Møde i udvalget d. 10. maj 2017
5. Afvikling af valg til Ældrerådet i november 2017 (B)
Sagsnr.: 330-2017-13031 Dok.nr.: 330-2017-204431 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal indstille form for afholdelse af Ældrerådsvalg
til Økonomiudvalget, og i forlængelse af dette anmode om tillægsbevilling til
at dække udgifter forbundet med afvikling af ældrerådsvalget.
Baggrund
I 2017 skal der afholdes valg til Ældrerådet. Ældrerådet er
et lovpligtigt rådgivende råd, der varetager de ældres vilkår og interesser for
at skabe det bedste grundlag for borgere over 60 år i kommunen. Borgere, der
har fast bopæl i kommunen og er fyldt 60 år inden deadline for valget, er
stemmeberettigede og valgbare, hvilket vil være ca. 21.200 borgere.
Ældrerådet i Slagelse Kommune består af 15 medlemmer og fem
stedfortrædere. Valgperioden er fire år og følger byrådsperioden. De nuværende
medlemmer af Ældrerådet er således valgt i 2013. Ældrerådet tiltræder d. 1.1.18
efter valgets afholdelse i november 2017.
I 2013 blev det nuværende Ældreråd valgt ved brevafstemning,
og stemmeprocenten var 49,2 %. I 2009 var der også tale om brevafstemning med
en stemmeprocent på 45,8 %.
Stemmeprocenten ved ældrerådsvalget var i 2013 på 51,9 % på
landsplan, og den mest benyttede afstemningsform var brevstemme med en
gennemsnitlig stemmeprocent på 47,8 %.
Erfaringsmæssigt ses det, at de kommuner, der afholder
ældrerådsvalg med fysisk fremmøde og i kombination med valg til Byråd, generelt
har en højere stemmeprocent, 71,4 i gennemsnit i 2013.
Valgformen besluttes lokalt.
Nedenfor redegøres for mulige modeller for afholdelse af
valget.
Model 1: Fysisk fremmøde i forbindelse med Kommunale og
Regionsrådsvalg
Valget afvikles i forbindelse med
Kommunal- og Regionsrådsvalget d. 21.11.2017, med afstemning på samme 25
lokationer med samme afstemningstid. Ved afvikling af Ældrerådsvalget samtidigt
med Kommunal- og Regionalrådsvalget er der en række formaliteter der skal
overholdes af hensyn til Kommunal- og Regionalrådsvalget bl.a. ift.
afvikling, optælling mv.
Der udsendes valgkort med post til
alle stemmeberettigede.
Denne afvikling kræver, at der er
tydelig opdeling af de forskellige valg, således skal der være tydelig anvisning
til området/lokalet/afsnittet/boksen med valg til Ældrerådet. De fysiske rammer
skal være tydeligt afskærmet fra Kommunal- og Regionsrådsvalget. I visse
tilfælde, særligt på mindre afstemningssteder, vil der skulle lejes et ekstra
separat lokale hertil.
Som ved øvrige valg, skal der være
mulighed for at stemme, hvis det ikke er muligt at møde frem rent fysisk på
dagen. Dette ved Borgerservice, hvortil der skal produceres materiale.
Valgbordet/området til afvikling
af ældrerådsvalget skal konstant bemandes med to personer. Der skal være
mulighed for pauser undervejs, og der skal derfor som udgangspunkt være afsat
fire personer pr. valgbord set over hele dagen. Disse hjælper også til ved
optælling. Agersø og Omø er undtaget fra ovenstående, hvor to personer pr.
valgbord/område vurderes tilstrækkeligt.
I alt skal der således være 96
personer til at bistå ved valget. Der skal være forplejning til de personer,
der bistår ved valget.
Ved afvikling af valget i denne
model er der derfor også en række krav udstyrsmæssigt til Ældrerådsvalget, det
betyder at der fx skal være 25 afstemningsbokse og 25 stemmeurner.
