Møde i udvalget d. 7. juni 2017

8.     Forslag til, hvordan anbefalingerne for omsorgstandpleje kan imødekommes (B)

Sagsnr.: 330-2017-38061               Dok.nr.: 330-2017-351350                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget har på mødet i april 2017, fået forelagt de nationale anbefalinger for Omsorgstandpleje og som opfølgning herpå efterspurgt forslag til, hvordan disse kan implementeres i Slagelse Kommune.
Aktuelt er budgettet til omsorgstandplejen 859.201 kr.
Der er i satspuljemidlerne for 2017-2020 afsat 10 millioner pr. år til forbedret tandsundhed hos de ældre. Pengene tildeles via bloktilskuddet. Det svarer til, at Slagelse Kommune tildeles ca. 143.900 kr. Dermed et samlet budget på 1.003.101 kr. for omsorgstandplejen.
Midlerne er ikke fordelt endnu. Det er derfor pt. usikkerhed om, hvorvidt midlerne tilgår omsorgstandplejen.
Administrationen har udarbejdet 5 modeller for, hvordan anbefalingerne fremadrettet kan implementeres i Slagelse Kommune. Modellerne er vedlagt som bilag.
Anbefalingerne for omsorgstandpleje er vedlagt i kort version i bilag 6.
Nedenstående gives en kort redegørelse for anbefalingerne i relation til praksis og muligheder i Slagelse Kommune.
Anbefaling 1 (visitation til omsorgstandpleje)
Anbefaling 1 foreslår bl.a. opgradering af informationsmaterialer til borgere og relevante samarbejdspartnere.

Slagelse Kommune efterlever allerede flere af punkterne i anbefaling 1 i den nuværende praksis.
Fuld implementering af anbefaling 1 er realistisk, uden at der tilføres midler.

Administrationen anbefaler denne implementeret, uanset valg af øvrige modeller. Afhængig af valg af model vil anbefaling 1 tilpasse sig den kommende valgte model.
Anbefaling 2 (forebyggelse i omsorgstandplejen)
Anbefaling 2 omhandler forebyggelse i omsorgstandplejen gennem daglige hjælp til mundhygiejne og udarbejdelse af individuelle mundplejeplaner.
Mangelfuld mundhygiejne hos plejekrævende ældre er et alment og veldokumenteret sundhedsproblem, der kan føre til massiv udvikling af tandsygdom, og som yderligere kan være årsag til alvorlig almen lidelse.
En forebyggende indsats kan medvirke til, at nedsætte behovet for støre indsatser fra omsorgstandplejen, og bedre livskvaliteten hos den enkelte borger.
Den foreslåede tandpleje i nedenstående modeller består hovedsageligt i samtale og lettere instruktion af plejepersonalet. Hjælp til tandpleje er en naturlig del af omsorg og pleje, som ved særlige behov, ud over to daglige tandbørstninger, registreres i omsorgssystemet på lige fod med øvrig pleje og omsorg.
Det er usikkert, hvorvidt en øget forebyggende indsats ændrer på antallet af borgere, der har behov for omsorgstandpleje, men det kan være med til at sikre livskvalitet hos borgerne. Med en forebyggende indsats kan det opdages, at der er flere borgere, der har behov for omsorgstandplejen. En forebyggende indsats kan også påvirke det fremtidige behov for komplicerede behandlinger i positiv retning.
Den private leverandør fortæller, at de endnu ikke har et tilbud, der matcher en forebyggende indsats i form af instruktion af plejepersonale, men de er villige til at indgå i forhandlinger om en mulig aftale.
Anbefaling 3 (Behandling i omsorgstandplejen)
Anbefaling 3 foreslår, at der udarbejdes lokale vejledninger for mobil tandpleje.
De øvrige punkter i anbefaling 3 skal ske i nationalt regi (jf. bilag – ændringer i sundhedsloven og sundhedsaftalerne).
Fra januar 2018 skal der findes ny leverandør til omsorgstandplejen, da nuværende aftale ophører og ikke kan forlænges yderligere.
Ved indgåelse af ny aftale med leverandør vil det være naturligt at udarbejde kommunal vejledning for mobiltandpleje (derved imødekomme anbefaling 3).
Forudsætningerne i vedhæftede modeller bygger på, at det serviceniveau, der er i dag, bibeholdes, hvilket i hovedtræk er baseret på mobil tandpleje.
Beregningsgrundlaget bygger på priser indhentet fra ekstern leverandør. Der er ikke taget højde for ekstraordinære udgifter til narkosebehandlinger, mundplejeplaner for borgerne omfattet af omsorgstandplejen er inkluderet.
Uanset valg af model er det en udfordring, at sikre rette behandling til de borgere, der ikke kan behandles ved hjælp af mobil tandpleje, da ingen klinikker pt. er indrettet til at håndtere borgere med nedsæt funktionsevne.
Fremadrettet skal det overvejes, om de kommunale klinikker skal tilpasses brug til borgere, der ikke kan betjenes af mobil tandpleje. Denne opgradering af klinikker er ikke medtaget i det nuværende beregningsgrundlag.
Aktuelt fortæller Overtandlægen i den nuværende ordning, at det er yderst sjældent, at borger ikke kan betjenes af mobil tandpleje. I fremtiden kan behovet blive større, da flere borgere har egne tænder, og færre dermed er protesebrugere.
Anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen lægger op til, at flere borgere i fremtiden behandles på klinik.

