Møde i udvalget d. 6. marts 2017
10. Godkendelse af reklametakst-ændring (B)
Sagsnr.: 330-2016-79349 Dok.nr.: 330-2017-99777 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det i tråd med de af KFT-udvalget
vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater vil godkende en
ændring i nøglen for fordeling af indtægter ved foreningers reklamesalg på
kommunale idrætsfaciliteter (reklametaksten).
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet den 9/1
2017 vedtaget nye retningslinjer for udleje af idrætsfaciliteter samt reklamer
og sponsorater på disse.
Baggrunden for de nye retningslinjer er bl.a., at de
tidligere retningslinjer havde vist sig forældede og utilstrækkelige i flere
konkrete sager i efteråret. Det var fx meget begrænset, hvad der stod om
muligheder og rammer for reklamesalg på idrætsfaciliteter.
De nye retningslinjer betyder
bl.a., at flere foreninger/brugere end tidligere kan få lov til at opstille/sælge
reklamer på kommunale idrætsfaciliteter. I de gamle retningslinjer var det
reelt kun bestemte klubber på specifikke anlæg, der havde denne mulighed.
Derudover er der foretaget en
mindre ændring, hvad angår nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger
mv. efter forudgående tilladelse sælger/opstiller reklamer på kommunale
idrætsfaciliteter, således at kommunen nu har ret til 15 % af bruttoindtægten
fra reklamesalget (mod 10 % i dag).
En del af kommunens andel af indtægterne vil dog gå til vedligehold/udvikling
af kommunens idrætsfaciliteter og kommer dermed alle foreninger og øvrige
brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen.
Ovennævnte fordelingsnøgle
gælder dog i overensstemmelse med lovgivningen kun, når der er tale om
foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte efter Folkeoplysningsloven,
kommunalfuldmagten mv.
Når der er tale om kommercielle
aktører, professionelle klubber mv. gælder der andre regler, hvilket er
beskrevet nærmere i de vedtagne retningslinjer.
Retligt
grundlag
Byrådet har kompetencen til at vedtage takstændringer jf.
kompetenceplanen og kommunalfuldmagten.
Både kommunalfuldmagten og Reklameloven giver adgang til, at
kommunen kan sælge reklamepladser, navnerettigheder mv. på idrætsfaciliteter
til markedspris.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a) Godkende den
beskrevne ændring i reklametaksten.
b) Afvise at
godkende den beskrevne ændring i reklametaksten. Det vil betyde, at de nyligt
vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater igen skal
revideres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ændringen i nøglen for
fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger
reklamer på idrætsfaciliteter, er rimelig med tanke på, at der er tale om
kommunalt ejede faciliteter, og at en del af kommunens andel af indtægterne vil
blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne og dermed kommer alle
foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en
forening/bruger af hallen/anlægget.
Administrationen anbefaler
derfor, at Byrådet i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for
udleje, reklamer og sponsorater godkender den beskrevne ændring i
reklametaksten, og at denne ændring træder i kraft med umiddelbar virkning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. Byrådet godkender
ændringen i reklametaksten, og at denne træder i kraft med umiddelbar
virkning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. januar 2017:
Fraværende:
Troels Christensen (I)
Sagen sendes tilbage til fagudvalget med henblik på en
nærmere drøftelse af de økonomiske konsekvenser for foreningerne.
Administrationens
bemærkninger
Administrationen har undersøgt,
hvad der er blevet opkrævet af foreninger for reklamer (væg-, gulv- og
bandereklamer) i de senere år. Tallet i parentes er, hvis reklametaksten havde
været 15 % i stedet for de nuværende 10 %.
Daværende Haller Vest
(Storebæltshallen, håndbold):
2012: 10.800 kr. (16.200 kr.)
2013: 10.000 kr. (15.000 kr.)
2014: 8.000 kr. (12.000
kr.)
I alt: 28.800 kr. (43.200 kr.)
Vemmelevhallen (VSG&I)
2014/2015: 2.330 kr. (3.495 kr.)
Der var ikke reklamer i hallerne i
daværende Haller Øst. Administrationen har ikke fundet opkrævninger for
reklamer på stadions.
Administrationen vil i den
kommende tid sende opkrævninger ud for reklameaftaler omhandlende 2016 samt
kortlægge området, således at der skabes overblik over alle eksisterende
reklameaftaler på kommunens faciliteter og aftalernes længde, indhold og prisniveau,
samt at reklamer tages ned, hvis aftalen er udløbet, således at andre kan sælge
reklamepladsen.
På baggrund af ovenstående
vurderer administrationen fortsat, at det vil være rimeligt at ændre taksten
for reklamer (væg-, gulv- bandereklamer o.l.) fra
10 til 15 %. Langt de fleste reklameaftaler (både nuværende og evt. fremtidige)
vurderes ikke at have et økonomisk niveau, der gør, at ændringen vil få store
økonomiske konsekvenser for den reklametegnende forening. Derudover vurderer
administrationen, at der fortsat vil være tale om en meget favorabel ordning
for foreningerne (kan beholde 85 % af indtægterne fra reklamesalg på kommunens
ejendom/anlæg). Ikke alle kommuner tilbyder samme favorable vilkår.
En del af kommunens andel af indtægterne vil som nævnt
ovenfor blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne til gavn for alle
brugere. Og administrationen finder det rimeligt, at en større del af
indtægterne fra reklamesalg kommer foreningslivet som helhed til gode, da der
normalt er tale om faste reklamer, som også er opsat, når andre end den
reklametegnende forening har aktiviteter i den pågældende facilitet. Det er
således normalt ikke kun den reklametegnende forenings medlemmer/tilskuere, der
eksponeres for reklamerne, og det må antages at påvirke prisen på reklamen (og
dermed indtægten) i opadgående retning.
Endelig er det værd at bemærke, at den nuværende takst ikke
er blevet ændret i mange år og således har været den samme uanset ændringer i
budgettet for fritidsområdet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og
Byrådet, at ændringen i reklametaksten godkendes og træder i kraft med
umiddelbar virkning.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:
Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Udvalget ønsker at få udarbejdet et oplæg, hvor konsekvenser
ved ingen opkrævning af reklametakst bliver beskrevet.