Møde i udvalget d. 6. marts 2017

3.     Drøftelse af plan for grundvandsbeskyttelse (D)

Sagsnr.: 330-2016-25256               Dok.nr.: 330-2017-78843                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Miljøstyrelsen har undersøgt, hvor godt grundvandet i store dele af Slagelse Kommune er beskyttet mod forurening. Undersøgelsen har resulteret i en udpegning af områder, hvor grundvandet er sårbart overfor nitrat, benævnt ”Indsatsområder”. Indsatsområderne udgør samlet 42,6 km², svarende til 7,5% af kommunens areal. I indsatsområder er der ofte behov for en særlig indsats for at beskytte grundvandet mod nitrat. Kommunen er forpligtet til at lave en plan for, hvordan grundvandet i indsatsområderne skal beskyttes, dels i forhold til nitrat, dels i forhold til pesticider og andre miljøfremmede stoffer.

Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget er blevet orienteret om planopgaven på møderne den 3. oktober og 5. december 2016. På det sidste møde blev det aftalt, af der afholdes en temadrøftelse.
Der har indtil videre været afviklet følgende eksterne aktiviteter om indsatsplanen:
· Møde med vandværkerne den 13. oktober 2016
· Møde i Grundvandsrådet den 29. november 2016
· Opfølgende dialogmøde med Gefion den 24. januar 2017
· Offentligt borgermøde den 28. februar 2017.
Center for Teknik og Miljø vil på udvalgsmødet præsentere grundlaget for indsatsplanen med henblik på, at udvalget drøfter nogle centrale problemstillinger og principper for det videre arbejde med indsatsplanen. På baggrund af drøftelserne vil udvalget på et af de førstkommende udvalgsmøder få forelagt principperne til godkendelse
 Følgende problemstillinger ønskes drøftet på udvalgsmødet:
1) Omfanget af indsatser – i form af ophør med brug af pesticider og reduktion af gødningsanvendelse – med det formål at begrænse udvaskningen af nitrat og pesticider i særligt sårbare områder indenfor indsatsområderne.
2) Hensyn ved fastlæggelse af indsatser. Udover grundvandets sårbarhed kunne det eksempelvis være vigtigheden af de boringer, der beskyttes eller den lokale opbakning til indsatser.
3) Påbud til den enkelte lodsejer, hvis indsatser ikke kan gennemføres via frivillige aftaler.
Alle indsatser, der begrænser lovlig anvendelse af pesticider og/eller gødning, skal ske mod fuld erstatning til den berørte lodsejer. Kommunen skal i indsatsplanen angive, om indsatserne skal betales af kommunen eller af de vandværker, der har gavn af indsatsen. Vandværkerne har mulighed for at etablere et vandsamarbejde, så de i fællesskab finansierer indsatserne.
I det vedlagte notat er der en kort gennemgang af, hvad der er formålet med en indsatsplan, samt hvad de centrale problemstillinger og dilemmaer er i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Slagelse Kommune er forpligtet til at lave en indsatsplan i de udpegede indsatsområder. Indsatsplanen skal forholde sig til nitrat, pesticider og andre stoffer, der kan forurene grundvandet, og som er en følge af menneskelig aktivitet. Kommunen kan derudover vælge at lade indsatsplanen dække områder udenfor de udpegede indsatsområder. Ligeledes kan kommunen fastlægge grundvandsbeskyttende tiltag i nærområderne omkring vandværksboringerne (såkaldte BNBO’er).
Der er stort politisk råderum for at beslutte, hvad indsatsplanen skal indeholde af indsatser til beskyttelse af grundvandet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indsatser, der begrænser lovlig anvendelse af pesticider og/eller gødning, udløser en kompensation til berørte landmænd på i størrelsesordenen 3-5.000 kr./ha/år, afhængig af restriktionernes art og jordens handelsværdi. Den samlede omkostning afhænger i høj grad af, hvor store arealer, der gennemføres indsatser på.
Hvis der eksempelvis gennemføres indsatser i de mest sårbare indsatsområder – ca. 700 ha –forventes omkostningerne til at kompensere lodsejerne at blive i størrelsesordenen 3 mio. kr./år. Begrænses indsatsen til de særligt sårbare indsatsområder med størst grundvandsdannelse – ca. 400 ha - vil omkostningerne blive i størrelsesordenen 1,7 mio. kr./år.
400 ha henholdsvis 700 ha svarer til 9 % og 16 % af de udpegede indsatsområder.
Hvis der i stedet gennemføres indsatser i f.eks. 25 % af indsatsområderne, forventes omkostningerne at blive i størrelsesordenen 4,5 mio. kr./år.
Hvis vandværkerne skal betale for indsatserne, vil dette medføre en stigning i vandprisen.
Skal det enkelte vandværk finansiere indsatsen i eget opland, vil omkostningerne for det enkelte berørte vandværk blive 10-400 øre/m³, afhængig af omfanget af indsatserne og vandværkets størrelse. Scenariet hvor indsatserne omfatter 400 ha vil koste de berørte vandværker 10-180 øre/m³.
Etableres der et vandsamarbejde til fælles at finansiere indsatserne, vil omkostningerne kunne udlignes mellem de deltagende vandværker.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at principperne for indsatsplan Slagelse drøftes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Drøftet.
Udvalget ønsker et temamøde for Byrådet  om grundvand og indsatsplanlægning.