Møde i udvalget d. 8. november 2017

2.     Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-5849                 Dok.nr.: 330-2017-635091                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2017.
Sundheds- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Drift
Der er nu udarbejdet ordinær budgetopfølgning med udgangen af september 2017. Denne budgetopfølgning viser, at Sundheds- og Seniorudvalget i 2017 forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 18,593 mio. kr. Dette er ca. 7 mio. kr. mere end ved budgetopfølgning udgangen af juni 2017. Bilag 1 viser en nærmere specifikation af forbruget på drift.
Det forventede resultat på drift fordeler sig sådan:
Udgiftstype
Mio.kr.
Serviceudgifter
-30.622
Ældreboliger
-600
Ydelsesstøtte
3.100
Huslejetab
-125
Medfinansiering
9.653
Den primære årsag til øget merforbrug findes på virksomheden hjemme- og sygepleje samt vikarteam, hvor merforbruget er steget med 8 mio. kr. siden halvårsregnskabet.   
På myndighedsområdet er der, jf. Sundheds- og Seniorudvalgets beslutning på mødet i august 2017, sket interne omplaceringer med henblik på budgetbalance. Samlet set forventes myndighedsområdets del af politikområde 7.01 at balancere mellem budget og regnskab ved udgangen af 2017.
Hjælpemiddelområdet forventes i regnskab 2017 at have et merforbrug på 5,3 mio. kr., hvilket er svarende til den godkendte handleplan.
Betalinger til regionen for vederlagsfri fysioterapi samt patienter på hospice og færdigbehandlede viser fortsat merforbrug, men ses samlet at være svagt faldende.
Området aktivitetsbestemt medfinansiering viser et stabilt lavere niveau end tidligere år. Mindre forbruget i regnskab 2017 forventes at være i størrelsesordenen 9,6 mio. kr.
Også området SSA- & SOSU-elever forventes at vise mindre forbrug ved udgangen af 2017 med i alt ca. 8,8 mio. kr.
På øvrige områder udvises tilbageholdende adfærd, med henblik på at kunne skabe mulighed for finansiering af udfordrede områder.
Anlæg
Anlæg viser totalt set et forventet mindre forbrug på 6,96 mio. kr. Dette beløb ønskes overført til anvendelse i 2018. Der henvises til bilag 2 med specifikation af de enkelte projekter.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Drift
Der forventes mindre forbrug på følgende områder:
- SSA- og SOSU-elever 8,85 mio. kr.
- Aktivitetsbestemt medfinansiering 9,65 mio. kr.
- Ydelsesstøtte mm. 3,1 mio. kr.
- Kørsel til træning, omsorgstandpleje, indtægt dyre enkeltsager mm. 1,9 mio. kr.
- Tandpleje og Sundhedspleje 0,3 mio. kr.
- Sundhedstilbud 0,5 mio. kr.
- Sekretariat 0,7 mio. kr.
Modsat forventes merforbrug på følgende områder:
- Hjemme- og sygeplejen inkl. vikarteam i størrelsesordenen 27,9 mio. kr. (inkl. merforbrug fra 2016)
- Vederlagsfri fysioterapi 5,55 mio. kr.
- Hospice og færdigbehandlede 3,54 mio. kr.
- Hjælpemiddelområdet 5,356 mio. kr.
Der henvises til bilag 1, hvori alle driftsområder er beskrevet detaljeret.
Handleplaner
Den månedlige opfølgning på handleplanerne er udarbejdet med udgangen af september og forelægges til Udvalgets godkendelse. Opfølgningen på såvel indsatser som økonomisk effekt ses i bilag 3. Der arbejdes på udmøntning af de i handleplanerne beskrevne tiltag, med det mål at opnå det økonomiske resultat, som den enkelte handleplan beskriver.
Der vil ved udgangen af 2017 restere merforbrug på områderne; hjælpemidler samt plejecentrene Blomstergården, Skovvang, Smedegade samt Quistgården/Lützensvej, hvilke forventes indhentet i 2018, således at der er budgetbalance ved udgangen af 2018. På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i december 2017 vil blive forelagt handleplaner for 2018 til godkendelse.
Hjælpemiddelområdet forventes totalt set at fremkomme med et regnskab 2017 svarende til handleplanen. Der er imidlertid behov for justeringer i handleplanen, da de enkelte indsatser afviger tidsmæssigt i forhold til at indhente effekter.
Handleplanen på visitationsområdet viser, at der er sket en markant opbremsning i udviklingen i antal visiterede timer. Dette som direkte effekt af, at visitatorer og hjemme-/sygeplejen fra medio august påbegyndte nye samarbejdsformer tættere på den enkelte borger. Denne indsats har direkte reference til ”Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje” samt den igangværende ”Værdighedsproces”. Dette arbejde fortsættes, udvikles løbende, og følges tæt uge for uge. På nuværende tidspunkt forventes, at visiterede timer ved udgangen af 2017 vil være på et niveau, så budget 2018 overholdes. Myndighedsområdet forventes i regnskab 2017 totalt set at balancere i forhold til det fastsatte serviceniveau.
Sygeplejen forventes at gå ud af 2017 med et merforbrug i størrelsesordenen ca. 12 mio. kr. og hjemmeplejen inkl. vikarteam merforbrug på ca. 15,9 mio. kr.
Der findes følgende generelle handlemuligheder til håndtering af kendte merforbrug:
· En (strammere) handleplan som skaber balance i 2018. Dette forudsætter, at handleplanerne suppleres med yderligere tiltag med henblik på at forbedre områdets økonomiske resultat
· En yderligere handlemulighed kunne omhandle en igangsætning af en personale politisk proces i 2017, med det mål at bringe hurtigere overensstemmelse mellem antal ansatte og indtægter
· En handleplan som skaber balance i 2019. Dette forudsætter, at Byrådet godkender en dispensation fra styringsreglerne
· Tillægsbevilling – via omplacering mellem politikområder inden for udvalgets ramme eller kassefinansieret. Sidstnævnte skal godkendes i Byrådet.
Øvrige områder
Vederlagsfri fysioterapi samt patienter på hospice samt færdigbehandlede forventes at fortsætte på samme udgiftsniveau i 2018 som i indeværende år. Der må således forudses merforbrug i størrelsesordenen ca. 9 mio. kr. totalt set på disse områder. Det er på disse områder ikke realistisk, at udarbejde handleplaner, idet kommunen ingen direkte indflydelse har på forbruget. Der er således behov for, at skabe finansiering til dette forventede merforbrug i 2018. En mulighed for delvis finansiering er den i budget 2018 afsatte budgetpulje på Sundheds- og Seniorudvalgets budgetområde på i alt 9,8 mio. kr.
Konto 6
På Center for Sundhed og Ældres konto 6, administration henstår u-udmøntede digitale gevinstrealiseringer mm. på 822.000 kr. hvilke søges overført til konto 5 under Sundheds- og Seniorudvalget, idet potentialerne vedrører driftsudgifter, som udelukkende afholdes på konto 5. Det drejer sig konkret om digitale gevinst potentialer, der vedrører hovedsageligt digital post, obligatorisk selvbetjening, tale til tekst samt digitale samarbejder. Der er på Centerchefens område centralt midler til finansiering af denne merudgift, idet der har været disponeret med, at afholde udgiften her. Handleplan har været behandlet på Økonomiudvalgets møde, denne vedlægges til orientering.
Behov for budgetbevillinger til puljemidler:
Fra Sundhedsstyrelsen er modtaget tilsagn om tilskud på 1,669 mio. kr. til ”Praksisnært kompetenceløft til forebyggelse og reduktion af udad reagerende adfærd, vold, magtanvendelse og brug af antipsykotika i demensplejen”. Forudsætningen for tilskuddet er, at disse anvendes inden 1. marts 2019.
Der søges nu formelt udgifts- og indtægts budgetbevillinger til afholdelse af udgifter og indtægter.
Vurdering
Det anbefales, at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter muligheden for, at igangsætte den i budgetaftalen for 2018 nævnte analyse – forestået af eksterne konsulenter- af hjemme- og sygeplejen i 2017.
En handleplan for 2018 og 2019 på hjemme- og sygeplejen vil forudsætte, at der sker serviceforringelser og/eller at der gennemføres en personale politisk proces.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, udgiftsbevilling
Drift, indtægtsbevilling
Pleje & Omsorg, 7.01
 
