effektmæssige risici ved de enkelte tilbud, som ofte kan afhjælpes eller forhindres ved blot lidt ekstra opmærksomhed fra medarbejdernes side. Endelig ønskes en større bevidsthed om prisniveau versus forventet effekt, når der er flere ligestillede og relevante muligheder for indsats.
Idet omfang at det er et politisk ønske at anvende leverandører uden for kommunens regi, så skal der iværksættes en udbudsproces, når ensartede tilbud overskrider den samlede økonomiske ramme. Det gælder dog ikke for enkeltydelser som ordinære uddannelseskøb på uddannelsesinstitutionerne eller ved ordinære støttemuligheder til arbejdsgivere (løntilskud, mentor, voksenelev).
Vurdering
Administrationen vurderer, at byrådets ønsker og prioriteringer i forbindelse med budget 2017 og tilhørende budgetkatalog for beskæftigelsesområdet er indarbejdet i udkast til tilbudsviften. Den politiske prioritering handler især om at øge den samlede effekt gennem mere målrettede virksomhedsindsatser, intensiveret jobformidling med efterværn samt målrettet uddannelse og omlægning af mentortilbud. Herudover etableres et nyt ret- og pligt-tilbud og de oprindelige intentioner med citykorpset revitaliseres, så tilbuddet får status af at være et midlertidigt forberedende redskab forud for en individuel virksomhedspraktik for borgere, som befinder sig i udkanten af arbejdsmarkedet.
Ud for hver enkelt tilbudstype i tilbudsviften er angivet brugen af nuværende typer af aktører. Center for Arbejdsmarked og Integration har ikke på forhånd frasorteret bestemte aktørtyper for at sikre et reelt politisk valg mellem, hvad der ønskes løst ”inhouse” i kommunen og hvad der ønskes løst af andre leverandører.
Administrationen anbefaler en endelig:
· Tilbudsvifte, hvor udgangspunktet er ét tilbud (det bedste tilbud) til målgrupper med samme behov på tværs af ydelser. Der kan kun anvendes mere end én leverandør, der løser samme behov, hvis målgruppen er meget stor, eller det giver mening at lave adskillelse mellem unge og voksne, samt hvis der er begrænset kapacitet ved leverandører.
· Tilbudsvifte, hvor udgangspunktet er at sikre en sammenhængende og helhedsorienteret indsats for borgerne i udkanten af arbejdsmarkedet. Det betyder, at udviklings- og afklaringsforløb samt helbredsforløb fra andre kommunale centre bør have fortrinsret for denne målgruppe, så længe centrene kan løse behovene på konkurrencedygtige vilkår i forhold til både pris, indhold, effekt og fleksibilitet.
· Tilbudsvifte, der indeholder få udviklings- og afklaringstilbud i regi af Center for Arbejdsmarked og Integration. I videst muligt omfang bør sådanne tilbud finde sted ude i selve virksomhederne og på uddannelsesinstitutionerne.
  • Tilbudsvifte, der opprioriterer og målretter brugen af de virksomhedsrettede tilbud (løntilskud, virksomhedspraktik, jobrotation, voksenlærlinge, målrettet uddannelse og virksomhedsmentor). Der skal skabes større tydelighed om, at virksomhedstilbud skal opfylde forskellige behov for forskellige målgrupper. Det har dermed betydning, hvilke virksomhedstyper og brancher, der bruges til forskellige målgrupper.
  • Tilbudsvifte, hvor Jobcentrets egen indsats konkurrenceudsættes for en større gruppe aktivitetsparate borgere. Interesserede aktører kan byde ind på denne indsats i forbindelse med en udbudsproces.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Politisk op- eller nedprioritering af tilbud, der købes i andre centre i kommunen, vil have konsekvenser for disse centres økonomi.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter udkast til ny tilbudsvifte
2.    at Udvalget beslutter, om administrationen skal fortsætte afklaring og forberedelse af udbudsproces for bestemte tilbudstyper.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker endvidere, at den kommende udbudssag tilrettelægges efter følgende principper:
- At der kun udbydes opgaver, som pt. har begrænset effekt, eller hvor der ikke er kapacitet nok, eller hvor opgaven er ny. Endvidere ønsker udvalget ikke, at udbudet resulterer i uforholdsmæssige konsekvenser for sårbare borgere.
Helle Blak (F) ønsker, at når der udbydes opgaver, at de også opslås på Inslag, så kommunale virksomheder også har mulighed for at byde ind på opgaven.
Der fremsendes beskrivelser til udvalget om socialøkonomiske virksomheder samt de på mødet aftalte (afkrydsede) tilbud.