Møde i udvalget d. 7. august 2017
6. Rammer og tidsplan for udarbejdelse af kvalitetsrapport 2016/2017 (B)
Sagsnr.: 330-2017-45410 Dok.nr.: 330-2017-422482 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kvalitetsrapporten er et
kommunalt mål- og resultatstyringsværktøj. Rapporten skal understøtte en
systematisk evaluering og resultatopfølgning på kommunalt niveau og fungere som
grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling.
Der skal udarbejdes en
kvalitetsrapport hvert andet år med godkendelse senest den 31. marts det
efterfølgende kalenderår. Desuden er det angivet i bekendtgørelsen om
kvalitetsrapporter, hvilke andre krav der er til udarbejdelse og indhold. Det
er en politisk beslutning, om der skal indgå andre indikatorer i rapporten, end
dem der er bestemt i bekendtgørelsen.
Kvalitetsrapporten er et tema i
360 graders analysen på skoleområdet. Formålet med analysen har været, at
belyse muligheder for at gøre processen med den kommende kvalitetsrapport mere
effektiv og meningsfuld.
Den 6. juni 2017 behandlede
Uddannelsesudvalget 360 graders analysen på skoleområdet. Her anbefalede
Udvalget, at kvalitetsrapporten bliver så enkel som mulig, og gerne med bilag
der favner de fokusområder, som Udvalget ønsker at holde fast i.
Den 19. juni 2017 godkendte
Økonomiudvalget, at der udarbejdes en tidsplan til Uddannelsesudvalgets møde i
august, der bl.a. omfatter kvalitetsrapporten.
Forslag til rammer
Af områder belyst i 360 graders analysen vedr.
kvalitetsrapporten har især antallet af indikatorer samt antallet af rapporter betydning
for, hvor effektiv arbejdsprocessen med kvalitetsrapporten kan blive.
Opfølgningen på resultater af de nationale og kommunale mål
har især betydning for, hvor meningsfuldt arbejdet med rapporten vil blive
oplevet.
Antallet af rapporter
Administrationen anbefaler, at der kun udarbejdes én
rapport. I stedet for at udarbejde skolerapporter, kan resultater der er
obligatoriske på skoleniveau fremgå af et samlet tillæg til kvalitetsrapporten.
Det vil spare tid for både administrationen og skolelederne,
og det vil give politikkerne lettere adgang til at se de enkelte skolers
resultater ved behandlingen af kvalitetsrapporten.
Desuden har der været en oplevelse af, at anvendelsen af
skolerapporterne ikke helt har stået mål med det store arbejde, det har været
at udarbejde dem. Det nye ledelsesinformationssystem(LIM) forventes også at
kunne erstatte skolerapporternes funktion på en mere effektiv måde.
Antallet af indikatorer og afsnit i rapporten
Administrationen anbefaler, at der ud over de lovpligtige
indikatorer, fortsat følges op på resultatmålene i den gældende skolepolitik
via kvalitetsrapporten. Dette forhindrer dobbeltrapportering.
Skolerne har oplevet, at det er ressourcekrævende at skaffe
data i forhold til de to temaer Den åbne skole og Globalt udsyn, innovation
og entreprenørskab. Derfor vil administrationen se på, hvordan opfølgningen
kan forenkles.
Administrationen foreslår, at der skæres ned på afsnit og
indikatorer, der ikke er obligatoriske eller indgår i skolepolitikken.
Indikatorerne Elevfravær og Uddannelsesparathed bevares. Indikatorerne
Kommunale læsetest, Antal elever i specialklasser samt Prøvekarakterer i
10. klasse udgår.
Desuden foreslår administrationen, at afsnittet Centrale
understøttende indsatser til forbedring af kvaliteten udgår, da det ikke er
obligatorisk. Administrationen har også mulighed for at skære lidt ned på de
forklarende tekster, så omfanget af rapporten bliver mindre.
Administrationen anbefaler, at der i tillægget til
kvalitetsrapporten kun indgår de resultater på skoleniveau, der er et krav i
bekendtgørelsen.
Færre indikatorer vil gøre udarbejdelse af
kvalitetsrapporten mere effektiv og rapporten mere læsevenlig og fokuseret på
de kommunale og nationale resultatmål. Opstår der interesse for flere eller
supplerende oplysninger, kan de hentes i Undervisningsministeriets Datavarehus
(LIS), der er offentlig tilgængelig. Desuden kan Center for Skole være
behjælpelig med at fremskaffe oplysninger som ikke er tilgængelige i
datavarehuset, f.eks. resultater af de kommunale læsetest.
Administrationen anbefaler, at skolelederne fortsat
udarbejder en samlet vurdering af egen skole, og at vurderingerne kommer til at
fremgå i tillægget til kvalitetsrapporten, sammen med skoleresultaterne.
