Møde i udvalget d. 2. marts 2021

8.     Ændring af retningslinjer for HEL Fritid (B)

Sagsnr.: 330-2020-165910               Dok.nr.: 330-2021-41904            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om retningslinjerne for indsatsen HEL Fritid skal ændres.
Sagens indhold
Slagelse Kommune har siden 2012 haft kontingentordningen HEL Fritid.
Indsatsen indbefatter, at sundhedsplejersker, skolekontaktpersoner, SSP mv. henviser børn til at få økonomisk støtte og vejledning til forløb i forenings- og fritidslivet.
Retningslinjerne for HEL Fritid er på nuværende tidspunkt, at børn/unge mellem 6-17 år kan få økonomisk støtte, såfremt de ikke tidligere har fået støtte af HEL Fritid, eller allerede går til en fritidsaktivitet. HEL Fritid giver støtte til kontingent i seks måneder. Hvis familien ikke lykkes med selv at finansiere kontingentbetalingen efter seks måneder, tilbydes yderligere halv støtte til aktiviteten til de følgende seks måneder. 
Kultur- og Fritidsafdelingen har på baggrund af HEL Fritid 2020 udarbejdet en evalueringsrapport (se bilag 1). I evalueringen fremgår det, at de nuværende retningslinjer for HEL Fritid giver tre udfordringer for fleksibiliteten i HEL Fritid-arbejdet.
I det følgende vil de tre udfordringer kort blive beskrevet, samt tre ændringsmuligheder. Kultur- og Fritidsafdelingen har udarbejdet et dokument, hvor de nuværende retningslinjer samt ændringsmulighederne er uddybet i farvekoder. De nuværende retningslinjer er markeret med rødt, og ændringsmulighederne er markeret med grønt (se bilag 2).
1)   HEL Fritid lykkes ikke med at fastholde alle børn:
Størstedelen af familierne, som får hjælp af HEL Fritid, lykkes med at blive selvfinansierende i forhold til fritidsaktiviteten. Af de afsluttede forløb i 2020 takkede 84 % af familierne nej til yderligere halv kontingentstøtte, fordi de selv kunne betale for aktiviteten for fremtiden. 16% takkede ja til yderligere støtte. De fleste, som takker ja, henvises efter HEL Fritid til andre støttemuligheder, da de endnu ikke er klar til at blive selvfinansierende. De andre støttemuligheder er eksempelvis BROEN, DGI og DIF, hvor enten familien selv eller foreningen skal stå for ansøgnings- og tilmeldingsprocessen. Det kan være uoverskueligt for mange udsatte familier, og dermed stopper børnene/de unge i stedet til fritidsaktiviteten. De 16% ville i 2020 have svaret til 12 HEL Fritid-forløb.
HEL Fritid har bemærket, at mange af de familier, som ikke lykkes med at blive selvfinansierende, typisk er flygtningefamilier. Disse børn/unge får deres første sociale omgangskreds i Danmark gennem fritidsaktiviteten, og mange lærer endda det danske sprog herigennem.
·       Denne udfordring kan afhjælpes ved, at retningslinjerne for fremtiden tillader gentagende kontingentstøtte til de familier, som ikke kan lykkes med selv at kunne betale deres fritidsaktivitet efter hel eller delvist modtaget støtte fra HEL Fritid. Efter hvert enkelt HEL Fritids-forløb vil der blive foretaget en konkret vurdering af behovet. 
2)   HEL Fritid afviser på nuværende tidspunkt børn under 6 år:
HEL Fritid modtager ofte henvisninger på børn under 6 år, som må afvises grundet de nuværende retningslinjer for HEL Fritid.
·       Denne udfordring kan afhjælpes ved, at retningslinjerne for fremtiden tillader kontingentstøtte til børn ned til 2 års alderen. Desuden vil samspillet med andre kommunale indsatser blive bedre, da andre indsatser i kommunen har fokus på at introducere børn til et aktivt fritidsliv så tidligt som muligt.
