Møde i udvalget d. 10. maj 2021

551. Opfølgning på temamøde (D)

Sagsnr.: 330-2021-32041               Dok.nr.: 330-2021-155351                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte interessenternes input fra temamøde og afgive bemærkninger til det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget var samlet til et temamøde den 21. april 2021, der havde fokus på kvalitet i folkeskolen med det sigte, at flere unge skal i ungdomsuddannelse. En række forskellige interessenter var indbudt med henblik på at give input fra henholdsvis et elev-, forældre- og lederperspektiv.

Gæsterne var repræsentanter for henholdsvis Slagelse Kommunale Elevråd, skolebestyrelsesnetværket, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Antvorskov Skole, Vemmelev Skole og Naturskolen.

Interessenter holdte hver især et oplæg med deres erfaringer og bud på, hvordan kvaliteten i folkeskolen kan øges, samt hvordan flere unge får de rette forudsætninger for at påbegynde og færdiggøre en ungdomsuddannelse. Oplæggene vedlægges som bilag i sin fulde form. Elevrådets og Skolebestyrelsesnetværkets oplæg vil fremgå af vedlagte opsamling, da oplæggene blev afviklet fra deltagernes egne noter. Af samme opsamling fremgår bemærkninger, spørgsmål og svar fra udvalget til de enkelte oplæg.

Herunder følger et kort overblik over nogle af de væsentligste emner, som de enkelte oplæg havde udgangspunkt i.

Elevrådet (herefter SKE)

SKE havde på forhånd drøftet emnet i deres forum og var bl.a. kommet frem til at følgende elementer ville kunne øge kvaliteten i uddannelsessystemet og medføre, at flere unge får en ungdomsuddannelse:

·        Større viden omkring de enkelte fags og uddannelsers mulige jobmuligheder.

·        Ekstra brobygningsforløb, flere praktikforløb og en times ekstra valgfag.

·        Udgående udsyn i de større klasser samt kreativ undervisningsform.

Skolebestyrelsesnetværkets (herefter SBN)

SBN bemærkede, at trivselsmålinger fra 4. klassetrin og opefter løbende falder frem mod skoleforløbets afslutning. For at skabe mere trivsel og øget kvalitet i skoleforløbet foreslog de derfor bl.a.:

·        Øget fokus på pædagogens rolle i klasselokalet og betydningen for elevernes trivsel, evt. via prøvehandlinger.

·        Fokus på læringsmiljøerne, hvor mangfoldighed bl.a. kan øge nysgerrighed og motivation for den enkelte elev.

·        Et større fokus på de erhvervsrettede linjer, med særligt fokus på kompetenceudvikling for aktørerne på disse uddannelser.

·        Fokus på uddannelsesvejledning og alternative uddannelsesveje og jobmuligheder.

·        Et større fokus på de elever, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate og opkvalificering af forældre og læreres viden omkring arbejdsmarked og uddannelsesmuligheder.

Ungdommens Uddannelsesvejledning (herefter UU)

UU har generelt fokus på en tidlig indsats og mere omfattende vejledning af eleverne for bl.a. at øge deres chancer for en mere bæredygtig beslutning omkring deres fremtidige uddannelsesvalg. For at komme nogle af udfordringerne i folkeskolen i forkøbet anbefalede UU bl.a. følgende:

·        Vejledningssamtaler til alle i 8. klasse.

·        En tidlig indsats og kollektiv vejledning i 6. klasse vurderes til at øge nysgerrigheden og åbenheden omkring job og uddannelse.

·        Fokus på inddragelse af forældregruppen i elevernes skolegang, på gruppevejledningsforløb for at imødekomme en evt. afskaffelse af uddannelsesparathedsvurderinger og opkvalificering af UU’s kollektive vejledningsforløb.

·        Nytænkning af SUK-festivalen med afsæt i erfaringer på skolerne og i øvrige kommuner.

·        Udnævnelse af tovholder, som bl.a. skal have til opgave at agere bindeled mellem forskellige aktører mhp. at servicere og understøtte aktørerne i arbejdet med at øge sammenhængen i tilbuddene på skoleområdet.

Vemmelev Skole - på vegne af Korsør-distriktet

På vegne af hele Korsør-distriktet præsenterede Vemmelev Skole et fælles projekt skolerne imellem, som fysisk er placeret på Vemmelev Skole. Samarbejdet i distriktet har identificeret en gruppe af elever, som bl.a. er kendetegnet ved at have en række adfærdsmæssige og sociale udfordringer, og projektet er et specialiseret tilbud til børn på mellemtrinnet i Korsør-distriktet. Projektbeskrivelsen er vedlagt som bilag. Hovedpointerne i oplægget var:

·        Projektet vurderer, at der er en signifikant positiv sammenhæng mellem bevægelse og børn og unges generelle trivsel.

