Møde i udvalget d. 7. februar 2017

6.     Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)

Sagsnr.: 330-2017-9092                 Dok.nr.: 330-2017-71773                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget, Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget (UU), Handicap- og Psykiatriudvalget (HPU) og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) orienteres om etablering af en tværgående Mestringsenhed.
Baggrund
I forbindelse med budget 2017-2020 vedtog Byrådet, at der skulle etableres en tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU til håndtering af særligt sårbare unge.
Overgangen fra ung til voksen for særligt sårbare unge mellem 15 og 25 har i en årrække været genstand for opmærksomhed. Gruppen er væsentligt større antalsmæssigt end kommunens størrelse måtte antages at give anledning til. Niveauet burde ligge på 20 unge, med et udsving på +/- 5, der årligt skifter tilknytning fra Center for Børn og Familie til Center for Handicap og Psykiatri, når de fylder 18 år. Det faktiske tal ligger på ca. 35 unge.
Overordnet set oplever Center for Handicap og Psykiatri 3 problematikker i overgangen fra ung til voksen.
1. Antallet er for stort – gennemsnitligt modtager Center for Handicap og Psykiatri 15 borgere ”for meget” om året fra børne-/ungeområderne – set ud fra de budgetmæssige forudsætninger.
2. Det er kun ca. halvdelen af de unge, der på forhånd er kendte i Center for Handicap og Psykiatri, hvilket både fagligt og økonomisk er særdeles uhensigtsmæssigt for både borger og kommune.
3. En stor del af borgergruppen er så udfordrede, at de skal visiteres til relativt dyre foranstaltninger – herunder midlertidige/permanente botilbud. Eksempelvis er der ca. 20 borgere, der forventes at skulle visiteres til et midlertidigt botilbud i 2017, gennemsnitsprisen for disse tilbud er ca. 550.000 kr.
Gruppe af unge er kendetegnet ved at have store fysiske og psykiske udfordringer og de har generelt mange forskellige kontaktflader til kommunale myndigheder og indsatser.  De unges udfordringer og problemstillinger er tillige meget forskelligartede.
De myndigheder de unge og deres forældre møder er Center for Handicap og Psykiatri, Center for Børn og Familie, Jobcenteret og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Der er etableret et tværfagligt koordinationsudvalg, som mødes månedligt, hvor konkrete sager om overgang mellem centrene bliver fremlagt og håndteret. Koordinationsudvalget har deltagelse af myndighedssagsbehandlere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri, Jobcenteret og Center for skole, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Blandt indsatserne kan nævnes § 85 støtte, mentorer, efterværn, bostøtte, personlig assistance, støtte til uddannelse, behandlingstilbud indenfor misbrug og psykiatri, støttet beskæftigelse m.v.
Vurdering
Udfordringen, i forhold til at begrænse overgangen til Handicap og Psykiatri, ligger i at det nuværende tværfaglige samarbejde udelukkende består i koordination – dvs. mht. screening og visitation til andre centre når de unge fylder 18 år. Der er ikke, i den nuværende samarbejdsmodel, ind tænkt fokus på forebyggelse og forberedelse til et voksenliv, på styrkelse af egen mestring og højere grad af selvstændighed.
Antagelsen er, at de unge vil kunne udvikle en større handlekraft og blive mere selvhjulpne, ved en målrettet og koordineret indsats, hvor de udførende virksomheder inddrages i processen, og deres viden og erfaring med at skabe forandring, recovery og mestring medtænkes.
For nogle unges vedkommende vil de efter indsatsen kunne overgå til Jobcenteret/Ungeenheden, og komme i job på særlige vilkår eller særlig understøttet uddannelse.
For den øvrige del af ungegruppen vil indsatsen udvikle og styrke de unges sociale og praktiske kompetencer og de unge antages at få et mindre støttebehov ift. bl.a. § 85, og kommunen kan undgå, at så mange visiteres til bosted. For de unge handler det om trivsel, selvstændighed og et liv, der i højere grad ligner andre unges liv og muligheder.
Endelig vil den udvidede indsats medvirke til at sikre højere kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen til førtidspension.
Etablering af Mestringsenhed
I forlængelse af andre kommuners erfaringer på området og et forberedende arbejde internt etableres en Mestringsenhed, et samarbejdsforum, der skal supplere og muligvis erstatte det eksisterende samarbejde omkring koordinationsudvalget, hvor der helt konkret sættes fokus på lærings- og træningsaktiviteter.
Enheden forankres ledelsesmæssigt i Center for Handicap og Psykiatri og opgaverne bemandes med medarbejdere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri samt repræsentanter fra relevante udførere. Hvor det er relevant inddrages repræsentanter fra Jobcenteret, skoler, fritidstilbud og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
De involverede medarbejdere tilknyttes til enheden med de opgaver, de bringer ind i samarbejdet, men er fortsat organisatorisk en del af deres fagcentre. Enheden får egen fysisk adresse, af hensyn til de unges oplevelse af ”en indgang” og en sammenhængende indsats.
De medarbejdere, der indgår i enheden gives kompetence til at træffe beslutning om iværksættelse af aktiviteter og indsatser indenfor på forhånd aftalte rammer.
Hovedaktiviteterne i indsatsen bliver
· Screening og inddragende samtaler med de unge og familien, der giver indblik i den unges drømme, ressourcer og udfordringer
· Formulering af en mestringsplan, som tager udgangspunkt i den unges egne mål og oplevelser af udfordringer
· Iværksættelse af træningsaktiviteter med forskellige samarbejdspartnere, der giver øget indsigt i den unges egen mestring og udviklingspotentialer
· Opfølgning hver 3. måned, justering af mestringsplanen i samarbejde med den unge/familien.
Aktiviteterne skal tage højde for den unges og familiens situation, såvel sociale, økonomiske og personlige.
Målgruppen
Målgruppen er unge i alderen 15-25 år, der har så store fysiske eller psykiske udfordringer, at de sandsynligvis vil få tilkendt ydelser efter servicelovens voksenparagraffer med den nuværende samarbejdsmodel. Ved fuld implementering skal Mestringsenheden tage fat i kendte sager fra det 15 år.
Enheden starter ud med at screene de unge, der er sat til overdragelse i 1. kvartal 2017. Med tiden vil enheden kunne inddrage unge i alderen 15-25 år, som hverken uddannelses- eller beskæftigelsesmæssigt befinder sig indenfor normalområdet.
Mål, succeskriterier og indikatorer
I forhold til mål og succeskriterier tages der udgangspunkt i de tre opstillede problematikker, der blev skitseret i ovenstående indledning samt de budgetmæssige forudsætninger.
Det overordnede mål for Mestringsenheden er, at særligt sårbare unge får mulighed for at udvikle egen handlekraft og bliver mere selvhjulpne.
Succeskriterier
Indikatorer
Gruppen af særligt sårbare unge, der overgår til Center for Handicap og Psykiatri når de fylder 18 år reduceres.
 
