Møde i udvalget d. 30. november 2020

6.     Analyse af arbejdsmarkedsområdet (D)

Sagsnr.: 330-2020-154339             Dok.nr.: 330-2020-447274                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte den af Mploy (nu BDO) udarbejdede analyse på arbejdsmarkedsområdet samt forholde sig til de input, der kom til rapporten i forbindelse med Byrådets temamøde den 18. november 2020.
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde d. 15.06.2020, punkt 34 beslutter økonomiudvalget, at de ønsker forelagt en økonomisk analyse af beskæftigelsesområdet, med henvisning til at tallene for Slagelse Kommune afviger fra tilsvarende kommuner. Analysen ønskes forelagt, sådan at den kan indgå i budget 2021-2024
På baggrund af dette har Mploy (nu BDO) foretaget et servicetjek af området. Formålet med servicetjekket er dels at afdække potentialer for at optimere beskæftigelsesindsatsen og derigennem forbedre effekter og reducere antallet af personer på offentlig forsørgelsesydelser, og dels at belyse og vurdere udviklingen i offentligt forsørgede og scenarier for den fremadrettede udvikling.
Rapporten viser at Slagelse igennem en årrække har leveret gode resultater, dog har udviklingen i 2018 og 2019 vist mindre gunstige resultater, sammenlignet med de øvrige vestsjællandske kommuner og med landsplan. Forsørgelsestrykket er derved steget, men er fortsat mindre end i sammenlignelige kommuner.
Stigningen fra 2018 til 2019 skyldes primært stigningen i antallet på sygedagpenge, fleksjob og førtidspensionister.
Der ses potentialer for at lave besparelser indenfor flere målgrupper.
Enhedsomkostninger i Slagelse, er blandt de laveste i de 20 kommuner, som Mploy (BDO) har lavet et servicetjek af. Det afspejler sig i det serviceniveau der er leveret.
Der gives beskæftigelsestilbud og afholdes samtaler i mindre grad end i de andre kommuner.
Kommuner med sammenlignelige rammevilkår, der klarer sig bedre har et betydeligt højere serviceniveau. Samtalefrekvens og virksomhedsrettede indsatser kan med fordel styrkes for mange målgrupper, men kan kræve en investering eller en prioritering af ressourcer.
På trods af de lave omkostninger, så klarer Slagelse sig godt på flere områder. Skabelsen af bedre effekter er afhængig af de ressourcer der er til rådighed. En yderligere reduktion i ressourcer vil vanskeliggøre at skabe bedre effekter, det vurderes derimod, at det kan være nødvendigt at investere i ressourcer og ændre i prioriteringer for at opnå optimal effekt.
Den samlede rapport munder ud i 4 hovedveje, der kan følges for at nedbringe gruppen på offentlig forsørgelse.
1.    hovedvej – effektiv håndtering af konsekvenserne af Covid-19
2.    hovedvej – styrke fokus på forebyggelse af fastholdelse i sygedagpengeindsatsen
3.    hovedvej – borgere på kanten af arbejdsmarkedet skal udvikles ud mod job
4.    hovedvej – opbremsning i tilkendelser af førtidspension på sigt
De 4 hovedveje har ledt Mploy til 11 forslag, som kan medvirke til at optimere effekterne i beskæftigelsesindsatsen.
De 11 forslag omfatter samlet besparelser på 58 mio. kr. på konto 5. En stor del af forslagene bygger på udvikling af indsatsen indenfor den eksisterende ramme.
3 forslag forudsætter en investering i indsatsen, som enten på kort eller lang sigt tjenes hjem og forventes at kunne give afkast for kommunen. Investeringerne er primært indenfor områder, hvor der er en god sikkerhed for at investeringen tjenes hjem. Der er foreslået en investering på samlet 7,5 mio. Kr. i 2021, hvoraf 4,1 mio. kr. er på konto 6 og ligger indenfor servicerammen. 2,5 mio. kr. er en midlertidig investering i håndtering af stigningen i ledigheden som følge af Covid-19. Det er væsentligt at være opmærksom på, at kommunen formentlig allerede gennem regulering af de kommunale beskæftigelsestilskud har modtaget kompensation for stigende udgifter til indsatsen for ledige.