De samlede omkostninger anslås til: 590.000 - 720.000 kr.
(afhængigt af antallet/fordelingen af tilforordnede borgere
og ansatte i kommunen til at bistå ved valget, som alene beløber sig til mellem
ca. 120.000 - 250.000 kr. Porto alene udgør i denne model ca. 170.000 kr. og
indkøb af stemmebokse 125.000 kr.).
Model 2: Brevstemning
Der fremsendes fysisk brev med valgmateriale og frankeret
svarkuvert til de stemmeberettigede borgere. Behovet for tællere vil være ca.
10, hvilket umiddelbart vil kunne dækkes af administrativt personale indenfor
almindelig arbejdstid.
Som nævnt har denne afstemningsform været benyttet de sidste
gange valget har været afviklet.
De samlede omkostninger anslås til: 350.000 kr. (Porto alene
udgør ca. 250.000 kr.)
Model 3: Digital afvikling af valget
Valgmateriale udsendes via digital post og borgerne stemmer
elektronisk. Der udsendes fysisk brev med tilsvarende indhold til borgere
fritaget for digital post (ca. 20% af de stemmeberettigede).
I denne model kan et privat firma stå for hele processen. Der
er forespurgt om priser hos to private firmaer, og umiddelbart ligger priserne
forholdsvis ens.
De samledes omkostninger anslås til: 250.000 kr.
Model 4: Fysisk fremmøde og digitalt (kombination af
model 1 og 3)
Denne model indebærer udsendelse af materiale via digital
post med mulighed for at stemme digitalt eller ved fremmøde. Derudover udsendes
materiale med brev til borgere, fritaget for digital post, med mulighed for at
stemme digitalt eller ved fysisk fremmøde. I denne model vil ovenstående
forhold for både model 1 og 3 gøre sig gældende.
De samlede omkostninger anslås til: 970.000 kr.
Om omkostningerne/beregningerne
Det skal påpeges, at ovenstående omkostninger, beror på
estimater ud fra tidligere afholdte valg, samt bud på priser, indhentet ved
private firmaer. De endelige priser afhænger af de tilbud, der skal indhentes
ved leverandører, hvilket først kan gøres, når model for afholdelse er
besluttet.
Der er ikke i nogen af modellerne medtaget lønudgifter til
administrativt personale som særskilt post i de tidsrum, hvor arbejdet med
valgafholdelsen foregår indenfor normal arbejdstid.
Erfaringen taler i øvrigt for, at der ofte opstår mindre
uforudsete udgifter, hvorfor der til beregning af omkostninger er lagt en
buffer på 30.000 kr. ved hver model.
Ældrerådets anbefaling til udvalget
Ældrerådet har på møder d. 28.2.2017 og 18.4.2017 drøftet
valg til Ældrerådet i 2017, herunder afholdelsesform. Ældrerådet anbefaler
fremmødevalg kombineret med digital afstemning (beskrevet i model 4).
Retligt
grundlag
Retssikkerhedsloven § 30 til 33.
Kompetencen vedr. valg i kommunen er, jf. kompetenceplanen
for Slagelse Kommune, tillagt Økonomiudvalget.
Handlemuligheder
Udvalget skal afgøre hvilken model for afvikling af valget
udvalget vil indstille til Økonomiudvalget. Samtidig skal udvalget anmode
Økonomiudvalget om tillægsbevilling til at dække udgifter forbundet hermed.
Vurdering
Hvis der alene ses på stemmeprocenter, lader det til, at
fysisk fremmødevalg er mest optimalt. Dog er er der begrænset viden om og
erfaring med den digitale afstemningsform til ældrerådsvalget, så det er ikke
muligt sammenligne direkte. Flere kommuner har dog besluttet at benytte digital
afstemning til ældrerådsvalget i 2017 (bl.a. Odense, Aalborg og Frederikshavn),
og det vurderes, at det fremadrettet vil være en form, flere kommuner vælger.
