Møde i udvalget d. 1. februar 2021
8. Bevaringsværdige bygninger i Slagelse Kommune (D)
Sagsnr.: 330-2020-131170 Dok.nr.: 330-2020-347397 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Det skal drøftes, hvordan Slagelse
Kommune fremadrettet skal arbejde med de bevaringsværdige bygninger i kommunen.
Baggrund
I forbindelse med sagen om nedrivning af bevaringsværdige
bygninger på Teglværksvej 10, Tystofte besluttede udvalget, at der skulle
fremlægges en generel sag om kommunens SAVE-registrering.
Det er et af planlovens formål, at værdifulde bebyggelser
bevares. Efter kommunalreformen i 2007 er det kommunernes opgave at forvalte de
kulturhistoriske værdier, der knytter sig til de bevaringsværdige bebyggelser. En
bevaringsværdig bygning er en bygning med særlig arkitektonisk eller
kulturhistorisk kvalitet af regional eller lokal betydning. SAVE-metoden
(Survey of Architectural Values in the Environment) er en almindeligt anvendt
metode til registrering og beskrivelse af bygningers bevaringsværdi. Bygninger
vurderes som bevaringsværdige efter SAVE-metoden, hvis de får tildelt værdi
1-6, hvor 1 er den højeste værdi.
Status
Der findes et landsdækkende register over fredede og
bevaringsværdige bygninger (FBB), hvor kommunerne kan indberette de
bevaringsværdige bygninger. Dette har Slagelse Kommune gjort med de
SAVE-registrerede bygninger.
I Kommuneplan 2017 er optaget bygninger, som er registeret i
FBB med en bevaringsværdi på 1-4.
Der er foretaget SAVE-registreringer i tidligere Skælskør
Kommune (1994) samt i Slagelse bymidte (2012) og Korsør bymidte (2012). Der
findes desuden et antal bygninger i kommunen, som er udpeget som
bevaringsværdige, men som ikke er optaget i kommuneplanen. Det skyldes, at de
ikke er registreret i FBB. Dette forekommer typisk i ældre lokalplaner og
byplanvedtægter.
Store områder af kommunen har endnu ikke fået foretaget en
registrering af bevaringsværdige bygninger. Der er sandsynligvis en tilsvarende
mængde bevaringsværdige bygninger i disse områder.
I Slagelse kommune er der udarbejdet en række bevarende
lokalplaner og lokalplaner med bevaringsbestemmelser.
Muligheder og problemstillinger
En bevaringsværdig bygning skal ifølge kommuneplanens
retningslinjer som hovedregel opretholde sin bevaringsværdi, og ombygning af og
tilbygning til bevaringsværdige bygninger skal udformes i respekt for
bygningens arkitektur og den sammenhæng, som bygningen indgår i. Dette er dog i
realiteten svært at håndhæve, da en kommuneplan kun gør sig gældende overfor
administrationen og denne sjældent modtager ansøgninger om eksempelvis
udskiftning af vinduer - sådanne arbejder kræver ikke ansøgninger ifølge
bygningsreglementet.
Bevaringsværdige bygninger, udpeget i Kommuneplanen må jf.
Bygningsfredningsloven ikke nedrives, før Slagelse Kommune har meddelt, om der
nedlægges forbud eller gives tilladelse. Et forbud nedlægges efter planlovens §
14, hvilket betyder, at der inden for et år skal offentliggøres et forslag til
en lokalplan, der forhindrer nedrivning. Et forbud efter planlovens § 14 kræver
politisk opbakning og godkendelse til at igangsætte en lokalplan, der ofte er
imod ejerens ønske. Eksempler på nyere tilladelser til nedrivning af
bevaringsværdige bygninger er Teglværksvej 10, Tystofte og Frankerupvej 96,
Slagelse.
Er en bevaringsværdig bygning optaget i en lokalplan, er
bygningen bedre beskyttet mod uhensigtsmæssige ændringer end en der kun er
udpeget i kommuneplanen. I en lokalplan kan man, ud over at beskytte bygningen
mod nedrivning, også sætte rammer for ombygning og andre udvendige ændringer.
