Møde i udvalget d. 2. november 2020
7. Tids- og procesplan for kommende Integrationspolitik (B)
Sagsnr.: 330-2020-146531 Dok.nr.: 330-2020-410390 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
På baggrund af Social- og Beskæftigelsesudvalgets beslutning
på mødet d. 4/5 2020, hvor man ønskede at få fremlagt en ny tids- og procesplan
under hensyn til COVID-19, præsenteres udvalget for 2 muligheder til
beslutning.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal på baggrund af
tidligere udvalgsbeslutning beslutte, hvilken tids- og procesplan, man ønsker
skal danne baggrund for det videre arbejde med en kommende integrationspolitik
i Slagelse Kommune. Der fremlægges et udkast til en plan, hvor tidsperspektivet
for en endelig integrationspolitik er juni 2021 (bilag 1) og en, hvor
tidsperspektivet er april 2021 (bilag 2). Begge planer er udarbejdet uden at
kende de præcise mødedatoer for de politiske udvalg i 2021, hvorfor
tidsplanerne kan rykke sig både frem og tilbage afhængigt af kommende politisk
mødekalender. Den væsentligste forskel i de to fremlagte procesplaner udover
tidsperspektivet er, hvornår og hvordan man i processen ønsker den brede
borgerinddragelse. Med henvisning til de erfaringer, Center fra Arbejdsmarked
har gjort sig ift. borgerinddragelse i centerets budgetproces, hvor det viste
sig vanskeligt at få en bred deltagelse af borgere, lægges der via udkast til
tids- og indholdsplan for borgermøde (bilag 3) op til en proces, der har
karakter af paneldebat/konference, hvor der i tiden op til udsendes
invitationer ud bredt via dagspresse, sociale medier og Center for
Arbejdsmarkeds øvrige netværk og kommunikationskanaler.
Retligt
grundlag
Det retslige grundlag afgøres af
det endelige omfang af tværfaglighed og brede i en kommende
integrationspolitik.
Lovgivning inden for
integrationsområdet er: Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven,
Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Danskuddannelsesloven, Lov om Aktiv
Beskæftigelsesindsats, Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse
efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om
aktiv social politik eller Integrationsloven.
Herudover kan lovgivning omfatte blandet andet, Lov om
Dagtilbud, Folkeskoleloven, Retsplejeloven mv.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at der arbejdes videre ud fra enten
mulighed 1 (bilag 1) eller mulighed 2 (bilag 2), eller bede administrationen
udarbejde en ny tids- og procesplan på baggrund af udvalgets drøftelse.
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at begge fremlagte tids- og procesplaner, er anvendelige ift.
udarbejdelsen af en kommende integrationspolitik.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det er forventningen at afholdelse af et borgerrettet online
arrangement inkl. paneldeltagere, moderator og professionelt videokonference
set-up, kan afholdes for 50.000 til 60.000 kr. afhængigt af antal deltagere
m.v.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ved beslutning om en tværgående
integrationspolitik, vil der skulle foretages høring i alle berørte fagudvalg,
Økonomiudvalget og relevante §17 stk. 4 udvalg mv.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender en tids- og procesplan.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:
Morten Hass Augustsen (V)
Genoptages ved næste møde i Social- og
Beskæftigelsesudvalget med et oplæg til en procesplan, der tager afsæt i de
muligheder der er jf. Corona-restriktionerne, herunder en brug af sociale
medier.
Det skal fortsat vægtes højt, at der inddrages borgere og et
bredt udsnit af samarbejdspartnere, herunder daginstitutioner, skoler,
boligselskaber, foreninger mv.