Møde i udvalget d. 7. august 2017

2.     Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017 - Uddannelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-42447               Dok.nr.: 330-2017-396622                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 26,6 mio. kr. og et merforbrug for anlægsudgifterne på 0,15 mio. kr. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
· Vidtgående specialundervisning, myndighed
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Hashøjskolen
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Tårnborg skole
· UU-Vestsjælland
· Fritidsklubben Marievang
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Søbjerggård Børnehus
· Børnehaven Mariehønen
· Sct. Mikkels Børnehave
8.1 Uddannelse
Redegørelse fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 5,1 mio. kr., blandt andet som følge af forventet mindreforbrug på midlerne til implementering af folkeskolereformen og på de centrale udviklingspuljer. Endvidere indeholder mindreforbruget en hensættelse på 2,6 mio. kr. til det specialiserede børneområde i Center for Børn og Familie, der blev beskrevet ved sidste budgetopfølgning.
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet.
For at imødegå denne problematik omkring garantitildeling contra antal elever opgøres det faktiske elevtal hvert år i forbindelse med planlægning af skoleåret i september. Udsvinget i forhold til budgetforudsætningerne reguleres via kommunens kassebeholdning – en ”vippe”.
Den konkrete ”vippe” for almenskolen opgøres i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september.
Der forventes et fald i antal elever og en ændring i garantitildelingen i forhold til budgetforudsætningerne. Udsvinget skønnes at udgøre ca. 4,5 mio. kr., der skal tilføres kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning – marts 2014.
Det er forventningen, at der på ”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,5 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et fald af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
Med Finansloven for 2017 blev tilskudsprocenten for frie grundskoler øget fra 71 % til 73 %. Det kommunale bidrag til staten blev ændret ved samme lejlighed. Udmeldingen var at ændringen blev udgiftsneutral for kommunerne. Det opleves ikke for Slagelse Kommune, bl.a. som følge af at Slagelse Kommune har en større andel, der vælger friskoler end landsgennemsnittet. Der forventes en nettomerudgift for kommunen på ca. 4,1 mio. kr.
Den faktiske afvigelse for frie grundskoler, efterskoler og produktionsskoler opgøres ved budgetopfølgningen pr. ultimo september, hvor udgiften er kendt. Merforbruget på i alt ca. 5,0 mio. kr. skal finansieres af kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
Af overførslerne fra 2016 er der på Myndighed almenområdet henlagt 3,5 mio. kr. med henblik på at nedbringe det forventede merforbrug på vidtgående specialundervisning. Ved denne budgetopfølgning regnes disse midler for overført til Myndighed for vidtgående specialundervisning.
Myndighed for vidtgående specialundervisning
Vidtgående specialundervisning forventes i 2017 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 2,8 mio. kr. Det forventede merforbrug er primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud.
Indregnet i merforbruget er den ovennævnte overførsel på 3,5 mio. kr. fra Myndighed almenområdet, der således medvirker til at nedbringe det forventede merforbrug.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk, hvilket er en klar udfordring. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Juni
2017
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
70
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
75
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning.
Det forventede merforbrug for 2017 forventes hentet i 2018.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Merforbrug på 0,7 mio. kr.
Der er samlet et forventet merforbrug på virksomhedsområdet på 0,7 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring. Dog er der en tendens til, at flere virksomheder end tidligere forventer et merforbrug.
Handleplaner
Der er i relation til skoleområdet 9 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen. Der ses en mindre stigning af antallet af handleplaner.
Boeslunde skole
Boeslunde skole forventer et merforbrug på 192.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Dalmose skole
Dalmose skole forventer et merforbrug på 557.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Hashøjskolen
Hashøjskolen forventer et merforbrug på 157.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Skælskør skole
Skælskør skole forventer et merforbrug på 1.250.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Søndermarksskolen
Søndermarksskolen forventer et merforbrug på 587.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Tårnborg skole
Tårnborg skole forventer et merforbrug på 338.000 kr. Af det samlede merforbrug forventes
180.000 indhentet i 2018. Der er således en manglende opfyldelse på 158.000 kr.
Klostermarken skole
Klostermarken skole forventer et merforbrug på 210.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
UU Vestsjælland
UU Vestsjælland forventer et merforbrug på 228.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Fritidsklubben Marievang
Fritidsklubben Marievang forventer et merforbrug på 400.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet i 2018.
Bevilling uden kassevirkning
Statstilskud fra puljen til inklusion 2017
Undervisningsministeriet har meddelt tilsagn om et tilskud på 443.000 kr. til brug for opbygning af specialpædagogisk kapacitet i almenskolerne.
Tilskuddet er opnået som følge af, at Slagelse Kommune har en lav inklusionsgrad og en høj andel af elever, der generelt er overrepræsenteret i de segregerede specialundervisnings-tilbud.
Tilskuddet udbetales i 5 rater og ydes til aktiviteter i skoleåret 2017/2018.
Uddannelsesudvalget søger i forbindelse med budgetopfølgningen - indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 0,443 mio. kr. Bevillingen er kasseneutral.
Anlæg
Der forventes et merforbrug på anlæg på samlet 0,151 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til 3 anlæg, hvor der kan udarbejdes anlægsregnskaber ved udgangen af 3. kvartal.
Merforbruget søges finansieret af driftsbudgettet for indvendig vedligeholdelse i forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskaberne.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl. vippen og PA-elever) på 7,9 mio. kr.
Drift
Dagtilbud – de centrale poster:
Dagtilbudsområdet forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 5,9 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt en større indtægt på forældrebetaling og en mindre udgift til økonomisk friplads end forventet ved budgetlægningen. Baggrunden er, at det reelle antal børn i alderen 0-5 år i Slagelse Kommune overstiger forventningerne i prognosen i 2017.
