Møde i udvalget d. 7. august 2017

15.   Halsebyvej 108, Korsør. Kondemnering (B)

Sagsnr.: 330-2016-42491               Dok.nr.: 330-2017-490071                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Medlem af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget Frederik Pedersen har den 10. maj 2017 anmodet om genoptagelse af sagen med henblik på ophævelse af nedrivningspåbuddet og kondemneringspåbuddet og fjernelse af ejendommen fra listen over faldefærdige bygninger.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 9. januar 2017 at kondemnere ejendommens bolig, meddele afspærringspåbud samt tvangsnedrivning på grundlag af bygningsrapport fra december 2016.
Kondemneringen og påbuddet om tvangsnedrivning blev meddelt den 27. januar 2017. Der blev samtidig gjort opmærksom på, at kondemneringen kan søges ophævet ved at fremsende forslag til udbedring af ejendommen til kommunens godkendelse inden den 27. marts 2017, men ejeren reagerede ikke. Kommunen er derfor i gang med at indhente tilbud på udførelse af nedrivningen.
Ejeren er i gang med en større renovering/tilbygning til garagen på grundlag af en byggetilladelse fra 2013. Nedrivningspåbuddet omfatter kun boligen, der er i så ringe stand, at det ikke vurderes at være økonomisk rentabelt at udbedre den. Bygningen vurderes endvidere at være til fare for omgivelserne.
Der blev den 20. juli 2017 holdt møde med ejeren og dennes samlever og byrådsmedlem Frederik Pedersen. Ejeren/samleveren fandt at kondemneringen og tvangsnedrivningen var ubegrundet og ønskede det ophævet. De var dog ikke indstillet på at fremsende et ”forslag til udbedring” som grundlag for ophævelse af kondemneringen.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om byfornyelse og udvikling af byer (byfornyelsesloven) beskriver kondemnering, afspærring og nedrivning samt ophævelse af kondemnering i § 76 – 79.
Handlemuligheder
Udvalget kan fastholde den tidligere beslutning om kondemnering, afspærringspåbud og tvangsnedrivning.
Udvalget kan stille tvangsnedrivningen i bero, og give ejeren en ny frist til at søge kondemneringen ophævet ved at fremsende et ”forslag til udbedring” af ejendommen til kommunens godkendelse, som afhjælper de kondemnable forhold. Hvis forslaget kan godkendes meddeles en frist på mindst 2 og højst 12 måneder til gennemførelse af ombygningen.
Udvalget kan trække påbuddet om tvangsnedrivning tilbage som betyder, at ejendommen fortsat er kondemneret, og der vil løbende skulle føres tilsyn med overholdelse af afspærringspåbuddet, så ejendommen ikke er til fare for omgivelserne og ikke tages i brug af uvedkommende. Hvis ejeren ikke gør noget ved ejendommen, vil den forfalde yderligere til gene/fare for omgivelserne. Hvis ejendommens kondemnable forhold derimod afhjælpes og ejendommen bringes i overensstemmelse med byggelovgivningen, kan kommunen ophæve kondemneringen.
Vurdering
Ejendommen er i meget dårlig stand og burde nedrives jævnfør Udvalgets tidligere beslutning. Hvis kondemneringen ønskes ophævet bør det ske som angivet i byfornyelseslovens § 79 ved at give ejeren en ny frist for fremsendelse af ”forslag til udbedring” til kommunens godkendelse indeholdende nødvendige tegninger, beskrivelse og tidsplan med videre så det sikres, at de kondemnable forhold bliver afhjulpet og ejendommen ikke vil fremstå væsentligt ringere end andre boliger som opfylder byggelovgivningens bestemmelser. Ved på forhånd at få kommunens godkendelse af ombygningsforslaget, sikres ejendommens ejer, at kommunen ophæver kondemneringen, når forslaget er gennemført. Der kan eventuelt gives en længere frist end 12 måneder til gennemførelse af ombygningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifterne til afspærring af ejendommen påhviler ejendommens ejer.
Hvis ejendommen ikke tvangsnedrives, vil det give en besparelse på mellem 400.000 – 450.000 kr. på driftskontoen til byfornyelse, hvoraf de 70 % er statslig refusion.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Udvalget fastholder sin oprindelige beslutning fra januar 2017 om tvangsnedrivning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Frederik Pedersen (O)
Frederik Pedersen (O) blev af det øvrige udvalg erklæret inhabil jf. Forvaltningsloven §3, da han deltog som en repræsentant for ejeren på møde d. 20 juli.
Frederik Pedersen (O) deltog således ikke i behandling af punktet.
Udvalget stiller tvangsnedrivningen i bero med henblik på at ejeren inden for 2 måneder kommer med forslag til renovering af ejendommen.
Såfremt administrationen ikke har modtaget projektforslag iværksættes tvangsnedrivning.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.