Møde i udvalget d. 30. november 2020
6. Analyse af arbejdsmarkedsområdet (D)
Sagsnr.: 330-2020-154339 Dok.nr.: 330-2020-447274 Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte den af Mploy
(nu BDO) udarbejdede analyse på arbejdsmarkedsområdet samt forholde sig til de
input, der kom til rapporten i forbindelse med Byrådets temamøde den 18.
november 2020.
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde d. 15.06.2020, punkt 34 beslutter
økonomiudvalget, at de ønsker forelagt en økonomisk analyse af
beskæftigelsesområdet, med henvisning til at tallene for Slagelse Kommune
afviger fra tilsvarende kommuner. Analysen ønskes forelagt, sådan at den kan indgå
i budget 2021-2024
På baggrund af dette har Mploy (nu BDO) foretaget et
servicetjek af området. Formålet med servicetjekket er dels at afdække
potentialer for at optimere beskæftigelsesindsatsen og derigennem forbedre
effekter og reducere antallet af personer på offentlig forsørgelsesydelser, og
dels at belyse og vurdere udviklingen i offentligt forsørgede og scenarier for
den fremadrettede udvikling.
Rapporten viser at Slagelse igennem en årrække har leveret
gode resultater, dog har udviklingen i 2018 og 2019 vist mindre gunstige
resultater, sammenlignet med de øvrige vestsjællandske kommuner og med
landsplan. Forsørgelsestrykket er derved steget, men er fortsat mindre end i
sammenlignelige kommuner.
Stigningen fra 2018 til 2019 skyldes primært stigningen i
antallet på sygedagpenge, fleksjob og førtidspensionister.
Der ses potentialer for at lave besparelser indenfor flere
målgrupper.
Enhedsomkostninger i Slagelse, er blandt de laveste i de 20
kommuner, som Mploy (BDO) har lavet et servicetjek af. Det afspejler sig i det
serviceniveau der er leveret.
Der gives beskæftigelsestilbud og afholdes samtaler i mindre
grad end i de andre kommuner.
Kommuner med sammenlignelige rammevilkår, der klarer sig bedre
har et betydeligt højere serviceniveau. Samtalefrekvens og virksomhedsrettede
indsatser kan med fordel styrkes for mange målgrupper, men kan kræve en
investering eller en prioritering af ressourcer.
På trods af de lave omkostninger, så klarer Slagelse sig
godt på flere områder. Skabelsen af bedre effekter er afhængig af de ressourcer
der er til rådighed. En yderligere reduktion i ressourcer vil vanskeliggøre at
skabe bedre effekter, det vurderes derimod, at det kan være nødvendigt at
investere i ressourcer og ændre i prioriteringer for at opnå optimal effekt.
Den samlede rapport munder ud i 4 hovedveje, der kan følges
for at nedbringe gruppen på offentlig forsørgelse.
1. hovedvej
effektiv håndtering af konsekvenserne af Covid-19
2. hovedvej
styrke fokus på forebyggelse af fastholdelse i sygedagpengeindsatsen
3. hovedvej
borgere på kanten af arbejdsmarkedet skal udvikles ud mod job
4. hovedvej
opbremsning i tilkendelser af førtidspension på sigt
De 4 hovedveje har ledt Mploy til 11 forslag, som kan medvirke
til at optimere effekterne i beskæftigelsesindsatsen.
De 11 forslag omfatter samlet besparelser på 58 mio. kr. på
konto 5. En stor del af forslagene bygger på udvikling af indsatsen indenfor
den eksisterende ramme.
3 forslag forudsætter en investering i indsatsen, som enten
på kort eller lang sigt tjenes hjem og forventes at kunne give afkast for
kommunen. Investeringerne er primært indenfor områder, hvor der er en god
sikkerhed for at investeringen tjenes hjem. Der er foreslået en investering på
samlet 7,5 mio. Kr. i 2021, hvoraf 4,1 mio. kr. er på konto 6 og ligger
indenfor servicerammen. 2,5 mio. kr. er en midlertidig investering i håndtering
af stigningen i ledigheden som følge af Covid-19. Det er væsentligt at være
opmærksom på, at kommunen formentlig allerede gennem regulering af de kommunale
beskæftigelsestilskud har modtaget kompensation for stigende udgifter til
indsatsen for ledige.