  1.669
 -1.669
 
 
Drift, konto 5
Drift, konto 6
7.01
 
 
   -822
    822
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
  1.669
 -1.669
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i den samlede budgetopfølgning, som skal godkendes af Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september 2017 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget anbefaler over for Økonomiudvalg og Byråd, at tværgående digitale gevinstrealiseringer på i alt 0,822 mio. kr. omplaceres fra konto 6 til konto 5
3.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender opfølgning på handleplaner jf. bilag 3
4.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender justerede handleplaner på Plejecentret Skovvang og Hjælpemiddelområdet
5.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvorvidt analyse af Hjemme- og Sygeplejen, jf. budgetaftalen for 2018, skal igangsættes i 2017
6.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager stilling til, hvorvidt der skal udarbejdes handleplan for hjemme- og sygeplejen for 2018 og 2019, alternativt om der skal søges kassefinansieret tillægsbevilling
7.    at Sundheds- og Seniorudvalget anbefaler over for Økonomiudvalg og Byråd, at der gives udgiftstillægsbevilling på 1,669 mio. kr. og tilsvarende indtægtstillægsbevilling til politikområde 7.01, til ”kompetenceløft på demensområdet”
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. november 2017:
Fraværende: 
Indstillingerne i 1. at), 2. at) og 4. at) med bemærkning om 2. at) også er gældende for overslagsårene (dvs. 2017-2021) følges.
3. at): Udvalget godkender handleplanerne, dog ikke for hhv. hjemmeplejen/vikarteam og sygeplejen, idet området indgår i en kommende ekstern analyse.
5. at): Udvalget ser gerne, at analysen igangsættes snarest muligt. Udvalget ønsker at se oplægget til analysen inden igangsættelse.
6 at): Udvalget ønsker, at der ansøges om en kassefinansieret tillægsbevilling. Udvalget bemærker, at mindre forbrug på aktivitetsbestemt medfinansiering kan indgå til at dække merforbrug. Samlet betyder det en ansøgning på 18,6 mio. kr., såfremt udvalget får lov til at beholde mindre forbrug på medfinansieringen.
7. at): Tiltrædes
Udvalget ønsker at ledige stillinger i sygeplejen besættes.
Udvalget ønsker, med baggrund i den kommende analyse at vurdere de videre handlinger indenfor hjemme- og sygeplejen.
Udvalget pointerer vigtigheden af, at der fortsat prioriteres de nødvendige ressourcer til at løse opgaverne hos borgerne, samt at der sker en hensigtsmæssig planlægning af arbejdet med inddragelse af medarbejderne.
Udvalget ser gerne. at den kommende analyse indeholder:
Takstberegningen/takstfastsættelse og takstafregning
Datagrundlag (herunder sammenhæng mellem plejebehov og normering faggruppeopdelt)
Planlægning
Organisering og ledelse
Visitering i forhold til borgergrundlag
Steen Olsen (A) undlader at stemme, idet han ikke har deltaget i punktets behandling fra start.