Eksempelvis kan der i en lokalplan være bestemmelser omkring typen af vinduer,
der må isættes. At bevaringsværdige bygninger er bedst beskyttet ses tydeligt
steder, hvor der i en årrække har været en god bevarende lokalplan og hvor
lokalmiljøet aktivt bakker op om den bevarende indsats. Skælskør bymidte er et
eksempel på dette.
Bevaringsværdige bygninger kan dog ikke beskyttes mod
forfald hverken i lokalplaner eller kommuneplan. Hvis ejeren lader en bygning
forfalde kan der opnås en nedrivningstilladelse når det vurderes, at
bevaringsværdierne er gået tabt, eller hvis bygningen er til fare for
menneskers sikkerhed eller sundhed.
Ikke retvisende og manglende vurderinger
En registreringen af ældre dato, som ved de 26 år gamle
registreringer i det tidligere Skælskør Kommune, vil muligvis ikke længere være
retvisende. Derudover er der i store dele af kommunen ikke endnu blevet
foretaget en vurdering af bygningernes bevaringsværdi.
At gamle registreringer ikke nødvendigvis er retvisende, og
at der er områder, der ikke er blevet registreret kan medføre, at
sagsbehandlingen kan blive uens.
Retligt
grundlag
Bygningsfredningslovens kapitel 5 og 6. Planlovens kapitel 4
og 5.
Handlemuligheder
Miljø-,
Plan- og Landdistriktsudvalget kan med dette punkt og dets tilhørende bilag
drøfte, hvordan administrationen fremadrettet skal arbejde med kommunens
bevaringsværdige bygninger.
Vurdering
I de
seneste år har der været en stigende opmærksomhed omkring bygningsbevaring.
Opmærksomheden ses både hos interesseorganisationer, i uddannelses- og
forskningsmiljøerne, hos private aktører og politisk. Det er bl.a. dokumenteret
af Realdania i 2015, at bevaringsværdige bygninger har positiv effekt på
huspriser, turisme og handel (se bilag).
Administrationen vurderer, at den
geografisk skæve fordeling af registrering af bevaringsværdige bygninger, der
for en dels vedkommende er af ældre dato, kan resultere i at bevaringsværdier i
bygninger i Slagelse Kommune går tabt.
Det fremadrettede arbejde med de
bevaringsværdige bygninger kan være:
·
at beskytte flere bygninger igennem
bevarende lokalplaner, eventuelt som temalokalplaner for landsbykulturmiljøer
eller bevaringsværdige landbrugsbygninger i det åbne land,
·
at foretage registreringer af
bevaringsværdige bygninger inden for udvalgte kulturmiljøområder, jf. de
reviderede kulturmiljøbeskrivelser, der skal indgå i Kommuneplan 21,
·
at gennemgå eksisterende bevarende
lokalplaner og byplanvedtægter med henblik på at opdatere listen over
bevaringsværdige bygninger,
·
at igangsætte arbejdet med en
(gen-)registrering af bygningerne i hele kommunen, eventuelt i forbindelse med
revisionen af kommuneplan under den næste byrådsperioden.
En registrering af bygningerne i hele kommunen vurderes at
være en meget omfangsrig og ressourcekrævende opgave.
Kulturmiljørådets
anbefalinger
Kulturmiljørådet
har på møde d. 17. november 2020 drøftet udfordringerne ved de bevaringsværdige
bygningers beskyttelse. Kulturmiljørådet anbefaler, at arbejdet med at
SAVE-registrere de bevaringsværdige bygninger kvalitetssikres med en
følgegruppe, hvori museerne inddrages. Kulturmiljørådet opfordrer til, at der
søges midler til arbejdet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik
indstiller,
1. at Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget drøfter Slagelse Kommunes fremadrettede arbejde med de
bevaringsværdige bygninger.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalget anser arbejdet med bevaringsværdige bygninger som
vigtigt og ønsker at det igangsættes.
Administrationen kommer med forslag til ambitionsniveau og en
proces og ressourceplan.
Emnet indarbejdes i kommuneplanen.
Der afholdes møde med kulturmiljørådet mfl.