·        Bevægelse øger bl.a. de unges selvopfattelse, øger selvtilliden, selvværdet og forebygger angst og depression samt styrker sociale kompetencer som konflikthåndtering, evnen til at tage ansvar, ordentlig kommunikation og solidaritet.

·        Projektets målgruppe overgår til almenområdet i udskolingen, hvorfor der er et stort fokus på kompetenceudvikling af alle medarbejdere og et stort fokus på brobygningen til almenområdet generelt.

·        Eleverne indskrives i Juniorklubben i Vemmelev, da klubmiljøet bl.a. er kendetegnet ved rummelighed, forskellighed, sociale relationer og fællesskaber.

·        Fokus på evaluering af de forskellige erfaringer som opstår i projektforløbet og elevernes udvikling samt udbredelse til kommunens øvrige skoler, bl.a. i samarbejde med andre aktører og via fondsmidler.

Naturskolen

Naturskolen afholder årligt mere end 150 arrangementer og har base i Korsør. Skolen samarbejder internt med dagtilbud og skoler og har afviklet en række forløb for skoler i Slagelse Kommune. Hovedpointerne i oplægget var:

·        Naturskolen har tilbud målrettet dagtilbud, almenskoler, specialskoler, specialklassetilbud og sfo/klub, herunder special-arrangementer som Åben Skov i dagplejen og Istidsforløb for 7. klasse på Marievangsskolen. Alle arrangementerne, som er rettet mod børn, har fokus på faglige mål og den styrkede pædagogiske læreplan.

·        Naturskolen bistår med sparring og vejledning til lærere, som ønsker udeskole, og de understøtter med kursus-aktiviteter og har udviklet en udeskolefilm i samarbejde med Ungeafdelingen og Slagelse Jobcenter.

Antvorskov Skole

Antvorskov Skoles oplæg centrerede sig særligt omkring den gode skolestart, hvor børn i udsatte positioner med risiko for en dårlig skolestart skal opspores i dagtilbuddet eller tidligere. Hovedpointerne i oplægget var:

·        Skolen har særligt fokus på brobygning, da børn, som har trivselsproblemer eller er sårbare, når de starter i skole, generelt klarer sig dårligere i det senere uddannelsesforløb

·        Der lægges op til et centralt og decentralt samarbejde, hvor bl.a. forældreinddragelse, visitation og brobygningsmøder mellem daginstitution og skole prioriteres

·        Skolen konkluderer, at samarbejdet omkring brobygning for størsteparten fungerer godt, men at der bl.a. mangler ensartethed i dele af samarbejdet

·        For at skabe de bedste sociale og faglige forudsætninger for det enkelte barn anbefaler skolen, at der skabes bedre koordinering og mere helhedstænkning på tværs af fagpersoner, enheder og sektorer

·        Antvorskov Skole arbejder efter, at skolen skal være børneparat. Det vil bl.a. sige, at skolerne skal have kendskab til alle børn 1 – 1,5 år før skolestart

·        Et forpligtende samarbejde mellem forskellige enheder i kommunen, som bl.a. beror på gensidigt ansvar, struktur, systematiseret inklusion, forældreinddragelse og kompetenceudvikling for pædagogiske personale

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte interessenternes input og afgive bemærkninger til det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalget forholder til sig elementerne i oplæggene og afgiver bemærkninger for at kvalificere det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet. Udvalget får fremlagt forslag til pejlemærker på udvalgsmødet i juni måned.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter interessenternes input og afgiver bemærkninger til det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet.

Bilag

330-2021-155469

Bilag 1 - Opsamling

330-2021-155471

Bilag 2 - UU oplæg

330-2021-155470

Bilag 3 - UU noter

330-2021-155472

Bilag 4 - Vemmelev Skole oplæg

330-2021-155473

Bilag 5 - Vemmelev Skole projektbeskrivelse

330-2021-155468

Bilag 6 - Naturskolen oplæg

330-2021-155467

Bilag 7 - Antvorskov Skole oplæg

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Drøftet.

Udvalget fandt stor inspiration i de mange input fra interessenterne. Særligt kan der blandt andet arbejdes videre med følgende:

- Muligheden for etablering af skoler med en særlig natur- eller friluftsprofil

- Styrket fokus på praktisk undervisning i et samarbejde mellem skoler, UU og virksomheder

- Styrket fokus på børns kreativitet og evne til at indgå i sociale fællesskaber

- At eleverne får en tydeligere stemme i udviklingen af skolerne