Ved tidligere valg og afstemninger har det været et problem
at rekruttere tilstrækkeligt personale/tilforordnede, og det vurderes som en
udfordring af få tilknyttet det relativt høje antal personer, der er
nødvendige, hvis der bliver tale om fysisk fremmødevalg. Det skal dog bemærkes,
at Ældrerådet mener at kunne skaffe de 96 personer der skønnes nødvendige ved
fremmøde valg. Omkostningerne og ressourceforbruget ved fremmødevalg er
forholdsvist høje. Dette skyldes primært diæter og honorarer til de personer,
der bistår ved valget, samt indkøb af diverse (stemmebokse mv.) samt porto.
Fysisk fremmødevalg er en relativt omfattende form for
afstemning, når det samtidig sker sammen med Kommunal-
og Regionsrådsvalget. Det gælder som ovenfor beskrevet ift. afgrænsning
og opdeling af lokale, men også ift. optælling og registrering mv. Der vil være
en række forskrifter omkring valgafholdelsen, der også vil gælde for denne
form, for at sikre at alle juridiske bestemmelser overholdes i forbindelse med
afviklingen af Kommunal- og Regionsrådsvalget.
Brevstemme er en model, der er erfaring med at anvende, og
samtidig er omkostningerne begrænsede, hvor porto udgør den største post.
Kombinationen af fremmøde og digital afstemning vil teknisk
kunne lade sig gøre. Da der på forhånd ikke vides, hvor mange borgere, der vil
gøre brug af den ene eller anden afstemningsform, vil det være nødvendigt at
opsætte begge modeller for afvikling af valget.
I forhold til omkostningerne er den digitale model klart den
billigste og mindst ressourcekrævende. Digital afstemning vil være i tråd med
Slagelse Kommunes Digitaliseringsstrategi.
De borgere, der vil blive omfattet af den digitale model, er
kun dem, der i forvejen modtager digital post fra det offentlige i e-boks, mens
borgere undtaget fra digital post, modtager fysisk brev.
Yderligere vil der i afstemningsperioden være support og
vejledning til borgerne fra det firma, der i givet fald er ansvarlig for at stå
for processen. I tillæg hertil kan det fremhæves, at alle ved den digitale
model får mulighed for at stemme hjemmefra (digitalt eller via brev), idet der
ikke er behov for transport til afstemningssted. Afstemningsperioden vil heller
ikke være begrænset til en enkelt dag, men kan lægges over en længere periode.
Samlet set anbefaler administrationen model 3, den digitale
afvikling af ældrerådsvalget, med brev til borgere fritaget fra digital post.
Uanset afstemningsform nedsættes der en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra Ældrerådet og administrationen for at sikre afviklingen af
valget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De samlede omkostninger til afholdelse af valg til
Ældrerådet estimeres ved model 3 til 250.000 kr., som skal dækkes ved
tillægsbevilling hos Økonomiudvalget.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget indstiller, at afholdelse af valg til Ældrerådet sker ved model
3, digital afstemning, med brev til borgere fritaget for digital post.
2.
at Udvalget anmoder Økonomiudvalget om tillægsbevilling på 250.000 kr. til
at dække udgifter forbundet med afholdelse af valget.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 10. maj 2017:
Fraværende:
Ann Sibbern (O), Frederik Pedersen (O) og Jens Jørgensen (V)
anbefaler, at ældrerådsvalget afvikles efter model 2 grundet den økonomiske
situation, med anmodning om tillægsbevilling på 350.000 kr. til afviklingen.
Kurt Rasmussen (A) og Steen Olsen (A) anbefaler model 4
under forudsætning af, at Ældrerådet kan garantere det nødvendige antal
tilforordnede og afløsere (reserve), med anmodning om tillægsbevilling på
970.000 kr. til afviklingen.
Videresendes til Økonomiudvalget med ovenstående bemærkning.