Møde i udvalget d. 2. september 2019
5. Beslutning af effektmål for ungeindsatsen (B)
Sagsnr.: 330-2017-77212 Dok.nr.: 330-2019-339392 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og
Beskæftigelsesudvalget skal beslutte effektmål for den kommunale
ungeindsats.
Baggrund
I juni 2019 godkendte Byrådet
rammerne for den kommunale ungeindsats. Samtidig besluttede Byrådet, at der
skal udarbejdes nogle få effektmål for indsatsen. Børne- og Ungeudvalget samt
Social-og Beskæftigelsesudvalget følger op på effektmålene halvårligt for at
vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske
målsætninger.
Administrationen har på tværs af
fagområderne udpeget tre indikatorer, som anbefales at indgå i effektmålene:
·
De unges oplevelse af ungeindsatsen
·
Elevfravær i grundskolen
·
Andel unge på forsørgelsesydelse
Effektmålene beskrives nærmere
nedenfor. Fælles for dem er, at de er gradueret med afsæt i en årlig
progression frem mod 2025, hvor det forudsættes at målsætningerne er indfriet.
Administrationen udarbejder status
på effektmålene til politisk behandling i november og maj, hvor de relevante
data er tilgængelige.
De unges oplevelse af
ungeindsatsen
En af grundstenene i ungeindsatsen
er, at den unge er i centrum. Den unge skal opleve at blive inddraget, og at
indsatsen tager udgangspunkt i hans eller hendes ønsker og drømme. Ligeledes
skal den unge opleve, at ungeindsatsen er let tilgængelig. På baggrund heraf
foreslår administrationen nedenstående effektmål.
Data baseres på nogle få spørgsmål,
som den enkelte ung svarer på efter hvert netværksmøde. Tovholder registrerer
svarene i den unges uddannelsesplan, sådan at svarene også kan bruges som
feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge.
95 % af de unge oplever i nogen
eller høj grad at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Andel unge, som i nogen eller høj
grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
|
90%
|
91%
|
92%
|
93%
|
94%
|
95%
|
Andel unge på forsørgelsesydelse
Målet ligger tæt op af de nationale
målsætninger, hvor der er et lokalpolitisk mål om en reduktion i andelen af
unge under 25 år uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked på 20 % fra
2016-2025.
Med denne indikator, som er baseret
på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik, er det muligt at
følge effektudviklingen løbende. Desuden medtager indikatoren de 25-29-årige på
forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I
indikatoren medtages både fleksjob og førtidspension, da målet i videst muligt
omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at
ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende
grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på
første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der
også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge.
Unge i gang med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse,
ligesom i de nationale målsætninger.
Da udviklingen i andelen af unge er
meget sæsonbetinget (uddannelsesstart primært 2 gange årligt), gives der i
november en status for august måned set i forhold til august måned de
forudgående går. I maj gives en status for hele det forudgående år, samt for
januar i forhold til januar de forudgående år.
Administrationen foreslår, at
baselinen er den samme som for den nationale ungemålsætning, nemlig år 2016, så
der sikres en tæt sammenhæng. I 2016 var det 12,6 %, som modtog en forsørgelsesydelse.
Administrationen foreslår en reduktion på 25 % i 2025, hvor den nuværende
målsætning for det nationale mål for de op til 25-årige er 20 %. Reduktionen
forventes at blive stadig mindre over tid, da den tilbageværende målgruppe vil
være stadig vanskeligere at få i uddannelse eller beskæftigelse.
Andelen af unge op til 30 år, som
modtager en forsørgelsesydelse, ekskl. A-dagpenge, er faldet med 25 % i 2025
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Andel unge, som modtager ydelse
|
10,4%
|
10,1%
|
9,9%
|
9,7%
|
9,5%
|
9,4%
|
Elevfravær i grundskolen
I Slagelse er det besluttet at
udvide målgruppen for ungeindsatsen til også at omfatte de 13-14 årige for at
sætte fokus på en forebyggende og tidlig indsats allerede i grundskolen.
Elevernes fravær i grundskolen har stor betydning for deres faglige resultater,
og der er en tæt sammenhæng mellem elevernes afgangsprøver og sandsynligheden
for, at de kommer i uddannelse eller beskæftigelse. Administrationen foreslår
derfor, at denne indikator indgår i effektmålene for ungeindsatsen. Det vil
samtidig understøtte et yderligere fokus på bekæmpelse af fravær i
grundskolerne.
Data vedrører alle elever i 7.-10.
klasse i kommunale folke- og specialskoler. Al fravær medregnes både lovligt,
ulovligt og sygefravær. Da fraværet er meget sæsonbetinget, opgøres status på
et helt skoleår, dvs. de sidste tolv måneder regnet fra henholdsvis november og
maj.
Administrationen foreslår, at
baselinen er den samme som for den nationale ungemålsætning, nemlig år 2016, så
der sikres en tæt sammenhæng. De sidste tre år har det gennemsnitlige fravær for
udskolingselever i Slagelse Kommune været stigende fra 7,01 i 2016/17 til 7,68
i 2018/19. På baggrund heraf foreslår administrationen, at fraværet i 2025 er
reduceret med 1 procentpoint. Administrationen forventer, at der går noget tid,
før forskellige tiltag vil have en effekt på fraværet. Derfor forventes ingen
reduktion i indeværende skoleår.
Udskolingselevernes fravær er
faldet med 1% i skoleåret 2024-2025
|
2019/20
|
2020/21
|
2021/22
|
2022/23
|
2023/24
|
2024/25
|
Andel skoledage udskolingselever
i gennemsnit er fraværende
|
7,7%
|
7,5%
|
7,3%
|
7,1%
|
6,9%
|
6,7%
|
Elevfrafald på
ungdomsuddannelserne
I Jobcenteret har vi siden
1.1.2019 registreret, at 176 unge, har søgt ydelse, hvor årsagen er registreret
som afbrudt uddannelse. Denne registrering sker på baggrund af den unges
udsagn.
Retligt
grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte effektmålene, som de foreligger
eller foreslå andre effektmål.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede effektmål er de
bedste indikatorer, der kan opstilles for ungeindsatsen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren og Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter
effektmålene for ungeindsatsen.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:
Venstre foreslår, at forvaltningens forslag om effektmål
følges - med følgende tilføjelse:
At
forvaltningen til næste udvalgsmøde kommer med oplæg om
yderligere effektmål for den lokale udvikling i forhold til den nationale,
uddannelsespolitiske målsætning om, at 25-årige skal have gennemført en
ungdomsuddannelse, være i ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse:
I 2030 skal mindst 90 procent af de 25-årige have gennemført
en ungdomsuddannelse.
I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har
tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked, være halveret.
Punktet genoptages på kommende udvalgsmøde