Alternativt skulle administrationen vurdere skolerne, da vurderingerne er et
krav i bekendtgørelsen.
Forslag til rammer og opbygning
fremgår af bilag 1.
De lovpligtige indikatorer
fremgår af bilag 2.
Opfølgning på kvalitetsrapporten
En systematisk feedback-proces mellem politikere,
administration og skolens interessenter om opfølgningen på de nationale og
kommunale mål kan bidrage til en øget fælles forståelse for succeser,
udfordringer og barrierer, så organisationen kan træffe bedre beslutninger.
Der har været gode erfaringer med årlige dialogmøder mellem
skolechef og skoleledere, hvor kvalitetsrapporten har været en del af
grundlaget for samtalerne. I dette skoleår har der været afholdt tematiserede
læringssamtaler med alle skoleledere.
Administrationen vil fortsat udvikle på de tematiserede
læringssamtaler og anbefaler, at der også bliver mulighed for en opfølgende feedback-proces
om resultater og mål mellem Uddannelsesudvalget og skolerne. Det kommende
Uddannelsesudvalg bør være med til at beslutte, på hvilken måde det skal ske. Det
kunne f.eks. være i forbindelse med ét af de to årlige dialogmøder mellem
Udvalget og skolebestyrelserne.
I forhold til, hvem der skal have mulighed for at udtale sig
om kvalitetsrapporten inden den behandles politisk, er det administrationens
forslag, at det kun bliver de nærmeste interessenter. Dette vil også bidrage
til at gøre arbejdsprocessen mere effektiv og meningsfuld. Administrationen
anbefaler derfor, at kvalitetsrapporten sendes i høring i skolebestyrelserne
(lovpligtigt), de relevante faglige organisationer (BUPL og DLF) og det fælles
elevråd (SKE). Tidligere har kvalitetsrapporten også været sendt i høring i
Ungerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Forslag til tidsplan
Tidsplanen adskiller sig kun på et enkelt punkt i forhold
til tidligere år.
Det fremgår, at der skal være en opfølgning på
kvalitetsrapporten, efter at den er blevet godkendt af Byrådet.
Processen med udarbejdelse af kvalitetsrapporten forløber
over samme periode som tidligere. Med forslag til om ændrede rammer er der en
klar forventning om, at arbejdet vil kræve færre ressourcer for
administrationen og skolelederne.
Tid
|
Indhold
|
Ansvar
|
August-november 2017
|
Skabelon til rapport udarbejdes.
Data fra centrale databaser og
skoleledere indsamles.
Rapport udarbejdes.
|
CFS + skoleledere
|
December 2017 - januar 2018
|
Høringsperiode
Særskilt sag vedr. de nationale
test udarbejdes.
|
CFS + høringsparter
|
Primo februar 2018
|
Behandling
af høringssvar.
Sag
til Uddannelsesudvalg og Byråd udarbejdes.
|
CFS
|
Primo marts 2018
|
Uddannelsesudvalget
indstiller kvalitetsrapport til godkendelse i Byrådet, herunder særskilt sag
vedr. de fortrolige resultater af de nationale test.
|
UU
|
Ultimo marts 2018
|
Byrådet godkender kvalitetsrapporten.
|
Byråd
|
Senest 31. marts 2018
|
Kvalitetsrapporten
offentliggøres.
|
CFS
|
Efterfølgende
|
Opfølgning
på resultater og arbejdet med udvalgte mål og temaer.
-
Tematiserede læringssamtaler mellem skolechef og skoleledere.
- Feedback-proces
mellem politikere og skoler om mål og resultater.
|
CFS + UU + skoleledere
|
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan godkende administrationens forslag
til rammer og tidsplan for udarbejdelse af kvalitetsrapporten eller beslutte
ændringer i forslaget.
Vurdering
Med de ændrede rammer til
kvalitetsrapporten har Center for Skole en forventning om, at processen med den
kommende kvalitetsrapport bliver mere effektiv og meningsfuld.
Center for Skole vurderer, at
der i kvalitetsrapporten fortsat skal følges op på resultatmålene i den
nuværende skolepolitik, for at undgå dobbeltrapportering. Den nuværende
skolepolitik gælder til og med 2018.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at der kun udarbejdes én rapport, hvor skoleresultater på de obligatoriske
indikatorer fremgår af et samlet tillæg til rapporten.
2.
at forslag til indikatorer godkendes.
3.
at der bliver en opfølgende feedback-proces mellem Uddannelsesudvalget og
skolerne. Det kommende Uddannelsesudvalg beslutter, på hvilken måde det skal
foregå.
4.
at kvalitetsrapporten sendes i høring i skolebestyrelserne, BUPL, DLF og
det fælles elevråd (SKE).
5.
at forslag til tidsplan godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 7. august 2017:
Fraværende:
Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.