Møde i udvalget d. 30. november 2020
4. Opfølgning budget 2020-2023 (D)
Sagsnr.: 330-2020-154338 Dok.nr.: 330-2020-447259 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark
for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 2023 og den løbende opfølgning i
2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28.
oktober 2019 budget for 2020 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et
styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilaget indeholder det samlede
styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens
punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
|
Overskrift
|
Status og forventet
tidsplan
|
Udvalg
|
Status-farve (tekst)
|
Ansvarlig
|
Budgetaftale 2020
|
|||||
2.d.1
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio. |
Vi begynder så småt at kunne
se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er
implementeret.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Chef Henrik Skov
|
2.d.2
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser. På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio. |
Vi begynder så småt at kunne
se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er
implementeret.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Chef Henrik Skov
|
2.d.3
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio. |
Integrationsindsatsen er
forsat blandt landets bedst placerede kommuner på benchmark. Det har været
muligt at opnå besparelse på bl.a. Danskuddannelse, fordi antallet af
S-kursister (udenlandske arbejdstagere) og integrationsborgere var faldende i
første halvår. Tilsvarende opnås færre indtægter i grundtilskud og
resultattilskud på integrationsborgere. Antallet af S-kursister forventes at
stige i andet halvår. Det medfører samlet set et merforbrug. Området er
omfattet budgetgaranti.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Leder Helle S.D. Larsen / Chef
Henrik Skov
|
2.d.4
|
Partierne anerkender, at
Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og
beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio. |
Det vurderes tidligst at være
i 2021 den forventede besparelse kan opnås. Udfordringerne i forhold til at
nå i mål i år har primært været 1) takststigning på Center for
Specialundervisning (STU) og 2) COVID-19 har bevirket, at det ikke har været
muligt at mødes med udbyderne og drøfte/forhandle om omlægning af STU til at
være mere beskæftigelsesrettet.
|
SBU
|
Udfordringer!!
|
Leder Zina Zvizdic / Chef
Henrik Skov
|
3.c
|
Der tilføres midler til
social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune
udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i
omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med
en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne
gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto
følgende beløb (i 1.000 kr.)
2020 2021 2022 2023 28.500 38.700 48.700 80.400 |
Til trods for de ekstra
tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr.
en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været
budgetlagt tilstrækkeligt med.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Ledere Marianne Søgaard og
Helle Guldager / Chef Henrik Skov
|
4.
|
Partierne er opmærksomme på,
at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler
den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet
yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i
2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i
2023.
|
Til trods for de ekstra
tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr.
en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været
budgetlagt tilstrækkeligt med.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Ledere Marianne Søgaard og
Helle Guldager / Chef Henrik Skov
|
11.b
|
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år) |
Det samlede indsatsbudget
nedsættes med 2 mio.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Leder Marianne Søgaard / Chef
Henrik Skov
|
11.c
|
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr. |
Med afskaffelsen af
deltagerbetalingen for S-kursister havde sprogcentret en forventning om betydelig
tilgang af denne gruppe borgere med ret til Danskuddannelse fra juli 2020.
Dette er ikke sket i forventet omfang bl.a. som følge af COVID-19, hvorfor
sprogcentret igangsætter tilpasning af personaleressourcer i form af
afskedigelser med virkning fra medio 2021.
Sprogcenteret har 0-budget og en besparelse skal derfor udmøntes under integrationsområdet. Der er således indstillet en nedsættelse af modultaksterne for 2021 |
SBU
|
Udfordringer!!
|
Leder Line Cramer / Chef
Henrik Skov
|
12.
|
Partierne ønsker, at Slagelse
Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig
markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2
år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er
enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der
senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til
initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og
uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer: a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år. b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området. c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt. Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen. |
Social- og
Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med
anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse
i Byrådet.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Chef Henrik Skov
|
Retligt
grundlag
Det retlige grundlag for
budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 40. I Regler for
Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den
økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og
Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende
opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsarket og den løbende
opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og
(O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.