Møde i udvalget d. 6. marts 2017
3. Drøftelse af plan for grundvandsbeskyttelse (D)
Sagsnr.: 330-2016-25256 Dok.nr.: 330-2017-78843 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Miljøstyrelsen har undersøgt, hvor godt grundvandet i store
dele af Slagelse Kommune er beskyttet mod forurening. Undersøgelsen har
resulteret i en udpegning af områder, hvor grundvandet er sårbart overfor
nitrat, benævnt Indsatsområder. Indsatsområderne udgør samlet 42,6 km²,
svarende til 7,5% af kommunens areal. I indsatsområder er der ofte behov for en
særlig indsats for at beskytte grundvandet mod nitrat. Kommunen er forpligtet
til at lave en plan for, hvordan grundvandet i indsatsområderne skal beskyttes,
dels i forhold til nitrat, dels i forhold til pesticider og andre miljøfremmede
stoffer.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget er blevet orienteret om
planopgaven på møderne den 3. oktober og 5. december 2016. På det sidste møde
blev det aftalt, af der afholdes en temadrøftelse.
Der har indtil videre været afviklet følgende eksterne
aktiviteter om indsatsplanen:
·
Møde med vandværkerne den 13. oktober 2016
·
Møde i Grundvandsrådet den 29. november 2016
·
Opfølgende dialogmøde med Gefion den 24. januar 2017
·
Offentligt borgermøde den 28. februar 2017.
Center for Teknik og Miljø vil på udvalgsmødet præsentere
grundlaget for indsatsplanen med henblik på, at udvalget drøfter nogle centrale
problemstillinger og principper for det videre arbejde med indsatsplanen. På
baggrund af drøftelserne vil udvalget på et af de førstkommende udvalgsmøder få
forelagt principperne til godkendelse
Følgende problemstillinger ønskes drøftet på udvalgsmødet:
1) Omfanget
af indsatser i form af ophør med brug af pesticider og reduktion af
gødningsanvendelse med det formål at begrænse udvaskningen af nitrat og
pesticider i særligt sårbare områder indenfor indsatsområderne.
2) Hensyn ved
fastlæggelse af indsatser. Udover grundvandets sårbarhed kunne det eksempelvis
være vigtigheden af de boringer, der beskyttes eller den lokale opbakning til
indsatser.
3) Påbud til
den enkelte lodsejer, hvis indsatser ikke kan gennemføres via frivillige
aftaler.
Alle indsatser, der begrænser lovlig anvendelse af
pesticider og/eller gødning, skal ske mod fuld erstatning til den berørte
lodsejer. Kommunen skal i indsatsplanen angive, om indsatserne skal betales af
kommunen eller af de vandværker, der har gavn af indsatsen. Vandværkerne har
mulighed for at etablere et vandsamarbejde, så de i fællesskab finansierer
indsatserne.
I det vedlagte notat er der en kort gennemgang af, hvad der
er formålet med en indsatsplan, samt hvad de centrale problemstillinger og
dilemmaer er i Slagelse Kommune.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Slagelse Kommune er forpligtet til at lave en indsatsplan i
de udpegede indsatsområder. Indsatsplanen skal forholde sig til nitrat,
pesticider og andre stoffer, der kan forurene grundvandet, og som er en følge
af menneskelig aktivitet. Kommunen kan derudover vælge at lade indsatsplanen
dække områder udenfor de udpegede indsatsområder. Ligeledes kan kommunen
fastlægge grundvandsbeskyttende tiltag i nærområderne omkring vandværksboringerne
(såkaldte BNBOer).
Der er stort politisk råderum for at beslutte, hvad
indsatsplanen skal indeholde af indsatser til beskyttelse af grundvandet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indsatser, der begrænser lovlig anvendelse af pesticider
og/eller gødning, udløser en kompensation til berørte landmænd på i
størrelsesordenen 3-5.000 kr./ha/år, afhængig af restriktionernes art og
jordens handelsværdi. Den samlede omkostning afhænger i høj grad af, hvor store
arealer, der gennemføres indsatser på.
Hvis der eksempelvis gennemføres indsatser i de mest sårbare
indsatsområder ca. 700 ha forventes omkostningerne til at kompensere
lodsejerne at blive i størrelsesordenen 3 mio. kr./år. Begrænses indsatsen til
de særligt sårbare indsatsområder med størst grundvandsdannelse ca. 400 ha -
vil omkostningerne blive i størrelsesordenen 1,7 mio. kr./år.
400 ha henholdsvis 700 ha svarer til 9 % og 16 % af de
udpegede indsatsområder.
Hvis der i stedet gennemføres indsatser i f.eks. 25 % af
indsatsområderne, forventes omkostningerne at blive i størrelsesordenen 4,5
mio. kr./år.
Hvis vandværkerne skal betale for indsatserne, vil dette
medføre en stigning i vandprisen.
Skal det enkelte vandværk finansiere indsatsen i eget
opland, vil omkostningerne for det enkelte berørte vandværk blive 10-400
øre/m³, afhængig af omfanget af indsatserne og vandværkets størrelse. Scenariet
hvor indsatserne omfatter 400 ha vil koste de berørte vandværker 10-180 øre/m³.
Etableres der et vandsamarbejde til fælles at finansiere
indsatserne, vil omkostningerne kunne udlignes mellem de deltagende vandværker.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at principperne for indsatsplan Slagelse drøftes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
Drøftet.
Udvalget ønsker et temamøde for Byrådet om grundvand og
indsatsplanlægning.