Møde i udvalget d. 1. februar 2021

8.     Bevaringsværdige bygninger i Slagelse Kommune (D)

Sagsnr.: 330-2020-131170             Dok.nr.: 330-2020-347397                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Det skal drøftes, hvordan Slagelse Kommune fremadrettet skal arbejde med de bevaringsværdige bygninger i kommunen.
Baggrund
I forbindelse med sagen om nedrivning af bevaringsværdige bygninger på Teglværksvej 10, Tystofte besluttede udvalget, at der skulle fremlægges en generel sag om kommunens SAVE-registrering.
Det er et af planlovens formål, at værdifulde bebyggelser bevares. Efter kommunalreformen i 2007 er det kommunernes opgave at forvalte de kulturhistoriske værdier, der knytter sig til de bevaringsværdige bebyggelser. En bevaringsværdig bygning er en bygning med særlig arkitektonisk eller kulturhistorisk kvalitet af regional eller lokal betydning. SAVE-metoden (Survey of Architectural Values in the Environment) er en almindeligt anvendt metode til registrering og beskrivelse af bygningers bevaringsværdi. Bygninger vurderes som bevaringsværdige efter SAVE-metoden, hvis de får tildelt værdi 1-6, hvor 1 er den højeste værdi.
Status
Der findes et landsdækkende register over fredede og bevaringsværdige bygninger (FBB), hvor kommunerne kan indberette de bevaringsværdige bygninger. Dette har Slagelse Kommune gjort med de SAVE-registrerede bygninger.
I Kommuneplan 2017 er optaget bygninger, som er registeret i FBB med en bevaringsværdi på 1-4.
Der er foretaget SAVE-registreringer i tidligere Skælskør Kommune (1994) samt i Slagelse bymidte (2012) og Korsør bymidte (2012). Der findes desuden et antal bygninger i kommunen, som er udpeget som bevaringsværdige, men som ikke er optaget i kommuneplanen. Det skyldes, at de ikke er registreret i FBB. Dette forekommer typisk i ældre lokalplaner og byplanvedtægter.
Store områder af kommunen har endnu ikke fået foretaget en registrering af bevaringsværdige bygninger. Der er sandsynligvis en tilsvarende mængde bevaringsværdige bygninger i disse områder.
I Slagelse kommune er der udarbejdet en række bevarende lokalplaner og lokalplaner med bevaringsbestemmelser.
Muligheder og problemstillinger
En bevaringsværdig bygning skal ifølge kommuneplanens retningslinjer som hovedregel opretholde sin bevaringsværdi, og ombygning af og tilbygning til bevaringsværdige bygninger skal udformes i respekt for bygningens arkitektur og den sammenhæng, som bygningen indgår i. Dette er dog i realiteten svært at håndhæve, da en kommuneplan kun gør sig gældende overfor administrationen og denne sjældent modtager ansøgninger om eksempelvis udskiftning af vinduer - sådanne arbejder kræver ikke ansøgninger ifølge bygningsreglementet.
Bevaringsværdige bygninger, udpeget i Kommuneplanen må jf. Bygningsfredningsloven ikke nedrives, før Slagelse Kommune har meddelt, om der nedlægges forbud eller gives tilladelse. Et forbud nedlægges efter planlovens § 14, hvilket betyder, at der inden for et år skal offentliggøres et forslag til en lokalplan, der forhindrer nedrivning. Et forbud efter planlovens § 14 kræver politisk opbakning og godkendelse til at igangsætte en lokalplan, der ofte er imod ejerens ønske. Eksempler på nyere tilladelser til nedrivning af bevaringsværdige bygninger er Teglværksvej 10, Tystofte og Frankerupvej 96, Slagelse.
