Møde i udvalget d. 3. maj 2021

9.     Byfornyelsesindsats - Ny anmeldelsesordning (B)

Sagsnr.: 330-2021-12861               Dok.nr.: 330-2021-56048                                            Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til hvorvidt Slagelse Kommune skal benytte sig af muligheden for brug af anmeldelsespligt ved udlejning af private boliger i kommunen.

Baggrund

Loven er trådt i kraft den 1. januar 2021. Formålet er, at bekæmpe boligspekulation, og at sikre, at borgere ikke flytter ind i boliger, der ikke overholder minimumskravene til en god og sund bolig.

Det vil være op til den enkelte kommune, om kommunen vil indføre ordningen samt fastlægge en procedure for, hvordan anmeldelsen til kommunen i givet fald skal foregå. Kommunen har efter anmeldelsen mulighed for at besigtige boligen for at undersøge, om der er sundheds- eller brandfarlige forhold.

Kommunen skal offentliggøre beslutningen om anvendelse af ordningen med en frist på mindst 3 måneder, inden anmeldelsespligten træder i kraft.

Anmeldelsespligten gælder for boliger, der er mere end 20 år gamle, og hvor den sidste lejeaftale er udløbet mere end 6 måneder før boligen søges genudlejet.

I bilag ses en nærmere beskrivelse samt muligheder for brugen af loven. Endvidere er der skitseret et forslag til hvor Slagelse Kommune med fordel vil kunne anvende loven, herunder at fokus skal ligge på de sundhedsfarlige boliger, hvor i der indgår en mulig kondemnering.

Retligt grundlag

Lov om byfornyelse, herunder kommunens eksisterende tilsynsforpligtigelse i byfornyelseslovens § 75.

Handlemuligheder

Kommunen kan vælge ikke, at benytte muligheden i loven. Dette vil betyde, at administrationen benytter sig af den fremgangsmåde vi end til nu har anvendt overfor ejer og lejere i de sundhedsfarlige boliger.

Kommunen kan vælge at gøre brug af loven i sin helhed. Dette vil betyde, at der skal indsættes ekstra ressourcer for, at kunne løfte myndighedsopgaven.

Kommunen kan vælge at benytte sig af loven, begrænset til særlige lejede ejendomme, med særlige specifikationer. Eksempel kan være lejeboliger med bestemte opvarmningsformer.

Vurdering

At benytte sig af mulighederne i loven, vil styrke og være med til at sikre, at kommunens samlede boligmasse fremadrettet lever op til nutidige standards krav, herunder sunde boliger, der opfylder krav til nutidige standard.

Kommunens rådgiver på byfornyelsessager anbefaler i den sammenhæng, at såfremt muligheden anvendes, begrænses indsatsen til at fokus skal ligge på de sundhedsfarlige boliger, hvor i der indgår en mulig kondemnering.

I forhold til ressourcer på området generelt, anbefales dette også fra administrationens side. Hovedformålet med kommunens byfornyelse, at gøre den samlede boligmasse sundere. Denne mulighed vil være med til at styrke, at dette sker.

Administrationens vurdering i den sammenhæng og i forhold til de beboelsesejendomme hvor kondemnable forhold er kommet til kende vil blive vægtet og prioriteret i de indkomne sager. Der vil endvidere blive foretaget syn, der hvor byggeri har fornemmelse af, at der er noget at komme efter.

Det anbefales at det indstilles, at vi anvender ordningen, men at det begrænses til fokus på sundhedsfare i boliger og mulig kondemnering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Begrænset ressource da afdeling for byggeri har meddelt, at de prioritere de indkomne sager, men løser dem, i det omfang, det er dem mulig.

Konsekvenser for andre udvalg

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter om Slagelse Kommune skal gør brug af muligheden i loven, men at det begrænses til fokus på sundhedsfare i boliger og mulig kondemnering.

Bilag

330-2021-131785

Bilag 1 - Notat om anmeldelsespligt og anden forebyggelse - Slagelse Kommune (002)

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt.