Møde i udvalget d. 2. marts 2021
8. Ændring af retningslinjer for HEL Fritid (B)
Sagsnr.: 330-2020-165910 Dok.nr.: 330-2021-41904 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal
beslutte, om retningslinjerne for indsatsen HEL Fritid skal ændres.
Sagens indhold
Slagelse Kommune har siden 2012
haft kontingentordningen HEL Fritid.
Indsatsen indbefatter, at
sundhedsplejersker, skolekontaktpersoner, SSP mv. henviser børn til at få
økonomisk støtte og vejledning til forløb i forenings- og fritidslivet.
Retningslinjerne for HEL Fritid
er på nuværende tidspunkt, at børn/unge mellem 6-17 år kan få økonomisk støtte,
såfremt de ikke tidligere har fået støtte af HEL Fritid, eller allerede går til
en fritidsaktivitet. HEL Fritid giver støtte til kontingent i seks måneder.
Hvis familien ikke lykkes med selv at finansiere kontingentbetalingen efter
seks måneder, tilbydes yderligere halv støtte til aktiviteten til de følgende
seks måneder.
Kultur- og Fritidsafdelingen har
på baggrund af HEL Fritid 2020 udarbejdet en evalueringsrapport (se bilag 1). I
evalueringen fremgår det, at de nuværende retningslinjer for HEL Fritid giver
tre udfordringer for fleksibiliteten i HEL Fritid-arbejdet.
I det følgende vil de tre
udfordringer kort blive beskrevet, samt tre ændringsmuligheder. Kultur- og
Fritidsafdelingen har udarbejdet et dokument, hvor de nuværende retningslinjer
samt ændringsmulighederne er uddybet i farvekoder. De nuværende retningslinjer
er markeret med rødt, og ændringsmulighederne er markeret med grønt (se bilag
2).
1)
HEL Fritid lykkes ikke med at fastholde alle børn:
Størstedelen af familierne, som får hjælp af HEL Fritid,
lykkes med at blive selvfinansierende i forhold til fritidsaktiviteten. Af de
afsluttede forløb i 2020 takkede 84 % af familierne nej til yderligere halv
kontingentstøtte, fordi de selv kunne betale for aktiviteten for fremtiden. 16%
takkede ja til yderligere støtte. De fleste, som takker ja, henvises efter HEL
Fritid til andre støttemuligheder, da de endnu ikke er klar til at blive
selvfinansierende. De andre støttemuligheder er eksempelvis BROEN, DGI og DIF,
hvor enten familien selv eller foreningen skal stå for ansøgnings- og
tilmeldingsprocessen. Det kan være uoverskueligt for mange udsatte familier, og
dermed stopper børnene/de unge i stedet til fritidsaktiviteten. De 16% ville i
2020 have svaret til 12 HEL Fritid-forløb.
HEL Fritid har bemærket, at mange af de familier, som ikke
lykkes med at blive selvfinansierende, typisk er flygtningefamilier. Disse
børn/unge får deres første sociale omgangskreds i Danmark gennem
fritidsaktiviteten, og mange lærer endda det danske sprog herigennem.
·
Denne udfordring kan afhjælpes ved, at retningslinjerne for
fremtiden tillader gentagende kontingentstøtte til de familier, som ikke kan
lykkes med selv at kunne betale deres fritidsaktivitet efter hel eller delvist modtaget
støtte fra HEL Fritid. Efter hvert enkelt HEL Fritids-forløb vil der blive
foretaget en konkret vurdering af behovet.
2)
HEL Fritid afviser på nuværende tidspunkt børn under 6 år:
HEL Fritid modtager ofte henvisninger på børn under 6 år, som
må afvises grundet de nuværende retningslinjer for HEL Fritid.
·
Denne udfordring kan afhjælpes ved, at retningslinjerne for
fremtiden tillader kontingentstøtte til børn ned til 2 års alderen. Desuden vil
samspillet med andre kommunale indsatser blive bedre, da andre indsatser i
kommunen har fokus på at introducere børn til et aktivt fritidsliv så tidligt
som muligt.
3)
HEL Fritids kontingentstøtte er ikke koordineret med idræts- og
fritidslivets sæsoner:
Idræts- og fritidslivet er typisk sæsonopdelt. En sæson kan både
være længere eller kortere, end de seks måneder som HEL Fritid på nuværende
tidspunkt giver støtte til.
Hvis sæsonen er længere end seks måneder, medfører det, at
familien selv skal finansiere de resterende måneder af sæsonen, før barnet
fysisk er startet til aktiviteten. For nogle familier er dette ikke muligt, da
de ikke har tilstrækkeligt økonomisk råderum. Andre familier er ikke villige
til at betale, fordi de ikke på forhånd er bevidste om, hvilke goder deres børn
beriges med som følge af deltagelse i idræts- og fritidslivet.
HEL Fritid erfarer, at når først børnene/de unge er blevet en
del af idræts- og fritidslivet, vil familierne gerne prioritere at finansiere
medlemskabet, såfremt det er muligt, fordi familien er bevidst om de positive
effekter, der følger af deltagelse i idræts- og fritidslivet.
·
Denne udfordring kan afhjælpes ved, at HEL Fritid yder støtte
sæsonvist frem for et bestemt antal måneder. Denne ændring vil både gøre det
lettere for den enkelte familie at forstå, hvornår og hvor længe de har støtte,
og det vil gøre det lettere administrativt både for administrationen i Kultur-
og Fritidsafdelingen og for foreningslivet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver mulighed for social dannelse og
læren om det sociale samspil. Ydermere gives der bedre indlæring og sociale
kompetencer.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)
Godkende ændringen i retningslinjerne for HEL Fritid, således at der kan
tilbydes gentagende hel støtte til de familier, der har behov for det, at der kan
gives støtte ned til 2-års alderen, og at støtten kan gives sæsonvis.
b) At
vedtage én eller to ud af de tre beskrevne ændringsforslag.
c)
At vedtage det præsenterede med konkrete ændringer eller undtagelser.
d) At
fastholde de nuværende retningslinjer for HEL Fritid.
Ændringen af retningslinjerne vil
betyde, at HEL Fritid samlet set vil kunne støtte færre familier indenfor den
økonomiske ramme. Modsat vil de familier, der får et forløb, med højere
sikkerhed være fastholdt, når HEL Fritid slipper familierne.
Vurdering
IDANs undersøgelse Motions-
og sportsvaner i Slagelse Kommune fra 2018 viser, at en stor del af
borgerne i kommunen har socioøkonomiske udfordringer.
Administrationen vurderer, at de
tre forslag til ændringer af retningslinjerne for HEL Fritid vil bidrage til en
højere fastholdelsesprocent i idræts- og fritidslivet. På lang sigt vil det
dermed have en positiv effekt på dele af de socioøkonomiske udfordringer, der
ses i kommunen.
Slagelse Kommunes idrætspolitik
har som mål at aktivere og fastholde inaktive borgere. Ved at HEL Fritid kan
tilbyde gentagende sæsonvis støtte, kan det undgås, at udsatte børn og unge
stopper til deres fritidsaktiviteter på grund af økonomiske begrænsninger.
Den nyeste måling fra 2019 viser,
at 21,1% af de 3-årige i Slagelse Kommune allerede er kategoriseret som
overvægtige. Ved at ændre retningslinjerne til, at HEL Fritid kan yde støtte
ned til 2-års alderen, kan HEL Fritid medvirke til en positiv udvikling af procentsatsen.
Desuden vil HEL Fritid være med til at understøtte de andre kommunale
indsatser, som har fokus på at introducere små børn for bevægelse tidligt,
eksempelvis Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber og BiDS (Bevægelse i Dagtilbud
og Skoler).
Til trods for at HEL Fritid kan
hjælpe færre børn og unge (i 2020 svarende til maksimalt 12 forløb), hvis
retningslinjerne ændres til det foreslåede, vurderer administrationen, at en
ændring af retningslinjerne vil øge fastholdelsesprocenten på lang sigt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2021 er der afsat 142.207 kr.
til kontingentbetalinger i HEL Fritid.
Tværgående konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender de foreslåede ændringer af
retningslinjerne for HEL Fritid.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende:
At 1: Godkendt.
Udvalget følger indsatsen løbende med henblik på bl.a. at
vurdere resultaterne af ændringerne.