Møde i udvalget d. 6. marts 2017

10.   Godkendelse af reklametakst-ændring (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-99777                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater vil godkende en ændring i nøglen for fordeling af indtægter ved foreningers reklamesalg på kommunale idrætsfaciliteter (reklametaksten).
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet den 9/1 2017 vedtaget nye retningslinjer for udleje af idrætsfaciliteter samt reklamer og sponsorater på disse.
Baggrunden for de nye retningslinjer er bl.a., at de tidligere retningslinjer havde vist sig forældede og utilstrækkelige i flere konkrete sager i efteråret. Det var fx meget begrænset, hvad der stod om muligheder og rammer for reklamesalg på idrætsfaciliteter.
De nye retningslinjer betyder bl.a., at flere foreninger/brugere end tidligere kan få lov til at opstille/sælge reklamer på kommunale idrætsfaciliteter. I de gamle retningslinjer var det reelt kun bestemte klubber på specifikke anlæg, der havde denne mulighed.
Derudover er der foretaget en mindre ændring, hvad angår nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger/opstiller reklamer på kommunale idrætsfaciliteter, således at kommunen nu har ret til 15 % af bruttoindtægten fra reklamesalget (mod 10 % i dag).
En del af kommunens andel af indtægterne vil dog gå til vedligehold/udvikling af kommunens idrætsfaciliteter og kommer dermed alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen.
Ovennævnte fordelingsnøgle gælder dog i overensstemmelse med lovgivningen kun, når der er tale om foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte efter Folkeoplysningsloven, kommunalfuldmagten mv.
Når der er tale om kommercielle aktører, professionelle klubber mv. gælder der andre regler, hvilket er beskrevet nærmere i de vedtagne retningslinjer.
Retligt grundlag
Byrådet har kompetencen til at vedtage takstændringer jf. kompetenceplanen og kommunalfuldmagten.
Både kommunalfuldmagten og Reklameloven giver adgang til, at kommunen kan sælge reklamepladser, navnerettigheder mv. på idrætsfaciliteter til markedspris.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a) Godkende den beskrevne ændring i reklametaksten.
b) Afvise at godkende den beskrevne ændring i reklametaksten. Det vil betyde, at de nyligt vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater igen skal revideres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ændringen i nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger reklamer på idrætsfaciliteter, er rimelig med tanke på, at der er tale om kommunalt ejede faciliteter, og at en del af kommunens andel af indtægterne vil blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne og dermed kommer alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen/anlægget.
Administrationen anbefaler derfor, at Byrådet i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater godkender den beskrevne ændring i reklametaksten, og at denne ændring træder i kraft med umiddelbar virkning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. Byrådet godkender ændringen i reklametaksten, og at denne træder i kraft med umiddelbar virkning. 
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. januar 2017:
Fraværende:  Troels Christensen (I)
Sagen sendes tilbage til fagudvalget med henblik på en nærmere drøftelse af de økonomiske konsekvenser for foreningerne.
Administrationens bemærkninger
Administrationen har undersøgt, hvad der er blevet opkrævet af foreninger for reklamer (væg-, gulv- og bandereklamer) i de senere år. Tallet i parentes er, hvis reklametaksten havde været 15 % i stedet for de nuværende 10 %.  
Daværende Haller Vest (Storebæltshallen, håndbold):
2012: 10.800 kr. (16.200 kr.)
2013: 10.000 kr. (15.000 kr.)
2014: 8.000 kr. (12.000 kr.)
I alt: 28.800 kr. (43.200 kr.)
Vemmelevhallen (VSG&I)
2014/2015: 2.330 kr. (3.495 kr.)
Der var ikke reklamer i hallerne i daværende Haller Øst. Administrationen har ikke fundet opkrævninger for reklamer på stadions.
Administrationen vil i den kommende tid sende opkrævninger ud for reklameaftaler omhandlende 2016 samt kortlægge området, således at der skabes overblik over alle eksisterende reklameaftaler på kommunens faciliteter og aftalernes længde, indhold og prisniveau, samt at reklamer tages ned, hvis aftalen er udløbet, således at andre kan sælge reklamepladsen.
På baggrund af ovenstående vurderer administrationen fortsat, at det vil være rimeligt at ændre taksten for reklamer (væg-, gulv- bandereklamer o.l.) fra 10 til 15 %. Langt de fleste reklameaftaler (både nuværende og evt. fremtidige) vurderes ikke at have et økonomisk niveau, der gør, at ændringen vil få store økonomiske konsekvenser for den reklametegnende forening. Derudover vurderer administrationen, at der fortsat vil være tale om en meget favorabel ordning for foreningerne (kan beholde 85 % af indtægterne fra reklamesalg på kommunens ejendom/anlæg). Ikke alle kommuner tilbyder samme favorable vilkår. 
En del af kommunens andel af indtægterne vil som nævnt ovenfor blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne til gavn for alle brugere. Og administrationen finder det rimeligt, at en større del af indtægterne fra reklamesalg kommer foreningslivet som helhed til gode, da der normalt er tale om faste reklamer, som også er opsat, når andre end den reklametegnende forening har aktiviteter i den pågældende facilitet. Det er således normalt ikke kun den reklametegnende forenings medlemmer/tilskuere, der eksponeres for reklamerne, og det må antages at påvirke prisen på reklamen (og dermed indtægten) i opadgående retning.
Endelig er det værd at bemærke, at den nuværende takst ikke er blevet ændret i mange år og således har været den samme uanset ændringer i budgettet for fritidsområdet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ændringen i reklametaksten godkendes og træder i kraft med umiddelbar virkning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Udvalget ønsker at få udarbejdet et oplæg, hvor konsekvenser ved ingen opkrævning af reklametakst bliver beskrevet.