Møde i udvalget d. 8. juni 2021

13.   Baseline vedr. Bevægelsesindsats i Dagtilbud og Skoler (O)

Sagsnr.: 330-2020-132542               Dok.nr.: 330-2021-173936          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om involveringen af aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet vedr. arbejdet med bevægelse gennem ’BiDS baseline’.

Sagens indhold

På baggrund af initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplan for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). Procesplanen er vedhæftet som bilag.

Med afsæt i den politiske beslutning og procesplanen har der i perioden fra september 2020 til april 2021 pågået en bred involveringsproces med relevante aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet (processen er blevet forsinket grundet Covid-19). Involveringen er foregået lokalt og digitalt, og der har været fokus på at skabe overblik over igangværende bevægelsesindsatser og -aktiviteter, oplevede udfordringer i forhold til arbejdet med bevægelse samt idéer og ønsker til fremadrettede tiltag. Der har gennemgående været fokus på dialog, sparring og understøttelse sådan, at dagtilbud og skoler løbende har kunne afprøve og igangsætte prøvehandlinger og tiltag med fokus på at få mere bevægelse ind i hverdagen. Som opsamling på involveringsprocessen har administrationen udarbejdet BiDS baseline.

BiDS baseline tilbyder et indblik i national og lokal viden om børn og unges bevægelse, idræts- og fritidsvaner, trivsel, motorik, overvægt og skolefravær. BiDS baseline belyser, hvordan der lokalt arbejdes med bevægelse på henholdsvis dagtil­buds- og skoleområdet, hvilke udfordringer der gør sig gældende samt hvilke idéer og ønsker dagtilbud og skoler har til det frem­adrettede arbejde. Der gives et overblik over igangsatte prøvehandlinger og tiltag. Slutteligt præsenteres en række tværgående opmærksomhedspunkter, som opsummerer de væsentligste pointer for kommunens videre arbejde med bevægelse.

I bilag 1 ses en pixiudgave af BiDS baseline med ”onepagers”, hvor følgende præsenteres:

-      Intro til BiDS baseline

-      Viden og fakta - Et nationalt og lokalt indblik i bevægelse, idræts- og fritidsvaner, trivsel, motorik, overvægt og skolefravær

-      Bevægelse på dagtilbudsområdet

-      Bevægelse på skoleområdet

-      Prøvehandlinger og tiltag med fokus på bevægelse

-      Tværgående opmærksomhedspunkter for det fremadrettede arbejde med bevægelse

I bilag 2 ses maxiudgaven af BiDS baseline, hvor der kan søges mere dybdegående information i de underliggende dokumenter til ovennævnte ”onepagers”.

BiDS baseline og de udledte, tværgående opmærksomhedspunkter har overordnet til hensigt at skabe retning og danne grundlag for fremadrettede handlinger med fokus på bevægelse:

 

Gennemgående perspektiver fra aktører på dagtilbuds- og skoleområdet

Fremadrettet opmærksomhedspunkt

1

Mange dagtilbud og skoler har forskellige forståel­ser af, hvad bevægelse er, hvilke gavnlige effekter der er ved bevægelse, og hvorfor det er vigtigt at arbejde med bevægelse.

 

Et opmærksomhedspunkt er i højere grad at skabe et fælles sprog om bevægelse. Herunder at understøtte dagtilbud og skoler i forhold til deres viden og bevidsthed om, hvad der forstås ved bevægelse, og hvordan bevægelse kan være et middel til positiv udvikling.

2

Flere dagtilbud og skoler har en oplevelse af, at der gennem tiden har været mange og forskellige fokusområder for dagtilbuds- og skoleområdet. Dette kan være medvirkende til, at bevægelse ikke er forankret i hverdagen alle steder.

Et opmærksomhedspunkt er, at et vedva­rende og bæredygtigt fokus på bevægelse er nødvendigt, hvis de gavnlige effekter for børn og unges udvikling og trivsel skal opnås.

 

3

Bevægelse er i højere grad en integreret del af hverdagen hos de dagtilbud og skoler, som aktivt har taget stilling til og skabt en struktur for arbej­det med bevægelse fx gennem en certificerings­proces/den pædagogiske læreplan.

Et opmærksomhedspunkt er at opfordre til og understøtte dagtilbud og skoler i at arbejde mere struktureret med bevægelse. Herunder skabe rammer og retning for mere bevægelse.

4

Mange dagtilbud og skoler foretrækker lokale og matri­kelnære tiltag, der foregår og tager afsæt i det enkelte dagtilbuds/den enkeltes skoles kontekst fx i forbindelse med sparring og kompetenceud­vikling.

Et opmærksomhedspunkt er, at det løbende bør overvejes, hvordan indsatser og initiativer kan tilrettelægges, så de kan foregå og/eller give mening lokalt og matrikelnært.