Når Mestringsenheden er i fuld drift skal antallet ned med 5 borgere om året, indtil overgangen er reduceret til 20 borgere. Mestringsenheden forventes at være i fuld drift fra 1. januar 2018.
 
Center for Handicap og Psykiatri skal kende en højere andel af de unge, der kommer fra børne-/ungeområdet.
 
Center for Handicap og Socialpsykiatri opnår et kendskab til mindst 80 % af de unge, der overgår fra børne-/ungeområdet, fra 1. januar 2018.
 
Unge i aldersgruppen 18 til 25 år, der modtager § 85 støtte, enten via Jobcenteret eller via Center for Handicap og Psykiatri reduceres.
 
Reduktion med 10 % årligt frem til 2019.
Samlet fald i antal ny-visiterede borgere på henholdsvis § 85 og § 107 reduceres og fald i det samlede udgiftsniveau for gruppen.
 
Fremlægges senere, når der foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.
Opholdslængden på § 107, midlertidige botilbud reduceres.
Fremlægges senere, når der foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.
 
Der afrapporteres til Handicap- og Psykiatriudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget hvert år i september måned.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2017 afholdes udgifterne til Mestringsenheden af de respektive fagudvalg. Udgifterne opgøres så de kan udskilles og danne grundlag for eventuel fastsættelse af særskilt bevilling til enheden fra 2018.
En halvering af målgruppen for Handicap og Psykiatri på ca. 15 borgere, kan komme til at betyde merudgifter for Jobcenteret og muligvis Center for Børn og Familie. En række af de 15 borgere årligt, får allerede en § 85 foranstaltning i Jobcenteret. Så umiddelbart vil arbejdet med at reducere dette antal også komme Jobcenteret til gode. Der hvor der kan være en udfordring i forhold til Jobcenteret er, hvis vi reelt bliver bedre til at undgå botilbud til de unge, så kommer de på § 85, og hvis indsatsen lykkes optimalt, vil de unge komme under 15 timers § 85, hvilket vil flytte udgiften til Jobcenteret.
Et midlertidigt botilbud til unge koster i gennemsnit ca. 550.000 kr. (2015 tal), en borger på 14 timers § 85 koster ca. 275.000 kr. om året – så der hvor det lykkedes vil det ca. være en halvering af den kommunale udgift - hvis borgeren har max. antal § 85 timer. Der kan være afledte udgifter til alternative foranstaltninger i andre centre, f.eks. til beskæftigelsesforanstaltninger, som ikke er beskrevet her.
Denne udvikling vil være det centrale mål for Mestringenheden og kommunens økonomi, men det vil foranledige, at der skal ske en flytning af udgifter fra Center for Handicap og Psykiatri til Jobcenteret, hvis dette sker. Udviklingen af udgiftsfordelingen mellem de involverede centre følges i 2017, og såfremt der sker en synlig ændring i udgiftsmønsteret medtages en ændring i forhold til budgetopfølgningen ultimo 2017 eller ved budget 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Socialdemokratiet tager ikke orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.