Den 1. januar 2016 trådte ny lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af udsving i forældrenes månedlige indtægt. 2017 er første år, hvor dagtilbudsområdet kan se den fulde effekt af den nye lovgivning. Der er fortsat stor usikkerhed over den det endelige økonomiske resultat og udviklingen følges derfor tæt.
Demografi
På dagtilbudsområdet opsamler demografireguleringen udsvinget i antallet af børn. Dermed sikres, at budgettet årligt bliver tilpasset befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning.
For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede (og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der centralt etableret en ”vippe”. Ved hjælp af ”vippen” tilføres virksomhederne mere budget, når de får flere indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen og fratages budget, når de får færre indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen.
Reguleringen sker én gang årligt, men virksomhederne kan ved hjælp af et styringsredskab løbende følge med i, hvorvidt de kan forvente en regulering af budgettet i op- eller nedadgående retning.
I perioder med stigende børnetal vil der være et merforbrug på ”vippen”. Ifølge beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt regnskabsafslutning for 2017.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 9,5 mio. kr. Dette skyldes primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning, til/afgang af børn i private institutioner, stemning blandt forældre i forhold til tidspunkt for opstart i dagtilbud m.m.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 1,9 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 1,9 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 5 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2017 et merforbrug på 500.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2017 et merforbrug på 340.000 kr. Merforbruget forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehaven Mariehønen
Børnehaven Mariehønen forventer et merforbrug på 150.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Søbjerggård Børnehus
Søbjerggård Børnehus forventer et merforbrug på 175.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Sct. Mikkels Børnehave
Sct. Mikkels Børnehave forventer et merforbrug på 195.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Bevilling uden kassevirkning
Lån til Børnehaven i Fredensgade vedr. udvidelse i kapaciteten
Byrådet besluttede d. 28. november 2016 at bevillige et lån til Børnehaven i Fredensgade på 250.000 kr. finansieret af Center for Børn og Familie. Ifølge indstillingen skulle lånet bevilliges i 2016, men grundet det sene tidspunkt på året, har Børnehaven i Fredensgade først kunne nå at færdiggøre projektbeskrivelsen i 2017. Derfor indstilles at lånet bevilliges i 2017 på samme vilkår som besluttet af Byrådet. Lånet er rentefrit og nedbringes over 10 år gældende fra 2018.
Anlæg
Omplacering af anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole
Anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole er placeret under Uddannelsesudvalget, men da det er Kommunale Ejendomme, som står for udførelsen af projektet foreslås det at rådighedsbeløbet for anlægsprojektet budgetomplaceres fra dagtilbud under Uddannelsesudvalget til Kommunale Ejendomme under Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Anlægget skal fortsat være med involvering af Uddannelsesudvalget som ”bruger” af bygningen.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Produktionsskoler elever over 18 år
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug på 1,452 mio. kr., hvor de 1,293 mio. kr. er overført fra regnskab 2016.
Der forventes færre helårspersoner end budgetlagt. Der er budgetlagt med 69,7 helårspersoner, forventningen er nedjusteret til 66,4. Gennemsnitsprisen er tillige nedjusteret fra 61.106 kr. til 60.746 kr. jf. finansloven 2017.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2017 overholdt.
Handleplaner
Handleplan for produktionsskoler for elever over 18 år.
Det ses ikke muligt at udarbejde en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer området står overfor.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Familie
Drift
På det specialiserede børne- og ungeområde forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på serviceudgifterne på 25,6 mio. kr. Heraf er 5,1 mio. kr. overført merforbrug fra 2016.
Det forventede merforbrug er 1,4 mio. kr. mindre end det, der blev fremlagt i notat til Uddannelsesudvalgets møde d. 6. juni. Notatet er til orientering også vedhæftet som Bilag 4 i denne sag.
Det forventede merforbrug relaterer sig primært til anbringelsesområdet. Der er fra 2016 til 2017 sket et markant skred, hvor udgifterne til anbringelser er gået fra at udgøre 58% af områdets samlede udgifter til 70%. Udviklingen eksemplificeres også ved at der i 2017 er sket en markant stigning i antallet af meget dyre anbringelsessager over 700.000 kr. pr. år.
Der arbejdes fortsat på udviklingen af et bedre styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til opnåelsen af dette. Dels sker der i øjeblikket en kvalitetssikring af data – herunder sagsgange og procedurer fra sagsbehandling, til bevilling og kontering, dels er Børne- og ungeområdet i målgruppen for første rul af det forestående fælles ”ledelsesinformationssystem”. Det er forventningen, at dette arbejde sammen med en målrettet videreudvikling af områdets brug af fagsystemet DUBU vil bidrage positivt til styringsdelen.
Den aktuelle forbrugsprocent på området viser et højere forbrug i 2017 sammenlignet med samme måneder i 2016. Alle udgiftsdrivende foranstaltninger er derfor gennemgået, og der er i den forbindelse peget på mulige tiltag. Den fortsatte løbende sagsgennemgang intensiveres med fokus på indsatsernes målopfyldelse og fortsatte relevans for det udækkede behov hos barnet eller den unge. Ved alle visitationer bliver der fremlagt alternativer til de foreslåede foranstaltninger – både i forhold til foranstaltningstype og i forhold til graden af kompensation for de givne udækkede behov.
Børne- og ungeområdet arbejder endvidere fortsat målfokuseret med KLK’s anbefalinger og de af UU godkendte ”mål, succeskriterier og indikatorer” på området.
Resultatet af den ekstraordinære sagsgennemgang kan kort sammenfattes med, at der er identificeret en række anbefalede handlinger i forhold til videreudvikling af visitationsprocedure, forhandling af kontrakt- og prisvilkår for eksterne særlige tilbud, oprettelse af døgntilbud og fastholdelse af tidlige og forebyggende indsatser. Handlingerne vil antageligvis kunne medføre en udgiftsreduktion på 0,3 mio. kr. i 2017 stigende til 3,2 mio. kr. i 2018.
Økonomidata er blevet opdateret og medfører, at det forventede regnskab 2017 landet på 228 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 25,6 mio. kr., hvoraf de 5,1 er overførsel fra 2016. Det indikerer et behov for en budgettilførsel på 21 mio. kr. i budgetårene 2018-2021.
Resultatet af den ekstraordinære sagsgennemgang er nærmere beskrevet i opfølgende notat, der er vedhæftet som bilag 5 i denne sag.
Retligt grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Statstilskud fra puljen inklusion 2017
8.1 Uddannelse
8.1 Uddannelse
 