Anbefaling 4 og 5 (sammenlægning og registrering af tandsundhed)
Anbefalingerne er på nuværende tidspunkt ikke realistisk at arbejde med.
 
Specialtandplejen udføres i dag af regionen og betales af kommunen efter en kommunal visitation. For denne ordning gælder andre henvisningskriterier.

Anbefaling 5 kan iværksættes, når nationale registre er klar.
Retligt grundlag
Sundhedsloven §131-132
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget har mulighed for at beslutte, i hvor høj grad anbefalingerne for omsorgstandpleje skal implementeres i Slagelse Kommune.
Som ordningen driftes nu, lever Slagelse Kommune op til retningslinjerne for omsorgstandpleje, men kun i mindre grad op til anbefalingerne.

Det betyder, at udvalget kan beslutte, at forsætte med den nuværende ordning – dog med ny leverandør.
Såfremt udvalget beslutter at vælge ekstern leverandør, forestår en udbudsproces, da udgiften til ordningen forventes at overstige 500.000 kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at model 1 eller 2 implementeres, da begge modeller sikrer, at anbefalinger og retningslinjer efterleves. Ulempen ved begge modeller er, at de ikke kan driftes uden tilførsel af midler til omsorgstandplejen.
Tallene i ovenstående modeller er baseret på 300 borgere i omsorgstandplejen, og at ordningen driftes via mobil tandpleje. Hvis fremtidsudsigterne fra Sundhedsstyrelsens rapport er rigtige, vil flere få behov for behandlinger på klinikker, og flere borgere vil have behov for omsorgstandpleje. Dette er ikke medtaget i beregningerne, men administrationen vil løbende holde øje med antallet af borgere i ordningen, og via leverandøren have dialog om den rette kvalitet kan ydes ved hjælp af mobil tandpleje. Udvalget kan overveje, om der til den valgte model yderligere skal afsættes et beløb på 100.000 kr. til at imødekomme udgifter til borgere, der skal have tandpleje på klinik eller til en stigning i antallet af borgere.
Såfremt udvalget ikke finder det realistisk at finde yderligere midler til omsorgstandplejen anbefaler administrationen model 3, hvor retningslinjer for omsorgstandpleje overholdes.
Alternativt anbefaler administrationen model 5, såfremt SATS puljemidlerne tildeles.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis den kommunale tandpleje vælges som leverandør, kan det presse afdelingens øvrige drift. Dette især, hvis det ikke er muligt at rekruttere personale til afdelingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter, hvilken model der skal udgøre grundlaget for arbejdet i omsorgstandplejen.
2.    at Udvalget tager evt. behov for finansiering af valgt model med i budgetprocessen.
3.    at Udvalget tager stilling til, om der skal tilføres midler ud over valgte model, til at imødekomme Sundhedsstyrelsens forudsigelser om antal af borgere og kompleksitet i behandlingsbehovet fremover.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 7. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget beslutter model 3 med forslag om at afsatte satspuljemidler på 143.000 kr. tilføres området.