Mploy vurderer, at der med de beskrevne initiativer, er
potentiale for at hente gevinster via optimeringer af effekter, som kan sikre
en samlet nedgang i det samlede antal ydelsesmodta-gere fremadrettet. Med
initiativerne forventes det, at Slagelse kan følge den forventede uvikling på
landsplan, men samtidig også kan nedbringe antallet af ydelsesmodtagere
yderligere ift. budgetforudsætningerne.
Forslagene er uddybet i sagens bilag.
Bemærkninger fra Byrådets temamød den 18. november
2020
For at bevare nuancerne fra drøftelserne ved Byrådets
temamøde, er disse udformet som de spørgsmål og svar, der blev drøftet på
mødet. Se vedlagte bilag.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Jf. nedenstående tids- og procesplan kan Social- og
Beskæftigelsesudvalget drøfte hvilke af rapportens anbefalinger de vil anbefale
prioriteres.
Tidspunkt
|
Handling
|
18-11-2020
|
M-ploys rapport præsenteres ved Byrådets temamøde.
|
30-11-2020
|
M-ploys rapport inkl. en opsamling af drøftelserne fra
Byrådets temamøde den 18.11. forelægges Social- og Beskæftigelsesudvalget som
en drøftelsessag. Herefter videresender SBU sagen til Økonomiudvalget, med
bemærkninger om hvilke prioriteringer, SBU anbefaler i forhold til de
løsningsmodeller rapporten peger på.
|
7-12-2020
|
M-ploys rapport inkl. opsamling fra Byrådets temamøde
18.11. og SBUs anbefalinger fra 30.11. forelægges Økonomiudvalget som en drøftelsessag,
hvor ØU kommer med anbefalinger til det videre arbejde med rapporten og
prioritering af løsningsmodellerne.
ØU tilbagesender til SBU, der har den endelige
beslutningskompetence i forhold til, hvilke løsninger der skal prioriteres.
|
Januar 2021
|
M-ploy rapporten inkl. ØUs anbefalinger forelægges SBU
som en beslutningssag, hvor udvalget træffer endelig beslutning vedr.
iværksættelse af løsningsmodeller (vælger SBU at prioritere løsninger, der
går ind over ØUs beslutningskompetence, videresender SBU disse elementer til
beslutning i ØU).
|
Vurdering
Administrationen anbefaler Social- og Beskæftigelsesudvalget,
at der arbejdes videre med anbefalingerne fra rapporten med dertilhørende
investeringer, samt omprioriteringer, for de områder, hvor der ikke allerede er
igangsat noget i forbindelse med budgetaftalen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af om analysens forslag
indarbejdes i budgettet, samt hvilke af de 8 forslag der indarbejdes.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter rapporten fra Mploy (nu BDO)
og samtidig forholder sig til de bemærkninger, der kom til rapporten i
forbindelse med Byrådets temamøde den 18. november 2020.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Drøftet med følgende bemærkninger:
Administrationen fremkommer med et investeringsoplæg til
Økonomiudvalget den 7/12 2020 vedr. iværksættelse af forslag 1. Med afsæt i rapportens
oplæg vil det være fire årsværk, der vil foreslås opnormeret med i en
tidsbegrænset periode.
Administrationen fremkommer ved næste møde i Social- og
Beskæftigelsesudvalget med forslag til, hvilke af rapportens løsningsmodeller
det vil være hensigtmæssigt at arbejde videre med, eventuelt i en
flerfasemodel. Det er væsentligt, at administrationen i deres forslag medtænker
tilgangen i forhold til både ansatte og borgere.
Der skal afrapporteres til Social- og Beskæftigelsesudvalget
i forhold til effekterne af de tiltag, der iværksættes.
Ved næste møde ønskes en status vedr. anvendelsen og
implementeringen af socialt frikort.