Mploy vurderer, at der med de beskrevne initiativer, er potentiale for at hente gevinster via optimeringer af effekter, som kan sikre en samlet nedgang i det samlede antal ydelsesmodta-gere fremadrettet. Med initiativerne forventes det, at Slagelse kan følge den forventede uvikling på landsplan, men samtidig også kan nedbringe antallet af ydelsesmodtagere yderligere ift. budgetforudsætningerne.
Forslagene er uddybet i sagens bilag.
Bemærkninger fra Byrådets temamød den 18. november 2020
For at bevare nuancerne fra drøftelserne ved Byrådets temamøde, er disse udformet som de spørgsmål og svar, der blev drøftet på mødet. Se vedlagte bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Jf. nedenstående tids- og procesplan kan Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfte hvilke af rapportens anbefalinger de vil anbefale prioriteres.
Tidspunkt
Handling
18-11-2020
M-ploys rapport præsenteres ved Byrådets temamøde.
30-11-2020
M-ploys rapport inkl. en opsamling af drøftelserne fra Byrådets temamøde den 18.11. forelægges Social- og Beskæftigelsesudvalget som en drøftelsessag. Herefter videresender SBU sagen til Økonomiudvalget, med bemærkninger om hvilke prioriteringer, SBU anbefaler i forhold til de løsningsmodeller rapporten peger på.
7-12-2020
M-ploys rapport inkl. opsamling fra Byrådets temamøde 18.11. og SBU’s anbefalinger fra 30.11. forelægges Økonomiudvalget som en drøftelsessag, hvor ØU kommer med anbefalinger til det videre arbejde med rapporten og prioritering af løsningsmodellerne.
ØU tilbagesender til SBU, der har den endelige beslutningskompetence i forhold til, hvilke løsninger der skal prioriteres.
Januar 2021
M-ploy rapporten inkl. ØU’s anbefalinger forelægges SBU som en beslutningssag, hvor udvalget træffer endelig beslutning vedr. iværksættelse af løsningsmodeller (vælger SBU at prioritere løsninger, der går ind over ØU’s beslutningskompetence, videresender SBU disse elementer til beslutning i ØU).
Vurdering
Administrationen anbefaler Social- og Beskæftigelsesudvalget, at der arbejdes videre med anbefalingerne fra rapporten med dertilhørende investeringer, samt omprioriteringer, for de områder, hvor der ikke allerede er igangsat noget i forbindelse med budgetaftalen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af om analysens forslag indarbejdes i budgettet, samt hvilke af de 8 forslag der indarbejdes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter rapporten fra Mploy (nu BDO) og samtidig forholder sig til de bemærkninger, der kom til rapporten i forbindelse med Byrådets temamøde den 18. november 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet med følgende bemærkninger:
Administrationen fremkommer med et investeringsoplæg til Økonomiudvalget den 7/12 2020 vedr. iværksættelse af forslag 1. Med afsæt i rapportens oplæg vil det være fire årsværk, der vil foreslås opnormeret med i en tidsbegrænset periode.
Administrationen fremkommer ved næste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget med forslag til, hvilke af rapportens løsningsmodeller det vil være hensigtmæssigt at arbejde videre med, eventuelt i en flerfasemodel. Det er væsentligt, at administrationen i deres forslag medtænker tilgangen i forhold til både ansatte og borgere.
Der skal afrapporteres til Social- og Beskæftigelsesudvalget i forhold til effekterne af de tiltag, der iværksættes.
Ved næste møde ønskes en status vedr. anvendelsen og implementeringen af socialt frikort.