Møde i udvalget d. 10. maj 2017
4. Initiativretssag - arbejdsmiljøet for de ansatte i hjemmeplejen (B)
Sagsnr.: 330-2017-21900 Dok.nr.: 330-2017-182473 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen,
Enhedslisten, har den 19. marts 2017 via deres initiativret ønsket, at Byrådet
behandler sagen arbejdsmiljøet for de ansatte i hjemmeplejen som følge af
indførelsen af øgede dokumentationskrav i hjemmeplejen
Baggrund
Enhedslisten mener, at de ansattes arbejdsvilkår i
hjemmeplejen er en af forudsætningerne for, at Slagelse Kommune kan levere den
bedst mulige service over for de borgere, som får hjælp til personlig pleje.
I begyndelsen af 2017 er der indført et nyt
dokumentationssystem, hvor de ansatte i hjemmeplejen skal dokumentere deres
virke, mens de er hos borgeren, det vil sige, at dokumentationen af såkaldte
fokusområder så som uddeling af medicin, observation af borgeren, videregivelse
af oplysninger til sygeplejersken skal foregå, inden besøget hos borgeren er
afsluttet.
Der er vel næppe tvivl om behovet for dokumentation,
planlægning og koordinering, men det kræver mange ressourcer og tid, ellers får
man en stresset arbejdsproces.
For borgeren opleves det under besøget, som om den ansatte
er optaget af andet end borgeren, som er den ansattes kerneopgave.
Retligt
grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet
følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen,
indstiller
1.
at Slagelse Byråd beslutter, at der til hjemmeplejen tilføres de nødvendige
ressourcer for at gennemføre den nødvendige dokumentation af arbejdet.
2.
at Omfanget af denne ressourcetildeling forelægges for Sundheds- og
Seniorudvalget samt for byrådet.
3.
at Administrationen i samarbejde med de ansatte og deres
tillidsrepræsentanter skaber den bedst mulige tilrettelæggelse af de ansattes
besøg hos borgerne, så de ansatte sikres rimelige arbejdsvilkår.
Beslutning i Byrådet den 27.
marts 2017:
Fraværende:
Jørgen Andersen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Niels O. Pedersen (A),
Troels Christensen (I)
Oversendes til Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 10. maj 2017:
Fraværende:
Der udarbejdes et skriftligt svar i forlængelse af
initiativsagen, som også sendes til Byrådets medlemmer.
Administrationen vil se kritisk på den tid, der anvendes til
dokumentation, sammen med nogle af de berørte medarbejdere.
Administrationen ser, at de særligt skærpede krav til
dokumentationen af alle uddelegerede sundhedslovsydelser i hjemmeplejen
indebærer, at start / stop registrering ikke er nok. Ved alle leverancer af
sundhedslovsydelser stilles krav om skriftlighed i forhold til opgavens
konkrete indhold og handleplaner - og fokusområder mv. skal opdateres.
I forhold til arbejdet med værdighedspolitikken er det
naturligt at inddrage borgeren i alle de tilfælde, hvor det giver mening for
borgeren. Hensigten er, at borgeren ikke oplever, at medarbejderen dokumenterer
uden for borgerens hjem, men netop oplever, at være en del af det.
Arbejdet med at forebygge (gen)indlæggelser og i den
forbindelse implementering af triagering i alle vagtlag og ved alle ændringer
af borgeres funktionsniveau kræver tid til dokumentation.
IT - systemet, der anvendes til triagering er
lettilgængeligt, men det betyder dog, at medarbejderne skal arbejde i to
systemer. Der vil i forbindelse af udbud på omsorgssystem være fokus på at
lette denne tilgang.
Implementering af værdighedspolitikken og en kultur, der
arbejder tæt sammen med, og omkring borgerne, og arbejder på at understøtte
borgernes livskvalitet og rehabilitering, stiller krav til kompetent
dokumentation. Der er varslet risikobaseret tilsyn i hjemmeplejen og sygeplejen
- og dokumentationspraksis er et naturligt fokusområde.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.