3)   HEL Fritids kontingentstøtte er ikke koordineret med idræts- og fritidslivets sæsoner:
Idræts- og fritidslivet er typisk sæsonopdelt. En sæson kan både være længere eller kortere, end de seks måneder som HEL Fritid på nuværende tidspunkt giver støtte til.
Hvis sæsonen er længere end seks måneder, medfører det, at familien selv skal finansiere de resterende måneder af sæsonen, før barnet fysisk er startet til aktiviteten. For nogle familier er dette ikke muligt, da de ikke har tilstrækkeligt økonomisk råderum. Andre familier er ikke villige til at betale, fordi de ikke på forhånd er bevidste om, hvilke goder deres børn beriges med som følge af deltagelse i idræts- og fritidslivet.
HEL Fritid erfarer, at når først børnene/de unge er blevet en del af idræts- og fritidslivet, vil familierne gerne prioritere at finansiere medlemskabet, såfremt det er muligt, fordi familien er bevidst om de positive effekter, der følger af deltagelse i idræts- og fritidslivet.
·       Denne udfordring kan afhjælpes ved, at HEL Fritid yder støtte sæsonvist frem for et bestemt antal måneder. Denne ændring vil både gøre det lettere for den enkelte familie at forstå, hvornår og hvor længe de har støtte, og det vil gøre det lettere administrativt både for administrationen i Kultur- og Fritidsafdelingen og for foreningslivet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver mulighed for social dannelse og læren om det sociale samspil. Ydermere gives der bedre indlæring og sociale kompetencer.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende ændringen i retningslinjerne for HEL Fritid, således at der kan tilbydes gentagende hel støtte til de familier, der har behov for det, at der kan gives støtte ned til 2-års alderen, og at støtten kan gives sæsonvis.
b)   At vedtage én eller to ud af de tre beskrevne ændringsforslag.
c)    At vedtage det præsenterede med konkrete ændringer eller undtagelser.
d)   At fastholde de nuværende retningslinjer for HEL Fritid.
Ændringen af retningslinjerne vil betyde, at HEL Fritid samlet set vil kunne støtte færre familier indenfor den økonomiske ramme. Modsat vil de familier, der får et forløb, med højere sikkerhed være fastholdt, når HEL Fritid slipper familierne.
Vurdering
IDAN’s undersøgelse ”Motions- og sportsvaner i Slagelse Kommune” fra 2018 viser, at en stor del af borgerne i kommunen har socioøkonomiske udfordringer.
Administrationen vurderer, at de tre forslag til ændringer af retningslinjerne for HEL Fritid vil bidrage til en højere fastholdelsesprocent i idræts- og fritidslivet. På lang sigt vil det dermed have en positiv effekt på dele af de socioøkonomiske udfordringer, der ses i kommunen.
Slagelse Kommunes idrætspolitik har som mål at aktivere og fastholde inaktive borgere. Ved at HEL Fritid kan tilbyde gentagende sæsonvis støtte, kan det undgås, at udsatte børn og unge stopper til deres fritidsaktiviteter på grund af økonomiske begrænsninger.
Den nyeste måling fra 2019 viser, at 21,1% af de 3-årige i Slagelse Kommune allerede er kategoriseret som overvægtige. Ved at ændre retningslinjerne til, at HEL Fritid kan yde støtte ned til 2-års alderen, kan HEL Fritid medvirke til en positiv udvikling af procentsatsen. Desuden vil HEL Fritid være med til at understøtte de andre kommunale indsatser, som har fokus på at introducere små børn for bevægelse tidligt, eksempelvis Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber og BiDS (Bevægelse i Dagtilbud og Skoler).
Til trods for at HEL Fritid kan hjælpe færre børn og unge (i 2020 svarende til maksimalt 12 forløb), hvis retningslinjerne ændres til det foreslåede, vurderer administrationen, at en ændring af retningslinjerne vil øge fastholdelsesprocenten på lang sigt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2021 er der afsat 142.207 kr. til kontingentbetalinger i HEL Fritid.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender de foreslåede ændringer af retningslinjerne for HEL Fritid.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
Udvalget følger indsatsen løbende med henblik på bl.a. at vurdere resultaterne af ændringerne.