5

Der er behov for løbende opfølgning og fokus på forankring, hvis projekter og indsatser, som fx certificeringer og frikvartersindsatser, skal bidrage til, at bevægelse bliver en naturlig del af hverdagen i dagtilbud og skoler.

Et opmærksomhedspunkt er, at det løbende bør overvejes, hvordan indsatser og initiativer kan tilrettelægges, så de kan foregå og/eller give mening lokalt og matrikelnært.

 

6

Kommunens strukturerede og vedvarende indsat­ser som fx Åben Dagtilbud og Åben Skole Idræts­partnerskaber er afgørende for, at alle daginstitutioner og skoler samarbejder med idræts- og fritidslivet om bevægelse.

Et opmærksomhedspunkt er, at det kontinuerligt og fra begyndelsen af bør overvejes, hvordan opfølgning og forankring af indsatser sikres, og hvordan kommunen kan bidrage til dette i samarbejde med interne og eksterne samarbejdspartnere.

7

Udfordringerne relateret til bl.a. motorik og overvægt understreger behovet for en tidlig og forebyggende indsats, hvis flere børn skal komme ”godt fra start” i livet.

 

Et opmærksomhedspunkt er at styrke det tværgående og forebyggende samarbejde om motorik og bevægelse mellem forældre, fagpersoner som fx motorikkonsulenter og sundhedsplejersker, dagtilbud og skoler.

8

Mange dagtilbud og skoler har brug for løbende kompe­tenceudvikling, inspiration og sparring fx gennem et bevægelsesnetværk, hvis fokus på bevægelse skal opretholdes i en travl hverdag.

Et opmærksomhedspunkt er at gøre det nemt for dagtilbud og skoler at arbejde med bevægelse gen­nem løbende muligheder for kompetenceudvikling, inspiration og spar­ring.

9

Mange dagtilbud og skoler ønsker mere samarbejde med aktører fra idræts- og fritidslivet fx i form af faste, legende bevægelsestiltag og events.

Et opmærksomhedspunkt er at arbejde med udvikling af lokalt tilpassede samarbejdsmodeller på tværs af idræts- og fritidslivet, dagtilbud, skoler, klub og SFO’er.

10

Adgangen til fysiske rammer som inviterer til leg og bevægelse fx i form af en hal, sal eller moto­rikrum har stor betydning for dagtilbud og skoler.

Et opmærksomhedspunkt er at arbejde med, hvordan kommunen i højere grad kan understøtte dagtilbud og skolers ligelige adgang til idræts- og bevægelsesfaciliteter.

Jf. pkt. 7 i budgetaftalen for 2021–2024 er der afsat 5 mio. kr. af Byrådet til implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler med fokus på at sikre processen samt understøtte lærere og pædagoger. BiDS baseline og de tværgående opmærksomhedspunkter danner grundlag for forslag til udmøntning af disse midler i en beslutningssag på Børne- og Ungeudvalgets udvalgsmøde i september 2021.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage sagen til orientering.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

På baggrund af BiDS baseline vurderer administrationen, at en fremadrettet, prioriteret, struktureret og helhedsorienteret bevægelsesindsats er afgørende for at øge bevægelse, sundhed og trivsel blandt børn og unge. De tværgående opmærksomhedspunkter giver et godt grundlag for en fokuseret og handlingsorienteret indsats, der tager højde for dagtilbuds- og skoleområdets perspektiver.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

BiDS baseline og den fremadrettede bevægelsesindsats tager afsæt i Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og koordineres med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager sagen til orientering.

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)

At 1 - Taget til orientering.

Udvalget bakker op om, at bevægelse ikke skal være en ekstraopgave, men en aktivitet, der er integreret i øvrige indsatser.

Udvalget efterspurgte, at der systematisk kommer afrapportering på effekten af de igangsatte bevægelsesindsatser med afsæt i den udarbejdede og præcenterede baseline. Det er vigtigt at kunne følge de enkelte årgange.

Der planlægges evalueringskonference senere på året samt årligt afrapportering.

Bilag

330-2021-187248

Bilag 1 - BiDS baseline pixiudgave

330-2021-187249

Bilag 2 - BiDS baseline maxiudgave

330-2021-195545

Bilag 3 - Procesplan

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 8. juni 2021:

Fraværende: 

At 3 - Taget til orientering.

Udvalget tilsluttede sig Børne- og Ungeudvalgets beslutning den 7. juni 2021: "Udvalget bakker op om, at bevægelse ikke skal være en ekstraopgave, men en aktivitet, der er integreret i øvrige indsatser.

Udvalget efterspurgte, at der systematisk kommer afrapportering på effekten af de igangsatte bevægelsesindsatser med afsæt i den udarbejdede og præsenterede baseline. Det er vigtigt at kunne følge de enkelte årgange.

Der planlægges evalueringskonference senere på året samt årligt afrapportering."