Er en bevaringsværdig bygning optaget i en lokalplan, er bygningen bedre beskyttet mod uhensigtsmæssige ændringer end en der ”kun” er udpeget i kommuneplanen. I en lokalplan kan man, ud over at beskytte bygningen mod nedrivning, også sætte rammer for ombygning og andre udvendige ændringer. Eksempelvis kan der i en lokalplan være bestemmelser omkring typen af vinduer, der må isættes. At bevaringsværdige bygninger er bedst beskyttet ses tydeligt steder, hvor der i en årrække har været en god bevarende lokalplan – og hvor lokalmiljøet aktivt bakker op om den bevarende indsats. Skælskør bymidte er et eksempel på dette.
Bevaringsværdige bygninger kan dog ikke beskyttes mod forfald hverken i lokalplaner eller kommuneplan. Hvis ejeren lader en bygning forfalde kan der opnås en nedrivningstilladelse når det vurderes, at bevaringsværdierne er gået tabt, eller hvis bygningen er til fare for menneskers sikkerhed eller sundhed.
Ikke retvisende og manglende vurderinger
En registreringen af ældre dato, som ved de 26 år gamle registreringer i det tidligere Skælskør Kommune, vil muligvis ikke længere være retvisende. Derudover er der i store dele af kommunen ikke endnu blevet foretaget en vurdering af bygningernes bevaringsværdi.
At gamle registreringer ikke nødvendigvis er retvisende, og at der er områder, der ikke er blevet registreret kan medføre, at sagsbehandlingen kan blive uens.
Retligt grundlag
Bygningsfredningslovens kapitel 5 og 6. Planlovens kapitel 4 og 5.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan med dette punkt og dets tilhørende bilag drøfte, hvordan administrationen fremadrettet skal arbejde med kommunens bevaringsværdige bygninger.
Vurdering
I de seneste år har der været en stigende opmærksomhed omkring bygningsbevaring. Opmærksomheden ses både hos interesseorganisationer, i uddannelses- og forskningsmiljøerne, hos private aktører og politisk. Det er bl.a. dokumenteret af Realdania i 2015, at bevaringsværdige bygninger har positiv effekt på huspriser, turisme og handel (se bilag).
Administrationen vurderer, at den geografisk skæve fordeling af registrering af bevaringsværdige bygninger, der for en dels vedkommende er af ældre dato, kan resultere i at bevaringsværdier i bygninger i Slagelse Kommune går tabt.
Det fremadrettede arbejde med de bevaringsværdige bygninger kan være:
·         at beskytte flere bygninger igennem bevarende lokalplaner, eventuelt som temalokalplaner for landsbykulturmiljøer eller bevaringsværdige landbrugsbygninger i det åbne land,
·         at foretage registreringer af bevaringsværdige bygninger inden for udvalgte kulturmiljøområder, jf. de reviderede kulturmiljøbeskrivelser, der skal indgå i Kommuneplan 21,
·         at gennemgå eksisterende bevarende lokalplaner og byplanvedtægter med henblik på at opdatere listen over bevaringsværdige bygninger,
·         at igangsætte arbejdet med en (gen-)registrering af bygningerne i hele kommunen, eventuelt i forbindelse med revisionen af kommuneplan under den næste byrådsperioden.
En registrering af bygningerne i hele kommunen vurderes at være en meget omfangsrig og ressourcekrævende opgave.
Kulturmiljørådets anbefalinger
Kulturmiljørådet har på møde d. 17. november 2020 drøftet udfordringerne ved de bevaringsværdige bygningers beskyttelse. Kulturmiljørådet anbefaler, at arbejdet med at SAVE-registrere de bevaringsværdige bygninger kvalitetssikres med en følgegruppe, hvori museerne inddrages. Kulturmiljørådet opfordrer til, at der søges midler til arbejdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter Slagelse Kommunes fremadrettede arbejde med de bevaringsværdige bygninger.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget anser arbejdet med bevaringsværdige bygninger som vigtigt og ønsker at det igangsættes.
Administrationen kommer med forslag til ambitionsniveau og en proces og ressourceplan.
Emnet indarbejdes i kommuneplanen.
Der afholdes møde med kulturmiljørådet mfl.