Lån til Børnehaven i Fredensgade
8.2 Dagtilbud
 
 
 
 178
-178
 
 
-250
 
 
 265
-265
 
 
25
 
 
 
 
 
 
25
 
 
 
 
 
 
 
25
Anlæg
Budgetomplacering anlægsprojekt Slots Bjergby
6.3 Kommunale Ejendomme
8.2 Dagtilbud
 
 
 
1.000
   -1.000
 
 
 
22.250
-22.250
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
Lån til Børnehaven i Fedensgade
1.4 Finansiering
 
 
250
 
 
-25
 
 
-25
 
 
-25
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i det Halvårsregnskab for 2017, som skal godkendes i Økonomiudvalg og Byråd
Budgetomplaceringen af rådighedsbeløbet vedrørende anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole vil betyde at anlægsbudgettet for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget vil blive forøget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Anlægget skal fortsat være med involvering af Uddannelsesudvalget som ”bruger” af bygningen.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo juni 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Handleplaner godkendes
3.    at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 178.000 kr. i 2017 og 265.000 kr. i 2018 til opbygning af specialpædagogisk kapacitet i almenskolerne anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
4.    at Lån til Børnehaven i Fredensgade på 250.000 til udvidelse af kapaciteten anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
5.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet at rådighedsbeløbet for anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole budgetomplaceres fra Uddannelsesudvalget til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Uddannelsesudvalget fik udleveret supplerende bilag vedrørende handleplan for Skælskør Skole.
Udvalget anbefaler, at budget 2018-2021 bliver retvisende for Produktionsskolen, således at merforbruget bliver neutraliseret.
Første "at":
Udvalget godkendte og videresender til Økonomiudvalg og Byråd.
Niels Christian Nielsen (A) tager forbehold for første "at". Begrundelsen er, at der bliver overført penge fra almenområdet for at dække det særlige område.
Thomas Clausen (Ø) kan ikke godkende første "at".
Andet "at":
Godkendt.
Thomas Clausen (Ø) kan ikke godkende andet "at".
Tredje til femte "at":
Anbefales og videresendes.